Syiling berorientasikan privasi dan anonimiti menjadi topik penyebaran dan sering diperdebatkan. Akibatnya, banyak tokoh di media dan pemerintah memperhatikan protokol seperti itu yang takut akan media baru untuk kegiatan haram dan haram. Sementara itu, para pencinta kebebasan memuji perkembangan baru ini sebagai evolusi yang tidak pernah terjadi sebelumnya bukan hanya teknologi tetapi kebebasan kewangan tanpa kewarganegaraan.

Hujah kukuh yang saya temui untuk memihak kepada privasi adalah dari kertas putih Zerocash yang menyatakan:

“Jaminan privasi dirancang untuk memberi manfaat kepada pengguna yang sah yang tidak mahu maklumat kewangan mereka diumumkan. Terdapat kebimbangan, seperti biasa, bahawa pembayaran tanpa nama yang terdesentralisasi akan memudahkan pencucian dana haram oleh pengguna jenayah… namun [koin privasi] hampir tidak mempengaruhi status quo bagi pengguna jenayah, yang sudah mempunyai insentif kuat untuk menyembunyikan kegiatan mereka, sementara itu memberikan manfaat yang ketara kepada pengguna yang sah. “

Mengapa kita memerlukan privasi?

Bitcoin menggunakan kriptografi untuk menyamarkan identiti dan mempunyai lejar awam yang telus. Di satu pihak, ini adalah konstruk yang luar biasa tetapi kita perlu mempertimbangkan implikasinya. Dompet awam dapat dilihat oleh sesiapa sahaja dan tidak hanya merangkumi baki dompet tetapi juga berapa banyak wang yang telah diterima dan dibayar (termasuk alamat dompet awam pengirim dan penerima).

Pasti, ini bagus untuk entiti bukan keuntungan atau entiti telus yang lain …tetapi adakah kita benar-benar mahu orang dan semua orang melihat apa yang kita ada dan kepada siapa kita menghantar?

Perniagaan mungkin mempunyai rahsia perdagangan atau senarai pelanggan dan pembekal yang ingin mereka sembunyikan. Sebagai pengguna, masalah keselamatan timbul kerana penggodam dapat dengan mudah mencari dan menyasarkan pemegang besar.

Memperkenalkan duit syiling privasi.

Duit syiling ini bertujuan untuk membantu memberikan tahap keanehan nama pengguna secara mantap dan terdesentralisasi.

Panduan ini menyoroti teknologi, pasukan, dan tujuan antara koin privasi termasuk Monero, Zcash, Dash, Verge, PIVX, dan Hush.

Walaupun ada duit syiling lain yang menangani kes penggunaan yang sama, kami memilih untuk mengecilkan kepada syiling yang paling popular berdasarkan teknologi, permodalan pasaran, penggunaan, dan kesedaran jenama.

Monero

Logo Monero

Mula dilancarkan pada April 2014 sebagai BitMonero, Monero (simbol XMR), bermaksud wang dalam bahasa Esperanto. Monero adalah garpu Bytecoin dan merupakan mata wang peribadi yang tidak dapat dilacak.

Sejarah ringkas dari laman web mereka menceritakan bagaimana kami sampai ke pasukan semasa: “Pengasasnya, thankful_for_today, mencadangkan beberapa perubahan kontroversial yang tidak disetujui oleh masyarakat. Kejatuhan berlaku, dan Pasukan Inti Monero membuat projek dengan komuniti mengikuti Pasukan Teras baru ini. Pasukan Teras ini telah memberikan pengawasan sejak itu. “

Monero memanfaatkan teknologi CryptoNote serta Tandatangan Cincin, Transaksi Rahsia Cincin dan Alamat Stealth.

Apa itu CryptoNote?

CryptoNote adalah protokol sumber terbuka yang membolehkan peningkatan privasi dalam transaksi cryptocurrency. Sebilangan besar cryptocurrency tradisional menggunakan tandatangan yang tidak berubah untuk mengesahkan pemindahan, sementara CryptoNote menggunakan tandatangan dering.

