Ketua Pegawai Eksekutif Elixxir David Chaum: “Blockchains Kurang Keupayaan untuk Privasi pada Skala”

David Chaum

David Chaum / Chaum.com

Apabila kebanyakan orang berfikir tentang asal-usul cryptocurrency, fikiran mereka beralih ke kertas putih 2008 dan penampilan Bitcoin tahun selepas itu. Walaupun tidak ada yang tahu pasti siapa pencipta Bitcoin yang sebenarnya, dan terdapat banyak teori, nama Satoshi Nakamoto memaparkan gambar seorang saintis komputer Jepun.

Tetapi walaupun tidak ada yang tahu wajahnya, tidak ada orang dalam industri yang belum mendengar namanya. Sesuatu yang mungkin bertentangan dengan David Chaum. Anda mungkin tidak pernah mendengarnya, tetapi jika anda melihatnya bercakap atau melakukan pusingan di litar persidangan, anda tidak akan lupa wajahnya, atau penemuannya.

Siapakah David Chaum? Ketua Pegawai Eksekutif dan pengasas Elixxir dan pencipta wang tunai digital (yang, jauh, jauh lebih jauh dari 2008).

Lebih besar dari kehidupan, sangat tinggi dengan janggut putih yang panjang dan kehadiran yang tidak dapat dinafikan, saya bertemu dengan David di Sidang Kemuncak Web di Lisbon untuk mengetahui lebih lanjut mengenai algoritma membutakannya, mengapa dia merasa terdorong untuk mencipta, dan rancangannya selanjutnya.

David Chaum Menciptakan Algoritma Buta pada tahun 1980-an

Keletihan dan kecewa setelah penerbangan panjang dari LA dan sangat memerlukan kopi, dia meminta maaf atas tanggapannya yang lambat dan kadang-kadang mengoceh. Perkampungan media di Sidang Kemuncak juga penuh sesak dan bising, dan pelbagai gangguan dari rakan wartawan, wawancara, penganjur, dan perwakilan yang hilang hanya mencari tandas tidak membantu. Saya mula pula.

Ramai orang berpendapat bahawa cryptocurrency bermula dengan Bitcoin, tetapi mari kita bincangkan algoritma anda yang membutakan. Mengapa dan bagaimana anda menghasilkan idea untuknya?

“Baiklah,” dia berhenti sejenak dan mengusap janggutnya, “Anda lihat, pada awal tahun 80an, satu-satunya cara sistem pembayaran pengguna dapat berfungsi adalah dengan menggunakan komputer dan bank besar, peranti POS, dan infrastruktur semacam ini. Saya ingin mencari jalan untuk membolehkan orang menyimpan wang mereka sendiri sedemikian rupa sehingga tidak dapat diambil dari mereka dan dapat membayarnya sedemikian rupa sehingga tidak dapat dihubungkan dengan pembayaran tersebut.

Oleh itu, saya mencipta konsep tandatangan buta ini. Anggaplah seperti ATM di mana anda sebagai pengguna dapat mengeluarkan wang dari mesin tetapi hanya anda yang akan mengetahui nombor siri nota.

Ini dilakukan oleh kriptografi yang membutakan nombor siri, di mana bank akan mempunyai versi nombor siri anda yang ditandatangani tetapi mereka tidak tahu nombor siri apa yang anda pilih. Hanya anda yang boleh menghilangkan buta. Maka anda boleh memutuskan kapan anda ingin membelanjakannya dan mereka tidak akan tahu itu wang yang anda keluarkan. “

Algoritma Buta

Algoritma Buta, Amerika Saintifik

Mengapa anda fikir perkara itu diperlukan?

Terdapat jeda besar sebelum dia menjawab. Sebenarnya, perakam saya mendaftarkan sekitar 25 saat ruang kosong, simpan sembang-sembang di latar. Mana-mana wartawan akan memahami betapa menyakitkannya tempoh senyap yang panjang. Tetapi matanya juga terpejam. Saya tidak pasti sama ada dia sedang berfikir dalam-dalam atau tidur nyenyak, atau adakah wajar untuk mendiamkan diri. Akhirnya, dia tersentak kembali dengan mengatakan:

