Ketua Pegawai Eksekutif Bluzelle Pavel Bains Bicara Pangkalan Data Awan Desentralisasi

Pada Neo DevCon tahun ini, kami dengan senang hati duduk bersama Pavel Bains, Ketua Pegawai Eksekutif Bluzelle. Wawancara itu berlaku ketika Bluzelle baru saja keluar dari ICO-nya dan tersenarai di bursa utama.

Sebilangan besar perbualan itu didedikasikan untuk mengumpulkan perincian teknologi baru ini, terutama nukilan yang diisi dalam ekosistem blockchain yang berkembang pesat dari platform yang didesentralisasi berdasarkan awan.

Temu Bual

CoinCentral: Sekiranya anda dapat memberikan penjelasan ringkas dari platform anda, bagaimana anda menerangkannya?

Pavel Bains: Perkara paling mudah untuk dilupakan ialah terdapat banyak data yang digunakan oleh semua aplikasi dan produk. Dengan semua data ini ditukar, Internet semasa tidak mempunyai infrastruktur untuk melindungi keselamatan, skalabilitas dan kebolehpercayaannya. Bluzelle adalah perkhidmatan pangkalan data yang terdesentralisasi. Ini adalah internet yang terdesentralisasi di mana jika anda menerapkan prinsip blockchain, anda dapat menyelesaikan banyak masalah keselamatan dan penskalaan.

Adakah ini juga dalam bidang pengkomputeran awan yang terdesentralisasi atau ini berbeza?

Ini akan mengambil kedudukan. Pengkomputeran awan masih terpusat, sama ada Oracle atau Amazon. Masih ada titik pusat kegagalan, mereka mengawal semuanya. Melalui perkhidmatan pangkalan data yang terdesentralisasi, apa yang kami lakukan adalah menggunakan peralatan yang tidak digunakan seperti komputer dan pelayan dan mengubahnya menjadi unit penyimpanan. Kerana terdesentralisasi seperti Bitcoin, tidak ada yang dapat mengambil alih rangkaian dan mencuri data.

Mengapa pangkalan data awan yang terdesentralisasi dan bukannya yang berpusat?

Apabila terpusat, anda boleh mempunyai satu titik kegagalan. Mari kita pelanggaran data yang berlaku tahun lalu dengan Equifax Credit Scoring. Sekiranya ada titik pusat, itu adalah satu kawasan yang boleh dimasuki oleh penggodam atau sesiapa sahaja dan masuk untuk mengambil segalanya. Sebagai alternatif, jika mereka menurunkannya, keseluruhan sistem akan merosot. Ia serupa dengan pelayan AWS tahun lalu dan separuh internet, termasuk Netflix, berhenti beroperasi. Sekiranya anda terdesentralisasi, tidak ada yang terkawal. Seseorang harus masuk ke beberapa tempat untuk mencuba mengambil alih.

Terdapat banyak platform pengkomputeran terdesentralisasi di luar sana seperti iExec RLC, SOMN, Golem, ETC. Bagaimana Bluzelle membezakan dirinya daripada ini?

Itu adalah contoh yang sangat baik. Sebilangan besar projek blockchain seperti cryptocurrency membina internet yang terdesentralisasi, ekosistem. Sekiranya anda melihat Ethereum, katakan itu Windows atau Apple iOS yang baru. Ini sistem operasi. Sekiranya anda melihat Golem, itu adalah superkomputer kerana itu diperlukan untuk membuat. Sekiranya anda melihat FileCoin atau Storj, itu adalah penyimpanan fail, jadi itulah Dropbox baru. Apa yang hilang dari ekosistem itu? Pangkalan data selalu diperlukan. Di mana Oracle melakukannya di internet tradisional, kami akan mengisi jurang di internet yang terdesentralisasi. Semua perkara yang anda bawa, ini adalah penyelesaian keseluruhan ekosistem dan semua orang melakukannya pada masa yang sama dan bekerjasama.

Ini semua blok bangunan dan Bluzelle meletakkan asas yang sangat penting bagi blok bangunan ini?

Saya rasa salah satu perkara yang dilupakan orang dalam blockchain atau terdesentralisasi di dunia crypto ini adalah banyak orang menumpukan pada aplikasi pengguna yang gila. Bagi saya, seperti meletakkan kereta elektrik di jalan raya, tetapi kami masih melukis garisan dan meletakkan kerikil dan memasang lampu isyarat. Itulah sebabnya semua syarikat yang anda namakan adalah ekosistem infrastruktur.

