Lachlan McDonald, Pengasas bersama MOVA & Ketua Pegawai Eksekutif

lachlan mcdonald

Steven Buchko Coin Central baru-baru ini menghabiskan waktu petang (atau pagi untuk Lachlan) bercakap dengan MOVA pengasas dan CEO bersama Lachlan McDonald. Tinggal di Australia, Lachlan mempunyai sejarah yang kaya dalam rantaian bekalan yang bekerjasama dengan syarikat seperti BHP Billiton dan Loch & Syarikat.

Sekarang, Lachlan dan pasukannya MOVA ingin menghubungkan entiti rantaian bekalan yang terputus dan membawa akauntabiliti ke ruang dengan cara terbaik yang mereka tahu – melalui blockchain. Dalam temu ramah ini, kami menyelami motivasi di sebalik syarikat blockchain baru ini dan bagaimana sistem logistik dapat memanfaatkan teknologi terdesentralisasi.

Temu Bual

SB: Bagaimana anda mula-mula terlibat dengan teknologi blockchain dan cryptocurrency?

LM: Kisah lucu, sebenarnya – mereka adalah dua bahagian daripadanya. Pertama, saya sudah lama mendengar tentang blockchain. Dalam pekerjaan biasa, saya bekerja dalam kontrak dan perolehan untuk syarikat seperti Boston Consulting dan BHP Billiton. Apa yang saya lakukan untuk mereka adalah mengubah rantaian bekalan.

Saya banyak mendengar mengenai blockchain, tetapi saya belum pernah melihat teknologi praktikal dan dunia nyata yang berfungsi pada masa ini. Orang-orang besar yang menggunakannya semuanya mengoptimumkan diri mereka sendiri. Terdapat Maersk, tetapi mereka mengoptimumkannya untuk Maersk, bukan untuk rantaian bekalan global secara umum.

Saya mempunyai ini di belakang kepala ketika saya membawa anak-anak saya ke Disneyland beberapa bulan yang lalu. Sepupu saya di Amerika benar-benar menyukai crypto, jadi saya pernah mendengar mengenai Bitcoin dan cryptocurrency lain. Mereka benar-benar menyukai semua perkara baru yang menarik dengan teknologi, dan mereka ingin menggunakannya melewati saya untuk mengetahui perkara apa yang harus mereka laburkan.

Setelah berulang kali membuat saya memeriksanya, saya duduk dan melihat di mana pasar berada. Saya ingin melihat sama ada teknologi itu beroperasi. Adakah mereka mempunyai pelanggan di dunia nyata dan jika demikian, siapakah pelanggan tersebut? Adakah mereka syarikat Fortune 500 besar atau syarikat trak kecil di Minnesota. Sudah tentu, tidak ada yang menentang syarikat trak dari Minnesota.

Nampaknya tidak ada penyelesaian kejuruteraan praktikal untuk masalah dunia nyata. Terdapat teknologi menarik yang dipasarkan dengan sangat baik ini yang berpotensi merevolusikan pelbagai bidang yang berbeza – pembiayaan, transaksi nilai orang ke orang, transaksi nilai perniagaan ke orang, dan penghapusan perantara. Banyak perkara itu sangat mengujakan.

Tetapi, setelah berusaha untuk membuat perubahan teknikal bagi syarikat bernilai 30 atau 40 bilion dolar, saya tahu ia sangat sukar. Apabila anda harus bergantung pada orang dan perubahan tingkah laku, di situlah barang-barang rosak. Teknologi boleh menjadi hebat, tetapi melainkan jika ia berfungsi dalam persekitaran dunia nyata, ia cukup mencabar.

Oleh itu, saya berpaling kepada sepupu saya dan berkata, “Saya rasa kita dapat melakukan ini dengan lebih baik.” Saya tahu bahawa lekapan blockchain yang diedarkan akan memberi saya kemampuan untuk mengendalikan kontrak pintar. Selagi anda mendapat masalah kejuruteraan, anda boleh menggunakan barang ini dan mula menghasilkan produk di dunia nyata untuk pelanggan. Di situlah pengalaman praktikal saya masuk.

