Sekiranya anda membaca ini, kemungkinan anda agak tenggelam dalam dunia Internet dan ekonomi digital. Anda mungkin telah membeli lagu, filem, dan buku yang semuanya hidup dalam talian. Aset digital ini adalah “milik anda” selagi anda mempunyai hak untuk mengaksesnya setiap saat. Ini seolah-olah kontrak yang wajar, walaupun sedikit kurang memberdayakan daripada objek fizikal dan nyata dunia tradisional (pokok mati, CD plastik, dll).

Perjanjian anda dengan aset digital anda menjadi sedikit kabur dalam hal data anda. Data ini merangkumi perkara-perkara seperti siapa anda, minat anda, bagaimana anda berinteraksi dengan Internet, dan apa yang anda beli. Setelah data anda di luar sana, data boleh digunakan untuk iklan seperti yang tidak bersalah untuk menjual barang anda atau sebaliknya, memanipulasi anda untuk bertindak dengan cara yang anda tidak mahu.

Terdapat lubang kelinci yang mendalam ketika mengetahui tentang masalah dengan Internet moden dan bagaimana Internet yang terdesentralisasi dapat menyelesaikan banyak masalah ini. Titik permulaan yang baik adalah memahami salah satu projek yang dijalankan di hadapan.

Fay Li

Fay Li

Elastos (ELA) adalah Internet bertenaga blockchain yang memberi kuasa kepada pengguna untuk mempunyai kawalan penuh terhadap aset digital mereka. Ia juga merupakan salah satu daripada beberapa projek blockchain yang benar-benar mencapai pencapaian yang diproyeksikan dan dengan cepat berusaha ke hadapan. Projek ini pada masa ini melayang pada sekitar $ 50 juta cap pasaran dan telah menarik pelaburan dari tokoh-tokoh terkemuka seperti CEO Bitmain Jihan Wu.

Kami berhubung dengan Elastos CMO Fay Li dan menjalani perkongsian Elastos baru-baru ini dan masa terdekat untuk projek ini.

Elastos baru-baru ini mengumumkan kerjasama dengan Bitmain untuk penggabungan perlombongan. Apakah ini dilaksanakan sebagai tindak balas terhadap peningkatan permintaan pada jaringan Elastos, atau apakah itu langkah pencegahan awal?

Kerjasama antara Elastos dan Bitmain diumumkan hampir setahun yang lalu dan rancangan untuk menggunakan kolam penambangan mereka untuk penggalian perlombongan juga dijalin beberapa bulan yang lalu sebelum pengumuman. Walau bagaimanapun, tarikh mula yang tepat untuk penggabungan penggabungan, belum ditentukan sehingga beberapa hari sebelum penggabungan perlombongan dilancarkan dengan salah satu kolam perlombongan terbesar Bitmain: BTC.com Elastos masih dalam tahap alpha, jadi ini adalah keputusan strategik yang dibuat oleh Yayasan Elastos untuk memastikan keselamatan rangkaian Elastos dengan memanfaatkan kekuatan hash besar dari rangkaian bitcoin.

Pada bulan Ogos, Elastos menjual 100,000 kotak TV melalui kerjasama dengan Shanghai Shiju TV. Untuk kebaikan pembaca kami di luar China, bolehkah anda menerangkan bagaimana perkongsian ini berfungsi? Bagaimana manfaat pengguna TV ini?

Sebenarnya, angka terbaru kami untuk Kotak Tv milik pengguna yang menggunakan Elastos Carrier adalah 230,000, yang bermaksud Elastos baru mencapai 230,000 pengguna untuk menyokong infrastruktur internet baru kami. Kami adalah laman web yang benar-benar terdesentralisasi.

