Bharath Rao adalah CEO dari Leverj, pertukaran terdesentralisasi berasaskan Plasma. Munair Simpson dari Coin Central berkesempatan menemu ramahnya di Consensus bulan lalu semasa Blockchain Week di New York City. Kami ingin mengetahui lebih lanjut mengenai apa yang telah dilakukannya dengan Plasma dan mengetahui rancangannya untuk Leverj DEX.

Plasma dan Leverj

Munair: Minggu lalu di Sidang Kemuncak Ethereal di New York, saya bertemu dengan David Knott. Dia bekerja di Plasma OmiseGO DEX. Dia memberitahu saya sedikit mengenai penyelidikan dan pengembangan Plasma, tetapi saya tertanya-tanya apakah anda boleh memberitahu saya sedikit lebih banyak mengenai Plasma dan bagaimana anda mengintegrasikannya ke dalam usaha anda di Leverj.

Bharath: Plasma pada dasarnya adalah penyelesaian penskalaan oleh Vitalik dan Joseph Poon, dan saya rasa ini adalah penyelesaian penskalaan sebenar pertama untuk Blockchain yang dapat dijangkau oleh masyarakat umum. Idea di sebalik Plasma agak mudah difahami. Ideanya adalah bahawa ada rantai sisi, atau rantai anak, yang berlabuh ke rantai akar.

Semua orang berinteraksi dengan rantai kanak-kanak. Perubahan dilakukan pada rantai kanak-kanak. Secara berkala, rantai akar dikemas kini dengan maklumat yang mencukupi untuk mengesahkan bahawa semuanya berjalan lancar pada rantai anak. Semua orang meninggalkan rantai anak jika rantai akar menentukan bahawa semuanya tidak berjalan lancar. Ini memberikan disinsentif kepada rantai kanak-kanak untuk melakukan perkara yang berniat jahat.

Munair: Sekarang, ada beberapa gaya pelaksanaan Plasma, salah satunya adalah gaya “Tunai”. Ia sedikit lebih pantas daripada pelaksanaan yang asal. Versi mana yang anda gunakan di Leverj?

Bharath: Orang plasma menyebut bahawa pelaksanaan asli Plasma Classic. Ia sangat komprehensif dan sangat banyak kerja. Terdapat dua spesifikasi lain yang lebih mudah untuk dimulakan. Satu dipanggil Plasma MVP. Inilah yang sedang diusahakan oleh OmiseGo. Terdapat juga Plasma Cash. Ia sedikit berbeza dalam beberapa aspek. Kononnya lebih mudah ditimbang, tetapi tidak mudah dijangkiti. Ini bermaksud, jika saya mempunyai duit syiling, saya tidak dapat menggabungkannya dengan duit syiling lain untuk membuat duit syiling dari jumlah keseluruhan. Seperti Wang kertas, anda mesti menyimpannya secara berasingan. Anda harus menukarnya secara berasingan.

Sebagai pertukaran, kedua-duanya tidak sesuai. Oleh itu, kami mencipta sendiri. Ia dipanggil Plasma Gluon. Idea di sebalik ini adalah, jika anda melihat cara Plasma dirancang, ia dirancang untuk menjadi duit syiling yang dapat diskalakan, dan sebagai pertukaran, tidak cukup hanya memiliki duit syiling. Anda mesti benar-benar dapat memperdagangkan duit syiling tersebut. Cara banyak orang melakukannya sekarang adalah melalui pertukaran atom. Ini menimbulkan banyak masalah untuk pertukaran kerana kita harus mempunyai keutamaan harga-masa. Kami ingin orang membuat pesanan, mematikan komputer riba mereka, dan tidak perlu berada dalam talian ketika transaksi sesuai. Kita perlu dapat memadankan pesanan besar dengan pesanan kecil.

Dengan Plasma Cash ini tidak mudah kerana anda harus membelah duit syiling dan Plasma Cash tidak membenarkan perpecahan. Kami membuat versi Plasma kami sendiri di mana kami menangani semua masalah ini. Rasa kami direka khas untuk pertukaran yang terdesentralisasi.

