Ketua Pegawai Eksekutif Proxeus Antoine Verdon mengenai Membuat Blockchain Dapat Diakses oleh Semua

Antoine Verdon adalah Pengasas Bersama dan CEO Proxeus, sebuah syarikat yang berusaha membuat blockchain serasi dengan syarikat tradisional dan infrastruktur perusahaan yang ada. Ditubuhkan pada tahun 2015, Proxeus bertujuan untuk menjadi “WordPress untuk blockchain,”Memudahkan organisasi dari semua saiz untuk menjalankan perniagaan mereka di blockchain.

Pasukan Proxeus telah menunjukkan beberapa hasil yang sangat mengagumkan dengan model teknologi tiga lapisan mereka – dari mempercepat proses pendaftaran perniagaan baru hingga membolehkan University of Basel menggunakan blockchain untuk mengeluarkan kelayakan akademik yang selamat dari penipuan.

Sebagai usahawan bersiri dan perintis fintech, Antoine dinobatkan sebagai antara 100 keperibadian terkemuka Switzerland oleh majalah L’Hebdo dan Bilan (2010 dan 2013). Dia mengasaskan Teknologi Perundangan Switzerland untuk berusaha memberikan perkhidmatan undang-undang yang lebih mudah diakses melalui saluran digital. Dia juga merupakan penasihat strategik kepada bank Switzerland mengenai topik fintech.

Terdapat banyak kes penggunaan teoritis untuk blockchain, tetapi dalam wawancara berikut, kami mengetahui bagaimana teknologi itu sudah diterapkan – dan bagaimana ia dapat dilancarkan ke semua perniagaan.

Latar belakang anda adalah undang-undang dan anda terkenal dengan sikap anda yang berminat dalam politik. Jadi, bagaimana anda masuk ke ruang blockchain?

Saya sebenarnya tidak pernah mengamalkan undang-undang. Semasa tahun terakhir di sekolah undang-undang, saya bersama-sama mengasaskan Sandbox, sebuah rangkaian global usahawan muda. Kemudian, saya berpindah ke modal teroka dan menerajui dana fintech yang berpusat di Zurich. Pada tahun 2012, kami mula melihat blockchain sebagai teknologi yang dapat mengganggu perbankan. Kemudian, kami melabur dalam pertukaran bitcoin AS dan saya melihat Ethereum ICO dengan penuh minat – itulah ketika saya memahami bahawa blockchain tidak hanya mengubah perbankan, tetapi mentakrifkan semula proses kerja dan model perniagaan setiap industri.

Apa maksud Proxeus dan apa masalah yang anda cuba selesaikan? Bagaimana token XES berfungsi?

Matlamat kami adalah untuk menjadikan teknologi blockchain lebih mudah diakses. Kami ingin membolehkan sesiapa sahaja membuat aplikasi blockchain mereka tanpa memerlukan pengetahuan teknikal khusus. Token XES menghubungkan pengguna kami dalam ekosistem yang terdesentralisasi, tanpa perlu kita berdiri di tengah-tengah setiap transaksi.

Anda menjuluki diri anda sebagai “WordPress untuk blockchain,” – apa maksud anda dengan ini?

20 tahun yang lalu, setiap laman web harus dikodkan dalam HTML secara manual. WordPress telah mengubahnya dengan membenarkan sesiapa sahaja memprogram struktur laman web hanya dengan beberapa klik. Kami melakukan perkara yang sama untuk aplikasi blockchain: hanya dalam beberapa jam, anda boleh membuat kerangka aplikasi blockchain untuk projek atau syarikat anday.

Proxeus mendakwa sebagai agnostik blockchain, bagaimana anda dapat menguruskannya dan mengapa ini penting?

Dalam timbunan pengembangan blockchain, kami menempatkan diri kita sebagai alat tengah, yang dapat terhubung ke blockchain mana pun. Apabila anda menghantar e-mel dengan Outlook, anda tidak tahu sama ada protokol yang digunakan adalah smtp atau pop3. Perkara yang sama akan berlaku dengan rantaian blok pada masa akan datang.

Bolehkah anda memberitahu kami mengenai model teknologi tiga lapisan anda? Untuk siapa Proxeus? Siapa jenis orang yang akan berinteraksi dengan produk anda?

Begitu juga dengan WordPress, kami mempunyai platform teras, dilengkapi dengan serangkaian modul, yang digabungkan dengan hujung fon memungkinkan pembuatan aplikasi terdesentralisasi. Sesiapa yang berminat untuk membuat prototaip dan akhirnya membina aplikasi blockchain akan dapat menggunakan Proxeus untuk membuat kerangka.

Mengapa penting untuk membenarkan pembangun luar membuat DApps?

DApps mewakili cara baru untuk membina aplikasi. Dalam persediaan tradisional, pembangun mesti menguruskan aplikasi besar dan kompleks dengan pelbagai lapisan kebenaran. Dalam penyediaan DApp, setiap orang mempunyai DApp kecil mereka sendiri, disambungkan oleh blockchain. Kos pembangunan dan pentadbiran dapat dikurangkan dengan ketara.