Mengenai cara kerjanya, kotak TV dengan sendirinya adalah perangkat biasa, namun, kerana mereka memiliki Elastos Carrier yang tertanam di dalamnya, mereka sangat berbeza dengan kotak TV lain. Setiap 230,000 Kotak TV dapat dianggap sebagai simpul dalam rangkaian Elastos Carrier, yang merupakan rangkaian P2P kami. Pada masa ini, satu-satunya keuntungan bagi pengguna akhir kotak TV ini ialah rangkaian Elastos Carrier digunakan untuk alat kawalan jauh TV dari aplikasi mudah alih pengguna. Namun, di masa depan, kotak TV yang sama ini dapat digunakan untuk menjadi bagian dari sistem penyimpanan fail yang diedarkan di rangkaian Elastos yang akan menyediakan beberapa ruang di mana pengguna dan dapps di Elastos dapat menggunakannya untuk menyimpan data secara terdesentralisasi.

Di samping itu, kotak TV yang sama ini dapat digunakan untuk pelbagai jenis perkhidmatan lain yang Elastos rancangkan untuk dibawa ke masa depan. Begitu juga, Elastos Carrier ini juga boleh dipasang di peranti pintar lain seperti pembesar suara pintar atau banyak peranti IoT lain yang dapat menggunakan pembawa Elastos dan juga menyediakan perkhidmatan serupa kepada pengguna dan dapp pada masa akan datang.

Sebagai balasan untuk menyediakan kotak mereka untuk rangkaian IPFS / storan ini, pengguna kotak ini dapat memperoleh ELA koin kami dan membelanjakannya dalam proses juga.

Ketua Pegawai Eksekutif Rong Chen menyamakan hubungan TV ini dengan Elastos seperti pembawa telefon bimbit. Memandangkan penggodaman telefon terus berlaku, bolehkah anda menerangkan protokol privasi yang ada untuk pengguna TV ini (atau peranti lain yang disambungkan ke rangkaian Elastos)?

Satu-satunya kes penggunaan untuk kotak TV ini yang berlaku untuk Elastos adalah mereka menggunakan Elastos Carrier, untuk kawalan jauh kotak TV dari aplikasi mudah alih mereka. Akan tetapi, di masa depan, ini akan diperluas untuk memanfaatkan banyak perkhidmatan lain dan memberikan perkhidmatan sebagai ganti mendapatkan ELA dalam prosesnya.

Protokol komunikasi untuk kotak TV yang menggunakan ciri Elastos Carrier melindungi pengguna, kerana hanya rakan mereka yang dapat berkomunikasi dengan mereka. Kepemilikan data yang mungkin disimpan di kotak TV ini mungkin disimpan di blockchain sementara komunikasi dilindungi menggunakan Elastos Carrier – rangkaian peer to peer yang terdesentralisasi. Dengan cara ini, Elastos menyediakan ekosistem kotak pasir lengkap untuk melindungi data dan privasi pengguna.

Elastos sedang menuju ke arah mekanisme konsensus yang disebut AuxPOW + dPOS. Bolehkah anda menerangkan lebih sedikit bagaimana ini berfungsi? (Seboleh mungkin bukan teknologi)!

Elastos menggunakan model konsensus hibrid AuxPoW + DPoS. Ini bermaksud kerana Elastos telah menggabungkan perlombongan dengan blockchain bitcoin, kami berkongsi keselamatan bitcoin yang sangat besar dengan rangkaian Elastos. Tetapi di samping itu, simpul DPoS juga digunakan untuk melindungi rangkaian Elastos secara bersamaan. Pelombong gabungan untuk PoW menghasilkan blok dan blok pakej sementara nod DPoS menandatangani blok ini. Ini menghasilkan kesempurnaan di blok untuk mengelakkan sebarang garpu keras.

Ini adalah yang terpenting untuk projek infrastruktur seperti Elastos yang mempunyai rantaian utama dan seni bina sampingan yang blockchain utamanya sangat selamat. Rangkaian awam tidak dapat melakukan pertahanan atau akan menyebabkan kegagalan besar dalam mengamankan semua rangkaian sampingan yang berbeza yang akan dijalankan di rangkaian Elastos. Oleh itu, Elastos menggunakan model konsensus hibrid AuxPoW + DPoS untuk menyediakan pelbagai lapisan keselamatan dan untuk mengelakkan garpu keras berlaku di tempat pertama.

