Glosari Terma Analisis Teknikal Cryptocurrency Utama yang Perlu Anda Ketahui

Selamat datang di dunia analisis teknikal, pendekatan perdagangan yang bertujuan untuk membuat sasaran harga berdasarkan pergerakan harga sejarah dan maklumat kuantitatif lain yang tersedia.

Adakah anda tertanya-tanya bagaimana menjadi kaya dari perdagangan dalam talian? Anda boleh membaca lebih lanjut mengenainya dalam artikel ini di sini: https://traderoomplus.com/can-you-get-rich-from-trading-online/. Seorang pemula yang menyelami dunia analisis teknikal cryptocurrency video perdagangan kemungkinan akan bergelut dengan beberapa perkataan yang mungkin tidak mereka kenal, menjadikannya lebih sukar untuk mengekstrak maklumat yang boleh ditindaklanjuti. Kami telah mengumpulkan senarai terma analisis teknikal yang mesti anda ketahui untuk mendapatkan lebih banyak nilai dari penyelidikan anda.

Indeks Arah Purata (ADX):

Mengira kekuatan trend pasaran berbanding bilangan bar harga X. Biasanya digunakan dengan DMI untuk meningkatkan ketepatan. Bacaan ADX (14) di bawah sepuluh sering mendahului penembusan zon penyatuan. Bacaan di atas 60 tidak berkekalan dan memberi amaran akan keletihan trend yang akan berlaku.

Julat Benar Purata (ATR):

Digunakan untuk ID isyarat dagangan penembusan turun naik dan mengesahkan keletihan trend. Selalunya digunakan untuk membuat trailing stop yang menyesuaikan secara automatik. Julat harga breakout yang 2-3 kali lebih besar daripada ATR (14) sering memulakan trend pasaran yang kuat.

Bollinger Bands (BB):

Amplop sisihan piawai yang menentukan keterlaluan overbought / oversold di pasaran tanpa trend. BB sangat berguna untuk peniaga breakout dan untuk mengenal pasti perbezaan harga / momentum. Corak harga ‘Bollinger Band Squeeze’ membantu mengesahkan peralihan pesat pasaran dari julat turun naik yang sangat rendah ke yang tinggi.

Pelarian:

Istilah yang digunakan untuk menggambarkan pergerakan harga yang kuat dari zon penyatuan atau corak carta yang jelas. Pelanggaran garis trend yang disahkan atau tahap sokongan / rintangan utama juga dianggap sebagai pelarian.

Indeks Saluran Komoditi (CCI):

Pengayun ini mengenal pasti keterlaluan overbought / oversold di pasaran tanpa trend dan juga membantu mengenal pasti zon masuk perdagangan ‘pullback’ di pasaran yang sedang tren. CCI juga merupakan petunjuk perbezaan harga / momentum yang sangat sensitif. Menghasilkan banyak jenis isyarat perdagangan jangka pendek.

Penyatuan:

Julat perdagangan ditandai dengan perubahan harga turun naik rendah yang ditentukan dengan baik. Berlaku sebagai corak ‘jeda’ dalam tren yang kuat dan juga boleh berlaku di puncak pasaran. Corak carta seperti panji-panji, baji, dan segi empat tepat menggambarkan gabungan. Semakin lama tempoh penggabungan, semakin kuat kemungkinan penembusan akhirnya.


Aliran Wang Chaikin (CMF):

Julat harga / penunjuk jumlah yang mengukur aliran wang institusi masuk / keluar dari pasaran. Sangat berguna untuk mengesahkan penembusan turun naik dan kekuatan tren. CMF juga merupakan petunjuk perbezaan yang luar biasa.

Kitaran:

Pola berulang tekanan jual dan beli yang menjelma sebagai gelombang berayun (perubahan harga) di semua pasaran cair. Mengira panjang kitaran purata (diukur melalui palung) dapat memberikan pengetahuan awal kepada pedagang mengenai penamatan swing dan / atau zon pembalikan kemungkinan tinggi.

