David Knott adalah saintis penyelidikan di OmiseGo yang kini bekerja di Plasma dan pertukaran terdesentralisasi OmiseGo. Munair Simpson dari Coin Central berkesempatan untuk menemu ramahnya dan rakannya Kelvin Fichter, yang juga fokus pada penyelidikan dan pengembangan Plasma, pada Sidang Kemuncak Ethereal bulan lalu semasa Minggu Blockchain di New York City. Kami ingin bertanya kepada David beberapa soalan mengenai OMG DEX dan perkara lain yang berlaku di OmiseGo.

Temu Bual

Munair: Kami ingin mengetahui sedikit sebanyak mengenai latar belakang anda. Bagaimana anda masuk ke dalam pengaturcaraan, dan akhirnya menyertai pasukan di Omise sebagai penyelidik?

Daud: Saya mula berfikir tentang komputer secara berbeza dan masuk ke bahagian pengaturcaraan perkara baru-baru ini. Saya di kolej belajar ekonomi, tetapi kemudian saya menyedari bahawa, ketika saya memprogram dan membina barang, gelung maklum balas jauh lebih ketat. Saya dapat membina sesuatu, dan saya dapat melihat “oh, ia berfungsi”, atau ia langsung tidak berfungsi dan kemudian mengulanginya. Itu sangat hebat. Oleh itu, saya mula mengajar sendiri pengaturcaraan. Saya pergi ke sekolah kod, melakukan beberapa perkara seperti webdev, kemudian mengetahui tentang Ethereum dan berasa teruja. Saya melakukan beberapa kontrak padu ketika saya mula bekerja untuk Ethereum di Viper, yang merupakan bahasa pengaturcaraan kontrak pintar pertama yang selamat dan sekarang saya bekerja untuk OmiseGo di Plasma.

Pasukan OMG

Pasukan OMG

Munair: Adakah anda ingin memberitahu kami sedikit lebih banyak mengenai Plasma dan apa yang anda lakukan dengan Plasma?

Daud: Saya seorang penyelidik Plasma. Buku putih Plasma sangat mengagumkan, tetapi sangat luas dan tidak mempunyai semua maklumat teknikal yang diperlukan untuk pelaksanaan segera. Oleh itu, saya berusaha untuk mengambil visi dan kemudian menentukannya dan mendorongnya ke hadapan sehingga kita dapat menerapkannya dan menggunakan kerangka Plasma untuk menyokong pertukaran terdesentralisasi yang sedang kita bangun.

Rantai Sampingan Plasma

Plasma on Ethereum (dari kertas putih Plasma)

Munair: Kedengarannya sangat mengasyikkan. Saya ingat persembahan anda di Fluiditi. Kami banyak membincangkan bagaimana Plasma dapat membuat skala. Bagi kami di CoinCentral, kami sangat berminat dengan DEXes dan kami ingin mengetahui bagaimana penskalaan itu akan membuat anda menambah nilai berbanding dengan pertukaran lain sekarang. Khususnya, kami ingin mengetahui kapan anda akan melepaskannya dan kemudian jika anda boleh bercakap sedikit mengenai prestasi projek setakat ini?

Daud: Pasti. Jadi, sekarang semasa saya menghantar seseorang nilai di Ethereum, saya masih perlu memikirkan kos transaksi. Ini jauh lebih baik daripada mengatakan bayaran kad kredit, tetapi masih ada bayaran di sana. Ia tidak berpatutan. Melalui Plasma, kita dapat memperoleh lebar jalur yang mencukupi untuk melakukan transaksi tanpa geseran di mana yuran yang anda bayar sangat kecil sehingga tidak perlu terlintas di fikiran anda dan semuanya dapat disingkirkan. Itu hebat, terutamanya bagi orang yang mempunyai jumlah wang dan nilai yang agak rendah. Bagi mereka yang kurang bernasib baik, urus niaga tanpa sempadan ini akan sangat membantu. Dari segi kapan kita akan melepaskan sesuatu, secara pesimis, iterasi pertama yang menggunakan Plasma akan dikeluarkan tahun ini pada Q4. Sekarang ini, kami memberi tumpuan kepada banyak perkara. Kami mempunyai pasukan produksi di Poland yang berusaha keras untuk mendapatkannya MVP plasma tentukan bahawa kami akan melancarkan pengeluaran. Kemudian dari aspek penyelidikan, kami pada dasarnya mendorong had kedua-dua spesifikasi seni bina Plasma MVP dan spesifikasi Plasma Cash.