Kerjasama dengan pelajarX diumumkan pada bulan Jun. Bolehkah anda menerangkan lebih lanjut mengenai faedah khusus untuk Elastos dan penggunaX dalam perkongsian ini?

Salah satu masalah terbesar yang kita hadapi ketika mengadopsi produk blockchain secara besar-besaran adalah sama ada data dapat disimpan, dipindahkan dan diperdagangkan dengan cekap. طالبX dirancang untuk mengurangkan kos pemindahan data IoT dengan ketara (sebanyak 70%). Dan pasukan pelajarX sangat terhubung dalam industri IoT, termasuk merancang, membuat dan menjual.

Mereka berusaha memasukkan Elastos ke dalam peranti pintar di seluruh dunia. Kami teruja melihat lebih banyak peranti IoT yang menggunakan Elastos sebagai rangkaian desentralisasi baru melalui aplikasiX. IoT adalah masa depan dan dengan Elastos kami berhasrat untuk mengamankan dan menghubungkan peranti ini yang bersedia untuk melihat pertumbuhan yang pesat pada dekad berikutnya.

Inisiatif CR100 bertujuan agar pembangun membuat dApps untuk rangkaian Elastos di lebih dari 100 kawasan. Bolehkah anda memberitahu kami lebih lanjut mengenai kawasan tertentu atau jenis aplikasi yang boleh kami nantikan?

Perkara pertama yang ingin saya jelaskan adalah bahawa inisiatif CR100 tidak hanya bertujuan untuk pemaju, kami mencari pasukan usahawan, pereka, pemasar dan banyak lagi bakat global yang baik untuk membina dApps yang sangat hebat yang dapat memperkenalkan web terdesentralisasi Elastos ke pelbagai industri dan wilayah.

100 arah luas dan bertujuan untuk mencetuskan kreativiti. Kami sudah berbincang dengan pasukan mengenai pelbagai aplikasi dan akan mempunyai lebih banyak maklumat tidak lama lagi. Tujuannya adalah untuk menjadikan “Elastos” di mana-mana “internet”.

Elastos ingin membawa 35 pengurus komuniti melalui program Empower 35, sebagai langkah untuk memupuk bakat dalam komuniti. Bagaimanakah bakat di Elastos? Apa ciri atau kecekapan khusus yang ingin anda kembangkan dari inisiatif ini?

Sebelum menjawab pertanyaan anda mengenai Empower35, saya ingin memperkenalkan “CRcles” kepada anda kerana sebenarnya kunci kejayaan Cyber ​​Republic. CRcles adalah kategori kumpulan bakat tertentu di Cyber ​​Republic yang memfokuskan diri untuk mewujudkan rangkaian pintar yang terdesentralisasi untuk menyokong seluruh platform dan bahkan blockchain secara keseluruhan.

Ini adalah lingkaran yang merangkumi pengembangan perniagaan, perkongsian, pemasar, pembuat video, pereka, penganalisis dapp, pentadbir, peguam, penulis, dan banyak lagi untuk menyokong pengembangan Elastos dan dappsnya. Cyber ​​Republic akhirnya akan menjadi aplikasi sosial yang dibina di Elastos dan CRcles akan menjadi tempat inti bagi bakat bertemu antara satu sama lain, membentuk pasukan permulaan bersama dan memberi nasihat kepada projek / CR100 dalam ekosistem CR.

