Cukai Cryptocurrency 101: Apa yang Perlu Tahu Datang Musim Cukai

Tahun baru telah tiba! Bagi pelabur cryptocurrency, ini bermaksud harapan untuk pertumbuhan tahun lain dalam pasaran mata wang maya. Sayangnya, ini juga bermaksud kita perlu bersiap sedia untuk membayar cukai ke atas keuntungan cryptocurrency kita dari tahun 2017.

Sebilangan besar daripada kita telah membuat ketetapan dan memutuskan aspirasi kita untuk tahun 2018, tetapi sebilangan kecil daripada kita tidak sabar-sabar untuk mengemukakan penyata cukai kita. Tetapi bersiap sedia adalah separuh pertempuran, jadi sekarang adalah masa untuk memulakan perancangan cukai.

Adalah idea yang baik untuk berunding dengan Akauntan Awam Bertauliah (“BPA”) semasa anda menyediakan penyata cukai anda. CPA yang baik dapat membantu anda mengelakkan tanggungjawab cukai dengan menguruskan aset anda dengan cara yang bijak. Walau bagaimanapun, akauntan biasa anda mungkin tidak dapat mengikuti perkembangan dasar cukai cryptocurrency yang terus berkembang. Sekiranya anda melabur dalam Bitcoin atau mata wang maya lain, hubungi akauntan cryptocurrency terlatih untuk memastikan anda bersedia untuk musim cukai.

Cukai Cryptocurrency secara ringkas

Cryptocurrency mungkin bermula di pinggir internet, tetapi sekarang ia merupakan pelaburan arus perdana. Niaga hadapan Bitcoin diperdagangkan di bursa Chicago, dan pelabur institusi besar menubuhkan meja perdagangan mata wang maya. Oleh kerana cryptocurrency menjadi semakin popular, Perkhidmatan Hasil Dalam Negeri (“IRS”) telah memperincikan perincian dasar mengenai pungutan cukai dan keperluan pelaporan.

IRS memperlakukan Bitcoin dan mata wang maya lain sebagai aset modal kerana mereka boleh ditukar menjadi wang tunai. Jadi, seperti aset modal lain, cryptocurrency tertakluk pada peraturan keuntungan modal. Peraturan ini terpakai bagi pembayar cukai yang membeli dan menjual cryptocurrency untuk tujuan pelaburan, serta orang yang membelanjakan mata wang maya untuk barang dan perkhidmatan.

Sama seperti aset modal lain, kadar cukai anda bergantung pada berapa lama anda menyimpannya sebelum anda menjualnya, serta harga yang anda beli dan harga yang anda jual. Sekiranya kerugian modal anda pada pelaburan cryptocurrency melebihi keuntungan modal anda, anda boleh menuntut kerugian tersebut sebagai potongan pada pulangan cukai pendapatan anda sehingga $ 3,000.

Apabila anda mengetahui cara melaporkan keuntungan cryptocurrency anda dengan tepat mengenai penyata cukai pendapatan 2018 anda, mulakan dengan mengetahui asas kos anda. Asas anda adalah kos yang sebenarnya anda bayar untuk mata wang maya semasa anda membelinya, disesuaikan dengan sebarang kos yang berkaitan. Ini bermaksud anda boleh memotong komisen yang berkaitan dengan pembelian cryptocurrency, seperti peratusan yang dikeluarkan oleh Coinbase dari setiap pertukaran. Walau bagaimanapun, asas kos pelaburan cryptocurrency anda tidak termasuk yuran yang berkaitan dengan pelaburan. Yuran yang dikenakan untuk perdagangan cryptocurrency pada tahun 2017 mesti disenaraikan secara berasingan pada borang Jadual A yang dilampirkan pada pulangan anda, dengan andaian anda menentukan potongan anda.

Apabila anda membeli cryptocurrency, anda telah menentukan asas kos anda. Walau bagaimanapun, aset tersebut sebenarnya tidak dikenakan cukai sehingga anda menjualnya. Ini adalah ketika anda “menyedari” keuntungan atau kerugian pelaburan anda. Oleh itu, jika anda membeli Bitcoin pada harga $ 12,000 dan menjualnya dengan harga $ 13,000, keuntungan yang anda perolehi adalah $ 1,000 walaupun ia menurun di bawah harga pembelian awal anda pada suatu ketika. Kedengarannya cukup mudah, bukan? Malangnya tidak.

