Pemilik Schmowners

Hampir setiap industri sekarang menggunakan teknologi blockchain untuk meningkatkan proses mereka dan menjadi lebih cekap. Walau bagaimanapun, masih ada satu halangan yang harus ditangani setiap pekerja, pengurus pertengahan, dan eksekutif setiap hari: birokrasi yang manis dan manis. Betapa berkesannya perniagaan jika kebanyakan keputusan memerlukan empat tahap persetujuan sebelum anda dapat mengambil tindakan?

Perniagaan tanpa pemilik mungkin kelihatan seperti jalan cerita buruk dari filem Sci-Fi, tetapi kita sebenarnya lebih dekat dengan kenyataan ini daripada yang nampaknya. Mari kita bangunkan perniagaan dari awal dan lihat dengan tepat bagaimana kita sampai di sana.

Langkah Pertama: Pembentukan Tanpa Pemilik

Untuk membentuk perniagaan tanpa pemilik kami, kami akan menubuhkan organisasi autonomi yang terdesentralisasi (DAO) menggunakan kontrak pintar di rangkaian Ethereum. Namun, sebelum meneruskan, kita harus menentukan beberapa istilah tersebut.

A kontrak pintar adalah pengaturcaraan pengkomputeran yang dilaksanakan secara automatik apabila syarat-syarat tertentu dipenuhi. Ini dapat sesederhana “Jan membayar Bob $ 10 setiap hari hujan di Chicago,” di mana kontrak pintar menarik data dari perkhidmatan cuaca. Atau, anda boleh mengumpulkan beberapa kontrak pintar untuk membuat dokumen undang-undang yang kompleks seperti pendaftaran tanah dan pemilikan perniagaan. Kami melakukan yang terakhir.

Ringkasnya, a DAO adalah model terdesentralisasi untuk perniagaan. Ini terdiri daripada kontrak pintar yang mengatur bagaimana perniagaan harus beroperasi. Semua keputusan perniagaan dan tindakan kewangan DAO direkodkan di blockchain awam dan tidak berubah. Setiap peserta (pemegang token) di DAO mendapat suara mengenai bagaimana syarikat itu dijalankan. Tidak ada pemimpin tunggal.

Sekarang kami telah membuat DAO kami dengan beberapa peraturan perniagaan yang mudah, kini saatnya untuk mengadakan tawaran duit syiling awal (ICO). Kami akan menamakan Token Perniagaan Tanpa Koin – OBT. Pelabur membeli token OBT di ICO supaya mereka boleh bersuara dalam tindakan syarikat dan menerima pampasan mengikut peraturan kontrak pintar asal.

Sebagai pelabur, hak milik anda hampir sepenuhnya cair. Anda boleh menjual OBT anda pada bila-bila masa di pasaran terbuka untuk melepaskan undi dan kepentingan anda dalam syarikat. Ini jauh berbeza daripada ekuiti tidak likuid yang sering anda dapati di syarikat swasta.

Selepas ICO, DAO kami menjalankan beberapa tinjauan untuk menentukan jenis perniagaan yang kami jalankan dan bagaimana peranan tertentu akan menerima pampasan. Demi contoh ini, mari kita anggap kita memilih platform e-commerce untuk kasut.

Langkah Kedua: Automasi Robotik

Kami sudah menjalankan perniagaan tanpa pemilik, tetapi mengapa berhenti di situ? Dunia bergerak ke arah automasi, dan begitu juga kita. Kontrak pintar tambahan melalui struktur pengundian DAO menentukan sebahagian besar keputusan perniagaan kami, tetapi operasi masih memerlukan interaksi manusia yang signifikan. Setiap hari, kami memerlukan tenaga kerja untuk menerima penghantaran, menyimpan inventori, kasut bungkusan, membuat penghantaran, dan lain-lain …

Dengan kemajuan Internet Perkara (IoT), ini tidak perlu berlaku. Kami dapat mengotomatisasi setiap langkah proses, dari saat pelanggan memesan hingga saat mereka menerima produk mereka, dan mengintegrasikan semuanya dengan sistem kontrak pintar kami. Dengan automasi, pesanan biasa berlaku seperti ini:

