Estonia adalah negara kecil Baltik yang berjumlah 1.3 juta orang, tetapi mereka memimpin revolusi digital dalam pemerintahan dengan program e-Residensi Estonia. Ini adalah negara di mana negara mendorong inovasi teknologi, bukan hanya sektor swasta. Sejak 2007, mereka mengusahakan cadangan untuk mendigitalkan identiti dan kewarganegaraan. Hari ini, setiap warganegara Estonia mempunyai kad pengenalan dan PIN mereka sendiri yang menghubungkan dengan identiti digital mereka.

Baru-baru ini, pada tahun 2015, Estonia membuka sistem identiti digital ini kepada bukan warganegara. Sesiapa sahaja di dunia kini boleh memohon untuk menjadi e-penduduk Estonia. Menjadi e-pemastautin tidak memberikan kewarganegaraan, tetapi ini membolehkan anda membuka akaun bank dan memulakan perniagaan di Estonia. Pada masa akan datang, Estonia berharap dapat mengembangkan kemampuan e-residensi. Dalam artikel ini, kita akan melihat apa yang diperlukan oleh e-residensi, bagaimana menjadi e-pemastautin, dan rancangan masa depan Estonia untuk identiti digital dan pemerintahan berdasarkan blockchain.

Bangsa Digital

Estonia terkenal di rantau ini sebagai hab teknologi dan permulaan. Mereka telah berada di barisan hadapan dalam mendigitalkan perkhidmatan negara sejak beberapa tahun kebelakangan. Presiden A.S. Barack Obama, ketika mengunjungi Estonia, memberi komen,

“Dengan ID digital mereka, orang Estonia dapat menggunakan telefon pintar mereka untuk melakukan apa sahaja yang dilakukan dalam talian, dari nilai anak-anak mereka hingga rekod kesihatan mereka … Saya semestinya menghubungi orang Estonia ketika kami membuat laman web penjagaan kesihatan kami.”

Warganegara boleh menggunakan kad pengenalan mereka untuk mengundi dalam talian dan semua rekod kerajaan dapat diakses dalam talian. Lebih-lebih lagi, warga Estonia mengawal data mereka. Mereka boleh memilih untuk menyekat akses ke pelbagai maklumat dalam profil peribadi mereka.

e-residensi estonia

Program e-residensi baru membuka beberapa fungsi ID warganegara ke seluruh dunia. Kerajaan Estonia menyebut program e-residensi Estonia “sebuah negara digital baru.” Mereka menjangkakan bahawa jumlah e-penduduk suatu hari akan melebihi jumlah warganegara sebenar di Estonia.

Blockchain menyokong semua perkhidmatan identiti digital Estonia. Mereka mencari cara untuk mengembangkan blockchain untuk menyimpan data dan mengesahkan kontrak secara autonomi, tanpa memerlukan pihak berkuasa pusat. Contohnya, anda sekarang boleh menggunakan ID Estonia anda, dalam kombinasi dengan PIN, untuk menandatangani dokumen dengan tandatangan unik anda.

Memulakan E.U. Perniagaan

Manfaat utama menjadi e-penduduk Estonia adalah kemampuan untuk memulakan perniagaan Estonia. Estonia adalah ahli Kesatuan Eropah, jadi perniagaan ini, setelah ditubuhkan, dapat bertransaksi di seluruh Eropah. Sebenarnya mendirikan perniagaan adalah lebih rumit daripada hanya membayar yuran. Anda memerlukan alamat Estonia untuk membuat perniagaan, dan anda perlu pergi ke Estonia secara fizikal sekali untuk membuat akaun bank.

Namun, setelah anda melakukannya, adalah mungkin untuk menguruskan sepenuhnya perniagaan dan akaun bank anda dalam talian. Anda boleh menjalankan perniagaan anda dari mana saja di dunia, termasuk menandatangani kontrak atau aplikasi Estonia secara digital.

Bagaimana Mendapatkan Estonia E-Residency

Oleh itu, anda berminat untuk menjadi e-pemastautin?

Mari jelas, kemungkinan tidak akan menyelesaikan semua masalah anda. Kebolehan e-penduduk sangat terhad. Sekiranya anda berasal dari negara membangun atau melakukan banyak perniagaan di Kesatuan Eropah, bagaimanapun, itu adalah keputusan yang sangat menguntungkan. Sekiranya anda ingin tinggal di Estonia, anda perlu melalui syarat tinggal yang berbeza.