Pengasas LEVERJ Bharath Rao dan Nirmal Gupta

Pengasas Leverj Bharath Rao dan Nirmal Gupta

Munair: Bharath, saya mahu mengambil langkah mundur. Salah satu perkara yang ingin kami lakukan di CoinCentral dengan wawancara kami adalah untuk bercakap sedikit mengenai pasukan pengasas. Saya ingin menggali latar belakang anda sedikit lagi. Bolehkah anda memberitahu kami tentang pengalaman profesional anda, bagaimana anda memasuki industri ini, dan apa yang mendorong anda untuk berinovasi dalam bidang ini?

Bharath: Saya berada di Wall Street selama lebih kurang 10 tahun. Kemudian, setelah krisis tahun 2008, saya memutuskan untuk pergi. Saya kecewa dengan kenyataan bahawa sistem ini berfungsi tetapi sangat rapuh. Saya berpindah ke Pantai Barat. Saya mahu menceburkan diri dalam teknologi. Saya bekerja untuk Makmal Motorola, yang diserap oleh Google. Kemudian saya bergerak ke PRU.

Pada masa itu, saya menemui Bitcoin. Setelah menjadi peniaga niaga hadapan selama 6 tahun pada ketika itu, saya memutuskan bahawa ini adalah kenderaan yang sempurna untuk platform perdagangan. Terdapat pertukaran nilai murni, tidak perlu risau tentang hak mengundi, hak dividen, dan sebagainya.

Saya mula bereksperimen dengan membuat platform perdagangan. Akhirnya, saya memutuskan untuk melakukannya sepenuh masa. Versi pertama yang kami kembangkan menggunakan Bitcoin. Pada masa itu tidak ada Ethereum. Setelah Ethereum mendapat daya tarikan yang mencukupi, kami menyedari bahawa kami dapat menjadikannya benar-benar tanpa penjagaan. Oleh itu, kami mula mengusahakan platform berasaskan Ethereum.

Kami mempunyai sebahagian besar potongan, tetapi terdapat satu ketersediaan data yang hilang. Kami bernasib baik kerana kertas putih Plasma dikeluarkan tepat pada waktunya. Plasma menyelesaikan masalah ketersediaan data. Kami dapat membuat penyelesaian penskalaan yang berskala dan terdesentralisasi.

Munair: Hebat. Sekarang beberapa ketika yang lalu anda berkata “kami” berkali-kali. Adakah anda ingin memberitahu kami sedikit mengenai pasukan anda dan di mana mereka berada? Adakah mereka di California dengan anda?

Bharath: Pasukan kami tersebar di seluruh dunia. Pengasas bersama saya, Nirmal, dia sudah lama berada di ruang perdagangan. Dia telah menulis perisian perdagangan pertukaran wang asing selama kira-kira 10 tahun sehingga dia sangat mengetahui tentang latensi, keperluan kelajuan dan semua perkara yang menjadikan perdagangan menyenangkan dan mungkin bagi pemain besar.

Pemasaran kami adalah Gerry, dia adalah pemasar veteran yang telah melakukan ini selama bertahun-tahun. Dia berada di Pantai Timur. Kami mempunyai orang produk, yang menggunakan pegangan Swap Man. Semua orang mengenalnya dengan cara itu. Dia bertanggungjawab untuk reka bentuk sebahagian besar produk kertas yang diperdagangkan hari ini di pasaran. Kami juga menggunakan beberapa pembangunan.

Token LEV dan Platform Leverj

Munair: Saya mahu menyelam kembali ke DEX. Adakah platform Leverj menggunakan duit syiling?

Bharath: Ya, memang begitu. Platform Leverj mempunyai duit syiling yang disebut LEV, token LEV. Terdapat juga token lain untuk yuran, token FEE. Cara kerjanya ialah token LEV adalah seperti lesen untuk menggunakan platform. Token FEE adalah kaedah perakaunan. Anda boleh menggunakan semua hak yang anda miliki tetapi tidak lebih.

Semasa orang berdagang, pendapatan yang dihasilkan ditukar menjadi token FEE. Ini dibahagikan mengikut jumlah LEV yang telah anda taruhkan. Keupayaan mempertaruhkan LEV membolehkan orang pada dasarnya berdagang secara percuma, atau sebanyak yang mereka mahukan. Mereka hanya perlu membeli LEV dan mempertaruhkannya.