Ketika datang ke Cryptocurrency, Segala-galanya Menjadi Komplikasi Dengan Cepat

Tidak seperti saham, yang merupakan urus niaga jual beli langsung, hampir semua pelupusan aset mata wang maya adalah peristiwa yang dikenakan cukai. Liabiliti cukai dicetuskan apabila anda menukar cryptocurrency anda dengan wang tunai atau mata wang maya lain atau bila ia digunakan untuk membeli barang atau perkhidmatan. Bergantung pada tabiat pelaburan dan perbelanjaan anda, ini dapat membuat perkara menjadi rumit.

Berbeza dengan kepercayaan popular – dan pemikiran yang baik – bagi banyak pelabur cryptocurrency, melunaskan pelaburan cryptocurrency anda bukanlah satu-satunya peristiwa yang dikenakan cukai sepanjang hayat pelaburan anda. Sebagai contoh, jika anda membuat pembelian menggunakan Bitcoin di Overstock.com, ini adalah transaksi yang dikenakan cukai keuntungan modal. Liabiliti cukai juga timbul apabila anda memperdagangkan satu mata wang maya dengan yang lain, yang merupakan kejadian hampir setiap hari di kalangan pelabur cryptocurrency yang lebih berani.

Juga, kerana IRS tidak mengenakan syarat pelaporan pihak ketiga yang sama untuk mata wang maya dengan aset lain yang lebih terkawal, anda tidak akan mendapat Borang 1099 dari pertukaran, pelanggan, atau majikan anda pada akhir tahun. Ini bermakna anda tidak akan mendapat laporan rasmi mengenai pendapatan cryptocurrency anda. Sebaliknya, adalah tanggungjawab anda sebagai pelabur untuk melaporkan keuntungan dan kerugian mata wang maya anda dengan betul. Terdapat sedikit panduan rasmi dari IRS mengenai keperluan pelaporan mata wang maya, jadi berunding dengan akauntan cryptocurrency terlatih musim pajak ini adalah pilihan yang sangat bijak.

Reformasi Cukai Persekutuan Mempengaruhi Cukai Cryptocurrency

Sekiranya anda bertanya kepada akauntan mengenai kesan pembaharuan cukai 2018, anda mungkin akan menarik nafas lega sebagai tindak balas. Dasar cukai cryptocurrency agak kabur seperti sekarang, dan menambahkan kerumitan reformasi cukai utama hanya menjadikan keadaan menjadi lebih rumit. Walaupun kesan penuh dari pembaharuan cukai persekutuan masih dapat dilihat, terdapat beberapa dasar yang pasti memberi kesan kepada pelabur mata wang maya.

Pembaharuan cukai persekutuan baru-baru ini mengubah peraturan permainan untuk banyak pelabur cryptocurrency. Sebagai contoh, mulai tahun 2018, anda tidak lagi boleh memasukkan yuran yang berkaitan dengan cryptocurrency dalam pemotongan terperinci pada penyata cukai pendapatan peribadi anda. Pemotongan ini masih dibenarkan untuk perniagaan. Pembaharuan cukai 2018 juga mengubah kadar cukai keuntungan modal, yang sangat mempengaruhi keputusan pelaburan anda. Memegang aset cryptocurrency anda selama beberapa bulan lagi dapat menjimatkan – atau menanggung kos anda – ribuan dolar dari penyata cukai pendapatan persekutuan anda.

Akauntan cryptocurrency yang mahir dapat membantu anda merancang perubahan dalam kod cukai persekutuan yang akan datang, terutamanya yang berkaitan dengan dompet mata wang maya anda. Sekiranya anda membeli atau menjual cryptocurrency pada tahun 2017 – atau jika setakat ini anda gagal melaporkan pelaburan cryptocurrency anda dari peraturan sebelumnya – adalah idea yang baik untuk membincangkan pelaburan anda dengan CPA yang memahami selok-belok dasar cukai cryptocurrency.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me