Kilian Rausch, Pengarah Produk di Exchange Union

kilian rausch

Baru-baru ini, sebilangan kecil daripada kita di Coin Central mendapat peluang untuk berbincang dengan Kilian Rausch, Pengarah Produk di Exchange Union. Walaupun masih di peringkat awal, Exchange Union mempunyai banyak orang dalam industri blockchain yang berminat dan mendapat sokongan dari beberapa pemain besar seperti Brendan Eich, pencipta Javascript dan Founder of Brave (BAT).

Kami bercakap dengan Rausch pada persidangan Blockchain Connect di San Francisco di mana kami bernasib baik dapat menariknya dari gerai yang sibuk selama beberapa minit.

Sekiranya anda ingin mengetahui lebih lanjut mengenai Exchange Union, anda harus melihat panduan kami di sini atau laman web mereka di sini.

Temu Bual

Steven: Beritahu kami mengenai Exchange Union.

Kilian: Kami menghubungkan pertukaran aset digital untuk membolehkan perdagangan pertukaran silang. Oleh itu, sebagai contoh, katakan anda adalah pengguna di Binance dan saya pengguna di Bittrex – teknologi kami menghubungkan kedua pertukaran antara satu sama lain sehingga kami sebagai pengguna kini dapat melakukan perdagangan secara langsung antara satu sama lain. Manfaatnya ialah, jika harga untuk satu pasangan mata wang pada platform Binance anda lebih baik daripada pada platform Bittrex saya, saya dapat memperoleh harga ini melalui Exchange Union. Saya benar-benar dapat melihat semua pesanan dari semua pengguna Binance dalam buku pesanan saya dan sekarang dapat mengisinya .. Ini bermakna saya secara automatik mempunyai akses ke harga terbaik di semua bursa. Dan perkara terbaik: Sebagai pengguna, saya tidak semestinya tahu bahawa ini berlaku.

Steven: Jadi, Exchange Union bukan platform yang berasingan? Adakah pada dasarnya adalah plugin di bursa yang ada?

Gambar rajah Kesatuan Pertukaran

Kilian: Kami mengembangkan perisian sumber terbuka yang kami panggil “XU Node”. Perisian ini dikendalikan oleh bursa. Pertukaran melakukan kerja keras dan mengintegrasikannya untuk penggunanya. Berdasarkan pengalaman pengguna, anda boleh mengikuti pertukaran semasa anda, dan anda juga tidak perlu risau dari mana pesanan itu berasal. Pesanan akan muncul di buku pesanan anda. Anda juga akan mendapat akses kepada pasangan perdagangan baru, yang mungkin tidak dapat ditawarkan oleh bursa secara tempatan kerana mudah tunai yang rendah. Bayangkan pertukaran yang agak ketat yang hanya mempunyai tiga atau empat pasangan perdagangan. Sekarang, pertukaran ini, jika mereka mahu, dapat memberi pengguna mereka akses ke semua pasangan perdagangan lain yang diperdagangkan di Exchange Union, yang diharapkan akan ada pada suatu ketika.

Ini bermakna kita menyelesaikan salah satu titik utama untuk pertukaran baru dan lebih kecil: kecairan. Semasa pertukaran baru dimulakan, selalu ada persoalan bagaimana bangun dan berjalan dan bagaimana menarik pengguna baru… tanpa mempunyai kecairan yang ketara. Apabila anda menghubungkan pertukaran anda ke Exchange Union, anda pada dasarnya tidak perlu bimbang tentang kecairan – anda serta-merta mempunyai akses ke kecairan semua pertukaran lain di Exchange Union, digabungkan. Di masa depan, kami yakin persaingan pertukaran akan mengenai UI, pengalaman pengguna, dan akan mengenai Fiat dalam dan luar jalan. Itu akan menjadi persaingan utama di masa depan, tetapi akan kurang mengenai pasangan perdagangan apa yang saya tawarkan dan berapa banyak kecairan yang saya miliki kerana semuanya akan digabungkan bersama dan semua orang akan dapat akses.

Steven: Katakanlah saya Bittrex dan saya mahu memasukkan pasangan Binance, adakah Binance harus bersama dengan itu?

