Ruang crypto terus melihat lebih banyak konsep token yang tidak mudah terjejas memasuki pasaran. Token ini berbeza daripada rakan sejawatnya yang tidak dapat ditukar ganti. Fikirkan token yang tidak mudah dijangkiti sebagai unik di dunia. Mereka biasanya mewakili aset digital atau dunia nyata dan tidak diciptakan sama. Oleh itu, tidak seperti kata, Bitcoin, tidak setiap token mewakili jumlah nilai yang sama.

Aset Fungible vs Non-Fungible

Dolar AS adalah contoh lain dari aset mudah alih. Tidak menjadi masalah jika anda menukar satu dolar di dalam poket anda dengan dolar lain yang ada. Kecuali dalam kes yang jarang berlaku di salah cetak, tidak kira asal dolar anda, nilainya tetap sama dengan satu dolar.

Kepentingan Token Tidak Berjangkit

Token yang tidak boleh difungsikan berfungsi sebagai tujuan penting dalam ruang crypto. Token ini dibuat untuk mewakili aset tertentu, yang menyimpan nilai tertentu dalam ekosistem digital. Mereka boleh dipegang secara maya, atau dapat mewakili barang-barang dunia nyata seperti harta tanah, dokumentasi, atau bahkan personel.

Pada masa lalu, avatar permainan video, harta tanah maya, dan komoditi permainan digital lain telah terjual berjuta-juta. Dalam satu contoh, seorang guru bahasa dengan nama Ailin Graef menjual sebidang harta maya dari permainan Second Life dengan harga satu juta dolar. Walaupun ini terdengar jarang, sebenarnya lebih biasa daripada yang anda fikirkan. Satu belajar meletakkan pasaran aset maya permainan video lebih dari 50 bilion dolar setiap tahun. Siapa kata bermain permainan video adalah membuang masa?

IBM Meneliti Tanda Tidak Berjangkit

Token yang tidak fung adalah unik dan tidak boleh diduplikasi atau dipalsukan. Keupayaan untuk disahkan tanpa memerlukan organisasi pihak ketiga memberikan token yang tidak mudah alih kelebihan yang besar berbanding sistem pengesahan sebelumnya. Dengan menghilangkan keperluan untuk pengesahan pihak ketiga, token tidak mudah alih memungkinkan strategi pemilikan baru dan inovatif dikembangkan.

IBM gergasi komputer baru-baru ini mengumumkan a pelantar yang akan menggunakan token yang tidak mudah terjejas ditambah dengan teknologi RFID untuk memantau penjualan kereta. Sebagai tambahan, platform ini menyarankan untuk menggunakan teknologi yang sama dengan pendaftaran automatik.

Dengan menandakan aset dunia nyata, anda memperoleh kemampuan pemindahan tanpa geseran.

Bayangkan menjual kereta anda. Pada masa ini, proses ini terdiri daripada banyak langkah termasuk menunjukkan DMV tempatan anda dengan ID, pendaftaran, dan dokumentasi pemilikan anda. Orang yang membeli kenderaan anda juga diminta untuk tiba di lokasi yang sama dengan dokumentasi yang serupa.

Prosesnya sangat memakan masa. Sekiranya kereta anda ditandai, anda boleh menerima pembayaran untuk item tersebut dan memindahkan melalui token yang mewakili pemilikan kenderaan. Kegiatan ekonomi tanpa gesekan inilah yang menarik perhatian banyak pemula berasaskan blockchain dalam industri ini.

Menerangkan Aset Dunia Sebenar

Seperti yang anda bayangkan, kemampuan untuk mewakili item hampir dapat diterapkan pada hampir semua perkara di dunia. Token yang tidak funglek melihat penggunaan yang diperluas dalam tokenisasi aset dunia nyata. Rumah anda juga boleh diwakili oleh token digital unik yang tidak mudah dijangkiti. Anda boleh memindahkan, menjual, atau mengesahkan pemilikan harta tanah dengan mudah tanpa perlu melacak perbuatan asal anda. Perbuatan maya anda adalah semua yang anda perlukan.

Tokenisasi harta tanah sudah bermula, dengan banyak syarikat blockchain mengaku dapat menyelesaikan tugas ini dengan mudah. Blocksquare adalah salah satu platform yang menawarkan perkhidmatan ini kepada orang ramai. Platform ini menggunakan PropTokens untuk mewakili harta tertentu.

Harta Tanah Blocksquare

Harta Tanah Blocksquare

Walaupun konsep untuk mengenal pasti harta tanah kelihatan hebat, masih ada beberapa halangan undang-undang yang mesti anda lompat agar platform ini dapat melihat penggunaan besar-besaran. Untuk satu, platform harta tanah yang diberi token mesti mencari jalan untuk mematuhi banyak keperluan pasaran harta tanah tempatan, dan sering berbeza-beza,.

Negara, negeri, dan bahkan daerah mempunyai undang-undang harta tanah mereka sendiri. Struktur pembezaan ini bermaksud bahawa untuk platform harta tanah token berjaya, ia harus menawarkan beberapa bentuk pemerintahan tempatan. Dengan cara ini, tokenisasi dapat diterapkan dengan berjaya.

Kerajaan Memerhatikan Token Tidak Berjangkit untuk Mendigitalkan Rekod

Kerajaan sedang mencari token yang tidak dapat dijangkiti untuk membantu mengurangkan ketidakcekapan yang terdapat dalam sistem rekod tanah semasa. Pada bulan Januari tahun ini, bandar Vermont di South Burlington mula menggunakan berasaskan blockchain pendaftaran tanah. Sistem ini menggunakan token yang tidak funglek untuk memberi setiap hak milik tanah tandatangan digital yang unik. Program ini begitu berjaya sehingga Vermont ingin melancarkan beberapa program berasaskan blockchain tambahan.

Protokol ERC-721

Platform yang paling popular digunakan untuk pengembangan token yang tidak dapat dijangkiti adalah protokol ERC-721 Ethereum. Protokol token tanpa fungsional ini menjadi popular pada bulan Disember tahun lalu berkat permainan Cryptokitties berasaskan Ethereum. Permainan ini membolehkan pengguna membeli, berdagang, dan menjual aset digital yang unik dalam bentuk kucing maya.

Imej melalui Laman Utama Cryptokitties

Imej melalui Laman Utama Cryptokitties

Cryptokitties menggunakan protokol ERC-721 untuk memastikan setiap aset maya bersifat unik. Permainan ini menjadi sangat popular pada bulan November 2017, dan pada satu ketika sejumlah besar pengguna menghasilkan banyak kesesakan pada blockchain Ethereum. Terlepas dari kelewatan ini, Cryptokitties membantu menunjukkan kepada dunia kemungkinan dan potensi penghasilan aset maya. Dalam satu contoh, pengguna Cryptokitties dijual kucing maya mereka dengan harga lebih dari 100,000 USD.

Token Tidak Berjangkit Meningkat

Token bukan fungible adalah komponen penting dalam pendigitan ekonomi. Mendapatkan kemampuan untuk mewakili aset unik hampir merupakan langkah penting ke arah penyatuan teknologi blockchain ke pasaran kami. Token yang tidak berjangkit terus melihat penggunaan yang semakin meningkat kerana manfaatnya dipamerkan di pasaran.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me