Oleh kerana cryptocurrency terus menarik minat orang ramai, perbualan di sekitarnya berkembang. Daripada kesalahpahaman mengenai rangkaian gelap penjenayah atau perbincangan mengenai gelembung Bitcoin, rasa ingin tahu menjadi industri yang tulen. Perlahan-lahan tenggelam dalam mata wang kripto ini bukan hanya khayalan sekumpulan kutu buku dalam kemeja-T. Ini adalah industri yang serius dan berkembang dengan banyak pekerjaan cryptocurrency.

Menurut Q1 2018 siaran akhbar dari Upwork, “blockchain” adalah kemahiran yang paling pantas dicari oleh majikan. Menjadi “awan” baru abad ke-21, syarikat memposting lebih banyak pekerjaan cryptocurrency – dan ada kekurangan bakat untuk mengisinya.

Tetapi jika bekerja dari jauh dari pejabat rumah tidak menggembirakan anda, itu bukan hanya kedudukan bebas untuk diambil. Peluang dalam landskap teknologi baru ini banyak, dari pembangun blockchain berpengetahuan hingga pekerjaan cryptocurrency peringkat permulaan. Laman web pengumuman pekerjaan tradisional seperti Sesungguhnya juga telah menyaksikan peningkatan minat yang besar 621 peratus, sebenarnya!

Dan lebih baik lagi? Pekerjaan Cryptocurrency dibayar dengan baik, buat masa ini sekurang-kurangnya. Sebenarnya, gaji purata untuk pekerjaan blockchain hampir $ 100k setahun, dengan potensi untuk membuat lebih banyak kemajuan semasa kemahiran dan pengetahuan anda berkembang.

Tetapi, jenis pekerjaan cryptocurrency apa yang kita bicarakan dan kemahiran apa yang anda perlukan?

Jenis Pekerjaan Cryptocurrency

Sebilangan besar pekerjaan cryptocurrency diperuntukkan kepada pemaju, walaupun terdapat banyak peranan tambahan juga. Berikut adalah sebilangan besar kedudukan teratas yang paling kerap disiarkan:

Pembangun Blockchain

Ketika kegilaan cryptocurrency mencapai tahap demam, pencarian untuk pembangun blockchain sedang berjalan. Dan dengan jurang bakat yang semakin luas dalam blockchain dan AI, gaji dan permintaan adalah tinggi.

Sebilangan besar pembangun blockchain ditugaskan untuk menerapkan sistem yang selamat untuk syarikat mereka, mengembangkan tambalan, idea inovatif, dan mencari penyelesaian untuk masalah.

Kemahiran yang diperlukan:

Anda harus dapat berfikir di luar kotak dan mempunyai keberanian untuk memimpin. Banyak syarikat yang mengambil pekerja mempunyai sedikit atau tidak ada latar belakang dalam teknologi blockchain. Mereka mungkin mengharapkan keajaiban dari anda, jadi pastikan anda dapat menguruskan harapan dengan betul.

Dari segi teknikal, anda mesti menjadi atau menjadi pemaju biasa terlebih dahulu. Banyak syarikat akan meminta ijazah CS dan mengharapkan anda menjalani latihan latihan blockchain atau mengikuti kursus blockchain pakar.

Menjadi Pembangun Ethereum

Menjadi Pembangun Ethereum

Pembangun Ethereum

Sebagai cryptocurrency terbesar kedua di luar sana dan teknologi di sebalik kontrak pintar, sejauh ini Ethereum mempunyai komuniti pemaju terbesar. Terdapat sekitar 30 kali lebih banyak pembangun Ethereum daripada pada blockchain lain. Pembangun Ethereum yang baik dapat memperoleh sebanyak $ 110k setiap tahun.

Bergantung pada tempat anda bekerja, sama ada anda memilih syarikat terkenal seperti ConsenSys atau startup blockchain, anda akan pakar dalam membangunkan penyelesaian untuk meningkatkan Ethereum atau membina aplikasi (dikenali sebagai DApps) di rangkaian.

Kemahiran yang diperlukan:

Anda memerlukan latar belakang pembangun dengan beberapa pengetahuan atau kajian mengenai rantaian blok biasa, dan kemudian pengetahuan tambahan mengenai Ethereum dan pengekodan dengan Soliditas. Banyak syarikat menawarkan kursus pendek untuk merapatkan jurang kemahiran. ConsenSys, misalnya, menawarkan kursus untuk pemaju yang ingin menyeberang ke Ethereum dan mempelajari bahasa pengaturcaraan Soliditi.

Pengurus Projek Cryptocurrency

Seperti mana-mana pengurus projek, anda mesti dapat menerjemahkan konsep sukar ke dalam bahasa Inggeris biasa. Anda akan ditugaskan untuk menyampaikan kemajuan projek dan memastikan semua pihak mematuhi tarikh akhir dan menyelesaikan kerja mereka tepat pada waktunya.

