Kajian Dompet Electrum

Kajian Dompet Electrum

Electrum adalah salah satu pendiri dompet perisian cryptocurrency. Dilancarkan pada 5 November 2011, dompet itu adalah pelanggan Bitcoin ringan, yang bermaksud bahawa ia berinteraksi dengan rangkaian Bitcoin tanpa penggunanya harus memuat turun blockchain dengan menjalankan nod penuh. Ulasan dompet Electrum ini akan memandu anda melalui semua yang anda perlu ketahui mengenai klien Bitcoin.

Sejak awal, Electrum dibina khas untuk Bitcoin. Masa yang berbeza dan pasaran yang berbeza, ia diciptakan ketika Bitcoin mempunyai beberapa pesaing serius dan pencipta Ethereum, Vitalik Buterin masih di sekolah menengah.

Syukurlah, teknologi pelanggan adalah sumber terbuka sepenuhnya, jadi dengan bantuan a komuniti pembangun aktif, klon telah muncul untuk orang-orang seperti Litecoin, Bitcoin Cash, Dash, Verge, Monacoin, Vertcoin, dan mata wang lain.

Seperti yang ditunjukkan oleh evolusi sumber terbuka, Electrum mengikuti akar desentralisasi Bitcoin. Ini menjadikannya dompet perisian kegemaran untuk pengguna awal dan peminat siri, kerana ia mempunyai ciri-ciri menarik berikut:

  • Penyulitan dalam-dompet (sejujurnya ini adalah ciri-ciri kosong pada saat ini dalam permainan, sesuatu yang diharapkan oleh pemegang kad dari perisian pelanggan dompet)
  • Pilihan pengesahan dua faktor (satu lagi ciri yang diharapkan)
  • Pilihan dompet pelbagai tandatangan
  • Integrasi dompet perkakasan
  • Frasa pemulihan benih untuk jika anda kehilangan akses ke dompet anda
  • Sebagai pelanggan ringan, fungsinya tidak dibatasi oleh rangkaian Bitcoin
  • Kunci peribadi disimpan di peranti peribadi anda, dan kunci tidak pernah dikongsi dengan pelayan dompet
  • Di samping itu, pelayan tidak menyimpan akaun pengguna atau maklumatnya, anda boleh melakukan migrasi antara pelayan sesuka hati, dan anda boleh mengeksport kunci peribadi anda secara bebas
  • Electrum tidak memuat turun skrip, yang bermaksud anda dilindungi daripada penggodam yang mengirimi anda kod melalui pelayan ini untuk mencuri dana anda
  • Sebagai sumber terbuka, sesiapa sahaja boleh menjalankan pelanggan, dan desentralisasi ini melindunginya dari titik pusat kegagalan
  • Sekarang setelah kita melihat latar belakang dompet dan beberapa ciri utamanya, mari selami apa yang membuatnya menarik.

Persediaan dan Antara Muka Pengguna

Electrum menawarkan fleksibiliti pemasangan yang sangat baik. Sekiranya anda buta huruf teknologi seperti saya, ada ciri pemasangan yang mudah, atau jika anda mahir berteknologi dan bercadang untuk membangun di Electrum – maka, anda mungkin tidak memerlukan panduan ini untuk permulaan, tetapi ada pemasangan sumber Python untuk orang seperti anda juga.

Pemasangannya semudah mereka datang. Semasa membuat dompet baru, wizard pemasangan akan bertanya kepada anda jika anda ingin membuat dompet standard, dompet pengesahan dua faktor, dompet berbilang tanda tangan, atau mengimport dompet yang ada. Kami sangat mengesyorkan agar anda mempertimbangkan pilihan dua faktor atau multi-sig, kerana ia melindungi dana anda daripada usaha penggodaman lebih jauh.

Tidak kira pilihan mana yang anda pilih, anda akan datang ke tetingkap yang bertanya tentang frasa benih (jika anda melakukan persediaan standard, tetingkap ini adalah yang paling seterusnya, tetapi jika anda memilih dua faktor atau persediaan multi-sig, anda mempunyai beberapa langkah sebelum anda sampai ke sana). Tetingkap ini akan bertanya kepada anda sama ada anda ingin memulihkan dompet menggunakan biji yang ada atau membuat yang baru dengan biji, kunci induk, atau dompet perkakasan.

Demi kesederhanaan, kami akan terus membuat pilihan baru untuk ulasan ini. Setelah memilih ini, ia akan bertanya kepada anda sama ada anda ingin menggunakan alamat dompet standard atau segwit – pilihan adalah milik anda – maka, benih pemulihan akan muncul. Tetingkap seterusnya meminta anda menghasilkan semula benih pemulihan ini, tetapi pastikan anda menuliskannya kerana satu-satunya perkara yang akan menyelamatkan Bitcoin berharga anda dari labirin fungsi hash yang dienkripsi blockchain jika anda kehilangan / memadamkan klien perisian dompet anda. Semua orang mengagumi kisah-kisah seram mengenai pengguna Bitcoin yang tidak disengajakan kehilangan beribu-ribu kesalahan, dan tidakkah memalukan jika dana kolej Timmy yang sedikit hilang di ruang siber kerana anda tidak menyimpan frasa awal dompet anda?

