Warren Buffett pernah berkata,

“Hanya beli sesuatu yang anda akan dapat dengan senang hati jika pasaran ditutup selama 10 tahun”

Sekarang ini, kebanyakan peminat kripto tahu Warren B bukan peminat Bitcoin terbesar. Lebih tepat lagi, dia membencinya. Namun, dia boleh dikatakan sebagai pelabur terbaik sepanjang masa. Oleh itu, adalah bodoh untuk menolak pepatahnya berdasarkan perbezaan ideologi. Oleh itu, bagaimana kita menerapkan falsafah pelaburan unggulnya mengenai pelaburan ekuiti ke pasaran crypto?

Sedikit sesuatu-sesuatu yang kita suka sebut HODL!

“Tunggu, apa itu HODL? Saya tidak pernah mendengar perkara seperti itu, “kata mungkin tidak ada yang membaca artikel ini. Ini kerana istilah ini adalah yang paling banyak terdapat dalam komuniti pelaburan crypto, dan telah disatukan sebagai tangisan utama bagi orang-orang percaya jangka panjang mengenai daya maju cryptocurrency.

Memandangkan turun naik pasaran crypto yang melampau, adakah bijak untuk menerapkan mentaliti pelaburan jangka panjang? Ini adalah soalan wajar yang akan kita selidiki dalam artikel ini.

Mari selam masuk.

Catatan – Pendapat yang dinyatakan dalam artikel ini adalah pendapat saya dan tidak boleh dianggap sebagai nasihat pelaburan atau juga nasihat CoinCentral. Sila berjumpa dengan penasihat kewangan yang berpengalaman sebelum membuat pelaburan, terutamanya dalam bidang yang sangat tidak stabil ini.

Sejarah The HODL

Oleh itu, untuk 1% anda di luar sana yang tidak biasa dengan HODL (dan bagi 99% anda yang berminat untuk tergelak), saya ingin memulakan bahagian ini dengan “petikan” lain dari GameKyuubi yang terhormat – jawatan yang menggerakkan fenomena ini.

SAYA ADALAH PERJUANGAN

Saya menaip huruf itu dua kali kerana saya tahu ia salah pada kali pertama. Masih keliru. w / e. GF keluar di bar lesbian, BTC terhempas MENGAPA SAYA PAKAI? Saya akan memberitahu anda MENGAPA. Ini kerana saya seorang peniaga yang buruk dan saya tahu bahawa saya seorang peniaga yang buruk. Yeah, anda peniaga yang baik dapat melihat harga tinggi dan rendah pit piffy wing wong wang begitu sahaja dan membuat dolar milino pasti tidak ada masalah bro. Begitu juga tangan yang lemah seperti OH TIDAK AKAN TURUN AKU AKAN MENJUAL dia dia dan kemudian mereka seperti OH ALLAH ASSHOLEKU ketika peniaga-peniaga SMART yang TAHU APA YANG MEREKA LAKUKAN beli kembali tetapi kamu tahu apa? Saya bukan sebahagian daripada kumpulan itu. Apabila peniaga membeli kembali, saya sudah menjadi sebahagian daripada modal pasaran jadi TETAPKAN SIAPA YANG ANDA TOLONG peniaga hari TIDAK SAYA ~! Benang ejekan itu mengatakan, “OHH ANDA HARUS DIJUAL” YEAH TIDAK SALAH TIADA SHIT SAYA HARUS DIJUAL. SAYA HENDAKLAH MENJUAL MOMEN SEBELUM SETIAP JUALAN DAN MENGANDUNGI IBU SEBELUM SETIAP MEMBELI TETAPI ANDA TAHU APA YANG TIDAK SEMUA BADAN ADALAH SEPERTI KERANA ANDA. Anda hanya menjual di pasar beruang jika anda seorang peniaga hari baik atau noob yang khayalan. Orang-orang di antara menahan. Dalam permainan sifar jumlah seperti ini, peniaga hanya dapat mengambil wang anda jika anda menjual.

jadi saya ada sedikit wiski

sebenarnya di botol itu adalah wiski dieja

w / e

saman saya

(tetapi hanya jika perlu dibayar dalam BTC)

11 minit kemudian, meme HODL pertama dibuat, dan tidak lama kemudian, HODL menjadi sensasi. Beribu-ribu meme HODL berkembang pesat sebagai akibatnya (sering mengganggu masyarakat).