Tandatangan Cincin: Menutup Pengirim

Tandatangan Cincin adalah jenis tandatangan digital di mana sekumpulan penandatangan dibawa bersama untuk menandatangani transaksi yang membentuk deringan. Ini serupa dengan akaun bank bersama tetapi dengan penandatangan sebenarnya tidak diketahui.

Pengirim sebenar menghasilkan kunci perbelanjaan sekali sahaja dan penerima adalah satu-satunya pihak yang dapat mengesan dan membelanjakan dana berdasarkan kunci tersebut. Oleh kerana semua output tidak dapat diputuskan, privasi penerima terjamin.

Bagaimana perbelanjaan berganda dihalang

Sekiranya output pengirim dicegah dilihat, apa yang akan menghalang pengeluaran dihabiskan dua kali? Juga, bagaimana mungkin seseorang mengesahkan transaksi berlaku? Baiklah, masa untuk bertemu dengan gambar utama.

Gambar utama adalah kunci kriptografi yang berasal dari output yang dibelanjakan yang dijadikan sebahagian daripada setiap transaksi tanda tangan cincin. Hanya ada satu gambar utama untuk setiap output pada blockchain.

Berdasarkan sifat kriptografi, tidak mungkin untuk menentukan output mana yang menghasilkan imej utama. Senarai gambar utama yang dihasilkan sebelumnya disimpan dalam blockchain yang membolehkan pelombong mengesahkan bahawa output tidak dibelanjakan dua kali.

Pada akhirnya gambar utama membolehkan output disahkan tanpa menghubungkannya ke alamat dompet.

Transaksi Rahsia Cincin (RCT): Menyamarkan Jumlah Dana

Pada Januari 2017, Transaksi Rahsia Cincin diaktifkan secara pilihan dalam protokol. Sekarang, ini adalah bahagian wajib dari protokol pada September 2017.

Sebelum RingCT, transaksi harus dibagi menjadi beberapa jumlah. (Cth. Jika anda mengirim 10 monero, jumlahnya akan dibagi menjadi 2, 1.5, 3 dan 3.5) Kelemahannya adalah jumlahnya masih dapat dilihat tanpa menghiraukan.

Hari ini dengan RingCT monero yang baru dibuat pertama kali berada dalam output yang mempunyai jumlah yang dapat dilihat. Namun, apabila monero baru dipindahkan untuk pertama kalinya, jumlah topeng RingCT dihasilkan.

Sebagai contoh, jika John mempunyai 12 Monero dan mengirim 2 kepada Bill, John akan menghantar 12 dan menerima 10 kembali (12 – 2 untuk Bill) sebagai “perubahan”. Untuk membuktikan bahawa Monero tidak palsu dalam transaksi, jumlah input transaksi mesti sama dengan jumlah output

Oleh kerana sifat kriptografi RingCT, John diminta untuk memberikan komitmen terhadap jumlah output yang menunjukkan cukup banyak maklumat untuk rangkaian (pelombong) untuk mengesahkan transaksi sambil tidak menyatakan secara terbuka jumlah yang dibelanjakannya.

Walaupun komit kelihatan seperti nombor rawak, pelombong dapat mengesahkan jumlah yang dikirim adalah sama dengan sejumlah dana yang ada.

Alamat Stealth: Menyembunyikan penerima

Dalam setiap transaksi, alamat tersembunyi (alias kunci awam sekali sahaja) dihasilkan secara automatik untuk transaksi untuk menunjukkan siapa yang dapat membelanjakan dana dalam transaksi kemudian.

Pemerhati luar tidak dapat mengetahui sama ada dana bergerak dari satu ke yang lain atau menghubungkan alamat dompet bersama-sama.

