Kepulauan Crypto Terapung dan Perburuan Utopia yang Terdesentralisasi

Kepulauan Crypto Terapung dan Pertandingan untuk Bakat Terdesentralisasi

Blue Frontiers, sebuah syarikat yang memfokuskan diri untuk membina kediaman kekal di laut, baru-baru ini menandatangani memorandum persefahaman dengan Polinesia Perancis mengenai The Floating Island Project.

Sebelum kita membongkar kumpulan “apa yang dilakukan oleh orang-orang kripto ini” sekarang, perlu dipertimbangkan konsep seasteading. Dengan satu kaki dalam fiksyen sains dan kaki yang lain dalam kenyataan, seasteading adalah konsep bahawa kediaman laut kekal dapat menyelesaikan pelbagai masalah sosio-ekonomi, politik, dan alam sekitar.

kepala laut

Konsep seastead masa depan jangka panjang yang dikembangkan oleh jurutera Belanda Blue Frontier di Blue21

Ekosistem Blue Frontiers terdiri daripada platform fizikal yang disebut Seastead dan platform undang-undang yang disebut SeaZone. Blue Frontiers juga ingin melancarkan Varyon, token yang bertujuan untuk meningkatkan variasi dalam pemerintahan untuk membeli barang dan perkhidmatan dalam ekosistem Blue Frontiers.

Varyon membolehkan anda melakukan segalanya dari membeli atau menyewa ruang di Seastead, mendaftar perniagaan, atau menjadi “pemastautin maya” di Blue Frontiers SeaZone.

Video itu memaparkan titik menarik – 7.6 bilion orang tinggal di bawah kekuasaan sekitar 193 kerajaan darat. Seperti yang telah kita lihat dengan berita sejak awal waktu, pemerintah pusat berkisar dari biasa-biasa saja hingga genosida paling teruk.

Blue Frontiers bukan satu-satunya projek yang bertujuan untuk merangkul keinginan manusia untuk kebebasan yang tidak terikat kepada bangsa atau kerajaan tertentu. Ikuti misi Ledger Atlas yang disokong oleh Tim Draper di Papa New Guinea untuk merancang dan mengendalikan zon ekonomi khas untuk crypto, blockchain, dan inovasi. Selain itu, negara-negara seperti Singapura, Malta, Switzerland, Kepulauan Cayman, Lichtenstein, dan negara-negara kecil lain menarik dengan polisi dan insentif yang mesra blockchain dan digital-warganegara.

Pencarian Dystopian untuk Utopia

Ideanya sedikit mengingatkan Galt’s Gulch – sebidang tanah seluas 11,000 ekar di lembah Andes Chile yang dinamakan sempena lokasi fiksyen di mana inovator yang rajin dan kompeten di dunia melarikan diri di Atyn Shrugged Ayn Rand (juga relevan di sini).

Penduduk di Galt’s Gulch Chile adalah seorang usaha serius untuk membina tempat perlindungan bagi pemasar bebas dan kapitalis anarko di mana penduduk boleh bekerja sambil menikmati iklim Chile dan cukai yang rendah, dengan ekonomi berdasarkan Bitcoin.


“Kami sangat gembira untuk memberikan kelonggaran dari dunia Barat pemerintahan yang menindas kepada orang-orang yang berfikiran kebebasan di mana mereka dapat membina sebuah komuniti baru yang lebih makmur,” tulis Jeff Berwick, salah seorang pengasas Galt’s Gulch Chile, pada bulan Mei 2013.

“Bitcoin sebagai duit syiling John Galt? Mengapa tidak sepatutnya? ”- Ken Johnson, pengasas dan rakan pengurusan yang lain.

Idea ini diselesaikan dalam dua tahun sejak pelancarannya pada tahun 2012 kerana konflik peribadi dan undang-undang, dan apa yang disebut The Economist sebagai “syurga Bitcoin” kini kelihatan seperti impian paip utopis yang gila.

Walaupun mungkin tergesa-gesa untuk menulis Galt’s Gulch Chile sebagai penipu yang terperinci, beberapa pihak yang terlibat menuduh kepemimpinan korupsi.

Galts Gulch“Kekurangan sebesar ini hanya boleh wujud dalam komuniti libertarian kerana [Johnson] menggunakan paranoia dan ketidakpercayaan mereka kepada pemerintah untuk mengatakan, ‘Masukan semuanya dalam kepercayaan, saya tidak akan memberitahu siapa pun anda, jangan biarkan ada yang mengetahui bahawa anda melabur, dan saya lebih suka anda menggunakan logam mulia atau Bitcoin sehingga tidak dapat dikesan, ”kata pelabur berpotensi Josh Kirley. “Ini benar-benar berjalan dengan baik, baik itu disengaja atau hanya badai yang sempurna.”

Walau bagaimanapun, perlu dikreditkan GGC untuk percubaan awalnya (untuk crypto) untuk membina ekonomi berasaskan aset digital. Untuk perspektif, harga Bitcoin melayang adalah sekitar $ 125 sepanjang tempoh percubaan. Ironinya, penjualan $ 1.5 juta dalam Bitcoin GGC dapat dijana pada tahun 2013 akan menjadi hampir $ 10 – $ 105 juta hari ini (dengan andaian turun naik harga pada tahun 2013, maklumat yang diberikan oleh The Economist).

Model tadbir urus berasaskan blockchain tidak semestinya diperbaiki seperti sekarang. Kurangnya ketelusan dan kepercayaan pasti dapat diselesaikan dengan pelbagai persembahan hari ini.

Pemikiran Akhir

Seasteading bertujuan untuk menawarkan penyelesaian, jika tidak praktikal sekurang-kurangnya secara katarak secara teori, untuk penduduk dunia yang ingin menggunakan pilihan di mana dan bagaimana mereka tinggal. Ini sesuai dengan tema umum bahawa model tadbir urus berasaskan blockchain akan memaksa kerajaan tradisional untuk bersaing untuk mendapatkan komuniti individu yang bergerak secara ekonomi dan sosial.

Soalan yang lebih baik untuk diajukan bukan “akan terjadi” tetapi “bagaimana jika demikian?”

Adakah pemerintah akan melihat para pelaut laut dan warga digital sebagai perompak yang menghindari cukai, atau mereka akan mengubah pendirian mereka terhadap peraturan dan pajak untuk menenangkan banyak bakat?

Hanya masa akan menentukan.

Kerangka ideologi dan kenaifan yang berakar pada paranoia dan ketidakpercayaan institusi berpusat seperti pemerintah, sentimen yang menjadi asas atau pemangkin bagi banyak orang yang tertarik pada blockchain, hanya dapat berjalan jauh.

Terserah kepada platform yang bergerak maju untuk menawarkan kewarganegaraan digital yang layak dan lebih baik di darat atau laut (atau udara … atau ruang) untuk memperbaiki kesalahan dunia blockchain yang baru lahir berkaki bayi, dan mencipta alternatif yang akhirnya dapat berubah bagaimana dunia berfungsi.

Sumber dan Kredit:

Naib: https://www.vice.com/en_us/article/bn53b3/atlas-mugged-922-v21n10

The Economist: https://www.economist.com/schumpeter/2013/12/26/bitcoin-paradise

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map