Inilah Cara ICO Berkembang

ICO. Tiga huruf kecil. Banyak implikasi (dan tidak semua yang baik). Sebenarnya, banyak hubungan kita dengan ICO hari ini negatif. Penipuan, peretasan, idea menarik yang tidak sampai ke baris pertama kod. Blockchain bertanggungjawab untuk beberapa penemuan yang luar biasa, tetapi dicemari oleh tindakan beberapa orang yang tidak bertanggungjawab (jenis yang tidak akan anda bawa pulang ke Ibu).

Sudah tiba masanya untuk janji-janji yang tidak jujur, pembohongan benar-benar, dan pelaku buruk untuk berhenti mengotorkan air. Sebenarnya, sudah tiba masanya ICO mula tumbuh dewasa.

Ini Bukan Mengenai Kegagalan

Bukan kemungkinan kegagalan yang menjadikan pelaburan di ICO sangat berisiko. Melabur dalam usaha baru adalah berisiko. Sementara Vitalik’s penyataan bahawa 90 peratus ICO akan gagal mengejutkan komuniti cryptocurrency, dia sebenarnya tidak mengatakan sesuatu yang baru.

90 peratus daripada semua permulaan gagal, ICO dibiayai atau sebaliknya. Itu hanya fakta dunia perniagaan yang kejam. Permulaan blockchain belum cukup lama untuk mengatakan sama ada kegagalan mereka berlaku lebih cepat atau tidak daripada pembiayaan melalui kaedah konvensional. Sama ada mereka bangkit dari kegagalan mereka dan berpusing idea mereka juga masih perlu dilihat.

Namun hakikat bahawa ICO terbuka untuk semua subjek mereka harus diteliti secara mendalam, dan jenis pelabur baru mengharapkan kejayaan dalam semalam. Pasukan ini sering tidak berpengalaman dan tidak pandai membuat ramalan yang tepat.

Pelakon Buruk Harus Pergi

Bagaimanapun, benar bahawa penipuan ICO tidak boleh dipandang ringan, atau peretasan profil tinggi tidak dapat dikurangkan. Sekurang-kurangnya 10 peratus dari semua dana ICO dari tahun 2017 hilang atau dicuri, malah SEC telah melancarkan penipuan mereka sendiri untuk mendidik dan memberi amaran kepada para pelabur.

Syarikat yang berpangkalan di AS yang mengadakan ICO mula menerima panggilan pengadilan. Pertanyaan sedang diajukan, dan pihak berkepentingan di mana-mana semakin gementar.

Lagipun, ini adalah minoriti kecil yang sebenarnya merancang untuk menipu pelabur dari wang mereka sejak awal. Jauh lebih besar lagi ialah bilangan syarikat blockchain bonafide yang menggunakan kenderaan ini untuk mengumpulkan dana yang tulen. Mereka pastinya tidak mencari hukuman penjara kerana tidak mematuhi undang-undang.

Pengasas Suleyman Duyar & Ketua Strategi di Makmal RenGen mengatakan, “Di AS, saya rasa cukup jelas bahawa pernyataan pengawal selia cukup berhati-hati. Bagi saya, jika saya seorang permulaan, saya tidak akan melakukan ICO tradisional di AS. Saya pasti akan menggunakan Reg D atau Reg CF. “

Sekiranya 2017 adalah pesta sepanjang tahun. 2018 adalah tahun peraturan. Suka atau tidak, inilah cara ICO berkembang.

ICO yang Patuh (Juga Dikenal sebagai ICO atau STO yang Dikawal Selia)

KodakCoin adalah salah satu syarikat pertama di AS yang mengadakan “ICO yang mematuhi.“Dan memandangkan umur panjang dan reputasi jenama, tidak hairanlah mereka ingin melakukan perkara-perkara berdasarkan buku ini.

Tetapi ada beberapa pasang surut dengan memegang ICO yang diatur, termasuk kerenah, batasan, biaya, dan penundaan. Sebenarnya, setelah KodakCoin mengumumkan bahawa ICO mereka akan berada pada bulan Januari dan kemudian harus menangguhkannya hingga 21 Mei, khabar angin mengenai penipuan mulai tersebar. Apa yang cuba dilakukan oleh KodakCoin? Adakah ini hanya satu percubaan terakhir dari syarikat kamera yang semakin tua untuk terus relevan?

“Pelopor terdepan (dalam peraturan) membayar harganya,” kata CEO Darren Marble dari CrowdfundX, firma pemasaran yang mewakili KodakCoin. Melakukan perkara mengikut buku memerlukan masa. Ia melibatkan pendaftaran dengan SEC dan membuat persediaan berulang-ulang – jauh lebih rumit daripada laman web dan dompet ether.

“Sejak SEC mengeluarkan laporan Peraturan 21 Juni 2017 mengenai TheDao yang dengan jelas membuktikan bahawa kebanyakan penjualan token di Amerika Syarikat akan diatur oleh undang-undang sekuriti yang ada, menawarkan token di AS menjadi lebih kompleks. Walaupun penerbit cuba mematuhi undang-undang sekuriti, sejumlah masalah yang tidak dapat diselesaikan menyulitkan penerbitan, ”kata Andrew Hinkes, Esq., Penasihat Umum Blockchain Athena.

