erik voorhees

Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif ShapeShift Erik Voorhees

Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif ShapeShift Erik Voorhees mempunyai reputasi yang cukup baik di dunia crypto. Sebagai salah satu pemain asal di ruang angkasa, dia berpandangan, lantang, dan tidak ada peminat SEC.

Seorang pengusaha dan pengganggu bersiri yang tidak menafsirkan kata-katanya, saya bercakap dengan Voorhees mengenai hari-hari yang berlalu, hari-hari yang akan datang, dan mengapa pasaran beruang ini hanyalah satu titik tolak di cakerawala sistem kewangan global yang terdesentralisasi.

Sebagai salah satu orang pertama yang terlibat dalam Bitcoin, saya bertanya adakah dia dapat memberi sedikit gambaran mengenai masa-masa eksplorasi tersebut dan bagaimana pemandangannya pada hari-hari sebelum “ketika Lambo” dan “blockchain akan menyelesaikan [masukkan masalah anda di sini] . “

“Pada hari-hari awal,” katanya, “Bitcoin adalah 100 peratus daripada apa yang kita semua peduli. Tidak ada pergerakan blockchain. Tidak ada aset lain, kecuali mungkin Namecoin.

Tujuan utama yang menjadi perhatian semua orang adalah menukar mata wang itu sendiri, dan fokusnya adalah mendapatkan adopsi pedagang.

Lebih jauh lagi, komuniti ini lebih monokultur. Itu hampir keseluruhannya adalah lelaki berbahasa Inggeris, teknikal, berumur 20 hingga 35 tahun. Hari ini, ekosistem jauh lebih luas dan lebih pelbagai, dari segi aset, tujuan, dan demografi. Ini adalah petanda luar biasa bahawa ekosistem berkembang. “

Terdapat Harapan di sebalik Pasar Beruang

Mendengar tentang pertumbuhan adalah menggembirakan apabila anda berada di tengah-tengah apa yang terasa seperti pembunuhan crypto dan perkara-perkara terus melonjak dari yang buruk menjadi lebih buruk. Namun pemain berpengalaman seperti Voorhees tidak takut dengan pasaran beruang ini– mereka pernah melalui mereka sebelumnya – dan jauh lebih buruk daripada yang sekarang. Apabila saya menyatakan bahawa kita berada dalam genggaman yang sangat panjang, dia tersenyum dan membetulkan saya:

“Sembilan bulan bukanlah pasaran beruang panjang. Selepas gelembung 2013, ada tiga tahun sebelum kita mencapai tahap tertinggi! Pasar-pasar ini bergerak dalam siklus gembar-gembur, dan selama orang memperhatikan teknologi dan utiliti, dan bukan harganya, mereka dapat melalui pasar beruang baik itu panjang atau pendek. ”

Dia menambah, “Akan ada lebih banyak pasar bear and bull ketika crypto menarik sistem kewangan dunia dan memperbaikinya. Seseorang tidak dapat mengubah dunia dalam keluk yang lancar dan dapat diramalkan.”

Erik Voorhees Mempunyai Resume untuk Membuat Kepalanya Berputar

Saya akan melupakan mengapa dan bagaimana usaha Voorhees ke dalam crypto. Soalan itu cenderung memancing pandangan orang yang berkaca-kaca ketika mereka secara robotik mengeluarkan respons yang mereka bosan mendengar. Sebagai gantinya, saya tertanya-tanya apa yang dilihatnya di crypto yang mendorongnya untuk memulakan bukan satu, atau bahkan dua, tetapi beberapa syarikat crypto. Dan apa itu?

“Projek pertama yang saya mulakan adalah alat penyemak imbas web VoIP, yang membolehkan orang memanggil sesiapa sahaja di dunia dengan Bitcoin. Ia dibatalkan sebelum pelancaran, kerana ekonomi tidak menarik. Saya kemudian membina FeedZeBirds, yang merupakan alat pengiklanan Twitter, dan bergabung dengan BitInstant sebagai anggota pasukan ketiga (yang bertanggungjawab dalam pemasaran / pengembangan jenama).

Semasa di BitInstant, saya memulakan SatoshiDICE [adakah anda menghitung?] Sebagai projek sampingan, dan ia menjadi permainan kasino Bitcoin terbesar di dunia, bertanggungjawab untuk lebih daripada separuh daripada semua transaksi Bitcoin hingga 2013…

SatoshiDice

Imej: SatoshiDice

Kerana perselisihan di BitInstant dengan saudara Winklevoss (pelabur kami), saya meninggalkan syarikat itu dan berpindah ke Panama untuk bersama Coinapult (web-wallet dan perkhidmatan Bitcoin-to-email) dengan Ira Miller.

Setahun kemudian, saya memutuskan untuk meninggalkan Coinapult dan memulakan ShapeShift, yang merupakan 95 peratus masa dan kerja saya sejak awal 2014. Sepanjang, Saya termotivasi hanya dengan melihat peluang perniagaan di mana sahaja di crypto.”

Anda tidak katakan! Itu enam syarikat crypto Erik Voorhees telah dimulakan atau dijalankan. Adakah itu semacam rekod? Mengapa begitu banyak?

