Ekonomi digital berkembang berkat sebahagian besarnya konsep yang digariskan dalam buku putih Bitcoin Satoshi Nakamoto. Buku putih ini memperkenalkan konsep cryptocurrency yang terdesentralisasi ke pasaran dan mengantar digitalisasi ekonomi global. Oleh kerana itu, banyak orang berpendapat bahawa kertas putih Bitcoin mendapat gelaran a dokumen sejarah.

Ini dokumen unik telah memulakan transformasi digital sistem kewangan tradisional selama satu dekad dengan menyediakan dunia dengan alternatif yang sesuai untuk model semasa dalam praktik. Mari luangkan sedikit masa untuk memeriksa buku putih yang mengubah permainan ini.

Abstrak

Bahagian pertama dari buku putih Bitcoin adalah ringkasan tujuan BTC, termasuk bagaimana ia mengurangkan keperluan institusi kewangan pihak ketiga. Pengenalan konsep Bitcoin ini juga merupakan bahagian paling banyak dikutip dari kertas putih. Di sini, Satoshi menyatakan merujuk kepada Bitcoin:

“Versi wang tunai elektronik secara murni akan membolehkan pembayaran dalam talian dihantar terus dari satu pihak ke pihak lain tanpa melalui institusi kewangan.”

Satoshi kemudian menjelaskan secara ringkas bagaimana sistem bukti kerja berdasarkan hash berfungsi. Dia menyertakan penerangan tentang bagaimana rantai terpanjang dianggap sebagai rantai yang sah. Rantai yang sah adalah rantai yang mana rangkaian akan terus menambahkan data transaksi semasa proses perlombongan. Satoshi juga pertama kali menyebut ketergantungan blockchain pada nod yang jujur. Lima puluh satu peratus daripada jumlah kekuatan hash rangkaian harus tetap jujur ​​agar rangkaian BTC tetap aman.

Pengenalan

Dalam bahagian ini, Satoshi menerangkan masalah dengan model ekonomi berasaskan kepercayaan semasa. Secara khusus, dia menyebutkan ketidakmampuan untuk melakukan transaksi yang tidak dapat dipulihkan, walaupun banyak layanan yang diberikan tidak dapat dipulihkan. Ketidakstabilan ini menimbulkan perlunya lebih banyak perlindungan pihak ketiga yang meningkatkan kos transaksi. Satoshi melihat celah ini dalam status ekonomi semasa sebagai kaedah bagi bank pusat untuk terus mengawal nasib ekonomi selama-lamanya.

Setelah menunjukkan kesalahan dalam model semasa, Satoshi menjelaskan bagaimana algoritma berasaskan hash dapat menghilangkan keperluan untuk mempercayai sistem dan menggantinya dengan persamaan matematik. Persamaan kriptografi ini dapat digunakan untuk mengesahkan kesahihan transaksi mata wang maya. Satoshi menyebutkan lagi pentingnya menjaga sekurang-kurangnya lima puluh satu persen kekuatan hashing daripada menjadi terpusat untuk memastikan keselamatan rangkaian

Urus Niaga

Bahagian transaksi dalam buku putih Satoshi menerangkan masalah yang berkaitan dengan perbelanjaan berganda. Dia merangkumi bagaimana kaedah semasa untuk mengurangkan perbelanjaan berganda memerlukan bank terpusat atau pudina untuk mengekalkan dan mengkaji semua transaksi dan memastikan bahawa dana itu ada. Sistem ini bergantung sepenuhnya pada kepercayaan pihak ketiga.

Diagram Protokol Transaksi Kertas Putih Bitcoin

Diagram Protokol Transaksi Whitepaper Bitcoin

Dalam senario ini, bank yang menyimpan rekod dan mengesahkan transaksi. Dalam pandangan Satoshi, senario terbalik. Semua transaksi menjalani pengesahan melalui buku besar awam yang menggunakan sistem bukti kerja berdasarkan hash. Sistem ini memberikan struktur kewangan BTC dengan lebih telus dengan membuat lejar terbuka di mana semua orang di blockchain dapat mengesahkan transaksi melalui proses perlombongan.