Syarikat ini [MOVA] dilahirkan dalam usaha menjalin hubungan kedua-dua dunia ini. Masalah yang saya lihat dalam rantaian bekalan global sepanjang karier saya dan penggunaan teknologi secara praktikal dalam mencuba mendapatkannya ke tangan pelanggan dunia nyata sekarang.

Sistem MOVA

Saya setuju sepenuhnya dengan anda. Anda harus memfokuskan pada kes penggunaan dunia nyata untuk mendapatkan penggunaan sebenar, terutamanya dalam rantaian bekalan. Bagaimana MOVA mencapainya?

Pada intinya, MOVA adalah aplikasi yang menjadikan perkara bergerak lebih mudah. Menggerakkan sesuatu sukar, buat masa ini.

Syarikat perusahaan mempunyai rantaian bekalan yang besar dan kompleks dan memindahkan berjuta-juta barang dalam setahun. Sekiranya ada yang terlambat, waktu henti biasanya diukur dalam ratusan ribu dolar sejam.

Apa yang kita lakukan adalah sangat mudah. Kami menggunakan teknologi kontrak pintar untuk menghubungkan pihak rantaian bekalan dan mendorong mereka untuk bersetuju dengan syarat kerana selalunya, di situlah semuanya menjadi tidak senang. Sebagai contoh, pengarah pihak berkuasa semestinya ada di sini pada hari Khamis, tetapi sebenarnya hari Rabu dan di suatu tempat di tengah, semuanya hancur. Oleh itu, mereka bersetuju untuk membersihkan syarat, dan syarat tersebut dilaksanakan secara autonomi di blockchain.

Perkara yang hebat dalam memanfaatkan kontrak pintar adalah bahawa ia memberi kita alat prestasi dunia nyata. Sekiranya barang ditinggalkan lewat dan prestasi pemandu trak berada di bawah setara, anda akan membayar lebih sedikit. Semasa membuat kontrak, anda boleh memilih pelbagai penalti sekiranya terlambat.

Kami berjaya menjadikan platform kontrak pintar blockchain Ethereum untuk disatukan dengan teknologi GPS masa nyata dan nyata dari pelbagai platform. Ini memberi anda keterlihatan di mana armada anda setiap saat. Ini juga memberi anda sejarah prestasi, sehingga anda dapat melihat ke belakang dan mengumpulkan log.

Contoh lain: sepuluh muatan yang lewat bulan lalu sebenarnya bukan kesalahan pemandu lori, itu gudang saya. Anda dapat melihat bahawa waktu beratur di gudang sangat mengerikan.

MOVA tiga kali ganda. Ini memberi anda kejelasan mengenai syarat penghantaran, mengotomatisasi pelaksanaan syarat penghantaran tersebut, dan memberi anda alat prestasi yang nyata.

Selain itu, penjualan untuk syarikat pengangkutan kini dibayar dalam jangka masa 60 hingga 90 hari. Ini membawa kepada masalah aliran tunai yang ketara yang boleh menyebabkan syarikat muflis. Oleh kerana syarikat-syarikat ini mesti memperhitungkan risiko penghutang semasa menetapkan kadar, kadar asasnya naik ke atas harga pasaran normal. Dengan MOVA, syarat pembayaran mereka akan berlangsung dari 60 hingga 90 hari sehingga pada dasarnya segera.

Ini akan mengurangkan kos bagi pelanggan dan pelanggan kerana membuang semua premium risiko yang dimasukkan oleh semua orang. Pelanggan meletakkan premium risiko kerana mereka memerlukan semuanya di sana esok. Mereka biasanya mempunyai jadual penghantaran yang sangat buruk dan sistem mereka tidak berinteraksi dengan baik dengan sistem syarikat pengangkutan.