Dana yang dihantar ke penerima tidak dihubungkan dengan dompetnya, namun kunci sekali (alamat siluman) dapat disahkan oleh pihak ketiga untuk membuktikan transaksi tersebut berlaku.

Penerima dapat mencari output yang ditakdirkan untuk mereka dengan mengimbas blockchain dengan kunci pandangan peribadi dompet mereka. Setelah output dikesan dan diambil oleh dompet, penerima akan dapat mengira kunci peribadi satu kali yang sesuai dengan kunci awam satu kali pengirim.

Penerima kemudian dapat menghabiskan output yang relevan dengan kunci perbelanjaan dompet mereka. Seluruh proses ini berlaku tanpa dompet penerima dihubungkan secara terbuka dengan sebarang transaksi.

Tidak perlu dikatakan, Monero adalah kekuatan yang harus diperhitungkan bukan hanya dengan solidariti komuniti dan pemaju tetapi teknologi yang cukup unik yang menangani banyak masalah yang sebelumnya tidak dapat diselesaikan dengan cryptocurrency lain.

Sengkang

logo sempang

Dash (dahulunya dikenali sebagai Darkcoin dan XCoin) adalah cryptocurrency peer-to-peer sumber terbuka yang asalnya bercabang dari Bitcoin. Dash menawarkan ciri yang sama seperti Bitcoin tetapi mempunyai keupayaan yang lebih baik, termasuk transaksi segera dan peribadi.

Pada mulanya didirikan pada Januari 2014, Dash menggunakan seni bina dua peringkat untuk memperkasakan rangkaiannya. Tahap pertama terdiri daripada pelombong yang mengamankan rangkaian dan menulis transaksi ke blockchain. Tahap kedua terdiri daripada masternodes yang mengendalikan penghantaran transaksi segera dan swasta dan pemerintahan yang terdesentralisasi.

Ciri-ciri utama Dash merangkumi:

  • InstantSend – Urus niaga segera dengan kemampuan menangani jumlah besar
  • PrivateSend – Perkhidmatan pencampuran duit syiling berdasarkan pelaksanaan CoinJoin yang terdesentralisasi
  • Pemerintahan Desentralisasi oleh Blockchain (DGBB) – Mekanisme untuk pengurusan pembiayaan dan pembangunan masa depan melalui komuniti yang mengurus diri

Segera Hantar

Pada mulanya dipanggil InstantX dan dijenamakan semula pada bulan Jun 2016 sebagai InstantSend, komponen ini memudahkan transaksi segera. Dengan menggunakan sistem ini, input dapat dikunci untuk transaksi tertentu dan diverifikasi oleh jaringan masternode. Di samping itu, ia berpotensi menyaingi Bitcoin dan juga throughput Visa dengan kemampuan 500-1000 transaksi sesaat.

Hantar secara peribadi

PrivateSend adalah perkhidmatan pencampuran syiling yang terdesentralisasi berdasarkan CoinJoin. Ini termasuk menggunakan masternode sebagai ganti satu pintu masuk, rantai dengan mencampurkan dengan beberapa masternode, menyekat pencampuran untuk hanya menerima denominasi tertentu (mis .: 0.01 DASH, 0.1 DASH, 1 DASH, dan 10 DASH, dll.)

Masalah utama dengan CoinJoin adalah bahawa pengguna tidak dapat merundingkan transaksi dalam protokol Bitcoin memaksa pengguna untuk mengirim dana mereka ke luar rangkaian Bitcoin ke perkhidmatan terpusat.

Dash bertujuan untuk membuat konstruk CoinJoin yang terdesentralisasi dalam protokol melalui nod penuh yang mengendalikan perkhidmatan pencampuran secara dalaman antara nod yang dipilih secara rawak.

Satu kritikan terhadap pendekatan ini adalah serangan Sybil di mana pihak jahat membuat ribuan nod untuk mengawal% majoriti rangkaian. Ini boleh menyebabkan kawalan terpusat terhadap transaksi pengguna akhirnya melucutkan nama mereka.