Dalam kertas putih anda, anda menyamakan ruang crypto dengan ketika perniagaan terpaksa menyesuaikan diri dengan komputer pada tahun 70-an, internet pada tahun 90-an, awan pada tahun 2000-an, dan mudah alih pada tahun 2010-an. Adakah ini benar-benar perubahan besar seterusnya?

Blockchain akan membawa gelombang kecekapan dan kepercayaan baru. Ia akan mengubah model perniagaan tradisional dengan cara yang sama seperti Internet yang mengubah perdagangan dan komunikasi.

Bagaimana perniagaan dapat merangkul blockchain dengan lebih pantas, terutamanya perniagaan kecil hingga sederhana dengan anggaran yang lebih rendah? Apa yang akan berlaku kepada perniagaan lambat untuk menyesuaikan diri?

Perniagaan kecil mungkin tidak dapat melaksanakan proses berasaskan blockchain dengan segera, tetapi mereka yang memulai kurva pembelajaran mereka lebih awal akan memiliki kelebihan yang jelas, dan ketinggalan akhirnya akan hilang. Matlamat Proxeus adalah untuk menyediakan kotak pasir di mana semua orang boleh datang dan menguji bagaimana perniagaan mereka dapat dijalankan dalam konteks blockchain.

Berapa lama anda fikir sebelum kita melihat penggunaan teknologi blockchain secara besar-besaran dan apakah halangan untuk itu berlaku?

Kami menjangkakan aplikasi langsung pertama akan dimulakan tahun ini, tetapi aplikasi yang lain akan memerlukan yang lain 3-5 tahun sebelum teknologi blockchain diguna pakai oleh orang ramai.

Anda baru-baru ini menunjukkan produk anda dengan beberapa hasil yang luar biasa, membantu Universiti Basel menjadi yang pertama di Switzerland yang menggunakan blockchain untuk mengeluarkan sijil kursus dan mendapatkan kelayakan akademik dari penipuan. Bolehkah anda memberitahu kami bagaimana anda melakukannya?

Kami memprogramkan sijil kursus secara digital sehingga orang yang bertanggungjawab dapat memasukkan data dan membuat dokumen tersebut dibuat secara automatik. Dokumen dicincang dan hash tersebut didaftarkan di blockchain, yang membolehkan majikan masa depan mengesahkan kesahihan diploma yang mereka terima menggunakan antara muka seret dan lepas yang mudah.

Apakah kesannya terhadap pendidikan tinggi?

Ini akan memudahkan interaksi antara majikan dan universiti pada mulanya, tetapi juga akan mewujudkan ekosistem kepercayaan yang lebih luas mengenai kelayakan akademik – saya tidak akan terkejut jika, pada suatu ketika Linkedin, anda boleh menghubungkan identiti crypto anda untuk memaparkan “diploma yang disahkan” pada profil anda.

Ini juga akan mengurangkan kerja pentadbiran Universiti. Pada akhirnya, bukankah gelar sarjana adalah hasil daripada sejumlah syarat yang dapat diprogramkan menjadi kontrak pintar?

Anda juga menggunakan teknologi Proxeus untuk mendaftarkan syarikat secara sah, dari awal hingga akhir, dalam waktu kurang dari 3 jam (bukannya 4 – 6 minggu biasanya) pada cabaran DigitalSwitzerland. Bagaimana ini mungkin berlaku?

Pada masa ini, di Switzerland, diperlukan sekitar 10 hari untuk membuat syarikat. Ini disebabkan oleh kenyataan bahawa pelakon (pengusaha, peguam, bank, notaris, daftar syarikat) bekerja secara berurutan. Dengan kontrak pintar di blockchain Hyperledger, kami dapat mengubahnya dan mendaftarkan syarikat secara sah dari awal hingga akhir hanya dalam 1 jam 37 minit.

Apa kes penggunaan utama lain yang anda lihat Proxeus digunakan?

Setiap perniagaan akan dapat mengotomatisasi proses mereka dan menghubungkannya dengan kontrak pintar untuk melangkah ke tahap pendigitan seterusnya.

Dari mana Proxeus mendapat namanya?

Proxeus adalah dewa proksi Yunani, membina jambatan antara dunia tradisional dan blockchain.

Seperti apa hari biasa untuk anda? Adakah anda mempunyai masa lapang sama sekali?

Saya biasanya meluangkan masa untuk membaca pada waktu pagi, dan bila-bila masa boleh, saya memasak pada waktu malam. Tetapi, masa-masa itu, sayangnya, menjadi semakin jarang kerana kita sekarang memasuki fasa pelaksanaan projek – waktu malam dan hujung minggu sibuk dan saya mempunyai jadual perjalanan yang berat ke depan.

Tidak banyak orang tahu ini, tetapi anda adalah juara pedang di Switzerland, adakah anda masih boleh berlatih sama sekali?

Malangnya, saya tidak dapat berlatih akhir-akhir ini! Saya tinggal berhampiran dengan tasik di Zurich tempat saya berjoging dan kadang-kadang berenang.

Anda menggelar diri anda sebagai usahawan bersiri. Jadi, apakah langkah seterusnya untuk Proxeus dan langkah seterusnya untuk Antoine?

Buat masa ini, saya sentiasa mengikuti projek-projek semasa – Proxeus dan blockchain pada umumnya akan tetap memikat saya selama beberapa tahun!

Terima kasih!

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me