Peta Jalan OMG

Peta Jalan OMG

Munair: Plasma Cash terdengar sangat mengasyikkan. Adakah ini akan menjadi landasan cara kerja OmiseGo DEX atau hanya sesuatu yang menarik untuk diteliti?

Daud: Jadi, sekarang, sangat menarik. Kemajuan sedang dibuat tetapi Plasma MVP telah berlangsung sedikit lebih lama. Sekarang, kami fokus untuk memperluas kedua aspek penyelidikan, tetapi kami menggunakan seni bina Plasma MVP-esque untuk produksi. Kemudian kita akan memerhatikan apa yang dilakukan oleh pihak penyelidikan Tunai Plasma dan kita mungkin akan melakukan beberapa pemindahan di mana kita akan menarik sejumlah barang dari Plasma Cash semasa ia berlangsung.

Munair: Dengan OmiseGo DEX, anda semua merancang untuk menggunakan Ethereum untuk mendapatkan nilai bagi pengguna akhir, adakah itu betul?

Daud: Rangkaian OMG akan diarahkan ke Ethereum. Rangkaian OMG, walaupun setiap transaksi tidak akan disiarkan di Ethereum, akan berkongsi banyak sifat keselamatan dengan rangkaian Ethereum yang lebih besar. Kami pada dasarnya akan memperoleh banyak nilai dan keselamatan yang dimiliki Ethereum daripada memiliki begitu banyak modal kewangan di belakangnya.

Munair: Kedengarannya, ketika saya memikirkan projek OmiseGo secara keseluruhan, DEX lebih kurang untuk memudahkan transaksi di pasaran Asia Tenggara di mana orang mungkin berada di Thailand dan memerlukan nilai pertukaran dengan orang yang mungkin berada di Vietnam. Adakah itu kurang lebih menjadi pendorong di belakang DEX dan bagaimana seharusnya menambah nilai? Atau adakah ini DEX di mana orang yang mungkin ingin melakukan sesuatu, seperti perdagangan buku pesanan biasa, dapat menggunakan OMG Plasma DEX untuk melakukan transaksi besar? Seperti, misalnya, lelaki Radar Relay atau relay lain yang menggunakan protokol 0x?

Daud: Jelas sekali, kami ingin menolong orang yang kurang terwakili, orang kurang bernasib baik dan itu pasti matlamat, tetapi kami memikirkan seluruh dunia. Kami berpusat di Asia Tenggara, tetapi rangkaian OMG akan global dan kami mengejar segalanya.

Blok Bangunan OmiseGo

Blok Bangunan OmiseGo

Munair: Salah satu masalah dengan pertukaran yang terdesentralisasi adalah berjalan di hadapan. Pernahkah anda memikirkan perkara ini dan apakah idea anda mengenai cara mengatasi masalah ini?

Daud: Ya, lari ke hadapan adalah masalah besar. Kami mungkin akan memulakan dengan menggunakan skema komitmen-pendedahan dengan pemprosesan pemadanan pesanan yang banyak. Komit-pengungkapan pada dasarnya adalah orang yang melakukan pesanan sebelum mengungkapkannya sehingga seseorang tidak melihat kandungan sebenar pesanan, sehingga mereka dapat menjalankannya terlebih dahulu. Kemudian kita dapat membuat pesanan secara besar-besaran dan apa yang dilakukannya adalah menghilangkan permainan kecepatan sehingga dalam jangka waktu tertentu, siapa pun dapat membuat pesanan dan kemudian mereka akan diproses bersama suatu saat nanti.

Munair: Seperti apa yang dilakukan oleh lelaki di Gnosis dengan pertukaran mereka.

Daud: Ya, mereka melakukan lelongan Belanda. Ya, kami bercakap dengan mereka mengenai idea yang berbeza untuk menangani seni bina DEX yang baru dan yang baru.

Munair: Jadi, sepertinya anda dan pasukan sangat bekerjasama. Anda mempunyai Vitalik sebagai salah seorang penasihat anda. Anda mempunyai hubungan dengan begitu banyak orang yang membuat pergerakan besar dalam industri ini. Adakah anda terbuka untuk bekerja dengan lelaki seperti Gnosis dan mungkin orang lain di ruang pertukaran untuk membuat pertukaran terdesentralisasi yang terbaik?

