Jimmy Zhong, Pengasas dan CEO IOST

jimmy zhong

Jimmy Zhong tidak asing lagi dalam bidang keusahawanan. Dia melancarkan permulaan pertamanya, Find Inc. pada 19, akhirnya keluar dengan pemerolehan bernilai $ 40 juta. Sejak itu, dia mengasaskan dua syarikat tambahan dan kini menjadi pengasas bersama dan CEO IOST, infrastruktur blockchain untuk aplikasi terdesentralisasi (dapps). Jimmy dan pasukannya bertujuan untuk menyelesaikan masalah skalabiliti yang dihadapi oleh banyak platform dapp dengan menerapkan mekanisme unik seperti Bukti-Kepercayaan.

Dalam perjumpaan baru-baru ini dengan Steven Buchko dari CoinCentral, Jimmy berkongsi pandangannya mengenai isu semasa yang melanda ruang blockchain, Bitcoin sebagai kaedah pembayaran, dan apa yang ada untuk IOST tahun ini.

Trilemma Skalabiliti

Skalabiliti dan throughput adalah yang kata kunci dalam lanskap blockchain hari ini. Banyak orang percaya bahawa mereka adalah karya yang hilang yang akhirnya menjadi pemangkin penggunaan utama. Jimmy setuju dengan sentimen itu tetapi ragu-ragu bahawa kita perlu mencapai berjuta-juta transaksi sesaat:

“Kami praktikal. Kami tidak percaya dunia memerlukan blockchain yang dapat menangani puluhan juta transaksi. Walaupun untuk pelayan terpusat, anda tidak memerlukan berjuta-juta transaksi sesaat (TPS) pada masa ini. “

Tetapi pilihan semasa masih belum cukup bagus. Jimmy meneruskan, “Ada banyak aplikasi yang dapat dibangun di atas platform yang dapat mendukung ribuan [TPS]. Tetapi tidak 20 [TPS] … pada tahap itu tidak mungkin melakukan apa-apa. “

Dengan skalabiliti yang lebih besar biasanya terdapat desentralisasi yang menurun. Dalam perkara yang biasa disebut trilemma skalabiliti, hampir mustahil untuk memiliki satu tanpa mengorbankan yang lain. Ketika ditanya bagaimana IOST menghampiri ini, Jimmy mempunyai jawapan dua bahagian.

Yang pertama, katanya, melibatkan Bukti-Kepercayaan (PoB), “Lapisan reputasi tambahan di atas sistem PoS (Proof-of-Stake) vanilla.” Dia berpendapat bahawa ekosistem PoS khas hanya berfungsi untuk membantu orang kaya menjadi lebih kaya – mereka yang memegang kepentingan terbesar memperoleh ganjaran terbesar.

PoB menyelesaikannya dengan menambahkan token lain ke ekosistem IOST, servi. Servi adalah token “menjana diri, tidak dapat diperdagangkan, dan merosakkan diri” yang anda peroleh ketika memberikan nilai ke rangkaian IOST.

Peta Jalan IOST

Peta Jalan IOST

Semakin banyak servi yang anda miliki, semakin tinggi peluang anda untuk membuat blok baru dan memperoleh IOST. Sebaik sahaja anda membuat blok, servi anda ditetapkan semula menjadi sifar. Jimmy menjelaskan, “Begitulah cara kita mengatasi masalah pemusatan.”

Untuk membantu menjelaskan bahagian kedua penyelesaian IOST, Jimmy menggambarkan masalah yang dilihatnya di Ethereum. Dia meramalkan bahawa walaupun dengan perpindahan yang dirancang ke PoS, Ethereum masih akan menghadapi masalah skalabiliti yang sama yang dihadapinya sekarang. Dalam senario itu, dia berkata, “Anda masih mencapai kata sepakat antara 40,000 orang.” Dilema konsensus ini adalah di mana reputasi dan servi dimainkan kembali. Rangkaian IOST hanya perlu mencapai kata sepakat di antara yang teratas, misalnya 10%, dari nod yang diberi peringkat berdasarkan jumlah servi. Melakukannya mengurangkan bilangan nod yang diperlukan oleh rangkaian untuk disepakati.