Bolehkah anda memberitahu saya beberapa contoh mengenai siapa yang paling mendapat faedah daripada MOVA?

Tahun lalu, saya bekerja dengan salah satu pengeluar peralatan perlombongan dan pembinaan terbesar di dunia. Mereka mempunyai berjuta-juta penghantaran, tetapi lebih dari 82% dari pengiriman itu adalah pengiriman kilat ketika kurang dari 5% dari mereka seharusnya. Setiap kali anda menyatakan sesuatu, secara purata harganya 25% lebih mahal.

Terdapat dua cara untuk menerimanya. Pertama, orang boleh membuat urus niaga mereka berakhir di blockchain. Ini boleh menjadi agak sukar dengan orang menukar syarat pembayaran. Mereka mendapat alat automatik kami.

Bahagian kedua ialah mereka hanya boleh mempunyai fungsi papan pemuka pelaporan dan masa nyata. Ini memberi mereka laporan bulanan mengenai semua yang terlambat (atau awal) dan mengapa terlambat (atau awal). Sekiranya saya memilikinya dalam kehidupan saya yang lalu, itu akan menjadi alat yang sangat kuat.

Visi saya untuk ini adalah bahawa semasa anda menghubungkan rantaian bekalan tersebut, anda akan memecahkan halangan antara vendor dan pelanggan.

Kami ingin menyediakan platform e-lelong dalam talian yang mempunyai keperluan masa nyata dan data prestasi di dalamnya. Anda akan dapat melihat penilaian orang yang anda tanyakan. Anda tidak akan mempunyai kos tender yang besar dan pengurusan kontrak yang besar mempercepat kos kerana anda mempunyai alat prestasi masa nyata, dan anda dapat melihat sejarah prestasi transaksi mereka yang jauh lebih hebat daripada melakukan beberapa tender.

Sekiranya anda memerlukan penghantaran segera, anda boleh melelong pada dasarnya. Anda boleh menawarnya kepada sesiapa sahaja di kawasan itu yang dapat menyelesaikannya untuk anda. Pada masa ini, mungkin ada 15 pembekal yang dapat melakukannya di wilayah anda, tetapi anda tidak tahu jumlahnya.

Menghubungkan pihak-pihak ini melalui lelongan menurunkan jumlah kos per kilo untuk semua orang yang mempunyai sesuatu di trak itu. Ia juga menjadikan trak lebih murah bagi syarikat pengangkutan untuk berjalan serta menurunkan kesan terhadap alam sekitar.

Saya suka ikatan dengan sistem GPS. Adakah anda mempunyai rancangan untuk mengaitkan jenis peranti IoT (Internet of Things) lain untuk membantu memastikan kualiti juga?

Itu adalah titik yang sangat baik. Ya, IoT akan sangat bermanfaat bagi kita semasa ia terus berkembang. Bukan hanya menjadi sudut kualiti bagi kita. Sekiranya kita mempunyai data telemetrik masa nyata yang lebih tepat dari rangkaian titik data yang lebih besar, ini akan memungkinkan perwakilan yang lebih tepat mengenai keperluan dan kapasiti pada bila-bila masa di pasaran tersebut.

Pada dasarnya kami berusaha untuk mengambil setiap kaki persegi di setiap trak dan setiap van kerjaya dan setiap kapal yang berpotensi di dunia dan mewujudkan pasaran baru. Kami mahu mendemokratisasi itu dan membenarkan pasaran bebas menggunakan ruang tersebut dengan lebih berkesan.

Pada masa ini, anda dapat melihat ke mana trak pergi, seberapa cepat laju, dan lain-lain. Tetapi, jika anda dapat memahami dengan lebih dekat tempat kotak itu saling berkaitan di atas trak, anda kemudian boleh mula meletakkannya di pesanan yang lebih cekap juga. Anda kemudian dapat menghantar pesanan ke mana-mana syarikat penghantaran barang atau pelanggan yang pernah menggunakan perantara pada masa lalu.

