Perdagangan margin telah lama menjadi strategi umum bagi pelabur pasaran saham untuk memperoleh kekayaan. Kini, peningkatan pertukaran cryptocurrency dan cryptocurrency membawa kemungkinan baru bagi peniaga margin. Dalam artikel ini, kami akan menerangkan beberapa asas perdagangan margin cryptocurrency dan melihat beberapa pertukaran yang menyokong pilihan ini.

Apa itu Perdagangan Margin?

Secara tradisinya, pelabur perlu mempunyai semua dana terlebih dahulu sebelum membuat pelaburan. Perdagangan margin membolehkan pelabur melabur wang tanpa perlu mempunyai dana dalam akaun bank. Membeli secara margin pada dasarnya adalah meminjam wang untuk melabur. Walaupun dianggap agak berisiko, strategi pelaburan ini dapat dibandingkan dengan mengambil pinjaman untuk membeli rumah.

Dalam perdagangan margin pasaran saham, deposit pelaburan awal sebanyak $ 2,000 biasanya diperlukan untuk membuka akaun margin. Setelah pelabur membuka akaun, ada kemungkinan untuk meminjam hingga 50% dari harga pembelian saham. Pelabur boleh terus melakukan perdagangan margin selagi syarat pinjaman dipenuhi selama ini. Apabila stok dijual dalam akaun margin, dana pergi ke broker sehingga pinjaman dilunaskan.

Sebagai perbandingan, perdagangan margin cryptocurrency sangat serupa. Namun, daripada bergantung pada bank tradisional untuk pinjaman, pelabur cryptocurrency boleh meminjam dana secara langsung dari bursa cryptocurrency di mana mereka ingin melakukan perdagangan. Terdapat juga pelbagai pilihan memanfaatkan (2: 1, 3.33: 1, 4: 1, 1000: 1, dan banyak lagi). Pelabur boleh menggunakan perdagangan margin untuk ‘bertaruh’ pada kenaikan harga atau penurunan cryptocurrency tertentu. Perdagangan margin juga dapat digunakan untuk melindungi, membuat spekulasi, dan untuk mencegah menyimpan semua dana di bursa.

perdagangan margin

Perdagangan Margin Cryptocurrency: Memahami Peraturan dan Tetapan Pertukaran

Walaupun bergantung pada perdagangan margin mungkin bukan strategi yang ideal untuk pelabur, ia memberikan lebih banyak pengaruh untuk pelabur yang tidak memiliki dana yang diperlukan di muka atau tidak ingin melakukan sejumlah besar dana di muka.

Bagi pelabur yang ingin mencuba perdagangan margin atau untuk mana-mana pelabur cryptocurrency menggunakan pertukaran yang membenarkan perdagangan margin, sangat penting untuk memahami peraturan dan tetapan pertukaran yang berkaitan dengan margin.

Peraturan dibuat untuk melindungi pertukaran dan pelaburnya. Beberapa pertukaran mempunyai pilihan untuk pengguna beralih antara “margin trading on” dan “margin trading off”. Biasanya, yang terakhir adalah pilihan lalai.

Perdagangan Margin GDAX

Penting untuk diperhatikan bahawa dasar untuk perdagangan margin sangat berbeza dari pertukaran ke pertukaran. Beberapa pertukaran cryptocurrency mempunyai dasar yang sangat ketat untuk perdagangan margin. Sebaliknya, yang lain jauh lebih fleksibel mengenai siapa yang dapat mengambil bahagian dalam perdagangan margin. GDAX adalah contoh pertukaran yang agak ketat berkaitan dengan perdagangan margin. Mana-mana pelabur yang membuat pilihan ini mesti melengkapkan Borang Peserta Kontrak yang Layak (ECP). Pada dasarnya, melainkan jika anda memenuhi status “pelabur yang diakreditasi” atau mempunyai aset berjuta-juta dolar, tidak mungkin anda dapat meminggirkan perdagangan melalui GDAX.