Di tengah kegembiraannya yang mabuk adalah enkapsulasi yang ringkas dari dua fenomena biasa: emosi yang ditunjukkan oleh turun naik Bitcoin, dan perangkap perdagangan jika anda tidak cerdas (yang akan kita pelajari, tidak ada yang benar-benar “cerdas”).

Oleh itu, falsafah pelaburan terbaik mengenai kelas aset diperkenalkan kepada komuniti kripto: Beli dan HODL.

Meme HODL pertama, milik Investopedia

Contoh meme yang dihasilkan selepas siaran “HODL” yang pertama yang terkenal, milik Investopedia.

HODL Api Anda

Mari kita teruskan tema memulakan setiap bahagian dengan petikan dengan pepatah lain dari Warren B.

“Sekiranya anda tidak bersedia memiliki stok selama sepuluh tahun, jangan berfikir untuk memilikinya selama 10 minit.”

Jelas, petikan ini adalah mengenai pasaran saham. Namun, seperti yang telah disebutkan sebelumnya, kebijaksanaan ini boleh dan harus diterapkan pada kelas aset lain.

Mari kembali ke catatan forum GameKyuubi. Pada zaman tertentu, harga BTC meningkat dari $ 130 pada bulan September 2013 menjadi $ 1000 pada bulan Disember. Sekiranya dia telah menjual pada masa penerbitan (18 Disember 2013), dia akan menjual dengan harga sekitar $ 650. Kami tidak tahu bila dia membeli BTC, tetapi katakan harganya sekitar $ 100. Jual akan menghasilkan pulangan 550%. Tidak terlalu teruk.

Sekiranya ia dijual pada pertengahan 2015, 1.5 tahun kemudian, BTC hanya bernilai kira-kira $ 225. Masih banyak keuntungan, tetapi tidak begitu mengagumkan. Pada masa penulisan ini, pelaburannya $ 100 telah mengembalikannya sebanyak 6256%. Sekarang ITU tidak terlalu buruk.

Semua pasaran, tetapi terutamanya pasaran kripto, mengalami tempoh kenaikan harga dan penyusutan. Pelabur dengan perspektif jangka panjang dapat mengatasi ketakutan jangka pendek dan dengan selesa mengatasi perubahan semula jadi pasaran kewangan. Membeli dan memegang sebarang aset sentiasa memberikan pulangan terbaik dalam jangka masa panjang. Pelabur terbaik di dunia, seperti Warren B, Peter Lynch, Jack Bogle, dan Joel Greenblatt, semuanya menyokong metodologi beli dan tahan untuk mencapai prestasi yang konsisten.

Meme seorang kanak-kanak kulit hitam yang mencurigakan seorang wanita kulit putih, bertanya,

Satu lagi meme HODL, milik bitcoinInvestr.com

Bagaimana dengan Perdagangan?

Satu lagi petikan dari anak lelaki kami Warren B:

“Pasar Saham adalah Perangkat untuk Mentransfer Wang dari Orang yang Tidak Berpatutan kepada Pesakit”

Banyak kajian menunjukkan bahawa sebilangan besar peniaga gagal. Terdapat sebilangan besar yang mengungguli rata-rata, tetapi minoriti kecil itu juga secara aktif berdagang jauh lebih banyak daripada peniaga hari “rata-rata”. Dan juga jumlah minoriti yang jauh lebih buruk daripada HODLers kami.