Akhirnya, kita akan mempunyai semacam kekuatan suara untuk memilih pengurus CRcles. Daripada melamar jawatan Empower35, setiap anggota CRcle mana pun boleh mencadangkan pekerjaan untuk projek berbayar atau mengambil tugas sebelum dapat terpilih menjadi E35. Tujuannya adalah agar orang-orang dari seluruh dunia dalam bidang khusus membina badan kerja, menonjol, dan memimpin terlebih dahulu sebelum memilih pengurus setiap kawasan. Apabila momentum bertambah dan kita mempunyai CRcle masing-masing berkembang, peranan E35 akan dipilih oleh masyarakat bersama dengan majlis CR pertama. CRcles dan Empower35 diciptakan untuk keadilan, keterbukaan, kerjasama dan tentunya keseronokan.

Untuk memberi komen mengenai nama “CRcles,” Apple meletakkan “I” di depan semua produk mereka untuk menunjukkan bahawa semuanya berkaitan dengan saya / saya sendiri. Walau bagaimanapun, Elastos bukan mengenai apa yang dapat kita buat untuk komuniti, tetapi mengenai apa yang dapat dibuat oleh semua orang untuk bersama, untuk semua orang. Kami menghargai komuniti kami dan mahu semua orang bergabung dan membina Elastos bersama, bukan sahaja infrastruktur, tetapi juga seluruh ekosistem yang akan menjadikan internet baru ini sangat diperlukan oleh dunia sekarang.

Trinity, penyemak imbas Elastos, akan segera memasuki peringkat ujian beta. Apa yang pengguna boleh harapkan dari semasa pelancaran?

Semudah memuat turun aplikasi dari gedung aplikasi yang sudah digunakan pengguna, seperti Google Store atau Apple Store. Yang perlu dilakukan pengguna ialah memuat turun aplikasi ini dan kemudian mereka dapat memasuki dunia Elastos. Di sana, mereka dapat memasang dapps Elastos lain dan mula menggunakannya dengan segera dan sangat mudah, sama seperti menggunakan aplikasi lain pada Android atau iPhone mereka. Memberikan pengalaman pengguna yang baik adalah yang terpenting untuk produk apa pun, oleh itu Elastos akan memberi tumpuan kepada perkara ini dan mendedikasikan lebih banyak masa untuk pengalaman pengguna sebelum peluncuran beta.

Syarikat ini baru-baru ini meraikan ulang tahun satu tahun, dan banyak yang telah berlaku sepanjang masa itu. Bolehkah anda berkongsi lebih banyak mengenai langkah seterusnya pada peta jalan dan bagaimana kemajuan bertentangan dengan rancangannya?

Elastos telah mencapai semua matlamat teknikal yang telah ditetapkan pada peta jalan pada tahun lalu dan pasukan akan terus bekerja keras dalam bidang teknologi. Momen paling penting dalam ulang tahun itu adalah pelancaran rasmi Cyber ​​Republic.

Elastos telah memberikan semua dana pembangunan ekosistem (sekitar 16 juta ELA) kepada Cyber ​​Republic untuk masyarakat membina ekosistem untuk Elastos. Langkah seterusnya adalah untuk warga Republik Siber untuk bergabung, menyumbang dan membangun bersama. Seperti yang anda lihat, 16 juta ELA adalah untuk melakukan ini dan setiap orang berpeluang memperoleh ELA dengan menyumbang dengan cara apa pun yang mereka dapat menggunakan set kemahiran unik mereka sendiri.

Satu perkara yang ingin saya jelaskan ialah Cyber ​​Republic bukan merupakan bahagian Elastos dan Elastos tidak akan dapat mengawal Cyber ​​Republic dengan cara apa pun, yang juga bermaksud bahawa bukan tugas pekerja Elastos untuk membina Cyber ​​Republic. Kami mempunyai kira-kira 70 pekerja sepenuh masa dan kekuatan pasukan terlalu terhad untuk membina keseluruhan ekosistem untuk internet baru, itulah sebabnya keputusan bagi masyarakat untuk membina ekosistem bersama dengan Elastos dibuat beberapa waktu lalu.

Terima kasih dan semoga berjaya!

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me