Indeks Pergerakan Berarah (DMI):

Petunjuk pengesahan arah aliran, biasanya digunakan dengan ADX untuk menentukan kekuatan tren. Salib garis DMI + di atas / bawah garis DMI boleh digunakan sebagai isyarat perdagangan. Apabila bernilai tinggi ADX garis melintasi sama ada garis DMI, trend pasaran yang kuat mungkin berada di / berhampiran zon gerai / penamatan.

Pengayun Double Stochastic:

Versi penunjuk Stochastic yang lebih lancar. Sangat berkesan untuk mengenal pasti tahap tertinggi / terendah kitaran harga di semua pasaran cair. Digunakan untuk mengenal pasti penarikan balik perdagangan di pasaran yang sedang tren dan untuk mengesahkan perbezaan harga / momentum.

Purata bergerak eksponen (EMA):

Mengira harga purata pasaran berbanding X-bar bar harga, dengan lebih menekankan pada tindakan harga baru-baru ini. Memberi tindak balas terhadap tindakan harga pasaran lebih cepat daripada SMA. Umumnya digambarkan sebagai garis pada carta harga. Penggunaan utama adalah untuk menentukan arah aliran dan kekuatan momentum, tetapi juga dapat bertindak sebagai tahap sokongan dan rintangan yang kuat. Salib dari EMAs juga boleh digunakan sebagai isyarat perdagangan.

Peningkatan semula fibonacci: (Fib):

Formula matematik yang digunakan oleh peniaga untuk meramalkan zon sokongan / rintangan berkemungkinan tinggi di pasaran cair. Mengukur tahap retracement yang paling mungkin dari ayunan pasaran yang sedang berkembang berhubung dengan ukuran (jarak dalam titik atau jangka masa) dari pergerakan pasaran sebelumnya. Nisbah yang paling biasa adalah 38.2%, 50%, 61.8%, 78.6%, 100%, 127.2% dan 161.8%

Saluran Keltner:

Ini ATR-sampul harga berdasarkan digunakan untuk meramalkan sasaran sokongan / rintangan berkemungkinan tinggi dan mengesahkan perbezaan harga / momentum. Mereka juga digunakan untuk menghasilkan isyarat beli / jual breakout.

Convergence-Divergence Purata Bergerak (MACD):

Mengira EMA 9-tempoh penyebaran antara tempoh 12- dan 26 EMAs. Digunakan sebagai isyarat beli / jual momentum dan pengesahan perbezaan harga / momentum. Isyarat beli / jual yang berlaku di / berhampiran garis sifar MACD boleh mendahului trend pasaran yang ketara. Petunjuk pengesahan arah aliran “masuk”.

Berhenti dan Terbalik Parabolik (ParaSar):

Gabungan petunjuk teknikal dan strategi perdagangan. Pada dasarnya strategi mengikuti trend yang selalu berada dalam kedudukan panjang atau pendek. Menapis isyarat beli / jual ParaSar untuk diperdagangkan mengikut arah aliran utama dapat meningkatkan hasil perdagangan. Juga boleh digunakan sebagai trailing stop yang berdiri sendiri.

Indeks Kekuatan Relatif (RSI):

Pengayun ini mengenal pasti keterlaluan overbought / oversold di pasaran tanpa trend dan juga membantu mengenal pasti zon masuk perdagangan ‘pullback’ di pasaran yang sedang tren. RSI juga merupakan petunjuk perbezaan harga / momentum yang berkesan. RSI (14) bacaan 50 atau lebih menunjukkan trend kenaikan harga, bacaan di bawah 50 menunjukkan trend menurun. Penarikan balik RSI (2) dan RSI (3) dalam tren kuat mungkin menawarkan isyarat kemasukan perdagangan kebarangkalian tinggi, pembalikan min (jangka pendek).