“Saya percaya bahawa setiap projek crypto yang berjaya membantu crypto itu sendiri berkembang ke arah penerapan, ketahanan, dan kesan yang lebih luas, dan matlamat utama saya adalah benar-benar membantu dunia beralih dari sistem kewangan berasaskan fiat ke sistem kewangan berasaskan kripto; yang terbuka dan tanpa sempadan.

Sistem Kewangan Tanpa Sempadan

Mengapa sangat penting bagi Ketua Pegawai Eksekutif ShapeShift untuk mendesentralisasi wang dan memastikannya berada di luar pemerintahan atau kawalan pihak berkuasa pusat? Mengapa dia begitu tenggelam dalam subjek dan apa yang salah dengan sistem semasa seperti itu? Jawapannya banyak menerangkan.

“Wang adalah protokol, seperti bahasa. Wang adalah bagaimana orang berinteraksi antara satu sama lain untuk tujuan pertukaran, sementara bahasa adalah bagaimana orang berinteraksi antara satu sama lain untuk tujuan komunikasi. Kedua-duanya sangat penting, terlalu penting untuk berada di tangan mana-mana pihak pusat.

Pemerintah tidak boleh memiliki kemampuan atau hak untuk menapis dan mengawal bahasa, atau menyatakan bahasa apa atau bagaimana orang menggunakannya. Sama halnya, mereka seharusnya tidak memiliki kemampuan atau hak untuk menapis dan mengendalikan wang, atau menyatakan wang apa atau bagaimana orang menggunakannya.

Itu hujah falsafah atau moral. Terdapat juga ekonomi: pasaran berfungsi lebih baik apabila dibiarkan begitu sahaja (sebahagian besarnya disebabkan oleh kerumitan maklumat), dan wang adalah barang terpenting di pasaran, oleh itu yang paling merosakkan dari segi ekonomi apabila diletakkan di tangan monopoli paksaan. “

Anda harus mengakui, dia membuat hujah yang sangat menarik. Sebilangan besar daripada kita memperolehnya dengan mudah dalam soal wang. Oleh itu, saya tidak bermaksud ia jatuh ke pangkuan kita atau kita tidak bekerja keras untuk apa yang kita hasilkan. Tetapi sebahagian besar dari kita tidak melihat simpanan hidup kita dihapuskan oleh hiperinflasi atau portfolio saham atau pencen kita hancur akibat manipulasi pasaran.

Setidak-tidaknya, dan harapannya masih bersinar seperti mercusuar di kalangan penjahat kripto agar kita dapat menghentikan kejadian ini daripada berlaku.

Bagaimana dengan Peraturan?

Sekiranya kita bercakap mengenai topik kegemarannya? Saya tertanya-tanya. Saya tidak mahu menggali sesi perdebatannya yang tidak menyenangkan dengan SEC, namun, dia adalah salah satu lawan mereka yang paling lantang, dengan alasan. Voorhees didenda $ 50 juta untuk penjualan sekuriti SatoshiDICE yang tidak dibenarkan dan dia baru-baru ini muncul semula di radar mereka dalam siasatan yang dibuka di atas Garam Pinjaman.

Oleh itu, kita tahu dia tidak menyukai peraturan kerana banyak alasan. Tetapi setelah terdapat banyak peretasan dan penipuan, adakah dia masih percaya bahawa cryptocurrency tidak boleh diatur sama sekali atau melakukan seperti peraturan yang betul?

“Kami tidak memerlukan peraturan untuk mencegah peretasan dan penipuan. Perkara-perkara tersebut sudah tidak sah (penggodaman adalah pencurian, penipuan adalah penipuan … keduanya tidak sah di setiap negara di Bumi. Tidak ada SEC yang diperlukan).”

Oleh itu, AS (menurut pendapat Voorhees) menolak inovasi, menekan kebebasan peribadi dan berusaha menari tango dalam keadaan tersumbat. Di manakah syarikat blockchain harus pergi? Adakah Switzerland masih merupakan tempat terbaik untuk melancarkan permulaan crypto?

“Tidak, sepertinya tidak. Iklim pengawalseliaan di Switzerland tidak begitu baik seperti yang dipercaya oleh beberapa orang (termasuk saya). Singapura dan Malta boleh dibahaskan sebagai bidang kuasa tertinggi. “

Memandangkan ShapeShift berpusat di Switzerland dan Erik Voorhees mungkin pemain ski yang dihiasi sekarang, jelas bahawa sambutan hangat Switzerland ke crypto sudah mulai sedikit. Negara ini masih dalam posisi bersembunyi dengan bank-bank atas crypto, dan gagal memberikan kejelasan yang dicari oleh banyak harapan.

Oleh itu, mengenai Malta, saya tertanya-tanya apa pendapatnya mengenai peraturan negara itu baru-baru ini. Jawapannya pendek dan tepat.

Mereka bersikap progresif dan bertoleransi, dan ini akan membuahkan hasil dalam satu dua dekad akan datang.”