“Kerana orang perlu mengawal kehidupan maklumat mereka sendiri umumnya, dan buah gantung rendah adalah titik sentuh utama yang paling jelas. Kes penggunaan yang paling jelas dan sederhana adalah pembayaran, dan itulah sebabnya saya memusatkan perhatian saya pada perkara itu. Akan tetapi, jika anda melihat artikel Amerika Saintifik saya dari tahun 90-an, anda akan melihat bahawa itu semua adalah sebahagian daripada pendekatan yang lebih besar dan komprehensif untuk mengembalikan kawalan kehidupan maklumat kepada individu. “

Dia melanjutkan, “Anda tahu, pemahaman orang tentang kerumitan dan kekuatan teknologi maklumat, terutama pada masa itu, adalah sangat terhad. Saya harus mencari jalan untuk membatasi fokus kepada sesuatu yang bersih dan sederhana dan cukup penting yang benar-benar sesuai dengan orang, jadi saya bercakap mengenai wang elektronik. Tetapi bagi saya, ini selalu mengenai kawalan kehidupan maklumat yang jauh lebih umum.

Privasi adalah soal kawalan, satu-satunya cara untuk mengawal kehidupan maklumat anda adalah melalui privasi dan apabila maklumat itu ada di luar sana, anda tidak mempunyai kemungkinan untuk mengawalnya. “

Meramalkan Masalah Data di Tangan Yang Salah

Kembali pada bulan Ogos 1992, artikel David Mencapai Privasi Elektronik diterbitkan dalam Scientific American. Sudah hampir menakutkan bagaimana dia berada di hadapannya. Perenggan pembukaan berbunyi:

“Setiap kali anda membuat panggilan telefon, membeli barang menggunakan kad kredit, berlangganan majalah atau membayar pajak anda, maklumat itu masuk ke dalam pangkalan data di suatu tempat. Selanjutnya, semua rekod ini dapat dihubungkan sehingga menjadi satu dokumen dalam kehidupan anda. “

David ingin mengembalikan kawalan maklumat peribadi kepada individu tersebut. Dan apabila anda mempertimbangkan pelanggaran privasi dan air panas terkini syarikat teknologi besar secara konsisten mengejar kebelakangan ini, nampaknya visinya betul. Kami secara berkesan meletakkan jalan untuk nasib kita sendiri dengan membiarkan orang menyusun dokumen ini dalam hidup kita tanpa melakukan apa-apa untuk menghentikannya.

Makalah ini menyimpulkan:

“Pilihan antara menyimpan maklumat di tangan individu atau organisasi dibuat setiap kali pemerintah atau perniagaan memutuskan untuk mengotomatisasi set transaksi lain. Di satu arah terletaknya pemeriksaan dan pengawalan kehidupan orang yang belum pernah terjadi sebelumnya, di sisi lain, keseimbangan yang selamat antara individu dan organisasi. Bentuk masyarakat pada abad berikutnya mungkin bergantung pada pendekatan mana yang mendominasi. “

Idea bahawa Bayaran Swasta adalah Ancaman kepada Masyarakat adalah tidak masuk akal

Oleh itu, anda melihat banyak masalah yang timbul dengan begitu banyak data di luar sana dan mengawal orang yang salah…

“Saya menjangkakan konflik taktikal semula jadi antara mereka yang ingin memajukan kuasa negara. Dan jika anda melihat apa yang berlaku sekarang … dengan menegaskan bahawa terdapat semua kegiatan jenayah ini yang difasilitasi oleh cryptocurrency, maksud saya sebenarnya, tiga perempat daripada bil dolar Amerika tidak ada di AS dan tidak ada yang tahu di mana sebenarnya mereka atau penjenayah apa aktiviti yang mereka gunakan.

Idea bahawa privasi beberapa pembayaran boleh sangat memudaratkan masyarakat atau bahawa privasi pengguna bertentangan dengan kepentingan masyarakat benar-benar menjadi kenyataan. Terdapat begitu banyak cara bahawa sejumlah besar wang dipindahkan secara haram melalui skim pemilikan, yayasan, entiti luar pesisir, berlian yang tidak dipotong terbang di seluruh dunia, adalah tidak masuk akal untuk mengatakan bahawa pembayaran peribadi ibu saya dari hari ke hari akhirnya boleh mempengaruhi keselamatan negara. Ini kekhilafan. “

Pada ketika ini, pembantu David mengetuk jam tangannya dan membuat isyarat waktu habis dan seorang wartawan lain memandangku. Kita harus meredakan masalah walaupun kita baru saja mencakar permukaan perbualan yang paling menakutkan dan relevan dalam masyarakat hari ini. Tanpa ada masa lagi untuk meneroka masa lalu, saya bertanya kepada David tentang masa depan.