Untuk menyelesaikannya, Dash membuat pendekatan simpul yang dijamin disebut Masternodes yang memerlukan 1000 Dash untuk menjalankan Masternode. Sebagai tambahan. Masternodes diberi penghargaan (serupa dengan pelombong) kerana memberikan perkhidmatan pencampuran dengan jujur.

Pemerintahan Terdesentralisasi (DGBB)

Dash adalah organisasi autonomi terdesentralisasi yang dikuasakan oleh sistem pemerintahan dan pendanaan terdesentralisasi bukti Sybil yang disebut Decentralized Governance oleh Blockchain (DGBB). Juga disebut sebagai “sistem perbendaharaan”, DGBB adalah mekanisme konsensus mengenai pengembangan jaringan dan pendanaan ekosistem Dash. 10% daripada ganjaran blok masuk ke perbendaharaan ini.

Di samping itu, setiap pengendali masternode mendapat satu suara. MN mengundi atas cadangan yang dikemukakan melalui forum dash.org dan laman web komuniti lain seperti DashCentral. Pengirim cadangan biasanya menyediakan pelbagai draf dan lobi untuk sokongan masyarakat sebelum berkongsi projek mereka dengan rangkaian untuk mendapatkan suara. Setelah cadangan itu diterima, jaringan secara automatik akan membayar dana di blok super berikutnya, yang berlaku setiap bulan.

Dash telah berkembang dengan pesat sejak penubuhannya sebagai Darkcoin dan akhirnya telah terbukti menjadi pemain dengan bertahan dan membina kod dan projek asal. Sebagai tambahan, dengan mengatasi masalah yang tidak dapat diselesaikan oleh Bitcoin, ia benar-benar menambahkan fungsi dan mengurangkan geseran ke ekosistem secara keseluruhan.

ZCash

logo zcash

ZeroCoin – Pemangkin ZCash

Sebelum kita memasuki Zcash, penting untuk memahami protokol yang mendahuluinya.

Zerocoin adalah protokol mata wang kriptografi yang dibuat oleh Ian Miers, Christina Garman, Matthew Green, dan Aviel D. Rubin pada tahun 2013. Iterasi seterusnya disebut Zerocash yang merupakan peningkatan pada protokol yang merangkumi pasukan asal dan Eran Tromer, dan Madars Virza pada tahun 2014.

Bitcoin beroperasi secara telus dengan menyiarkan dan mengesahkan transaksi pembayaran pada lejar awam. Zerocash berbeza dalam bagaimana urus niaga pembayaran ini dihimpunkan dan kemudian disahkan, akhirnya memberikan peningkatan tanpa nama kepada pengguna.

Sangat menarik untuk diperhatikan bahawa semua saintis di belakang Zerocash adalah ahli pasukan Zcash yang menunjukkan bahawa protokol ini akan mendapat sokongan daripada pengasasnya. Selain itu, mereka mempunyai pelabur terkenal seperti Roger Ver dan Erik Voorhees.

ZCash – Aplikasi Zerocash Pertama yang Meluas

Zcash adalah pelaksanaan protokol Zerocash berdasarkan zk-SNARKs (Zero-Knowledge Succinct Non-Interactive Argument of Knowledge). ZEC adalah kod mata wang untuk mata wang Zcash dan ⓩ adalah simbol mata wang.

Protokol pengetahuan sifar adalah cara bagi satu pihak untuk membuktikan kepada pihak yang berbeza bahawa pernyataan yang diberikan adalah benar, tanpa menyampaikan apa-apa selain pernyataan itu memang benar.

gambar jenis perbelanjaan ZEC asas

Jenis perbelanjaan Zcash

Dana di Zcash sama ada telus (awam) atau terlindung. Nilai telus sama dengan Bitcoin dan mempunyai ciri privasi yang sama. Nilai terlindung memanfaatkan nota yang memperincikan jumlahnya dan termasuk kunci pembayaran yang merupakan sebahagian dari alamat pembayaran dan merupakan tujuan ke mana nota dapat dihantar. Ini dihubungkan dengan kunci peribadi yang dapat menghabiskan nota yang dihantar ke alamat yang juga disebut kunci perbelanjaan

Alamat pembayaran merangkumi dua kunci awam: kunci pembayaran yang berkaitan dengan nota yang dihantar ke alamat dan kunci penghantaran yang beroperasi sama dengan kunci melihat, hanya dapat diakses oleh pemegang kunci peribadi yang berkaitan.