Rintangan:

Tahap harga di mana kenaikan harga dijangka berhenti / terbalik. Tinggi / rendah swing sebelumnya, garis trend, saluran Keltner, Bollinger Bands, retracements Fibonacci, dan volume tinggi VPOC simpul semuanya boleh bertindak sebagai tahap rintangan utama.

Purata bergerak sederhana (SMA):

Mengira harga purata untuk pasaran melebihi X-bilangan bar harga. Umumnya digambarkan sebagai garis pada carta harga. Penggunaan utama adalah untuk menentukan arah aliran dan kekuatan momentum, tetapi juga dapat bertindak sebagai tahap sokongan dan rintangan yang kuat. Salib SMA juga boleh digunakan sebagai isyarat perdagangan.

Pengayun StochRSI:

Menggabungkan Stochastics dan RSI menjadi pengayun tunggal. Ini mengenal pasti tahap overbought / oversold di pasaran tanpa trend dan juga membantu mengenal pasti zon masuk perdagangan ‘pullback’ di pasaran yang sedang tren. Juga sangat berguna sebagai penunjuk perbezaan harga / momentum.

Sokongan:

Tahap harga di mana penurunan harga dijangka berhenti / terbalik. Tinggi / rendah swing sebelumnya, garis trend, saluran Keltner, Bollinger Bands, retracements Fibonacci, dan volume tinggi VPOC simpul semuanya boleh berfungsi sebagai tahap sokongan utama.

Hayun:

Pergerakan harga bullish / bearish yang berterusan. Dalam tren kenaikan harga, kenaikan harga menghabiskan lebih banyak masa untuk naik daripada jatuh, dan sebaliknya untuk aliran menurun. Di pasaran tanpa arah aliran, perubahan harga cenderung tidak berat sebelah. Serangkaian perubahan pasaran yang berkaitan dapat membantu mengesahkan kekuatan tren, pembalikan arah aliran, dan perbezaan harga / momentum.

Trend:

Ditakrifkan sebagai rangkaian swing swing yang lebih tinggi dan swing swing yang lebih tinggi untuk trend kenaikan harga dan siri swing swing yang lebih tinggi dan swing swing yang lebih rendah untuk trend penurunan. Cerun sebuah EMA atau SMA sering digunakan untuk menentukan arah / kekuatan arah aliran. ADX dan DMI juga digunakan bersama untuk tujuan yang sama.

Garis Trend:

Garisan sokongan / rintangan (S / R). Dibina dengan menghubungkan sekurang-kurangnya dua ayunan tinggi / rendah yang signifikan dan kemudian memanjangkan garis ke hadapan. ‘Ujian’ seterusnya dari trendline sering dianggap sebagai titik masuk perdagangan. Pelanggaran garis trend berikutnya ditafsirkan sebagai pembalikan arah aliran. Semakin kali garis tren berjaya diuji, semakin kuat tahap S / R yang dirasakan.

Hentikan kerugian:

Arahan (kepada broker atau pertukaran) untuk keluar dari kedudukan panjang jika menurun ke harga yang telah ditentukan (sebaliknya untuk posisi pendek). Tujuannya adalah untuk menghadkan kerugian dari perdagangan yang kalah atau mengunci keuntungan pada perdagangan yang menang. Selalunya dimasukkan sebagai ‘GTC’ (baik-dibatalkan ‘) dan / atau sebagai’ pesanan pasaran. ‘

Titik kawalan kelantangan (VPOC):

Petunjuk ‘volume on price’ utama. Diterangkan sebagai histogram pada carta harga. Menggambarkan tahap harga di mana jumlah aktiviti perdagangan terbesar berlaku. Semakin tinggi / sempit puncak histogram, semakin tinggi tahap sokongan / rintangan VPOC. Penembusan yang kuat di luar VPOC sering memulakan perubahan pasaran yang boleh diperdagangkan.

Pemikiran Akhir

Senarai petunjuk asas dan definisi konsep peta ini akan membimbing anda untuk memahami istilah analisis teknikal cryptocurrency yang lebih baik.

Gambar pilihan melalui pengguna @ipmal di Steemit.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map