Strategi ini berbeza dengan EOS, platform dapp yang lain. EOS mencapai skalabiliti dengan hanya membuat 21 nod membuat blok. Tetapi, node ini dipilih oleh pemegang token. Untuk mengelakkan amalan pengundian yang rosak, pengeluar blok IOST dipilih secara teratur. Jimmy menekankan, “Bagi kami, kod adalah segalanya. Reputasi anda adalah segalanya. “

petikan kod jimmy zhong

Pemikiran mengenai Bitcoin

Menariknya, Jimmy tidak menyangka masalah throughput platform kontrak pintar berlaku untuk Bitcoin. Dia menjelaskan, “Bitcoin bukan untuk transaksi sehari-hari. Emas tidak begitu baik … Saya tidak pernah percaya bahawa Bitcoin akan menjadi wang tunai setiap hari. Saya tidak fikir itulah yang seharusnya digunakan untuk blockchain pada ketika ini. Mungkin seperti itu, tetapi bukan itu yang baik untuk Bitcoin, dan bukan itu yang difikirkan oleh Satoshi Nakamoto ketika dia membuatnya. “

Atas sebab itu, Bitcoin melakukan skalabiliti yang baik.

Sekatan Jalan untuk diterima pakai

Jimmy mempunyai pendapat yang kuat mengenai kekurangan kebolehgunaan sebahagian besar projek blockchain. “Memasang Metamask sendiri menghentikan 90% orang daripada menggunakan produk, jika tidak lebih,” katanya. Di luar itu, blockchain tidak ada aplikasi “harus memilikinya” yang menarik berjuta-juta pengguna ke sektor ini.

Pasukan IOST mahu mengubahnya. Mereka sudah bekerjasama dengan Bluehill untuk mewujudkan dana $ 50 juta yang dikhaskan untuk menyokong dapps dalam ekosistem IOST. Selain itu, mereka telah mengusahakan projek yang dipanggil Theseus. “Theseus hanya memfokuskan pada satu perkara tertentu, membangun dapps di atas IOST.”

Selain itu, “Pasukan IOST] sedang mengembangkan protokol tadbir urus data untuk menyokong pengedaran kandungan berdasarkan PGC (Kandungan yang Dijana Secara Profesional).” Demo protokol memperoleh lebih dari 400,000 pengguna dalam masa tiga minggu dari pelancarannya.

Sudah jelas bahawa Jimmy dan pasukannya sangat fokus pada penggunaan di atas segalanya. Tetapi, dengan alasan yang baik. Dia menggariskan mengapa: “Keseluruhan alasan pasaran kripto sekarang sangat tidak menentu adalah tidak ada kes penggunaan sebenar … Tidak ada nilai sebenarnya, jadi Anda tidak boleh menyalahkan seseorang sebagai spekulator.” Dia menambahkan, “Kami berpendapat cara sebenarnya untuk membuat orang menyedari nilai rangkaian anda bukanlah omong kosong tentang betapa hebatnya teknologi anda … Itu bergantung pada aplikasi dan protokol, bukan rangkaian sahaja.”

Dia menyelesaikan, “Ini bukan untuk membangun teknologi yang paling sempurna. Ini mengenai siapa yang sebenarnya membina sesuatu yang munasabah, siapa yang melancarkan produk yang berpatutan, dan siapa yang mempunyai ekosistem di atasnya. “

Kami tidak boleh bersetuju lagi.

jimmy petikan yang munasabah

Terima kasih

Terima kasih, Jimmy, kerana meluangkan masa dari jadual anda yang sibuk dan sibuk untuk membincangkan visi anda dengan kami. Kami berharap dapat melihat kemajuan IOST dan pertumbuhan ekosistem di sekitarnya.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me