Pendek kata, pengirim boleh menghantar nota output yang dienkripsi pada blockchain kepada penerima yang menggunakan kunci penghantaran (melihat) untuk mengimbas blockchain untuk nota yang ditujukan kepada mereka dan kemudian menyahsulitkan nota tersebut.

Ciri-ciri privasi utama Zcash adalah ketika catatan dibelanjakan, pembeli membuktikan komitmen untuk itu telah diungkapkan, tanpa mengungkapkan yang mana. Ini bermaksud nota yang habis digunakan tidak dapat dihubungkan dengan transaksi di mana ia dibuat.

Zcash adalah salah satu projek menarik yang, walaupun bercabang dari Bitcoin, telah menggabungkan dan menginovasi beberapa teknologi yang benar-benar asli yang tidak selalu berlaku dengan pelbagai “syiling” yang melanda pasaran. Dengan pelabur legendaris seperti Erik Voorhees dan juga minat dari JP Morgan, Zcash adalah syarikat kuasa besar yang akan datang.

Logo HUSH

Diam

Hush adalah pelaksanaan peribadi protokol Zerocash yang bercabang dari Zcash.

Hush mempunyai persediaan yang dipercayai mengikuti metodologi yang sama dengan pasukan Zcash yang merangkumi upacara pembakaran kunci peribadi yang dapat mengakses rangkaian.

Apa perbezaan antara Hush dan ZCash?

Seperti yang dinyatakan pada pengumuman bitcoin Halk: “Aset rantaian yang diusahakan oleh ZcashCo kepada Zcash tidak sekuat aset rakan niaga, dan mereka tidak melihat secara langsung menambahkan EVM ke Zcash. Pasukan pengembangan Zclassic dan Zen kini dalam keadaan berubah dan sementara beberapa ciri ZEN yang dijanjikan serupa dengan yang dimiliki oleh HUSH, kami percaya bahawa kami mempunyai dan akan terus mempunyai rekod prestasi yang lebih baik untuk mengeluarkan siaran. “

Hush dan pasukannya sambil berkongsi persamaan yang hampir sama dengan Zcash, telah berusaha untuk mengisi jurang yang tidak akan dipenuhi dengan pasti serta membuat pengedaran token yang inklusif dan adil untuk burung awal yang mungkin terlepas Zcash bot awal. Akibatnya, Hush adalah salah satu untuk terus menggunakan radar untuk masa depan.

PIVX

Logo PIVX

Transaksi Disahkan Segera Persendirian aka PIVX, adalah cryptocurrency privasi sumber terbuka yang terdesentralisasi yang dilancarkan pada 1 Februari 2016, sebagai Darknet (DNET) sebelum ia dijenamakan semula menjadi PIVX. PIVX berjalan pada protokol Blackcoin PoS 2.0 dan berdasarkan garpu Bitcoin (sama dengan Dash).

Perbezaan utama antara PIVX dan Dash adalah PIVX adalah 100% Bukti Kepentingan. Ini bermaksud PIVX tidak bergantung pada penambang, sebaliknya memberi penghargaan kepada pemegang melalui mekanisme Proof of Stake (POS). Pergeseran ini juga meletakkan lebih banyak kuasa di tangan Masternodes yang mengesahkan transaksi dan bukannya pelombong.