Sekiranya mereka memerlukan lebih banyak FEE, mereka dapat membeli token FEE dari pasaran. Sekiranya mereka mempunyai YURAN berlebihan, mereka dapat menurunkannya di pasaran. Ini wujud untuk menstabilkan ekonomi platform.

Cukup sekadar membuat token dan mengatakan, “Bayar yuran dengan ini, kami akan membakarnya”, atau semacamnya. Saya fikir itu adalah kaedah yang sangat buatan untuk melakukan sesuatu. Dalam sistem kami, ekonomi pada dasarnya adalah prinsip di sebalik reka bentuk token.

Aliran Token LEVERJ

Aliran Token Leverj

Munair: Hanya untuk pemahaman dan penjelasan pengguna, saya ingin meneliti sedikit lebih banyak dengan token LEV, bolehkah anda memberitahu kami sedikit mengenai bekalannya? Adakah bekalan tetap? Bagaimana dengan YURAN? Bolehkah anda bercakap sedikit mengenai tokenomiknya?

Bharath: LEV mempunyai bekalan tetap. Penjanaan token tetap sudah selesai. Anda boleh memperdagangkannya seperti token ERC20 yang lain. Ini disenaraikan di OKEX untuk orang yang ingin masuk dan keluar. Kami menjangkakan banyak peniaga mula berdagang LEV dalam jumlah kecil kerana kami adalah platform baru. Apabila mereka lebih selesa, mereka mungkin akan membeli lebih banyak LEV sehingga mereka dapat mempertaruhkan lebih banyak.

Token FEE mempunyai bekalan yang berbeza-beza. Apa yang telah kami lakukan ialah kami telah memisahkan nilai dari utiliti token. Sekiranya anda cuba mengikat keduanya menjadi satu token, seperti beberapa utiliti lain yang ada, apa yang berlaku adalah kerana harga turun naik memberi kesan kepada insentif. Kerana kami memisahkan keduanya, anda boleh–

Munair: Padamkan konflik.

Bharath: Tepat sekali.

Munair: Saya menyebutnya sebagai dilema tanda.

Salah satu perkara yang sangat dibimbangkan oleh pengguna pertukaran cryptocurrency adalah duit syiling yang stabil. Adakah anda ingin mengatakan sekiranya anda mempunyai rancangan untuk memperkenalkan duit syiling yang stabil? Nampaknya dari penjelasan kedua LEV dan FEE bahawa, ketika platform Leverj berkembang dan berjalan dengan baik, nilai LEV akan meningkat. YURAN berkaitan dengan itu, tetapi tidak akan menjadi simpanan nilai yang stabil. Adakah anda mempunyai rancangan untuk bekerja dengan duit syiling stabil tertentu?

Bharath: Kami tidak mahu mencipta duit syiling stabil kami sendiri buat masa ini. Saya rasa sudah banyak pasukan yang melakukan ini. Kami tidak mahu hanya meniru hasil kerja semua orang. Pasukan kami mempunyai kemampuan untuk memilih salah satu duit syiling stabil yang telah berjaya seperti Tether atau DAI dan membiarkan orang berdagang dengannya. Sekiranya mereka ingin meletakkan nilai mereka di salah satu koin stabil, mereka bebas untuk melakukannya di bursa. Itu membolehkan mereka mengurangkan risiko ketika mereka merasa sesuai dan mengambil pendedahan yang mereka anggap sesuai.

Munair: Faham. Saya mahu melompat dan bercakap sedikit mengenai kecairan. Salah satu perkara yang benar-benar mempunyai masalah dengan DEX adalah bagaimana mengaktifkan pasangan perdagangan aktif dan memberikan nilai di ruang ini. Adakah anda ingin memberitahu kami rancangan apa yang anda ada?