Ini adalah ruang yang penuh dengan garis kabur. Tidak menghairankan bagi saya bahawa Voorhees kagum dengan usaha Malta. Tetapi memandangkan ShapeShift adalah lawan yang kuat terhadap KYC (sesuatu yang diharuskan oleh peraturan Malta), apakah batu di Mediterania akan benar-benar membuat rumah yang lebih baik?

Oleh itu, apakah dia khawatir sama sekali bahawa dengan tidak menjalankan KYC, syarikatnya mengaktifkan kegiatan jenayah? Rupanya tidak. Dan nampaknya, saya juga terlepas memo di mana ShapeShift menggabungkan amalan yang mereka tidak suka.

“Sebagai masyarakat, kami entah bagaimana bertolak ansur dengan orang lain untuk berkomunikasi / e-mel / saling menghubungi tanpa melaporkan konten atau pengirim / penerima kepada pemerintah. Semasa anda menulis e-mel, anda tidak perlu KYC. Namun, anda boleh menjadi pengganas yang merancang pembunuhan beramai-ramai. Adakah itu ‘membolehkan aktiviti jenayah?’

Mungkin … ini adalah persoalan betapa zalimnya kita menghendaki pihak berwajib, untuk mengelakkan beberapa aktiviti kecil yang tidak baik. Walau apa pun, ShapeShift menambah KYC baru-baru ini, bukan kerana kita mahu, tetapi kerana kita sampai pada kesimpulan itu terlalu berisiko dari segi undang-undang untuk kita tidak melakukannya. “

Mari Kita Bincangkan Tentang Usaha dan Rancangan Baru

Erik baru-baru ini bergabung dengan lembaga penasihat Protokol PASARAN pasukan. Kita semua tahu bahawa menjadi penasihat sering kali lebih daripada sekadar sokongan yang mahal untuk tindak lanjut minimum di sebalik gambar di laman web. Namun, saya rasa bukan bagaimana Voorhees berguling. Sekiranya namanya dikaitkan dengan projek, itu kerana dia mempercayainya. Jadi, apa yang ada di sebalik langkah terbaru ini?

“Saya telah bertemu dengan pasukan mereka,” katanya, “dan saya dapat memberitahu mereka tahu apa yang mereka bicarakan. Mereka berasal dari latar belakang pasaran kewangan, dan mereka menggunakan teknologi crypto untuk menerapkan kaedah kewangan tradisional pada alat baru, dan saya rasa mereka akan membuat teknologi yang ajaib dan hebat. Saya mendapat perasaan yang sangat baik tentang mereka sebagai orang dan pengusaha, jadi saya sangat berbesar hati untuk bergabung sebagai penasihat, dan saya juga melabur secara peribadi. “

MarketProtocol

MarketProtocol

Apa yang akan dia lakukan dengan mereka?

“Menasihati mereka … terutama pada industri crypto dan UX, kerana mereka mempunyai pemahaman yang jauh lebih baik mengenai produk kewangan / derivatif daripada saya,” dia mengakui.

Voorhees telah beberapa kali bercakap mengenai cryptocurrency semakin hampir dengan penggunaan besar-besaran, tetapi saya harus bertanya adakah aplikasi seperti perdagangan derivatif benar-benar dibina untuk arus perdana? Bagaimana anda menerangkan platform perdagangan derivatif yang terdesentralisasi kepada orang awam?

“Derivatif perdagangan umumnya bukan untuk arus perdana, tetapi sebagian dari itu adalah halangan besar untuk masuk yang telah didirikan di dunia kewangan tradisional. Crypto melenyapkan beberapa halangan ini, dan walaupun tidak semua orang di dunia perlu memahami derivatif kewangan, beberapa dari mereka mungkin akan memasuki jalan arus perdana, mungkin tanpa pengguna menyadarinya (sama seperti pengguna web menggunakan kriptografi setiap hari dan tidak ‘sedar itu).’

Epal busuk dalam tong mesti pergi

Dia juga menuduh wujudnya kronisme dalam sebuah temu ramah dengan Bloomberg.

Tetapi adakah itu mula berlaku di ruang cryptocurrency? Adakah dia pernah risau akan jalan yang sama dengan mata wang fiat? Adakah ia tidak dapat dielakkan?

“Kronisme berlaku ketika orang menggunakan kekuatan politik untuk keuntungan ekonomi. Kami tidak akan pernah mengubah naluri manusia untuk mencari ini, tetapi apa yang dapat kami ubah adalah dengan mengurangi ruang lingkup kekuasaan politik (iaitu mengurangkan peranan pemerintah dalam kehidupan kami). Dengan mengurangkan peranan pemerintah, kecenderungan semula jadi terhadap kronisme lebih terkendali dan mempunyai kesan yang lebih kecil dan akibat yang kurang merosakkan. ”

Ada versi baru ShapeShift akan datang, yang mungkin anda suka atau tidak, bergantung pada kehendak anda untuk tetap tidak dikenali. Jika tidak, jika anda ingin menangkap lelaki itu secara peribadi, ia seolah-olah anda tidak akan menemuinya di pangkalan Switzerlandnya lebih lama.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me