Gelembung Bitcoin? Mengapa Burst Mungkin Baik untuk Bitcoin & Blockchain

Kedai media yang pernah mengagungkan kisah kenaikan Bitcoin kini menggambarkan gelembung Bitcoin yang telah muncul. Ahli ekonomi yang pada awalnya ingin tahu jenis sistem monetari baru sekarang meramalkan kepanikan. Dalam iklim yang pelik ini setelah turun dari ketinggian yang tinggi, perlu dipertimbangkan bagaimana kita sampai di sini dan apa maksudnya.

Dalam artikel ini, kita akan melihat Bitcoin, apa kejayaannya untuk crypto, peluang untuk pertumbuhan masa depan, dan implikasi dari penurunan harga.

Bitcoin Bubble menarik perhatian Crypto

Peningkatan Bitcoin dari ketidakjelasan ke arus perdana adalah kisah selama ini. Penemuan Satoshi menjadikan orang menjadi jutawan. Lebih penting lagi, ia membuka dunia teknologi crypto baru untuk menyimpan maklumat dan menukar nilai. Walaupun tanpa kenaikan nilainya menjadi ribuan dolar, Bitcoin akan menjadi pencapaian penting hanya untuk penemuan blockchain.

Namun begitu, Bitcoin semakin meningkat. Dari wang ringgit hingga tahap ribuan dolar sekarang, sesiapa yang melabur dalam Bitcoin dalam jangka masa lebih dari dua tahun menghasilkan wang. Dalam kitaran berita harian mengenai perubahan harga yang tidak menentu dan kemerosotan besar dalam beberapa bulan kebelakangan ini, kadang-kadang sukar untuk diingat bahawa jika anda melabur dalam Bitcoin sebelum 2017, anda kini mempunyai pulangan pelaburan 6x minimum.

kiraan utxo

Jumlah urus niaga di Bitcoin – Oleh Ladislav Mecir – CC

Walau bagaimanapun, kebanyakan orang mengetahui tentang Bitcoin pada tahun 2017, mendorong kenaikan harga yang besar. Semasa kemerosotan tahun ini, kebanyakan pelabur baru melarikan diri. Penerbangan itu tentu saja negatif jika anda menikmati melihat portfolio anda sementara Bitcoin berada di atas $ 15k.

Walau bagaimanapun, pada skala yang lebih luas, gelembung Bitcoin dari pelabur baru menjelaskan bahawa cryptocurrency dapat diakses oleh orang ramai pada umumnya. Pendedahan orang ramai itu membawa turun naik, tetapi juga mendorong bakat, inovasi, dan pelaburan baru dalam komuniti crypto pada umumnya.

Mengembalikan Fokus ke Kes Penggunaan Blockchain

Oleh kerana harga Bitcoin telah merosot selepas gelembung, ia telah mengurangkan beberapa kegilaan yang terlibat dalam perdagangan kripto. Pelabur menjadi lebih cekap dengan kejatuhan pasaran umum. Mereka ingin melihat projek yang mempunyai kes penggunaan sebenar dan teknologi yang terbukti. Lebih daripada itu, pelabur ingin melihat projek yang menyelesaikan masalah terakhir, di mana terdapat banyak ICO awal yang salah. Perjalanan terakhir merujuk kepada langkah sukar untuk membawa perkhidmatan berguna terus kepada pengguna runcit berdasarkan jangkaan.

teknologi bitcoin

Blockchain dijelaskan dalam kertas putih Bitcoin

Kembalinya kes penggunaan yang sah kepada pelanggan sebenar adalah kejutan yang diperlukan oleh sistem cryptocurrency. Walaupun menyakitkan setelah kejatuhan pelabur yang mendekati puncak, akhirnya pengetatan pasaran akan menguatkan syarikat dan projek yang berjaya melalui.


Mereka akan memaksa blockchain menjadi kurang mengenai altcoin dan lebih banyak lagi mengenai teknologi sebenar. Oleh kerana itulah potensi terbesar blockchain, ini merupakan perkembangan yang menjanjikan bagi mereka yang bermain lama dan bertaruh pada ekosistem secara keseluruhan.

