Mata wang kripto biasa seperti Bitcoin dan Ethereum adalah beberapa kaedah pembayaran paling telus yang ada. Blockchain ini secara kekal merekodkan segala-galanya dari alamat hingga jumlah transaksi. Privasi adalah prinsip utama pergerakan cypherpunk yang membantu membuka jalan bagi cryptocurrency. Malangnya, duit syiling utama semasa ini memberikan sedikit nama tanpa nama. Bagi pengguna yang menghargai privasi mereka, mereka mesti mencari di tempat lain.

Monero dan Zcash adalah dua syiling privasi yang terkenal, tetapi teknologi yang mendorong mereka untuk tidak dikenali sangat berbeza. Kami akan menilai tahap privasi dan kes penggunaan yang sesuai untuk kedua-dua syiling tersebut.

Privasi Blockchain

Privasi blockchain merujuk kepada ciri-ciri yang mengaburkan data pada blockchain, seperti alamat dan jumlah transaksi. Ini adalah tahap yang paling penting untuk menjamin privasi, tanpa itu, pengguna dapat dikenali dengan mudah.

Monero

Monero bergantung pada tandatangan dering, transaksi rahsia dering (RingCT), dan alamat siluman untuk menyembunyikan data transaksi. Data ini merangkumi pengirim, penerima dan, jumlah. RingCT menyembunyikan jumlah dan laluan transaksi. Alamat rahsia kemudian izinkan penerima untuk menerbitkan hanya satu alamat tetapi menerima pembayaran melalui beberapa alamat yang tidak dipautkan. Ini bermaksud bahawa hanya pengirim dan penerima dalam transaksi yang mempunyai pengetahuan khusus mengenai pembayaran.

Monero

Monero menggunakan tandatangan dering, RingCT, dan alamat siluman untuk menyembunyikan data transaksi. Gambar ihsan Descryptive

Malangnya, penyelidik telah mengenal pasti kelemahan privasi dengan Monero. Satu kajian komprehensif pada bulan April 2017 menimbulkan kebimbangan besar mengenai tanda tangan cincin Monero, yang menurutnya dapat dinonaktifkan “Analisis reaksi-rantai.” Nasib baik, menurut pasukan pembangun Monero, keprihatinan kertas itu tidak lagi berlaku kerana blockchain jauh lebih baik kerana penyatuan alamat RingCT dan stealth.

Zcash

Zcash mencapai tahap privasi tahap blockchain yang serupa melalui ciri yang berbeza, zk-snarks. Zk-snarks berkembang pada konsep yang jauh lebih tua yang disebut bukti pengetahuan sifar. Mereka membenarkan anda membuktikan sesuatu dengan hanya menunjukkan sedikit maklumat. Akibatnya, anda dapat menyembunyikan semua data transaksi anda sepenuhnya. Walaupun begitu, urus niaga siluman adalah pilihan dengan Zcash.

Zcash

Transaksi siluman Zcash adalah pilihan. Gambar ihsan Descryptive

Zcash juga pernah mengalami pelanggaran privasi pada masa lalu. A belajar pada bulan Mei 2018 mendapati bahawa 69 peratus transaksi terlindung boleh dikaitkan dengan pengasas atau pelombong. Masalah ini terus menyakitkan Zcash, terutamanya kerana sebilangan kecil pengguna menggunakan transaksi siluman di rangkaian. Perubahan yang akan datang berusaha untuk membetulkannya.

Privasi Rangkaian

Privasi rangkaian merujuk kepada ciri seperti rangkaian Tor dan I2P. Ciri-ciri ini bertujuan untuk menganonimkan aktiviti pengguna di rangkaian dengan menyembunyikan maklumat seperti alamat IP. Ciri-ciri seperti ini boleh dibina atau pilihan.

Monero

Monero kini sedang mengembangkan sesuatu yang disebut Kovri. Ini adalah versi C ++ dari rangkaian I2P semasa dan direka untuk memisahkan alamat IP dari transaksi dan sembunyikan geolokasi. Pada masa ini, walaupun Monero menyembunyikan data blockchain, penonton masih dapat mengenali pengguna melalui kebocoran alamat IP. Kovri bertujuan untuk menghentikan kerentanan ini.

Ini akan sangat berharga bagi pengguna yang beroperasi di negara-negara yang memusuhi rantaian blok yang berpusat pada privasi seperti Monero. Projek ini kini dalam alpha tanpa tarikh pelepasan untuk penggunaan sepenuhnya. Oleh itu sehingga pengguna Monero mesti menguruskan perlindungan rangkaian mereka sendiri.

Zcash

Tidak ada ciri privasi rangkaian terbina dalam untuk Zcash. Walau bagaimanapun, pengguna boleh memilih untuk beroperasi di atas rangkaian Tor. Walaupun seperti privasi tahap blockchain, ini adalah pilihan.

Privasi Wajib

Ciri privasi boleh menjadi pilihan atau wajib. Privasi pilihan memberi anda lebih banyak fleksibiliti kerana anda dapat bergerak antara transaksi peribadi dan awam. Walau bagaimanapun, ini berpotensi merosakkan privasi pengguna lain, sesuatu yang menghalang privasi mandatori.

Monero

Monero adalah salah satu daripada beberapa koin privasi yang secara peribadi secara lalai. Tetapan lalai ini melindungi semua pengguna dengan memastikan semua orang berada pada standard yang sama. Satu kelemahannya adalah bahawa ini menghasilkan beban yang lebih besar pada rangkaian kerana transaksi yang lebih berat. Seperti yang akan kita lihat di bawah ini, pasukan pembangunan secara aktif menangani masalah ini.