Seperti yang dibuktikan di banyak forum Reddit, pedagang aktif HODL-bashing secara tidak rasional mengaitkan prestasi lebih baik pada kemahiran dan bukan keberuntungan. Ketika seluruh pasaran melonjak tahun lalu, para pedagang memukul meja, dengan menyebut kemampuan ramalan mereka yang unggul sebagai alasan untuk prestasi gila mereka. Mereka pasti lupa bahawa semua orang membunuhnya tahun lalu.

Ini melainkan jika anda adalah salah satu daripada sekian banyak jiwa malang yang membeli BTC pada bulan Disember atau Januari dan tidak MENGHORMATI kerana takut. Bagi mereka yang belum menjual, HODL!

Gambar Warren Buffet dan petikannya:

Gambar ihsan dari tallengestore.com

Saya mengakui bahawa ada masa yang tepat untuk menjual aset. Untuk mendapatkan pemahaman yang lebih baik mengenai kapan ia sesuai untuk dijual, baca petikan ini mengenai petunjuk teknikal.

Dan Altcoins?

Saya ingin memperhatikan pernyataan di atas dengan yang berikut – HODLing adalah untuk cip biru cryptocurrency, seperti BTC dan ETH. Jadi bagaimana dengan altcoin? Sekiranya kita HODL mereka juga?

Pada pendapat saya, nah.

HODLing hanya berfungsi apabila aset pendasar mempunyai daya maju jangka panjang. Selama era gelembung dotcom, 86% syarikat dengan “.com” pada akhir nama mereka dari tahun 1996 – 2006 menjadi sifar. Menurut pendapat saya, pasaran kripto ketika ini lebih sejuk, dan oleh itu, saya percaya lebih daripada 90% cryptocurrency hari ini tidak akan bernilai dalam 5 tahun. Itulah zaman Amazon dan Mikro yang akhirnya bertahan dan akhirnya memberikan pulangan yang luar biasa untuk HODLers masing-masing.

HODLing adalah untuk aset yang berdaya maju dengan asas dan model perniagaan yang hebat. Saya tidak menegaskan bahawa semua altcoin adalah shitcoins. Namun, saya menganjurkan analisis asas yang teliti untuk menentukan keberkesanan perniagaan itu sendiri.

Pertimbangan Lain: Cukai dan Horison Masa

Perkara lain yang perlu dipertimbangkan adalah cukai dan jangka masa. Keuntungan modal jangka pendek yang disebabkan oleh perdagangan aktif boleh mencapai setinggi 40% daripada penghargaan. Selagi anda memperoleh kurang daripada $ 426,000 setahun, keuntungan modal jangka panjang tidak akan dikenakan cukai lebih daripada 15%. Mengenai cakrawala waktu, HODLing tidak berfungsi untuk jangka masa yang singkat. Sekiranya anda melabur dalam crypto dan berharap mendapat pulangan yang cepat, maka jangan HODL. Anda memerlukan jangka masa yang signifikan, selalunya 5-10 tahun, untuk memperoleh manfaat maksimum dari metodologi HODL.

Kesimpulan – HODL Terhadap Ketat.

Sekiranya anda bukan peniaga yang berpengalaman, jangan berniaga. Walaupun begitu, anda mungkin masih menghasilkan pulangan yang lebih kecil daripada HODLers. Jadi cadangan saya bukan hanya HODL, tetapi peruntukkan sedikit peratusan pendapatan bulanan anda untuk meningkatkan ukuran kedudukan anda. Ini membolehkan kekuatan penggabungan faedah dan akan menggandakan pulangan keseluruhan anda.

2018 telah menjadi perjalanan liar untuk crypto. Mengambil pendekatan jangka panjang akan membantu mengurangkan emosi yang berkaitan dengan turun naik pasaran yang berterusan. Sekiranya anda yakin Bitcoin akan wujud selama lima tahun lagi, ia pasti bernilai lebih tinggi daripada yang ada sekarang.

Selamat HODLing, kawan-kawan.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me