Perbezaan lain adalah mekanisme ganjaran berjaga-jaga yang digunakan PIVX untuk mengagihkan hadiah ganjaran. 90% ganjaran diberikan kepada Masternodes dan Bukti noktah saham dengan 10% ditujukan untuk projek masyarakat.

Mirip dengan HUSH, PIVX juga memberikan peluang segar dan lantai dasar bagi orang baru yang merasakan bahawa mereka mungkin terlepas dari kereta Dash. Memanfaatkan teknologi Dash yang terbukti dengan tweak dan sokongan komuniti mereka sendiri menjadikan PIVX pemain yang kukuh di ruang privasi.

Verge

Logo Verge

Verge adalah cryptocurrency privasi yang tertumpu pada komunikasi melalui protokol seperti I2p dan Tor yang telah menyokong integrasi dengan platform dengan sokongan Android juga.

Verge mempunyai 5 algoritma Proof-of-Work yang berjalan di blockchainnya termasuk Scrypt, X17, Lyra2rev2, myr-groestl dan blake2s. Setiap algoritma mempunyai masa blok sasaran 30 saat. Kesukaran hanya dipengaruhi oleh algoritma hash rate. Ini memungkinkan peningkatan keselamatan dan perlindungan terhadap serangan 51%.

Ciri-ciri penting lain termasuk sokongan transaksi P2P untuk Telegram dan Discord yang kini sedang dalam pengembangan dan dijadualkan akan segera dilancarkan. Dengan Telegram mencatat 100 juta pengguna dan Discord dengan 40 orang, terdapat banyak penonton yang akan mereka hadapi.

Akhirnya, ada pengembangan masa depan untuk menggabungkan Rootstock (RSK): “RSK, adalah rantai sampingan dua arah yang mencantumkan fungsi kontrak pintar ke rangkaian Verge. Ia juga memperkenalkan protokol off-chain untuk pembayaran segera. RSK adalah blockchain bebas yang tidak mempunyai tokennya sendiri, sebaliknya bergantung pada token yang ada (seperti Verge). RSK dapat melakukan ini dengan memasang (atau memadankan) token pintarnya ke Verge, sehingga nilai token RSK sama dengan token Verge. Pengguna mempunyai keupayaan untuk menggerakkan token mereka secara bebas dari kedua-dua rantai itu. “

Walaupun lebih merupakan penyatuan pelbagai konstruksi yang sudah ada seperti I2p dan Tor serta penggabungan Discord / Telegram dan Rootstock memberitahu saya bahawa Verge mahu barang mereka berfungsi dan berfungsi dengan baik. Dengan fokus pada komunikasi dan saluran yang sudah digunakan oleh pasar sasaran mereka, token privasi ini akan menjadikan industri ini terus maju dengan menawarkan produk yang berkualiti.

Jalan-jalan raya

Kami harap anda menikmati perjalanan ke Crypto ini. Seperti yang anda lihat, dunia cryptocurrency privasi sangat kompleks dengan pelbagai kes asas teknologi dan penggunaan.

Perlu diingat bahawa walaupun banyak Koin mempunyai pendekatan dan ciri yang serupa, mereka tidak sama “sama”. Bahkan garpu dan variasi pada pangkalan kod yang sama dapat diklon, diubah dan diubah menjadi isi hati pengembang yang membuat implementasi yang sangat berbeza dari yang asal.

Penyesuaian dan mod ini sering didasarkan pada bukan hanya idea baru tentang bagaimana melakukan sesuatu tetapi pendekatan penskalaan baru yang mungkin tidak berfungsi pada rangkaian asal dari mana projek itu berasal. (Seperti halnya Zcash dan Dash berbanding Bitcoin)

Inilah sebabnya mengapa setiap duit syiling terutama yang disebutkan di atas terus melakukan inovasi dan mencari jalan untuk mengekalkan kelebihan daya saing dan nilai yang unik. Hanya masa yang akan memberitahu siapa yang akan memenangi pertempuran ini.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me