Zcash

Seperti yang disebutkan sebelumnya, transaksi silap mata Zcash adalah pilihan. Bagi sebilangan anggota masyarakat, Bagi sebilangan anggota masyarakat, ini adalah salah satu kelemahan terbesarnya. Pengguna berhijrah berulang-alik antara versi blockchain awam dan peribadi mengikut kehendak mereka sendiri. Ini dapat membocorkan metadata yang merosakkan anonim.

Selain itu, hanya sedikit orang yang menggunakan transaksi siluman 13.4 peratus daripada jumlah urus niaga. Ini sebahagiannya kerana urus niaga masih mahal tetapi juga kerana beberapa dompet menyokong jenis transaksi. Oleh kerana Zcash adalah garpu Bitcoin, mudah bagi dompet untuk menyokong penggunaan Zcash secara berkala. Walau bagaimanapun, jauh lebih rumit untuk menggabungkan sokongan untuk urus niaga tersembunyi.

Walaupun privasi Zcash adalah pilihan, kedatangan peningkatan Sapling digembar-gemburkan sebagai peluang untuk privasi menjadi lalai pada masa hadapan. Dengan menjadikan pembinaan zk-snarks lebih cekap, ia juga harus menjadikan urus niaga siluman jauh lebih murah.

Pertukaran Privasi

Kedua-dua projek tersebut bergelut dengan tuntutan data transaksi yang besar yang dikenakan oleh ciri privasi masing-masing.

Monero

Oleh kerana privasi tidak pilihan dengan Monero, bayaran tinggi dan pengesahan lambat adalah perkara biasa berbanding dengan rantaian blok yang telus. Hardfork 18 Oktober, bagaimanapun, berusaha untuk mengurangkan kebimbangan ini dengan menyatukan kalis peluru ke RingCT. Ciri ini bertujuan untuk mengurangkan data transaksi hingga 80 peratus, sehingga dapat mengurangkan yuran dan menguraikan rangkaian.

Zcash

Begitu juga, hanya sedikit orang yang menggunakan transaksi siluman Zcash kerana banyaknya daya pemprosesan yang diperlukan oleh zk-snarks.

Peningkatan Sapling, yang dijadualkan pada 28 Oktober, akan meningkatkan kecekapan penjanaan zk-snark untuk transaksi siluman. Ia akan mengurangkan Keperluan RAM untuk urus niaga tersebut dari 3 GB hingga 40 MB, penurunan yang besar. Peningkatan harus membawa transaksi silap mata ke dompet mudah alih dan semoga meningkatkan dominasi mereka di rangkaian.

Lebih menarik lagi, pasukan Zcash sedang mengerjakan versi Lightning Network yang berpusat pada privasi BOLEH. BOLT bertujuan untuk membawa protokol lapisan kedua, menggabungkan throughput yang signifikan dengan privasi tingkat atas yang terpasang. Ia akan melindungi identiti, transaksi, dan keseimbangan pengguna.

Ancaman Pemusatan terhadap Privasi

Tidak kira apa pun ciri privasi, pemusatan dapat merosakkan privasi sepenuhnya dan merupakan sesuatu yang jarang orang pertimbangkan.

Dipercayai vs tidak dipercayai

Walaupun kriptografi untuk zk-snarks kuat, ia bukan sistem yang tidak boleh dipercayai. Mereka memerlukan kunci peribadi yang dibenarkan untuk penyediaan, dan jika kunci ini terdedah, privasi seluruh rangkaian adalah berisiko. Walaupun begitu, banyak penyokong Zcash mempertikaikan tahap kerentanan ini. Zk-snarks benar-benar canggih, sehingga saat ini mereka mempunyai tinjauan rakan sebaya yang terhad. Akibatnya, sekarang, mereka menimbulkan risiko yang lebih besar daripada penyediaan privasi Monero.

Pertukaran

Terlepas dari ciri privasi, ancaman privasi terbesar untuk kedua-dua projek adalah interaksi dengan pertukaran. Kecuali anda membeli duit syiling anda secara peribadi, anda perlu melalui pertukaran. Sebarang pembelian dengan mata wang fiat memerlukan pengesahan pelanggan anda (KYC) dengan ketat. Pembelian melalui duit syiling lain, seperti Bitcoin, masih akan membuat anda terdedah kerana ketelusan duit syiling yang lain.

Kesimpulannya

Kita harus melihat privasi pada skala dan bukannya sebagai perbezaan binari. Baik Monero dan Zcash tidak akan benar-benar menjamin privasi sesiapa. Walau bagaimanapun, mereka adalah pilihan terbaik yang terdapat di pasaran dan terus membina cara baru untuk meningkatkan nama pengguna.

Sekiranya anda mencari tahap privasi terbaik, maka Monero adalah standard emas. Walaupun bayaran dan kelajuan mungkin diinginkan, privasi blockchain dan tahap rangkaiannya adalah yang terbaik di ruang tersebut. Lebih-lebih lagi, dengan menjadikan privasi sebagai lalai, anda tidak boleh dikompromikan oleh orang lain. Ini tidak berlaku dengan Zcash. Sudah tentu, tidak semua orang memerlukan tahap privasi ini. Bagi mereka yang mencari sokongan dompet dan pertukaran yang lebih baik dan fleksibiliti untuk bergerak masuk dan keluar dari transaksi awam dan swasta, maka Zcash adalah pilihan yang jauh lebih baik.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me