Pelayan Cap Masa

Satoshi mencadangkan penggunaan pelayan cap masa untuk menangkap rekod hash transaksi dan kemudian menerbitkannya. Cap waktu memberikan bukti kukuh bahawa data itu ada pada masa itu. Setiap cap waktu mengandungi data dari cap waktu sebelumnya. Buku besar yang diedarkan yang dikenali sebagai blockchain adalah tempat blok cap masa diterbitkan.

Bukti Kerja

Satoshi memetik percubaan cryptocurrency awal Adam Back, Hashcash, ketika dia memperkenalkan bahagian bukti kerja dari kertas putih Bitcoin. Sistem bukti kerja melibatkan persamaan matematik. Node saling bersaing untuk mengetahui persamaan, dengan itu, menambahkan blok seterusnya ke blockchain. Bitcoin menggunakan algoritma hash SHA-256. Jawapan untuk persamaan ini mesti dimulakan dengan empat sifar dan memerlukan sejumlah besar kekuatan pengkomputeran.

Satoshi menerangkan bagaimana rangkaian akan mengekalkan integriti selagi sebahagian besar nod tetap jujur. Selagi lima puluh satu peratus node tidak bekerjasama untuk mengatur serangan ke atas rangkaian, blockchain Bitcoin tetap selamat. Apabila daya hash meningkat, rangkaian kesukaran juga meningkat. Peningkatan kesukaran ini memastikan bahawa masa sekatan BTC kekal sekitar 10 minit.

Data Ganjaran Bitcoin melalui Ganjaran Blok Bitcoin

Data Ganjaran Bitcoin melalui Ganjaran Blok Bitcoin

Rangkaian

Rangkaian Bitcoin sangat sederhana dalam reka bentuknya. Satoshi mengambil bahagian ini untuk menyusun aliran rangkaian yang tepat. Berikut adalah enam langkah yang disenaraikannya:

  1. Transaksi baru disiarkan ke semua nod.
  2. Setiap simpul mengumpulkan transaksi baru menjadi blok.
  3. Setiap simpul berusaha mencari bukti kerja yang sukar untuk bloknya.
  4. Apabila nod menemui bukti kerja, ia menyiarkan blok ke semua nod.
  5. Node menerima blok hanya jika semua transaksi di dalamnya sah dan belum habis.
  6. Node menyatakan penerimaan mereka terhadap blok dengan berusaha membuat blok seterusnya dalam rantai, menggunakan hash blok yang diterima seperti hash sebelumnya

Nakamoto menerangkan bagaimana rangkaian BTC bertindak balas sekiranya berlaku rantaian yang bertentangan. Nod harus mempertimbangkan rantai terpanjang sebagai rantai yang sah. Urus niaga dilaksanakan ke rantai berdasarkan pesanan kedatangan mereka. Sekiranya dua nod menyiarkan rantaian bertentangan pada masa yang sama, rantai terpanjang disahkan. Rantai yang lain akan disimpan, dan jika ia menjadi rantai terpanjang ketika blok berikutnya ditambahkan, maka rantai yang sah.

Galakan

Nod menerima ganjaran kerana menjadi yang pertama menyelesaikan algoritma bukti kerja dan menambahkan blok seterusnya ke blockchain. Pada asalnya ini adalah lima puluh Bitcoin. Hari ini, ganjaran perlombongan adalah 12.5 Bitcoin. Nakamoto menerangkan bagaimana perlombongan untuk BTC serupa dengan perlombongan emas, kerana anda menghabiskan sumber daya untuk menjalankan kedua-dua aktiviti perlombongan tersebut. Dengan kata lain, pelombong membayar usaha mereka dalam mengira kos elektrik dan elektrik.

Sistem insentif ini menjadikannya tidak praktikal terjadinya hack lima puluh satu peratus. Satoshi menjelaskan bahawa penyerang akan mendapat keuntungan lebih banyak daripada terus menambang dan menerima BTC baru daripada merosakkan sistem, yang, dengan itu, akan merosakkan kekayaan mereka.