Kilian: Pasti. Kesemuanya harus menjalankan perisian XU Node untuk berkongsi pasangan perdagangan dan kecairan. Beberapa perkataan lagi di rangkaian terdesentralisasi kami: Ini bermaksud tidak ada “kami” di tengah jalan, misalnya, pelayan. Nod XU dikendalikan oleh setiap pertukaran peserta yang terlibat dan secara langsung menghubungkannya ke pertukaran lain. Ini mempunyai kelebihan menjadikan sistem ini sangat kuat dan tahan penapisan. Tidak ada titik kegagalan yang boleh menyebabkan penutupan Exchange Union – sama seperti Bitcoin.

Steven: Adakah pertukaran semasa menggunakan Exchange Union?

Kilian: Kami sedang mengujinya. Masih jauh dari melepaskannya atau mengujinya dengan wang sebenar di jaring utama. Pelepasan bersih utama seharusnya dalam masa sekitar satu tahun dari sekarang. Menjelang akhir tahun, kami berharap dapat membuktikan bukti pelaksanaan konsep, yang bermaksud ini akan menjadi sesuatu yang berfungsi dan melakukan apa yang sepatutnya dilakukan, tetapi masih belum stabil dan belum kelihatan bagus.

Sebagai contoh, kita harus memikirkan set API yang berbeza kerana pertukaran mempunyai keperluan yang berbeza untuk set API XU Node. Mereka mesti disesuaikan dan itulah bahagian yang sukar. Ia mesti bagus dan seksi untuk disatukan untuk pertukaran. Setelah bekerja di bursa sebelumnya, saya tahu bahawa pertukaran sibuk dengan banyak perkara lain seperti meningkatkan onboarding pengguna, proses KYC yang selalu berubah, integrasi FIAT baru dan inilah sebabnya mengapa kita harus menjadikan integrasi Exchange Union tidak menyakitkan mungkin. Pertukaran adalah pengguna kami, kami sedang membangun untuk mereka.

Steven: Saya faham nilai tambah untuk bursa yang lebih kecil, tetapi apa pertukaran besar daripada integrasi?

Kilian: Anda akan berfikir bahawa pertukaran yang besar dan mapan hanya akan rugi, terutama dalam pendapatan perdagangan, kerana perdagangan tempatan dipenuhi oleh pertukaran lain. Baiklah, berita baiknya ialah kita telah memikirkannya.

Ini kira-kira cara kerjanya: Perdagangan selalu mempunyai dua sisi: bahagian pembuat dan pengambil. Sekiranya perdagangan biasa berlaku secara tempatan di bursa saya, saya dapat mengenakan bayaran untuk kedua-duanya: kos pembuat dan pengambil. Kadang-kadang saya menetapkan bayaran pembuat untuk sifar untuk mendorong pembuat pasaran, tetapi secara umum, saya dapat mengenakan bayaran untuk kedua-duanya. Apa yang kami lakukan ialah membenarkan kedua-dua bursa yang mengambil bahagian dalam perdagangan yang melalui Exchange Union, dalam contoh Binance dan Bittrex kami, untuk mengenakan yuran pembuat dan pengambil penuh mereka di setiap sisi perdagangan.

Ini bermaksud, Sekiranya saya Bittrex dan saya menghantar perdagangan kepada anda, Binance, saya menyimpan yuran pembuat sepenuhnya sebelum menghantar dana melalui wayar. Anda menerimanya di pihak anda dan sebelum anda menghantar dana anda, bahagian perdagangan anda kepada saya, anda juga menyimpan yuran pembuat sepenuhnya. Ini juga bermaksud sebagai pertukaran, bahawa berdasarkan per perdagangan saya tidak peduli jika perdagangan ini berlaku secara tempatan di platform saya atau jika ia keluar dan diisi melalui Exchange Union.