Ke depan, keseluruhan visi untuk blockchain adalah mengganggu industri semasa dan memperkemas ketidakcekapan. Apa industri dan kes penggunaan dApp, terutama, yang anda lihat mendapat manfaat daripada Bluzelle?

Itu sukar kerana setiap produk memerlukan pangkalan data. Untuk menyimpan data pelanggan, kewangan, apa sahaja. Beberapa yang terkini yang kita lihat adalah pasaran ramalan di blockchain. Pasaran sasaran awal kami semua akan menjadi projek blockchain. Ramalan pasaran, mereka mengambil banyak data dan mereka perlu menyimpannya di suatu tempat. Mereka tidak dapat menyimpannya di blockchain, jadi hei, Bluzelle akan menjadi lapisan pangkalan data yang melakukannya. Sekiranya anda melihat protokol pertukaran terdesentralisasi untuk aset kripto, mereka mempunyai banyak pembuat pasaran dan memesan buku yang sudah selesai. Nilai tambah adalah untuk protokol pertukaran tersebut untuk mengetahui bahawa Bluzelle akan memastikan pesanan pembuat pasaran dalam keadaan berfungsi dengan baik. Mereka dapat merebutnya dengan pantas dan mengatur semuanya dengan cara yang betul. Dalam jangka masa panjang, ia seperti aplikasi mudah alih atau web. Seseorang sedang membina permainan video atau MailChimp atau Instagram seterusnya. Semua data lokasi itu ketika mereka menandai kami dan maklumat lain, yang perlu disimpan di suatu tempat. Ia harus berada di tempat yang terdesentralisasi, sehingga tidak ada yang dapat meretas dan menerimanya.

Mengapa dua token? Apa faedahnya dan mengapa anda memutuskan untuk melakukannya?

Ini adalah proses yang panjang untuk menganalisisnya. Anda mahu membuat token ERC-20 kerana mudah ditukar dan semua orang memahaminya dan ini adalah cara untuk mengumpulkan dana. Masalahnya adalah, jika anda menggunakannya untuk pangkalan data, anda perlu menghantar beberapa data atau mengambilnya. Setiap kali anda melakukannya, atau anda menuliskannya, kami harus mencapai kesepakatan bahawa anda adalah pemiliknya, ini adalah data anda, dan anda menuliskannya ke perkhidmatan pangkalan data kami. Sekiranya kami mahu Ethereum mengesahkan bahawa …

Anda berada di atas perintah blockchain Ethereum, dan seperti yang kita lihat dengan kucing crypto, kadang-kadang anda berada di belas kasihan bola bulu digital.

Betul. Oleh itu, katakan saja anda seorang pembangun. Adakah anda akan menunggu 30 saat hingga satu minit untuk mendapatkan data anda untuk melakukan produk anda? Tidak. Dengan mempunyai token dalaman, anda boleh masuk ke dalam sistem dengan ERC-20 anda. Sebaik sahaja anda masuk, ia bertukar menjadi token dalaman Bluzelle dan begitulah cara anda melakukan semua perkara produk anda.

Adakah Bluzelle memilikinya dalam peta jalan mereka untuk bergerak ke arah blockchain mereka sendiri atau adakah anda tidak melihat apa-apa kerana anda mempunyai token dalaman anda sendiri yang akan menjadi token utiliti?

Tidak dalam masa terdekat. Mari keluarkan produk, tetapi saya fikir dalam jangka masa panjang apabila teknologi menjadi lebih baik dan kita memikirkan asas-asas utama dan pada dasarnya hampir mempunyai blockchain kita sendiri untuk itu, maka lebih masuk akal. Kami bercakap dengan semua penasihat kami mengenai dua token dan menggunakan saluran negara atau jika ada masalah dengan itu. Kita mulakan dengan keduanya, dalaman dan luaran, dan kita dapat menghentikannya di kemudian hari.

Anda tidak melihat terlalu banyak dua projek token, tetapi anda mungkin memerlukan dua kerana ia benar-benar membantu mengurangkan semua masalah kependaman dan semua masalah yang timbul dengan itu.

Perkara utama adalah jika anda seorang pemaju, sama ada ini selamat, terdesentralisasi, perkara seperti itu, apa yang mereka mahukan adalah produk yang lebih baik. Sekiranya kita mengatakan bahawa tidak secepat cloud, maka itu menimbulkan masalah bagi pembangun.

Anda telah mengurangkan keselamatan, itu tidak dapat dinafikan. Apabila anda mengalami kelewatan transaksi tersebut, orang mulai bertanya mengapa mereka menggunakannya jika lebih lambat.