Mata Wang vs Pelaburan: Rintangan Terbesar Bitcoin

Fokus pada kes penggunaan sebenar untuk pengguna biasa juga berlaku untuk Bitcoin. Idea asal di sebalik Bitcoin adalah sebagai sistem pembayaran dan mata wang. Sudah tentu, anda boleh membeli beberapa barang menarik dengan Bitcoin. Namun, setakat ini, tidak begitu efektif untuk menggunakannya seperti itu.

Sehingga kini, Bitcoin telah menjadi simpanan nilai dan kenderaan pelaburan. Walaupun terdapat banyak hujah bahawa ia tidak bertujuan untuk menjadi aset yang dilindungi, hakikatnya Bitcoin adalah pelaburan bagi kebanyakan orang yang memegangnya.

Halangan terbesar dalam laluan Bitcoin menjadikannya lebih berguna untuk pembayaran yang lebih kecil. Bayaran perlu dikurangkan dan transaksi perlu berlaku lebih cepat. Kesan sampingan dari gelembung Bitcoin adalah orang menyedari masalah skalabiliti dan masalah yuran Bitcoin apabila beribu-ribu orang menggunakannya secara berterusan. Selepas gelembung, terdapat desakan besar untuk langkah-langkah skalabiliti seperti SegWit untuk mengurangkan yuran dan masa pengesahan.

Yang paling ketara, pembangunan serius dan pelaksanaan awal Lightning Network berlaku setelah gelembung. Sekiranya berjaya, Lightning Network dapat membuat pembayaran yuran segera dan rendah pada Bitcoin, membuka potensi baru untuk transaksi runcit.

Bitcoin Tidak Lagi Menjadi Syiling Terbaik

urus niaga bitccoin

Transaksi Bitcoin sebenar Kraken ke Dompet Perkakasan – dari Wikipedia CC

Bitcoin mempunyai sejarah paling banyak cerita dan nama jenama terbesar mana-mana duit syiling sejauh ini. Ada sebab yang baik untuk dominasi Bitcoin juga. Ia terbukti selamat, sederhana, dan berjaya dalam jangka masa yang panjang. Kelebihan pertama untuk pasaran terus menjadikannya pemimpin.

Walaupun demikian, adalah perkara biasa untuk membaca artikel mengenai “pembunuh Bitcoin” yang boleh menjadi akhir bagi ibu dari semua crypto. Sekiranya tidak ada pelaksanaan Lightning Network dan dengan hanya 40% transaksi yang menyokong SegWit, sejumlah syiling menunggu di sayap untuk mengambil platform pembayaran dominan.

Boleh dikatakan, duit syiling lain seperti Litecoin, XRP, atau bahkan Bitcoin Cash lebih sesuai untuk melakukan tugas yang pada mulanya dirancang untuk dilakukan oleh Bitcoin. Sejarah dan jenama mungkin tidak mencukupi untuk memastikan Bitcoin terus bertahan selama-lamanya. Ia memerlukan peningkatan infrastruktur utama untuk menjadikannya duit syiling terbaik yang ada.

Hodl atau Nah?

Banyak orang akan menghadapi tajuk gelembung Bitcoin sepanjang artikel ini. Mereka lebih suka menyebutnya penurunan jalan menuju pemulihan yang lebih besar. Cukup jelas bahawa sebilangan mania pasaran mendorong kenaikan harga Bitcoin. Itu tidak bermaksud bahawa pelaburan jangka panjang dalam Bitcoin adalah strategi usang.

Banyak ahli ekonomi telah mengambil langkah menurun, tetapi ahli ekonomi secara historis tidak begitu baik dalam meramalkan bagaimana ekosistem Bitcoin dan crypto akan berperilaku.

gelembung bitcoin

Harga berbanding turun naik dalam Bitcoin – Ladislav Mecir – CC

Pada akhirnya, keputusan untuk terus melabur setelah gelembung Bitcoin harus berdasarkan pandangan jangka panjang selama bertahun-tahun. Adakah anda percaya bahawa Bitcoin mempunyai umur panjang untuk bertahan? Adakah komuniti Bitcoin mempunyai keinginan untuk berubah sebagai tindak balas kepada cabaran daripada pilihan pembayaran crypto yang lebih cepat dan lebih murah? Ini adalah jenis soalan besar yang harus ditanyakan oleh pelabur kepada diri mereka selepas kemerosotan tahun ini.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map