Dalam jangka masa panjang, dalam hampir semua kes, saya akan dapat meningkatkan pendapatan perdagangan saya ketika bersambung ke Exchange Union kerana secara sederhana, saya juga akan mempunyai perdagangan masuk dari bursa lain di mana saya mendapat bayaran dagangan sepenuhnya. Sebagai tambahan, kami sedang mengerjakan program insentif untuk memberi insentif tambahan kepada penyedia kecairan, yang terutama berlaku untuk pertukaran besar, menggunakan token XUC kami.

Steven: Adakah pengguna akhir membayar kedua-dua yuran untuk setiap perdagangan ketika itu?

Kilian: Betul, tetapi pengguna tetap menang kerana perdagangan hanya dapat dilaksanakan jika, termasuk semua yuran, harganya masih lebih murah. Ini adalah menang / menang kerana jika pengguna ingin mendapatkan harga yang tepat tanpa membayar yuran pembuat lain, pengguna harus: membuka akaun lain di bursa lain, memindahkan dana melalui blockchain awam, dan kemudian menjalankan perdagangan secara manual . Melakukan perkara itu boleh mengambil masa satu jam lagi, maka anda perlu menambahkan yuran on-chain dan yuran lain, dan harga kemungkinan besar tidak akan ada lagi pada saat dana anda sampai ke platform lain.

Steven: Apabila ia dilaksanakan di bursa, nampaknya arbitraj akan menjadi perkara masa lalu. Mungkin ada antara pasangan tetap, tetapi antara pertukaran, adakah ini akan hilang?

Kilian: Arbitrage akan sentiasa ada; mekanisme inilah yang mengimbangi ketidakcekapan pasaran. Hanya dengan Exchange Union, mereka akan menyesuaikan diri dengan lebih pantas dan akan jauh lebih kecil. Begitulah menurut saya arbitraj pada masa akan datang. Anda tidak akan mempunyai perbezaan gila antara pasaran lagi yang memerlukan beberapa jam untuk ditutup kerana orang memindahkan dana melalui blockchain awam, seperti Bitcoin, ke pasaran lain. Di masa depan, semuanya akan berlaku dalam satu antara muka dan anda akan mengisi pesanan secara automatik dan melakukan arbitraj tanpa mengetahui mengenainya. Sekiranya anda masih mahu memanfaatkan arbitraj, anda harus menjadi lelaki yang menaiki kapal terbang dan terbang keluar dari Zimbabwe dengan beg yang penuh dengan USD. Di negara-negara di mana kereta api fiat agak terbatas, seperti di Korea dan Zimbabwe, peluang arbitraj yang menguntungkan akan terus ada. Ini adalah masalah yang tidak dapat kita selesaikan. Untuk sekarang.

Steven: Bagaimana anda memulakan dengan Exchange Union?

Kilian: Saya mula bekerja di crypto pada awal 2016 di BTCC di Shanghai, secara rasmi pertukaran bitcoin terbesar di dunia. Saya seorang pengurus produk, dan saya benar-benar mendapat pekerjaan secara tidak sengaja. Projek pertama saya adalah dompet untuk “Joe setiap hari”, produk yang sangat berorientasikan pengguna. Revolusi utama adalah bahawa bukannya alamat bitcoin, kami menggunakan nombor telefon, jadi anda boleh segera menghantar Bitcoin ke seluruh buku alamat anda. Pengalaman pengguna cukup hebat dan saya berjaya menaikkan puluhan rakan saya ke bitcoin dengan menghantar beberapa ‘bit’ ke nombor telefon mereka, di antaranya mereka diberitahu melalui SMS dan kemudian mula menggunakan aplikasinya. Ia juga dilengkapi dengan Kad Visa, yang membolehkan anda benar-benar menggunakan Bitcoin anda untuk membeli barang di jalanan. Di belakang, memilih dompet yang dihoskan untuk kesederhanaan dan pengalaman pengguna bukanlah pilihan yang ideal, kerana ia mempunyai risiko tertentu bagi pengguna dan banyak kewajiban undang-undang untuk syarikat sebagai penjaga dana pengguna.

Melalui itu, saya mula menjalin hubungan dengan beberapa orang dan akhirnya bertemu dengan orang-orang yang mempunyai idea Exchange Union. Saya fikir idea itu cukup hebat dan mengganggu, dan saya juga ingin lebih terlibat dalam bidang teknologi blockchain. Saya sangat teruja ketika pertama kali menguji Lightning Network pada pertengahan tahun lalu, dan saya mula mengumpulkan konsep untuk Exchange Union.