Anda mahukan data anda cepat kerana anda membina produk. Itu selalu nombor satu.

Anda bermula di Vancouver. Adakah anda memindahkan ibu pejabat anda ke Singapura atau hanya pejabat percuma?

Tidak, Singapura menjadi markas dan Vancouver lebih merupakan pusat RND.

Mengapa perpindahan ke Singapura?

Kami memulakan syarikat ini pada tahun 2014 dan berusaha untuk membuat banyak projek blockchain. Sepanjang jangka masa tersebut, Amerika Utara dan Kanada adalah peraturan dan kami tidak tahu ke mana arahnya. Semua orang agak lambat dan fokus pada bank. Kami seperti semua orang, cuba mengetahui apakah aplikasi sebenarnya di sini. Syarikat nampaknya menjadi tempat untuk melakukan blockchain. Bank-banknya perlahan, dan kami memikirkan bagaimana Asia hanya menggunakan teknologi ini dan melewati satu generasi. Singapura, khususnya, adalah salah satu daripada empat pusat kewangan di dunia. Mereka juga mendorong Fintech. Kami fikir jika ini akan berjaya, ia akan berfungsi di sana. Sekiranya ia tidak berfungsi di sana, ia tidak akan berfungsi di mana sahaja. Itulah yang berlaku.

Jadi, lebih banyak insentif dan lebih banyak alasan untuk berada di luar sana di pasar itu?

Ya. Sepertinya pemerintah tidak memberi kita barang, mereka tidak. Baru saja mereka pakai lebih cepat. Kami telah melihat bagaimana Korea, Jepun, China, semuanya hanya crypto, blockchain, boom, boom, boom.

Amerika tidak mahu ketinggalan dalam industri ini. Kongres perlu melakukan sesuatu. Mereka sekurang-kurangnya perlu mengatasinya. Kami telah melihat sangat sedikit dari segi arah nyata bagaimana kerajaan mengambil tindakan ini.

Sekiranya anda melihat apa yang berlaku di Korea, secara dalaman, pemerintah berpecah. Saya fikir Jabatan Kehakiman beberapa minggu yang lalu ingin menutup pertukaran cryptocurrency. Kemudian versi Rumah Putih mereka, mereka berkata tidak, tidak, kita harus menunggu dan melihat. Terdapat banyak orang Korea yang membeli crypto dan mereka menandatangani petisyen. Terdapat berjuta-juta dari mereka yang mengatakan tidak, mereka tidak boleh. Orang sebenarnya mahukan ini, jadi mereka tidak boleh pergi dan menutupnya.

Orang Barat mungkin melihat peraturan China sebagai pasaran yang terlalu keras dan sangat bebas, tetapi mereka mengatakan bagaimana orang masih mengakses pertukaran melalui VPN dan mereka menyukai peraturan tersebut kerana berharap dapat memajukan ekonomi yang lebih kuat di sekitar crypto. Bagi kami, terdapat kerangka peraturan yang longgar dengan SEC bahawa anda harus mendaftarkan perkara ini sebagai sekuriti. Selain itu, pemerintah kita tidak meletakkan peraturan perundangan formal. Sebagai pelabur barat, kita mula kecewa. Tanpa pemerintah keluar dan melakukan sesuatu, ia akan selalu didelegitimasikan di mata masyarakat. Orang berpendapat bahawa bitcoin adalah skema Ponzi.

Orang seperti Warren Buffet dan yang lain mengatakannya kerana mereka mesti mengatakannya. Fikirkan mengenainya. Pemegang saham mereka datang ke Berkshire Hathaway dan bank-bank ini akan menemui CEO mereka dan mengatakan bahawa bitcoin menjadi gila sebagai aset dan bertanya mengapa mereka belum menggunakannya. Mereka tidak boleh mengatakan bahawa mereka menjatuhkan bola, mereka harus menyatakan itu penipuan. Itu satu-satunya pembelaan mereka.

Apabila anda mempunyai banyak industri kewangan yang memperjuangkan kripto mereka dan anda mempunyai banyak industri yang berbeza dari dApps hingga kontrak pintar, anda akan melihat banyak pekerjaan dibubarkan kerana mereka memotong kelebihan.

Tetapi jika anda memikirkannya, banyak projek yang sedang disiapkan sekarang yang mendapat dana, seperti kita dan yang lain, mereka melancarkan kepada semua bank dan syarikat insurans ini dua tahun yang lalu dan semuanya merosot. Ketika itulah kami mengatakan bahawa kami boleh membuatnya sendiri sekarang kerana ibu kota ada.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me