Dasar ketat dengan syarat tinggi ditetapkan oleh pertukaran kerana pematuhan dengan peraturan kewangan yang ada yang ditetapkan oleh pemerintah negara. Walaupun pelabur yang lebih kecil mungkin tidak menyukai dasar seperti itu, maksudnya adalah dua kali ganda. Pertama, polisi seperti ini bertujuan untuk mengelakkan pelabur yang lebih kecil masuk ke dalam hutang dan tidak dapat membayar balik pinjaman yang diperoleh daripada perdagangan margin. Kedua, pertukaran dapat memastikan bahawa ia tidak kehilangan pendapatan jika pelabur tidak dapat membayar balik pinjaman.

Dagangan Margin Kraken

Sebagai perbandingan dengan GDAX, Kraken adalah contoh pertukaran cryptocurrency yang popular yang tidak mempunyai banyak halangan untuk pelabur yang lebih kecil untuk memulakan perdagangan margin. Di Kraken, pelabur Tier 1-4 semuanya boleh mengambil bahagian dalam perdagangan margin. Menurut laman web pertukaran, pengesahan maklumat seperti nama penuh, tarikh lahir, negara dan nombor telefon diperlukan untuk menjadi pelabur Tahap 1. Tahap 4 agak ketat. Ia memerlukan pengguna memuat naik bukti dana yang ada, dokumen pengenalan diri (iaitu pasport), bukti dokumen tempat tinggal, dokumen KYC yang ditandatangani, dan banyak lagi.

Walaupun pelabur yang lebih kecil dapat melakukan perdagangan margin di bursa, ada batasan ketat yang ditetapkan mengikut tahap. Contohnya, Tahap 1 hanya boleh meminjam sehingga $ 1,000 € 1,000. Sebagai perbandingan, Tahap 4 boleh meminjam sehingga $ 500,000 atau € 500,000. Ini adalah dasar yang biasa di antara kebanyakan pertukaran cryptocurrency kerana pertukaran pada umumnya lebih berhati-hati kerana jumlah pinjaman meningkat.

Bagi pelabur yang lebih kecil, perdagangan margin boleh menjadi pilihan yang baik untuk dipertimbangkan. Namun, penting untuk menyedari bahawa pematuhan terhadap dasar dan peraturan perdagangan margin adalah suatu keharusan tanpa mengira pertukaran cryptocurrency mana yang digunakan atau berapa banyak wang yang dipinjam.

Had Pinjaman Kraken Margin

Pertukaran Cryptocurrency yang Membolehkan Perdagangan Margin (Mulai 3 Julai 2018)

Perhatikan bahawa terdapat sejumlah pertukaran yang membolehkan perdagangan margin. Walau bagaimanapun, penting untuk terus mengetahui perubahan undang-undang kerajaan atau pertukaran dasar pertukaran kerana mereka berubah dari masa ke masa. Ini tidak berfungsi sebagai senarai lengkap, dan anda harus menyemak laman web pertukaran cryptocurrency untuk maklumat lebih lanjut.

  • Bitfinex
  • BitMEX
  • Huobi Pro
  • GDAX
  • Kraken
  • Poloniex
  • Whaleclub

Kesimpulannya

Perdagangan margin untuk cryptocurrency menjadi ciri biasa di banyak bursa. Walaupun dasar dan peraturan berbeza-beza, prinsip pelaburan adalah sama. Sentiasa baca perinciannya dengan teliti dan pertimbangkan faedah dan risiko peminjaman margin dengan serius sebelum membuat keputusan.

Dalam keadaan apa pun, serupa dengan perdagangan margin pasaran saham, jangan anggap bahawa pasaran cryptocurrency akan memudahkan pembayaran balik pinjaman dari bursa. Di pasaran yang sangat tidak stabil, tidak ada jaminan perdagangan margin akan membuahkan hasil dan boleh menyebabkan kerugian kewangan.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me