  1. Pesanan Dihasilkan. Seorang pelanggan memesan sepasang kasut. Dengan melakukannya, mereka menandatangani kontrak pintar yang menyatakan, “Ketika saya (pelanggan) menerima kasut saya, kirimkan pembayaran dari diri saya kepada Perniagaan Tanpa Pemilik.”
  2. Pesanan Diterima. Gudang kasut kami menerima pesanan dan menyiapkan kasut untuk penghantaran. Setelah beberapa persediaan awal, armada robotik dapat mengawal keseluruhan proses ini. Mungkin kelihatan tidak masuk akal, tapi Amazon telah menggunakan robot di gudang mereka selama beberapa tahun sekarang. Pada setiap langkah proses, mesin memantau status kasut pelanggan dan mencatat statusnya, anda dapat meneka, blockchain kami.

  3. Produk Dihantar. Oleh kerana kasut tersebut dirakam di blockchain, pelanggan kami dengan yakin dapat memeriksa status pesanannya kapan saja. Setelah dikemas, pasukan robotik gudang kami menghantar kasut untuk dihantar. Untuk tujuan lebih jauh, trak autonomi akan membawa kasut. Untuk yang lebih dekat, drone cukup. Nasib baik, dalam contoh ini, pelanggan kami berada hanya satu batu.
  4. Produk Diterima. Dengan menggunakan koordinat GPS untuk alamat, drone secara automatik menerbangkan bungkusan ke lokasi pelanggan kami dan menurunkan kasut. Setelah berjaya dihantar, kontrak pintar akan dilaksanakan dan kami menerima pembayaran dari pelanggan kami.

Langkah Ketiga: Perwakilan Kecerdasan Buatan (AI)

Sekarang, perniagaan kami tanpa pemilik, dan kami telah mengautomasikan operasi kami, tetapi masih ada ruang untuk diperbaiki. Mari kita keluarkan faktor manusia akhir dari perniagaan ini, dan serahkan tugas-tugas selebihnya kepada anak buah AI kami. Peranan yang melibatkan pemasaran, strategi perniagaan, dan periklanan secara historis berpusat pada manusia, tetapi bahkan ini berubah.

Projek blockchain seperti DeepBrain Chain dan SingularityNET berusaha untuk menjadikan AI lebih mudah diakses dan lebih pintar. Kedua-dua projek ini mewujudkan rangkaian komputer super yang mampu membuat analisis yang kompleks dan pembelajaran mendalam yang intensif. Pemasar dan pemimpin perniagaan sudah memasukkan data jenis ini untuk menyelami operasi mereka, dan penggunaan tidak menunjukkan tanda-tanda untuk melambat.

Menggabungkan dengan salah satu projek yang dinyatakan sebelumnya memberi peluang untuk mengotomatisasi hampir semua proses strategi perniagaan kami dari masa ke masa. Pemasaran, kewangan, peningkatan proses – semuanya dilakukan melalui pembelajaran mesin dan kecerdasan buatan.

Sudah, teknologi baru ini terbukti lebih berkesan daripada analisis manusia di beberapa sektor kewangan. Dan, tidak ada sebab mengapa perkara ini tidak berlaku untuk amalan lain.

Dengan bahagian akhir, kami telah meluaskan perniagaan tanpa pemilik kepada syarikat yang benar-benar tidak berperikemanusiaan.

Dunia Baru yang Berani?

Sekarang, ini jelas merupakan contoh yang melampau. Kami mungkin tidak akan pernah hidup di dunia yang dikendalikan sepenuhnya oleh mesin buatan yang pintar. Kita masih memerlukan pemikiran manusia untuk menghasilkan idea yang inovatif dan kreatif. Tetapi ia adalah masuk akal untuk mempercayai bahawa beberapa perniagaan yang sederhana dan tanpa pemilik akan wujud.

Bayangkan penghantaran makanan di seluruh dunia yang cekap dengan harga paling murah kerana, sebagai perniagaan tanpa pemilik, tidak perlu memaksa keuntungan. Perniagaan hanya perlu membuat cukup untuk terus bertahan. Apabila anda melihat bagaimana ini dapat digunakan untuk menyediakan keperluan asas manusia, implikasinya sangat menakjubkan.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me