Peta jalan Fasa Kesatuan Pertukaran

Steven: Apa yang paling menggembirakan anda tentang Exchange Union? Ini menyelesaikan banyak masalah.

Kilian: Sejujurnya, kami menyelesaikan masalah orang yang mempunyai masalah yang sangat mewah. Apa yang membuat saya sangat teruja dengan Exchange Union adalah masa depan di mana individu menjalankan nod mereka sendiri. Mudah-mudahan, kita tidak akan memanggilnya “simpul” lagi pada masa itu. Pada ketika itu, ia akan menjadi aplikasi mudah alih ringan dan seksi yang bagus. Pengguna kemudian boleh bertukar token secara langsung dengan sesiapa sahaja tanpa memerlukan parti pusat lagi.

Kami bersedia untuk menjadi pertukaran desentralisasi yang berfungsi sepenuhnya. Oleh kerana kami menggunakan saluran pembayaran, seperti jaringan kilat untuk memindahkan dana antara pertukaran, hanya teknologi yang harus matang sehingga ini benar-benar dapat dilaksanakan di masa depan. Fikirkan tentang seseorang di kedai kecil di negara dunia ketiga dapat menerima duit syiling dan transaksi diselesaikan dalam duit syiling yang dikehendaki oleh pemilik kedai, seperti Bitcoin.

Steven: Saya terpesona dengan cara anda semua melakukannya kerana unik untuk penyelesaian lain yang pernah saya dengar. Terdapat syarikat lain yang cuba mengatasi masalah kecairan, tetapi anda melakukannya dengan cara di mana, sekurang-kurangnya bermula, anda mengikat terus ke bursa. Mereka mempunyai infrastruktur, mereka mempunyai pengguna di sana.

Kilian: Dan mereka mempunyai kecairan. Selain itu, apabila anda memilih timbunan teknologi seperti yang kami lakukan, untuk menjadikan rangkaian pertukaran terdesentralisasi kami dapat memenuhi kehendak pertukaran, anda harus segera. Walaupun saya menggunakannya secara peribadi, saya yakin bahawa pertukaran terdesentralisasi dalam bentuknya sekarang, seperti 0x atau EtherDelta, tidak akan pernah dapat diterima pakai secara besar-besaran. Sekiranya saya perlu menunggu satu jam atau lebih jam untuk membuat pengesahan perdagangan, membayar yuran untuk transaksi dalam rantai, dan mengendalikan kunci peribadi saya untuk dompet yang berbeza pada rantai yang berbeza – itu bukan sesuatu yang akan saya gunakan sebagai peniaga runcit. Jadi ya, kami memilih timbunan teknologi yang lebih kompleks. Kami memilih untuk bekerja dengan teknologi yang berjaya diuji bahkan dua bulan yang lalu, tetapi saya percaya itu adalah keputusan yang tepat dan kami akan meletakkan masa dan berusaha untuk menjadikannya betul.

Colin: Adakah anda mempunyai rancangan untuk mengintegrasikan dengan dompet perkakasan?

Kilian: Pada masa akan datang – pasti. Saya menggunakan dompet perkakasan sendiri dan percaya bahawa ia adalah pilihan yang baik untuk mengawal kunci peribadi anda sambil mengekalkan pengalaman pengguna yang baik.

Colin: Salah satu perkara yang saya rasa masalahnya adalah dengan pertukaran yang terdesentralisasi, adalah hakikat bahawa kontrak pintar, walaupun selamat, anda berada di atas permintaan rangkaian. Sekiranya rangkaian tersumbat kerana Crypto Kitties, pesanan perdagangan anda mungkin atau tidak dapat dilalui. Adakah Exchange Union akan menggunakan kontrak pintar, atau adakah anda mempunyai protokol anda sendiri sepenuhnya?