Mendapatkan semula Ruang Cakera

Satoshi sedar bahawa blockchain boleh menjadi besar. Untuk mengurangkan masalah penyimpanan di masa depan, dia mencadangkan metode di mana blok lama disimpan dengan sebahagian besar data transaksi mereka dibuang. Satoshi menerangkan bagaimana rata-rata PC menggunakan ram 2GB pada tahun 2008. Kemudian, dengan menggunakan undang-undang Moore, dia menganggarkan peningkatan 1.2GB per tahun dalam daya pengkomputeran.

Pengesahan Pembayaran Ringkas

Satoshi kemudian mencadangkan kaedah di mana node dapat mengesahkan transaksi dengan cepat tanpa mengesahkan keseluruhan sejarah transaksi blockchain. Nod dibenarkan menyimpan tajuk utama urus niaga rantai terpanjang. Sekali lagi, Satoshi menyebutkan pentingnya memastikan blockchain BTC tidak terdesentralisasi. Kali ini dia menjelaskan bagaimana penyerang dapat mengalahkan jaringan untuk jangka waktu tertentu jika mereka memperoleh kontrol lima puluh satu persen.

Menggabungkan dan Memisahkan Nilai

Transaksi Bitcoin mengandungi pelbagai input dan output yang membolehkan anda menggabungkan atau memisahkan transaksi untuk mengurangkan kesesakan pada blockchain. Sebilangan besar urus niaga menggabungkan input dari pelbagai lokasi. Hanya ada dua output. Salah satunya adalah pembayaran, dan yang lainnya adalah perubahan dari transaksi.

Privasi

Bitcoin tidak dikenali. Anda boleh mengesan dan mengesan urus niaga Bitcoin menggunakan sebilangan besar alat forensik blockchain. Walau bagaimanapun, buku putih Satoshi merangkumi bahagian mengenai cara menganonimkan BTC. Di sini dia menjelaskan bahawa anda boleh menjadikan kunci awam menjadi peribadi. Dengan cara ini, BTC dapat beroperasi serupa dengan pasar saham di mana orang dapat melihat ukuran dan arah transaksi tetapi tidak dapat menentukan pengirim atau penerima.

Diagram Privasi Bitcoin Whitepaper

Diagram Privasi Bitcoin Whitepaper

Pengiraan

Bahagian pengiraan pada kertas putih merangkumi beberapa persamaan senario penggodaman. Satoshi berpendapat bahawa rangkaian dapat diretas sebentar, tetapi node jujur ​​itu akhirnya akan mengembalikan rangkaian ke keadaan utamanya. Dia juga menggunakan persamaan yang kompleks untuk menunjukkan bagaimana rantai yang dibuat tidak akan dapat menjadi rantai terpanjang, selagi simpul yang jujur ​​terus menambahkan maklumat ke rantai yang sah.

Kesimpulannya

Kesimpulan dari kertas putih Bitcoin berpusat pada keupayaan untuk mengeluarkan organisasi pihak ketiga dari transaksi. Satoshi menerangkan bagaimana sistemnya membenarkan nod datang dan pergi mengikut keperluannya. Dia mengakhiri dengan menerangkan bagaimana anda harus menggunakan mekanisme konsensus untuk menentukan insentif atau perubahan peraturan dalam protokol Bitcoin.

Rujukan

Satoshi merangkumi bahagian rujukan ringkas di hujung buku putihnya. Sebilangan besar individu yang bertanggungjawab atas karya yang dikutipnya, seperti Adam Beck, terus menjadi pemaju utama dalam projek BTC.

Satoshi dan Whitepaper Bitcoin

Sebilangan besar akan bersetuju bahawa kertas putih Bitcoin adalah langkah pertama dalam pendigitan ekonomi global. Sejak masuk ke pasaran sembilan tahun yang lalu, Bitcoin berjaya menjadi nama rumah tangga. Cryptomarket masih dalam keadaan awal, tetapi ramai yang meramalkan bahawa BTC akan tetap relevan.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me