Dia berada di rangkaian persidangan untuk beberapa waktu sekarang (sebenarnya saya bertemu dengannya beberapa bulan sebelumnya di London) dan nampaknya dia mempunyai motif tersembunyi selama ini. Dia mengusahakan blockchain miliknya, Elixxir, yang dilancarkannya di Consensus di Singapura dengan mengatakan bahawa ia lebih cepat dan lebih baik daripada Bitcoin.

OK, begitu cepat, bolehkah anda memberitahu kami sedikit mengenai Elixxir?

“Ya!” Matanya terbeliak. Saya rasa saya menyentuh perkataan ajaib. “Itulah sebabnya saya kembali ke ruang angkasa,” dia mengakui.

elixxir

elixxir.io

“Saya menyedari bahawa pada masa ini, pembayaran elektronik tidak mampu memenuhi keperluan pengguna. Mereka tidak benar-benar memberikan privasi secara besar-besaran, tidak ada komponen pemesejan dalam blockchain, keseluruhan masalah privasi metadata diabaikan. Walaupun, di ruang pengguna, orang semakin mengetahui dengan siapa mereka bercakap [hampir dua dekad selepas amaran David].

… Jadi, itu tidak ditangani dalam blockchain. Bkunci rantai tidak hanya secara teknis tidak memiliki kemampuan untuk skala tetapi juga kekurangan konsep aspek yang akan diperlukan untuk penggunaan pengguna secara meluas, untuk privasi dan penskalaan yang bermakna – untuk privasi secara besar-besaran.

Terdapat beberapa teknologi berasaskan blockchain yang memberikan beberapa tahap privasi tetapi mereka adalah teknologi yang nampaknya paling tidak terukur dan, anda tahu, mereka mempunyai beberapa hubungan buruk, dan itu adalah perkara yang berbeza. Tetapi jika anda mahukan produk pengguna, anda tidak boleh membuat pembayaran orang dalam talian secara telus dan tidak berubah-ubah.

Anda memerlukan privasi pada skala dan tahap keselamatan yang dapat diterima oleh negara kerana mereka tidak mahu negara lain mengacaukan sistem pembayaran mereka atau mengesan ekonomi makro dan warganya dan mungkin dapat mengganggu atau mematikan ekonomi mereka, dan sebagainya.

Anda memerlukan tahap keselamatan yang berbeza dan lebih-lebih lagi, semua ini harus dilakukan dengan cara yang secepat yang diharapkan pengguna di platform telefon pintar tanpa menghabiskan banyak pelan data dan bateri dan juga sambil melindungi mereka dari sebarang pengetahuan mengenai platform yang mendasari . ”

Dan sejauh mana anda berada?

“Baiklah, sudah berjalan dan sudah berada di Alpha selama beberapa bulan. Kami telah menggunakannya secara dalaman untuk pemesejan dan untuk pembangun dan menguji semuanya. Anda sebenarnya dapat melihat demo penjelajah blok di laman web kami dan apa yang sedang berlaku. Kami belum bersedia melancarkannya, tetapi kami akan siap untuk diluncurkan dalam jangka waktu yang akan datang. “

Pembantunya kelihatan sangat gugup sekarang, dan saya benar-benar dapat merasakan getaran kebencian yang memancar dari rakan saya yang menunggu di gerai. Kita mesti memilih perbualan ini kembali – “mungkin di Macau atau Tuhan tahu di mana,” David ketawa. Itu pasti ada kemungkinan.

Jadi akhirnya, apa satu perkara terpenting yang dapat kita lakukan dengan teknologi blockchain?

“Perkara terpenting yang dapat dibawa blockchain ke dunia adalah medan permainan selamat global yang terdesentralisasi untuk semua jenis transaksi kewangan dan komunikasi dan penggunaan pengkomputeran kreatif yang baru. ”

Kita harus menunggu beberapa bulan lagi untuk melihat apa yang dapat dilakukan oleh Elixxir dan apakah ia akan memberikan kepantasan, privasi, dan keselamatan yang dijanjikan oleh David. Dan sama ada warisannya akan menjadi penemu wang digital atau penentu jejak untuk penggunaan blockchain yang meluas.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map