Kemahiran yang diperlukan:

Ini adalah salah satu daripada beberapa pekerjaan cryptocurrency yang tidak memerlukan kemahiran pembangun, walaupun pengetahuan tentang konsep pasti akan membantu. Seperti kebanyakan jawatan pengurusan projek, kemungkinan besar anda memerlukan ijazah yang berkaitan dengan perniagaan dan mungkin sijil PMI.

Pengalaman dalam peranan pengurusan projek lain akan berguna, terutama jika berada dalam arena blockchain.

Saintis Data

Seorang saintis data cryptocurrency yang berpengalaman dapat menghasilkan utara $ 120k setahun. Sebilangan besar saintis data cryptocurrency meramalkan harga cryptocurrency menggunakan pembelajaran mendalam dan AI untuk memberikan pandangan berdasarkan data kepada pasukan mereka.

Kemahiran yang diperlukan:

Anda memerlukan banyak pengalaman dan otak yang sangat besar untuk melakukan pekerjaan ini, serta ijazah dalam bidang CS, sains data, atau matematik.

Pekerjaan Cryptocurrency yang lain

Seperti semua industri, terdapat banyak peranan lain yang berkaitan dengan cryptocurrency yang tidak memerlukan kemahiran teknikal. Senarai ini hampir tidak berkesudahan. Dari perhubungan awam dan penjualan dan pemasaran hingga penulisan iklan, perundingan dan reka bentuk. Sekiranya anda berminat bekerja dalam bidang ini, anda tidak akan kekurangan kekurangan pekerjaan cryptocurrency.

Gaji Blockchain

https://www.paysa.com/salaries/blockchain

Apa Yang Perlu Anda Tahu Mengenai Pekerjaan Cryptocurrency?

Ini adalah industri muda dan berkembang, yang menjadikannya sangat menarik celik teknologi milenium. Walau bagaimanapun, ingat bahawa kerana banyak teknologi masih boleh diterokai, bekerja dalam cryptocurrency mungkin tidak menawarkan kestabilan pekerjaan kepada anda.

Anda mungkin harus menerima upah anda dalam mata wang kripto atau tetap mempercayai idea, walaupun berita utama (dan ibu bapa anda) menentangnya.

Peraturan bervariasi dari satu bidang ke satu bidang yang lain, jadi jika anda ingin menerima upah anda dalam bitcoin, pastikan anda dapat secara sah. Lebih-lebih lagi, peraturan di seluruh dunia bangun dan bertindak balas terhadap komuniti cryptocurrency, jadi pastikan syarikat yang anda kerjakan mematuhi.

Sebilangan besar jawatan yang ada melibatkan kerja di peringkat permulaan atau bekerja dari jauh. Oleh itu, jika anda adalah jenis orang yang menikmati peranan yang lebih jelas, pejabat yang sibuk, atau bekerja untuk syarikat multinasional, cryptocurrency mungkin bukan untuk anda.

Anda mungkin perlu memakai banyak topi dan menghadapi ribut, kerana nilai meroket cryptocurrency pilihan anda pada suatu hari dan menjunam pada hari berikutnya. Anda juga tidak akan berjaya menerangkan kepada keluarga anda apa sebenarnya yang anda lakukan.

Walaupun begitu, pekerjaan cryptocurrency tidak hanya tersedia di syarikat kecil dengan lebih dari sekadar konsep dan pusingan pertama pembiayaan. Perniagaan tradisional juga terlibat dalam perniagaan ini. IBM, JP Morgan, Deloitte, Facebook, dan Walmart hanyalah beberapa nama besar yang muncul – mungkin bukan untuk pekerjaan cryptocurrency, tetapi untuk teknologi blockchain yang mendasari di belakangnya.

Mengemasnya

Sekiranya anda fikir anda ingin bekerja dalam industri ini, terdapat banyak orang yang mengambil dan lebih banyak pekerjaan cryptocurrency untuk dikelilingi. Oleh kerana ia adalah kawasan yang baru, anda mungkin tidak akan mengetahui semua perkara mengenai bahasa pengaturcaraan tertentu. Banyak orang masih mencari jalan dan belajar di tempat kerja.

Bekerja dalam cryptocurrency adalah pengalaman yang mencabar, mendebarkan, dan berpotensi menakutkan, tidak digalakkan untuk orang yang lemah lembut. Oleh itu, tanyakan pada diri anda jika anda mempunyai keperibadian untuk mengikuti jalan ini. Sekiranya anda dapat mengembangkan kemahiran pembangun blockchain atau pengetahuan mendalam tentang bagaimana semuanya berfungsi, ini boleh menjadi tempat yang bagus untuk mencetak jejak anda dan menjadi sebahagian daripada penemuan yang mengubah dunia.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me