Peranti yang disambungkan IoT itu kini boleh menggantikan perantara itu dengan mencetuskan penukarannya sendiri. Ini dapat memberitahu anda bahawa trak dengan bungkusan itu akan menyusuri jalan dan kapan ia akan tiba. Itu kemudian mencetuskan rentetan peristiwa – bukan hanya dengan vendor yang anda miliki dengan satu paket tertentu tetapi dengan pelbagai vendor dan pelbagai pelanggan yang dipasang ke cawangan bekalan yang sama.

aplikasi mova

Apa keraguan, jika ada, yang pernah anda dengar ketika menghubungi calon pelanggan?

Sebenarnya, itu adalah salah satu bahagian yang paling menggembirakan dari projek ini dan mengapa saya membaginya menjadi alat yang kuat, pada dasarnya bebas untuk digunakan. Kami mengenakan sedikit kos transaksi untuk transaksi yang dilakukan, tetapi alat ini boleh dimuat turun secara percuma.

Saya telah bercakap dengan dua daripada tiga syarikat perlombongan terbesar di dunia. Saya juga pernah bercakap dengan syarikat insurans pengangkutan terbesar di rantau Asia Pasifik. Mereka semua telah meminta percubaan, dan kami sedang melakukan percubaan dunia nyata dengan kontrak pintar kami di Hastings D&E, salah satu pengedar Caterpillar terbesar di dunia dan salah satu syarikat terbesar di Australia.

Kontrak pintar kami beroperasi, dan kami telah bekerjasama dengan mereka untuk menyempurnakan antara muka pengguna, proses aliran kerja, dan juga proses pelaporan pengurusan.

Kami telah melakukan percubaan dengan mereka sejak Januari dan mereka berjalan dengan baik. Ini menunjukkan bahawa kita menunjukkan semacam kesan dunia nyata.

Itulah falsafah kami. Ia mesti bekerja untuk lelaki yang berada di gudang pada pukul 3 pagi, dan dia benar-benar bingung.

Alat ini harus mudah, berkesan, dan dia harus pergi, “Ini akan membuat pekerjaan saya lebih mudah. Ini akan menjadikan hidup saya lebih mudah. ​​”

Ketika pelanggan syarikat pengangkutan melihat produk tersebut dan berkata, “Wah, saya sebenarnya dapat memiliki alat prestasi masa nyata untuk memberi insentif kepada tingkah laku yang tepat. Saya mahu pakej ini dihantar sepenuhnya, tepat pada masanya, dan tidak rosak, dan saya dapat melihat bagaimana ia berlaku. ” Itu sangat berharga.

Apa yang menjadi faktor keputusan anda untuk membina Ethereum di atas platform lain atau bahkan membina blockchain anda sendiri?

Titik yang sangat baik. Semasa saya di LA, saya membaca kertas putih dan juga melalui kod sumber. Ethereum, bagi saya, nampaknya ia mempunyai alat kontrak pintar yang paling berguna, praktikal, dan diuji untuk digunakan.

Saya pergi dan berjumpa dengan orang-orang NEO dan bercakap tentang tempat mereka berada. Projek itu sungguh menarik. Saya fikir fungsi mereka akan menjadi sangat hebat, tetapi mereka berada di tempat yang berbeza daripada yang saya perlukan. Saya memerlukan penyelesaian yang terbukti berkesan.

Semasa kita melalui proses ini, sepertinya kebanyakan kontrak pintar yang ada di luar sana dan beroperasi agak mudah dengan cara transaksi. Nilai transaksi dari satu pihak ke pihak yang lain dengan beberapa jenis fungsi subkontrak yang dapat memeriksa beberapa baki, atau mungkin memeriksa sejarah transaksi seseorang, tetapi itu benar-benar sejauh produk operasi yang saya ketahui.