Kilian: Sebagai permulaan, kami menggunakan saluran pembayaran, yang bermaksud pemindahan nilai sebenarnya tidak berlaku pada blockchain tetapi satu lapisan. Kami akan menggunakan Lightning Network di Bitcoin, Litecoin dan beberapa yang lain dan Raiden Network di Ethereum. Semua rantaian utama yang lain sama ada merancang atau sudah melaksanakan pelaksanaan saluran pembayaran, seperti Trinity on NEO misalnya. Teknologi yang memastikan perdagangan tidak boleh dipercayai disebut Atomic Swaps. Kami [industri blockchain] mempunyai akses kepada teknologi seperti Atomic Swaps yang membolehkan pertukaran dua aset tanpa memerlukan perkhidmatan escrow pusat untuk pertama kalinya dalam sejarah. Mereka membolehkan dua pihak berdagang secara langsung tanpa saling mempercayai. Itu luar biasa. Jadi, tidak, kami tidak terlalu risau jika blockchain yang mendasarinya sesak atau tidak kerana perdagangan berlaku di saluran pembayaran, bukan di blockchain.

Colin: Adakah terdapat token utiliti?

Kilian: Ya, kami mempunyai token: XUC. Ringkasnya, kami tidak melakukan ICO. Kami melakukan penempatan peribadi setengah tahun lalu ketika idea itu keluar, dan orang berminat untuk melabur dalam idea itu. Kami menghabiskan banyak masa untuk memikirkan cara menggunakan token dengan betul, dan kami berhati-hati agar tidak memaksa penggunaan token tersebut. Sebagai contoh, menggunakan token sebagai mata wang perantara yang menggantikan mata wang lain dan dipindahkan melalui wayar, seperti yang dilakukan oleh Ripple dengan XRP, bukanlah pilihan. Sangat tidak berjaya kerana tidak mustahil untuk membuat perantara ‘keluar dari udara tipis’.

Terdapat sebab mengapa USD masih menjadi perantara mata wang tradisional terbaik pada masa ini – kerana terdapat pasaran cair berbanding dengan mata wang lain. Untuk crypto, ini berlaku untuk Bitcoin. Saya betul-betul faham mengapa bank tidak mahu berbuat demikian kerana tidak masuk akal dan menimbulkan risiko. Kami menggunakan token sebagai sistem bayaran dan insentif. Sebagai permulaan, kami berada dalam posisi mewah di mana token kami sudah habis dan diperdagangkan dan sudah mempunyai nilai. Kita boleh menggunakan token ini untuk membina Exchange Union. Sekarang, kita berada dalam fasa di mana kita membina komuniti pembangun sumber terbuka kami. Kami menggunakan token kami untuk memberi penghargaan kepada pembangun yang menyumbang kod, ulasan dan ujian.

Pada fasa kedua, setelah Exchange Union beroperasi dan beroperasi, ia akan digunakan untuk memberi ganjaran mudah tunai dan relay pesanan. Itu masalah yang tidak ada yang dapat diselesaikan setakat ini. Anda mempunyai saluran pembayaran dan anda mempunyai Pertukaran Atom. Sekarang, anda dapat melakukan pertukaran segera dan tidak boleh dipercayai, tetapi masalahnya ialah bagaimana anda mengetahui pesanan orang lain tanpa pihak pusat? Itulah yang kita maksudkan ketika kita bercakap mengenai “buku pesanan terdesentralisasi”, jadi kita harus memberitahu yang lain bahawa pesanan tertentu ada.

Ringkasnya, anda akan mendapat XUC, token kami, jika anda memberikan kecairan ke rangkaian dan membayar jika anda menggunakan kecairan. Sekiranya anda menyampaikan pesanan orang lain, jadi menyediakan perkhidmatan untuk mengambil pesanan, meneruskannya, dan mengesahkannya, anda mengambil sedikit bayaran. Itulah idea untuk token kami untuk menjadikan sistem insentif buku pesanan terdesentralisasi berfungsi.

Terima kasih

Terima kasih sekali lagi kepada Kilian kerana meluangkan masa dari persidangannya yang sibuk untuk bercakap dengan kami. Kami benar-benar menikmati mempelajari lebih lanjut mengenai projek Exchange Union dan menantikan kemas kini.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me