Elkrem Membolehkan Pembuatan Peranti IoT Blockchain

Apa Itu Elkrem?

Projek Elkrem menyatukan dunia Peranti IoT dan cryptocurrency. Kedua-dua teknologi yang muncul ini berpotensi untuk menciptakan masa depan yang mungkin tidak kita impikan. IoT bermaksud Internet of Things. Ini mengemukakan idea bahawa objek sehari-hari seperti peti sejuk, televisyen, dan kereta (untuk beberapa nama) disambungkan ke internet dan dapat berkomunikasi dengan pintar antara satu sama lain.

Tetapi ini adalah lapisan material, barang yang boleh kita tangani. Cryptocurrency adalah pergerakan maya dengan konsep dan penyelesaian yang perlu kita selesaikan. Di mana kedua penggabungan itu mungkin menjadi titik manis jika kita berniat membawa manusia ke tahap evolusi seterusnya.

Latar Belakang

Setelah bereksperimen berjam-jam pada projek kecil mereka sendiri, pengasas Amr Saleh dan Islam Mustafa berupaya memperkasakan hobi lain dengan membina penyelesaian elektronik yang mudah digunakan. Pada tahun 2013, mereka berjaya melancarkan kempen Kickstarter pertama mereka dengan membawa penyelesaian inovatif baru ke dalam dunia elektronik tersuai.

Amr dan Islam dengan tepat menamakan projek mereka 1Selindung. Ini adalah penyelesaian yang membolehkan pengguna menyambungkan telefon pintar ke papan Arduino mereka daripada harus membeli beberapa papan berasingan yang dikenali sebagai perisai. Oleh kerana kebanyakan orang bersedia untuk melabur dalam telefon pintar yang baik, penyelesaian ini memanfaatkan kuasa yang sudah ada di poket kita.

(Nota sampingan: Arduino adalah platform sumber terbuka yang membolehkan pengguna menghubungkan perkakasan dan perisian dengan mudah untuk pelbagai aplikasi dunia nyata. Akses terbuka ke kedua-dua perkakasan dan perisian adalah teras falsafahnya dan menjadikannya pilihan yang sangat popular bagi peminat di seluruh dunia.)

Projek Elkrem sebelumnya sangat popular di Kickstarter

Projek Elkrem sebelumnya sangat popular di Kickstarter

Tidak perlu dikatakan, kempen itu berjaya kerana penyokong berjanji lebih dari lapan kali gol awal pasukan $ 10,000. $ 85,000 kemudian, dan banyak pesanan dalam talian yang diikuti, kempen crowdfunding meningkatkan reputasi dan kemampuan mereka untuk mengumpulkan modal untuk projek masa depan.

Apabila Perkakasan Memenuhi Blockchain

Kini pasukan mencari cabaran baru. Dan apa yang lebih mencabar dan mungkin lebih bermanfaat daripada membina blockchain? Konsep terbaru mereka adalah Elkrem, projek yang membangunkan perkakasan dan alat perisian yang ditujukan khusus untuk blockchain dan aplikasi terdesentralisasi lain. Pada akhirnya, mereka berharap dapat mengurangkan keluk pembelajaran bagi jurutera dan penggemar hobi ketika membina prototaip. Elkrem telah berkembang menjadi pasukan kuat sembilan pekerja yang berpusat di Kaherah, Mesir.

Tidak ada kekurangan pembinaan projek kit pengembangan perisian (SDK) dalam bidang cryptocurrency. SDK dalam blockchain membolehkan pemaju lain membuat aplikasi terdesentralisasi dengan cepat di atas sistem yang biasanya lebih rumit. Jadi sangat menyegarkan apabila kit pembangunan perkakasan (HDK) hadir untuk mewujudkan peluang di mana dunia nyata bertemu dengan alam maya.

Pasukan ini sedang mengusahakan papan pengembangan perkakasan blockchain. Pada pelancaran, ia akan menyokong beberapa protokol termasuk Ethereum, Bitcoin, Whisper, Swarm, Status.im, dan IPFS. Menurut laman web mereka, lembaga itu akan dilancarkan tidak lama lagi di Kickstarter. Memandangkan pengalaman dan kejayaan mereka sebelumnya di platform crowdfunding, mereka sekali lagi tidak mempunyai masalah untuk memenuhi matlamat penggalangan dana mereka.

Menjadikan Tangan Anda Kotor

Pada hackathon Ethereum Denver yang diadakan pada awal tahun ini (2018), pasukan Elkrem menduduki tempat pertama setelah mengumpulkan peranti IoT yang didayakan dengan cryptocurrency:

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=qR6AP10LGts?rel=0]

Projek khusus ini menggunakan kedua-dua kontrak pintar Ethereum dan protokol bisikan projek Status untuk menghidupkan mentol. Yang jelas, ini bukan sains roket, tetapi kita hanya berada di peringkat awal teknologi yang menarik ini. Walaupun begitu, ini mungkin memberi manfaat yang besar dalam bidang seperti penjagaan kesihatan dan bandar pintar pada masa akan datang.

Telefon pintar blockchain bebas sudah memasuki pasaran dengan idea yang serupa. Syarikat berhasrat memanfaatkan desentralisasi bidang lain dalam kehidupan kita, seperti perkakasan. Ini tentunya akan menjadi berita baik dalam menghadapi pemain dominan seperti Apple yang ingin mengekalkan kawalan terhadap pasaran.

Elkrem telah melancarkan kit perisian Bitcoin mereka sendiri yang dipanggil Koyn. Masih di peringkat awal pembangunan, namun, antara muka Arduino ini akan memudahkan para pembangun untuk menyambung ke blockchain Bitcoin masa depan. Mengintip projek sampingan ahli pasukan Elkrem dengan cepat menunjukkan sejumlah idea menarik. Bagaimana dengan saluran elektrik yang dikuasakan oleh Bitcoin untuk pengeluar tenaga boleh diperbaharui yang bijak? Atau mungkin mesin layan diri pembayaran cryptocurrency?

Pemikiran Penutup: Elkrem

Masa depan akan datang. Dan datang dengan pantas! Projek seperti Elkrem meletakkan asas bagi jurutera dan usahawan untuk bekerja dengan bijak. Peranti yang didayakan Cryptocurrency akan membuka jalan maju dalam blockchain untuk jenis fesyen boneka. Generasi pengusaha blockchain seterusnya tidak akan mahu menghabiskan masa mereka untuk memprogram. Sebaliknya, dengan alat yang tepat, mereka ingin memusatkan usaha mereka untuk menyelesaikan masalah pelanggan dan membina perniagaan mereka.

Akan tetapi, harus dikatakan bahawa aplikasi mungkin akan terbatas pada tempat yang paling masuk akal. Menghidupkan mentol dengan cryptocurrency adalah langkah tambahan yang tidak perlu ketika membuat sistem yang cekap. Yang paling penting ialah menggunakan teknologi ini dengan cara yang bijak semasa bertukar nilai. Blockchain adalah mengenai mengekalkan rekod transaksi yang terdesentralisasi, bukan hanya mengautomasikan kehidupan kita. Kami tidak perlu meletakkan semuanya pada blockchain.

Walau apa pun, kemungkinan masa depan yang menarik tetap ada. Apabila lebih banyak bidang kehidupan kita terdesentralisasi, harapkan lebih banyak penyelesaian perkakasan yang didayakan dengan cryptocurrency akan muncul. Bagaimanapun, masa depan mungkin tidak akan datang. Sebenarnya, sebenarnya sudah ada di sini!

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map