Apa yang menjadi cabaran anda dalam membina MOVA?

Bahagian yang rumit menjadikan bahagian depan berfungsi dengan cara yang sederhana dan elegan. Yang kami tulis mampu mengambil set data bersyarat yang kompleks di mana transaksi dicetuskan dan siapa akaun yang mencetuskan transaksi.

Ini mengumpulkan semua maklumat mengenai struktur kadar berubah, dan ia dapat mengumpulkan data berkenaan dengan dari mana ia menarik struktur kadar berubah. Terdapat pelbagai syarat untuk memastikan bahawa anda mendapat trak yang betul untuk pekerjaan yang betul. Sekiranya anda mendapat trak yang salah, lebih banyak kos dan lebih banyak masa.

Dari sana, kami mencetuskan semua elemen prestasi melalui sistem GPS. Kemudian, pada dasarnya ia memberi anda beberapa bendera di sepanjang jalan. Sebagai contoh, ia akan memberitahu anda jika bungkusan ada di belakang, alasannya, dan bertanya kepada anda apa yang ingin anda lakukan mengenainya.

Saya tidak mahu menyokong orang lain dengan sistem yang tidak pintar dan secara automatik dok membayar untuk semua orang yang terlambat sekejap. Tidak ada yang mahukan itu. Itu tidak mendorong tingkah laku yang betul dan orang yang lebih pintar daripada saya akan mencari jalan di sekitarnya.

Apa yang seterusnya untuk MOVA?

Kami telah menguji produk dan beroperasi. Kami mempunyai front-end percubaan yang dijalankan oleh pelanggan dan menggunakan transaksi palsu untuk menguji fungsinya.

Kami akan mendorong ini kepada lebih banyak pelanggan yang beroperasi dalam tiga bulan akan datang. Tetapi, ketika ini disiarkan, kita ingin ini menjadi alat yang diambil oleh semua orang dan berkata, “Ya Tuhan, mengapa ini tidak diciptakan sebelumnya? Sangat mudah dan senang digunakan. ” Apa yang hebat ialah maklum balas yang saya perolehi setakat ini adalah bagaimana orang-orang sudah menghampirinya.

Adakah perkara lain yang anda mahukan pembaca tahu?

Beberapa perkara. Salah satunya ialah falsafah kami adalah bahawa kami adalah penyelesaian kejuruteraan dunia nyata. Kami mempunyai percubaan operasi dunia nyata pada masa ini untuk mendapatkan teknologi ini dengan betul.

Pasukan yang saya kumpulkan, pada dasarnya mantan McKinsey, ex-Boston Consulting, Amazon dan IBM, semuanya berfikir seperti yang saya lakukan kerana kita mahu memimpin, bukan mengikuti.

Penting bagi kita untuk memastikan bahawa kita telus dan produk yang sebenar kerana, secara peribadi, saya rasa banyak teknologi yang ada di luar sana sangat menarik, tetapi ada budaya di sebalik gembar-gembur pemasaran pada masa ini yang membuat banyak orang tidak masuk dengan alasan yang betul. Saya ingin memastikan bahawa teknologi itu sekurang-kurangnya berfungsi secara percubaan, kami mengumpulkan pasukan yang benar-benar melabur untuk membuat karya ini, dan bahawa kami mempunyai pengalaman dan bukannya berusaha menempatkan orang dalam pasukan dengan kolej mewah sebanyak mungkin. Mungkin menjadi agak kurang ajar sekarang.

Terima kasih

Memang nakal, Lachlan, tapi tidak mengapa – nakal itu bagus. Terima kasih sekali lagi kerana bangun pada waktu subuh untuk bercakap dengan kami. Kami menantikan pelancaran anda dan mengucapkan semoga berjaya MOVA!

Adakah terdapat pengasas projek yang anda mahu kami temu ramah? Hantarkan tweet kepada kami @recocoincentral dengan cadangan anda.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me