Daud: Pasti. Bagi kami, ini semua mengenai kolaborasi dan semua nilai. Sudah tentu, kami sedang membina produk dan kami mahu produk itu dijual, tetapi kami senang bekerjasama dalam membuat ekosistem yang lebih baik dan mendorong visi menjadikan dunia sebagai tempat yang lebih baik. Visi itu sangat kuat di dalam blockchain dan masyarakat Ethereum khususnya.

Munair: David, anda membawa rakan sekerja dengan anda hari ini. Adakah anda ingin memperkenalkan rakan sekerja anda?

Ini adalah Kelvin. Dia adalah penyelidik Plasma.

Munair: Ceritakan sedikit tentang diri anda dan pasukan anda dan apa yang anda lakukan sebagai penyelidik?

Kelvin: Saya sudah lama bersama OmiseGo sejak awal tahun ini. Pada dasarnya saya menghabiskan sepanjang masa saya untuk memikirkan perkara baru yang boleh kita lakukan dengan Plasma atau saya mencari perkara-perkara tertentu yang saya mahukan daripada Plasma dan kemudian berusaha membinanya.

Munair: Kalian adalah dua orang dalam pasukan Plasma yang juga melihat DEXes untuk OmiseGo. Betapa besarnya pasukan?

Kelvin: Kami mempunyai tiga orang dalam pasukan penyelidikan dan kemudian kami mempunyai pasukan pelaksana. Kemudian ada juga beberapa pasukan lain yang bukan OmiseGo yang mengerjakan Plasma yang kami bekerjasama. Banyak orang dari seluruh dunia. Saya tidak tahu berapa ramai orang ketika ini.

Daud: Dari segi penyelidikan, ia adalah mengenai pertukaran maklumat. Walaupun orang tidak bekerja secara langsung dengan OmiseGo, begitu banyak orang yang mendorong Plasma ke hadapan. Saya rasa kita memanfaatkannya serta orang lain yang berminat dengan Plasma sebagai penyelesaian skala dua.

Matlamat TENGEN

Matlamat TENGEN

Munair: Masalah terbesar yang dijumpai setiap orang dengan pertukaran terdesentralisasi adalah kecairan. Anda boleh menggunakan DEX dan mungkin semuanya sudah siap, tetapi tidak ada kecairan di sana. Apa yang anda lakukan di OmiseGo untuk memastikan bahawa semasa anda melancarkan DEX bahawa terdapat kecairan yang mencukupi dan anda akan mempunyai pertukaran yang benar-benar baik?

Daud: Kami sangat menyedari kebimbangan itu dan kami banyak memikirkannya. Kami melakukan beberapa perkara. Salah satunya ialah kami sedang melancarkan pertukaran terpusat, yang pada dasarnya akan memasuki pertukaran desentralisasi untuk penyelesaian bukan kustodial, sehingga akan membantu membawa kecairan dari awal. Kami juga fokus untuk membangun perkakas untuk mengintegrasikan dengan jaringan OMG dan berbicara dengan pertukaran terpusat dan terdesentralisasi yang mungkin bersedia untuk menyambung ke rangkaian OMG. Maka pada dasarnya kita akan berkongsi kecairan.

Munair: Bolehkah anda menamakan mana-mana pertukaran terpusat ini yang mungkin ingin anda bekerjasama?

Daud: Saya seorang penyelidik Plasma, jadi kedengarannya terlalu kecil bagi saya.

Munair: Adakah perkara lain yang anda mahu tambah?

Kelvin: Awak boleh lakukannya. Ayuh bantu. Ia tidak sekeras yang disangka. Sekiranya anda ingin melakukannya, kami sentiasa ada untuk membantu anda menaiki kapal terbang dan mengetahui lebih lanjut mengenai Plasma. Sekiranya anda ingin membuat penyelidikan Plasma, hubungi kami.

Daud: Penyelesaian penskalaan tersedia sekarang. Jangan terintimidasi. Baca dokumen, cari kodnya, pergi ke GitHub untuk melihat kelebihan pendirian apa yang difikirkan oleh pemimpin [lapisan dua skala] dan kemudian pecahkan dan melaksanakan perkara ini sendiri.

Terima kasih, David dan Pasukan OmiseGo

Kami mengharapkan perkara-perkara hebat. Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai visi OmiseGo, lihat visi mereka panduan rasmi, kertas putih, dan peta jalan.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me