Bharath: Sebab mengapa DEX sukar menarik kecairan adalah bahawa DEX sangat mahal untuk pembuat pasaran. Di kebanyakan DEX hari ini, seperti EtherDelta dan sebagainya, anda perlu membayar yuran untuk membatalkan pesanan. Sebagai pembuat pasaran, anda membatalkan 98% pesanan anda atau lebih. Hanya sekitar 2% yang diisi. Sekarang jika anda juga perlu membayar gas, kos anda hampir dua kali ganda lebih tinggi. Tambahan pula, kos gas dan kesesakan yang berbeza-beza bermaksud bahawa anda tidak dapat memodelkan kos anda sama sekali.

Dalam perniagaan di mana marginnya terlalu tipis, anda mempunyai kelebihan tipis cukur yang anda gandakan berjuta-juta kali untuk tetap menguntungkan, jika anda tidak dapat memodelkan kos dan risiko anda, maka margin keuntungan itu cenderung berada di bawah sifar. Anda menghadapi risiko kerugian besar dan bukannya membuat keuntungan.

Inilah sebabnya mengapa hampir setiap DEX merasa sukar untuk mencari pembuat pasaran. Dalam kes kami, buku pesanan adalah di luar rantai, pencocokan di luar rantai, tidak ada kos yang berkaitan dengan blockchain untuk apa pun kecuali deposit dan pengeluaran, seperti pertukaran terpusat. Bagi kami, jauh lebih mudah untuk mendapatkan pembuat pasaran. Kami telah menandatangani perjanjian dengan Smart Contract Japan, yang merupakan salah satu pedagang OTC terbesar di dunia cryptocurrency. Kami juga mempunyai banyak peniaga lain yang mempunyai minat khusus untuk membuat pasaran untuk produk kami. Oleh itu, saya merasakan bahawa sejauh DEX pergi, kita berada dalam kedudukan yang lebih baik untuk menyediakan kecairan.

Munair: Hebat. Adakah anda ingin bercakap tentang komuniti sekarang, mungkin ada yang mengambil bahagian dalam ujian beta?

Bharath: Ya, jadi kami sebenarnya melancarkan program beta dan kami mempunyai sekumpulan orang yang merupakan sebahagian daripada beta tertutup. Hanya dengan jemputan. Mereka menguji produk, mereka mendapat maklum balas, dan setelah mencapai tahap kestabilan tertentu, kami akan membuka versi beta untuk orang lain. Oleh itu, secara amnya, di testnet dan setelah kami mengaudit kontrak kecil dan wang keselamatan, kami yakin bahawa kami bersedia membiarkan orang memasukkan berjuta-juta wang mereka ke dalam sistem, kami akan terbuka kepada umum.

Munair: Saya ingin bercakap sedikit lebih banyak mengenai pemasaran, misalnya, pasaran sasaran, kedudukan dan juga keadaan padang permainan DEX. Saya tidak mahu memanggil mereka sebagai penyandang jawatan, tetapi ada orang seperti Radar Relay yang melakukan sesuatu yang sudah berada di ruang yang terdesentralisasi dan mendapat banyak jumlah. Ada lelaki yang melakukan aktiviti secara rantai, seperti IDEX, yang juga mempunyai jumlah yang baik. Di mana anda meletakkan diri anda dan bagaimana anda membezakan diri anda dari pek?

Bharath: IDEX adalah kes penggunaan yang hebat. IDEX dan Leverj mempunyai pandangan yang serupa tentang apa yang seharusnya DEX. Kami faham apa itu buku pesanan. Kami memahami kepentingan keutamaan harga-masa. Alasan IDEX secara dramatis lebih berjaya daripada DEX lain adalah kerana ia memusatkan buku pesanan dan padanan. Ia hanya menggunakan rantai untuk penyelesaian sebenar. Walaupun DEX lain yang melakukan lebih banyak perkara dalam talian, memerlukan bayaran untuk dibatalkan, mereka tidak akan mendapat daya tarikan seperti itu.

Mungkin Radar Relay wujud sebelum IDEX. Saya tidak begitu pasti, tetapi IDEX benar-benar mengatasi pertukaran mengikut jumlah. Kami percaya bahawa kita juga akan mempunyai daya tarikan yang serupa atau daya tarikan yang lebih baik daripada IDEX kerana kita mempunyai lebih sedikit penglibatan dalam rantaian dan kita sebenarnya mempunyai pembuat pasaran yang ingin membuat pasaran untuk ini, jadi saya rasa itulah.