Jangan kecewa Timmy kecil; tuliskan frasa benih anda dan simpan salinan tambahan.

Bagaimanapun, setelah anda menghasilkan semula benih, anda akan diminta memberikan kata laluan kepada dompet anda. Sekali lagi, buat yang baik dan jangan pandang ringan langkah ini – lakukan untuk Timmy. Setelah menetapkan kata laluan anda, anda sudah siap.

Perkara pertama yang mungkin anda perhatikan mengenai dompet Electrum adalah bahawa ia cukup minimalis. Tidak ada loceng dan wisel atau UX yang mencolok seperti Exodus, misalnya. Namun, tanpa kekurangan bakat, Electrum menolong dengan fungsi ole roll-up-your-sleeves-and-get-to-work yang bagus. Ini termasuk fungsi penginvoisan, daftar kenalan, pesanan terenkripsi, dan riwayat transaksi bersama dengan ciri khas dompet anda. Secara keseluruhan, ia mempunyai susun atur yang lancar yang dapat dilayari, cepat, dan mudah digunakan, jadi jika ini adalah jalan pertama anda ke Bitcoin, ini adalah tempat yang mudah untuk memulakan.

Keselamatan

Semasa kami menggunakan ciri utama Electrum, dompetnya penuh dengan beberapa ciri keselamatan yang kuat. Dengan pilihan untuk membuat pengesahan dua faktor atau alamat multi-sig, pengguna dapat memberikan dompet mereka lapisan perlindungan tambahan dari penggodam. Ini adalah langkah berjaga-jaga tambahan yang ada untuk melengkapkan keseluruhan pendekatan desentralisasi fungsi Electrum; akhirnya, dua faktor dan pilihan dompet multi-sig dan hakikat bahawa kunci peribadi disimpan pada peranti tempatan bermaksud pengguna benar-benar mengawal dana mereka dari awal, dan semua ciri ini memudahkan keseluruhan sistem keselamatan kedap udara.

Dengan satu pengecualian yang baru ditambal, iaitu. Saya tidak akan terlalu terperinci kerana ia telah diterokai secara terperinci di tempat lain, tetapi pada dasarnya, Electrum biasanya mempunyai kerentanan yang akan terjadi membenarkan penggodam mencuri dana melalui laman web yang dijangkiti. Pada asasnya, jika anda log masuk ke dompet Electrum anda semasa penyemak imbas internet berada di laman web yang dikendalikan oleh penggodam, dompet anda boleh dikeringkan.

Sehingga kini, ini adalah satu-satunya kerentanan keselamatan yang dihadapi oleh Electrum, dan untuk apa yang patut, pasukan telah memperbaikinya dengan versi terkini. Sekiranya anda menggunakan Electrum, pastikan anda mengemas kini perisian anda, kerana ia tidak menyokong kemas kini automatik.

Sentimen Masyarakat

Walaupun dengan masalah keselamatan baru-baru ini, komuniti cryptocurrency pada amnya memegang dompet Electrum dengan hormat. Ini adalah salah satu yang tertua dan paling terkenal, dan reputasi ini menjadikannya kegemaran di kalangan peminat veteran, terutama mereka yang cenderung secara teknologi. Sejumlah laman web maklumat cryptocurrency pertimbangkan ia menjadi salah satu yang terbaik pilihan untuk dompet perisian, juga.

Secara keseluruhan, Electrum nampaknya telah mendapat kepercayaan masyarakat walaupun menghadapi kegagalannya. Ini sebahagian besarnya terima kasih kepada pasukan komitmen untuk penambahbaikan, terutamanya apabila keselamatan dan kawalan pengguna mementingkan.

Sokongan

Perlukan bantuan menguruskan dompet anda? Jangan risau di sini. Sukan Electrum aktif Forum Bitcoin Talk dan subreddit untuk soalan. Di samping itu, pasukan sentiasa mengemas kini halaman sokongan yang menawarkan beberapa dozen artikel dan sumber.

Semua ini boleh dikatakan, jika anda mempunyai pertanyaan, kemungkinan pasukan Electrum telah menjawabnya untuk anda.

Pemikiran Akhir

Dompet Electrum adalah salah satu klien perisian yang paling maju di luar sana. Dengan hampir 9,000 komitmen Github, komuniti pembangun yang luas, dan sokongan pihak ketiga, ini adalah kotak pasir untuk tambahan dan pembangunan. Fleksibiliti sumber terbuka dan pemaju berikut telah memberi jalan kepada pelanggan untuk mencari altcoin yang popular.

Secara keseluruhan, harga diri Electrum sebagai salah satu pelanggan dompet tertua, ciri keselamatannya, dan komitmen pembangunnya untuk membangun dan meningkatkan perisian menjadikannya kemenangan dalam buku kami. Ini mungkin bukan dompet tercantik, tetapi anda sukar untuk mencari yang dapat menyelesaikan tugas dengan lebih cekap dan mempertimbangkan penggunanya daripada Electrum

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map