ICO yang sesuai kemungkinan akan menjadi model blockchain syarikat baru yang akan diikuti, terutama dengan orang-orang seperti Kodak yang mengambil alih kendali.

Melakukan Perkara dengan Cara yang betul

Terdapat beberapa pilihan untuk pasukan ICO yang ingin tetap berada di sisi kanan undang-undang.

Walaupun peraturan telah diperdebatkan terutama dalam beberapa bulan terakhir, sangat mungkin untuk menjadi pragmatik.

Di RenGen Labs, mereka mengambil pendekatan proaktif, Duyar menunjukkan, “Mengapa berkhayal tentang peraturan masa depan ketika peraturan saat ini ada sekarang dan sebenarnya tidak jauh berbeda dengan banyak ICO? Kami baru saja menggunakan kerangka undang-undang yang ada untuk membina platform bagi orang untuk melakukan lebih banyak tawaran aduan. “

Tanpa menyelidiki kerangka undang-undang di belakang, ada pengecualian sekuriti yang ada yang dapat digunakan oleh pasukan ICO untuk memulakan projek mereka, dan empat jalan yang mungkin mereka lalui jika mereka ingin mematuhi SEC.

  1. Daftar dan tahan IPO. Bukan pilihan yang tersedia untuk kebanyakan pemula, kerana mengadakan IPO memerlukan pendedahan mengenai kewangan, perakaunan, cukai, maklumat perniagaan lain, dan kos dan masa yang signifikan. Permulaan mungkin tidak mempunyai rekod prestasi untuk memenuhi syarat, dan IPO penuh kemungkinan tidak akan dikenakan biaya untuk permulaan.
  1. Reg D 506 (c). Ini adalah cara cepat dan agak mudah untuk mengumpulkan wang, dan anda tidak terhad dalam jumlah kenaikan atau luasnya permintaan. Walau bagaimanapun, pengecualian ini membolehkan dana dikumpulkan dari pelabur bertauliah yang disahkan hanya. Itu agak berlawanan dengan pelaburan yang demokratik dan mungkin tidak menarik bagi banyak syarikat.
  1. Reg A +. Dengan Reg A +, anda dapat mengumpulkan sebanyak $ 50 juta setiap 18 bulan, dan sesiapa yang berumur 18 tahun ke atas dapat melabur. Oleh kerana ia diatur, anda dapat mengiklankan dan memasarkan penawaran anda secara sah di mana saja (termasuk Twitter dan Google). Tetapi, ini memakan masa kerana anda perlu membuat pemeriksaan dan kelulusan dokumen tawaran anda. Ini juga bukan pilihan untuk pasukan permulaan kerana anda memerlukan sekurang-kurangnya dua tahun kewangan yang diaudit.
  1. Reg CF. Peraturan Crowdfunding. Ini adalah kaedah termurah dan termudah untuk menjadikan syarikat anda terus beroperasi. Sesiapa yang berusia lebih dari 18 tahun boleh melabur dan anda boleh memasarkan dan mendapatkan perjanjian tersebut. Walau bagaimanapun, anda terhad kepada jumlah yang anda hasilkan – sebenarnya. Jumlahnya mencecah $ 1.07 juta dalam tempoh 12 bulan.

“Walaupun pengecualian tersedia,” jelas Hinkes, “pembekal masih mempunyai” Masalah Goldilocks, “kerana tidak ada yang sesuai. Setiap pengecualian merangkumi pertukaran yang signifikan sejauh jumlah yang akan dikumpulkan, dari mana dana dapat dikumpulkan, dan batasan lain. Penerbit harus mencari nasihat untuk mengenal pasti strategi penawaran yang tepat yang sesuai dengan keperluan projek mereka. “

Pemikiran Akhir

Melakukan perkara yang betul bukanlah perkara paling mudah. Tidak ada keraguan bahawa mengeluarkan ICO dan menerima Ether di dompet awam anda jauh lebih mudah daripada mendaftar dengan SEC. Ini juga menyusahkan para pelabur yang harus melalui KYC dan AML ketika mereka melabur.

Namun, peraturan tidak dimaksudkan untuk menahan inovasi, atau menyulitkan hal-hal untuk syarikat blockchain. Ia ada untuk melindungi pelabur, dan pasukan blockchain bonafide juga.

Atau dengan kata-kata Hinkes, “Dasar SEC bertujuan untuk melindungi pelabur dan memudahkan pembentukan modal. Tidak diragukan lagi, SEC telah menyatakan hasratnya untuk membiarkan penawaran token berlanjutan dan tidak menggunakan peraturan untuk memilih pemenang dan yang kalah di antara penerbit token. Soalan besar yang harus diselesaikan akan merangkumi bagaimana token yang dikeluarkan dengan betul ditangani dalam perdagangan sekunder, dan kewajiban berterusan penerbit setelah penggalangan dana mereka. “

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me