Munair: Sekarang, terakhir, kami banyak bercakap mengenai Plasma dan Plasma Classic pada awalnya. Kami merangkumi perkara-perkara yang telah anda lakukan dan pengubahsuaian yang telah anda buat. Untuk ahli yang benar-benar teknikal dari pembaca kami, adakah anda ingin memberitahu kami tentang prestasi yang boleh diharapkan oleh orang lain? Contohnya, di EtherDelta, masa penyelesaiannya agak lama. Semua dilakukan secara rantai. Untuk pertukaran terpusat tradisional, bagaimanapun, di mana pemadanan buku pesanan berlaku dalam beberapa saat, dalam milisaat …

Bharath: Betul, itulah matlamat kami. Matlamat kami adalah untuk mengadakan perdagangan hampir masa nyata sebanyak mungkin sehingga anda dapat membeli dan menjual dengan segera dalam milisaat. Satu-satunya kelewatan adalah disebabkan oleh kelewatan rangkaian, jadi jika anda berada di benua yang berbeza, anda akan mengalami kelewatan seratus milisaat ketika anda menghantar pesanan dan selain itu anda semestinya tidak akan melihat apa-apa lagi. Itu adalah tujuan kami kerana blockchain tidak terlibat dan bahagian kritikal sebenarnya, membuat pesanan, membatalkan pesanan, sepadan dengan pesanan, anda hanya terlibat semasa anda melakukan deposit dan pengeluaran, anda tidak akan melihat perbezaan dari mana-mana pertukaran terpusat.

skrin leverj

Leverj sedang membina DEX yang lebih pantas dan lebih berskala.

Munair: Secara ringkasnya, pada dasarnya kita mengatakan bahawa Leverj akan menjadi platform bukan kustodian. Terdapat bayaran deposit dan pengeluaran. Dengan meletakkan LEV, token platform, orang dapat mengelakkan atau mengurangkan yuran yang perlu dibayar dalam token FEE. Adakah terdapat asimetri di pasaran? Adakah bayaran transaksi yang lebih tinggi untuk pembuat pasaran berbanding pengambil mudah tunai?

Bharath: Secara umum, kebanyakan pertukaran dalam kripto, mereka tidak mempunyai, atau rendah, yuran untuk pesanan pembuat dan mereka mempunyai yuran yang sedikit lebih tinggi untuk pesanan pengambil. Kami mempunyai struktur yang sama. Dalam kes kami, anda boleh mempertaruhkan LEV anda dan membelanjakan YURAN yang anda perolehi untuk menampung yuran anda.

Bergantung pada gaya operasi anda, jika anda adalah seseorang yang membuat banyak pesanan had, maka mungkin anda tidak memerlukan banyak LEV. Sekiranya anda adalah orang yang suka masuk dan keluar dengan cepat, anda melakukan jual beli pasar dan menjual, anda hanya mendapat LEV sedikit dan mempertaruhkan lebih banyak. Sistem kami memberi anda fleksibiliti untuk merancang dan memodelkan perbelanjaan anda. Anda menggunakan sistem taruhan kami untuk menampung kos anda.

Munair: Bharath, adakah perkara yang ingin anda maklumkan kepada komuniti CoinCentral mengenai platform anda yang belum saya tanyakan kepada anda atau yang belum kami bincangkan?

Bharath: Kami adalah kumpulan pembangunan yang benar-benar fokus kepada komuniti. Sila sertai kami telegram dan beri kami cadangan. Anda mesti mencuba produknya. Kami mempunyai karunia untuk pepijat. Sekiranya anda mempunyai cadangan hebat, apa-apa jenis sumbangan, kami cuba memastikan bahawa anda mendapat pampasan yang setimpal. Kami mahu membina sesuatu untuk anda dan oleh anda. Oleh itu, sila sertai dan menyumbang.

Terima kasih Bharath dan Pasukan di Leverj!

Kami ingin mengucapkan terima kasih kepada Bharath Rao lagi kerana meluangkan masa untuk duduk bersama kami di Consensus. Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Leverj, lihat di laman web, kertas putih, blog dan Saluran Telegram.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me