Untuk menjadi e-penduduk Estonia, anda memerlukan:

  1. Salinan kad pengenalan anda yang dikeluarkan oleh kerajaan semasa
  2. Foto gaya pasport
  3. Pernyataan motivasi mengapa anda mahu menjadi e-pemastautin
  4. Visa / Mastercard untuk membayar yuran 100 euro

Itu sahaja. Aplikasi itu sendiri dalam talian dan agak mudah. Prosesnya mungkin memerlukan sedikit masa. Setelah selesai, anda mesti mengunjungi konsulat Estonia terdekat secara langsung. Ini mungkin jauh dari anda, menjadikan ini satu lagi rintangan untuk mendapatkan kad pengenalan anda. Sebagai contoh, satu-satunya pejabat di Amerika Syarikat adalah di New York City.

kad e-residensi estonia

Selepas anda mengunjungi konsulat, anda akan pergi dengan kad kediaman digital termasuk cip yang boleh anda pasangkan ke pembaca kad berasaskan USB untuk mengakses perkhidmatan kerajaan dan menandatangani dokumen.

Estcoin

Baru-baru ini, Estonia membuat gelombang ketika mereka mengumumkan bahawa mereka sedang meneroka pilihan untuk cryptocurrency nasional. Sejak itu memperoleh nama “estcoin.” Pengarah Urusan program e-Residensi Estonia, Kaspar Korjus baru-baru ini menulis mengenai motivasi di sebalik duit syiling,

“Komuniti estcoin akan disusun untuk mendukung objektif mengembangkan negara digital baru kita dengan memberi insentif kepada lebih banyak orang di seluruh dunia untuk melamar dan menggunakan e-Residensi dengan lebih besar.”

Program ini berharap dapat mendorong para pemula untuk menggunakan Estonia e-Residency sebagai platform untuk melancarkan ICO yang dipercayai dan patuh.

Di samping itu, estcoin akan memasukkan jenis token lain yang membantu kebenaran identiti dan akses yang tidak dapat diperdagangkan. Estcoin lain akan disatukan ke euro untuk memberikan kestabilan wang fiat. Itu bukan alternatif untuk euro, tetapi tambahan untuk transaksi digital.

Ethereum’s Vitalik Buterin mengulas rancangan Estonia,

“[Saya] jika estcoin ini dikeluarkan di atas blockchain (mereka mungkin dikeluarkan dalam pelbagai format pada masa yang sama, tidak ada yang salah dengan ini) maka akan menjadi mudah dan senang menggunakannya di dalam kontrak pintar dan aplikasi lain . “

Aplikasi Blockchain

Estonia mempelopori penggunaan blockchain untuk mendapatkan maklumat warganegara. Mereka sudah memiliki sistem yang ada dan sedang dikembangkan untuk memanfaatkan blockchain dalam banyak aspek kehidupan sehari-hari.

Rekod kesihatan kini dapat dijaga secara digital, dan orang Estonia mempunyai kawalan terhadap rekod yang dapat dilihat oleh doktor mereka.

Gred dan pensijilan pencapaian pendidikan kini menggunakan buku digital juga membuka peluang untuk berkongsi maklumat pencapaian pendidikan dengan majikan.

Orang Estonia boleh mengundi secara dalam talian secara digital menggunakan kad ID unik mereka. Mereka hanya log masuk dan memberikan suara mereka dari mana sahaja di dunia.

Selain itu, kerajaan membenarkan pengujian kereta autonomi tahap tiga (dengan manusia di belakang stereng menonton kereta) di semua jalan di Estonia. Mereka sudah memikirkan cara untuk mendorong memandu tahap lima (sepenuhnya autonomi) sambil mengekalkan peraturan keselamatan.

Kesimpulannya

Estonia menerajui tadbir urus digital, berasaskan blockchain. Ini adalah contoh dari apa yang mungkin terjadi ketika negara bersedia memimpin inovasi, dan bukannya memanfaatkan sektor swasta. Berharap untuk melihat lebih banyak lagi kerajaan mengikuti pimpinan Estonia dalam beberapa tahun akan datang.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me