Tawaran duit syiling awal (ICO) adalah kemarahan pada tahun 2017. Pada tahun 2018? Tidak begitu banyak. Tahun lalu adalah perjalanan yang sukar ketika projek cryptocurrency meletus, banyak yang kehilangan 95% dari nilai mereka. Malah Bitcoin, tonggak kripto, turun sekitar 80 peratus (Januari) ketika kita menuju ke suku pertama 2019. Masih ada wang yang akan dijana? Selalu ada wang yang harus dibuat, walaupun sekarang, pelabur ICO seharusnya sudah mendapat panggilan bahawa ia bukan semua bulan dan lambo.

ICO menarik kerana sesiapa sahaja boleh terlibat. Gelombang modal teroka yang baru adalah drawcard dan juga tumit Achilles kerana industri ini sebahagian besarnya tidak terkawal. Penipuan penawaran syiling awal telah menjadi perkara biasa. Sekarang lebih penting lagi untuk tetap berada di jari kaki jika anda berhasrat untuk terlibat. Berikut adalah lima petua untuk mengelakkan penipuan penawaran duit syiling awal:

1. Adakah Produk Berfungsi?

Produk yang berfungsi harus menjadi pusat pelaburan serius di ruang ini. Ingat bahawa projek berprofil tinggi seperti Bitcoin, Ethereum atau Monero tidak dimulakan dengan dana yang besar. Mereka lahir dari visi sistem kewangan yang lebih baik dan sebenarnya kod untuk menyokong visi itu. Projek dengan prototaip yang dapat disahkan cenderung tidak menjadi penipuan.

Adakah ia menjanjikan pulangan tetap yang melebihi purata pulangan pasaran?

Ia adalah Ponzi

Adakah ia lebih fokus untuk merekrut orang baru daripada produk apa pun?

Ini adalah skim piramid#litmustests

– Andreas M. Antonopoulos (@aantonop) 1 Disember 2017

Janji-janji kehebatan dipenuhi di ruang crypto. Kami telah melihat tindakan seperti itu sebelumnya. Pada puncak gelembung dot-com 2000, pets.com mengumpulkan $ 82.5 juta dalam penawaran awam awal mereka. Setahun kemudian, syarikat itu muflis, dan mereka sebenarnya mempunyai produk yang berjaya! Seperti kebijaksanaan crypto:

“Jangan percaya, sahkan!”

2. Profil Anggota Pasukan

Akauntabiliti adalah nama permainan ketika melabur dalam idea yang belum diuji. Mengprofilkan pasukan di sebalik projek sama sekali tidak boleh dipercayai, tetapi ini menambahkan tahap kepercayaan tambahan. Sekiranya satu pasukan akan meminta dana berjuta-juta dolar, mereka pasti memerlukan banyak pengalaman untuk menyokong tuntutan mereka.

Cara paling asas untuk melakukan ini adalah agar pasukan dapat menyediakan profil LinkedIn dengan mudah. Ini membolehkan anda mengesan kemajuan kerjaya ahli pasukan individu. Adakah pasukan pembangunan mempunyai pengalaman blockchain? Adakah pengurusan mempunyai rekod prestasi yang kukuh? Adakah jurang yang membimbangkan dalam CV?

Ini hanyalah langkah pertama. Profil boleh dipalsukan dengan mudah bergantung pada seberapa banyak usaha penipu yang ingin dimasukkan. Projek berkualiti baik biasanya juga menghadiri acara atau menjadi tuan rumah Q&Ini membolehkan para pelabur merasakan pasukan dan matlamat mereka. Sekiranya projek tidak mempunyai halaman pasukan atau profil LinkedIn yang mencurigakan, bawa wang anda dan keluar dengan cepat dari kanan.

3. Elakkan Kertas Putih Generik

Kertas putih adalah sepeser pun selusin di interweb. Mereka wujud hampir secara eksklusif kerana Buku putih Bitcoin yang telah menjadi semacam grail suci dalam komuniti crypto. Laman web bebas seperti Upwork disekat dengan pekerjaan menulis kertas putih yang murah. Dengan kata lain, anda mendapat apa yang anda bayar. Sekiranya projek tidak bersedia menulis kertas putihnya sendiri, itu adalah bendera merah yang besar.

Projek penipuan tidak menawarkan projek yang nyata, dan cara terbaik untuk menyembunyikannya adalah dengan mengelirukan calon pelabur dengan jargon. Sekiranya anda tidak tahu apa yang mereka katakan dalam kertas putih, kemungkinan mereka tidak akan mengatakan apa-apa.

Jangan tertipu oleh tekno-babble. Apa-apa produk yang sah, sama ada di dunia perniagaan tradisional atau di cryptoland, boleh dipermudah untuk difahami oleh orang ramai. Projek pintar dapat menjauhkan perkara teknikal tetapi terangkan perinciannya sekiranya perlu. Itu tidak bermaksud projek teknikal tidak layak dilaburkan. Sekiranya ragu-ragu, lihat titik pertama dan minta mereka menunjukkan kepada anda!

4. Perhatikan Laman Web Cookie-Cutter & Pemasaran mewah

Menubuhkan laman web yang sangat profesional adalah sebilangan kek hari ini. Ia memerlukan beberapa dolar dan secara harfiah satu jam untuk menyiapkan tema WordPress yang kelihatan seksi yang dibina khas untuk crypto. Terdapat sebilangan laman web pakar yang memenuhi syarat ini:

Tema laman web bertema cryptocurrency yang tersedia secara meluas. Penipuan penawaran syiling awal.

Templat laman web bertema cryptocurrency yang tersedia secara meluas

Pereka tema pintar memahami ini dan telah berlumba ke pasar untuk memenuhi jumlah projek blockchain yang semakin meningkat. Kita semua bertindak balas terhadap grafik mewah dan pemasaran yang bijak. Ini adalah cara kami berkabel tetapi hampir tidak ada kaitan dengan blockchain. Semua blockchain adalah, adalah pangkalan data yang tidak cekap yang kebanyakannya digunakan untuk membuang orang tengah yang mencari sewa. Gali butirannya dan elakkan permukaan permukaan.

5. Perhatikan Akaun Media Sosial yang Mencurigakan

Yang ini agak sukar untuk diperhatikan. Penipu semakin bijak dan pelabur yang cerdas ingin mencari akaun media sosial dengan pengikut tiruan. Bot telah menjadi masalah sebenar dalam talian, terutamanya di platform seperti Facebook dan Twitter.

Nasib baik, bot juga mengerikan pada pertunangan yang sahih. Nantikan suapan spam dengan catatan atau tweet yang tidak masuk akal dalam konteks perbincangan. Membina komuniti di sekitar projek anda memerlukan masa dan usaha. Ramai penipu tidak mempunyai kesabaran dan lebih suka membeli pengikut untuk menimbulkan rasa gembiranya dan kredibiliti yang salah.

Penipuan Penawaran Syiling Permulaan – Pemikiran Akhir

Di sana anda memilikinya. Lima petua yang boleh ditindaklanjuti untuk membantu anda mengelakkan terjadinya penipuan penawaran syiling awal. Ingat, tidak ada peraturan yang mengatur hal ini. Sekiranya anda merancang untuk melaburkan sejumlah wang yang serius, maka masuk akal untuk melakukan usaha wajar anda sendiri.

Lakukan kerja rumah anda dengan penipuan sebelumnya, dan jangan tamak. Sekiranya kedengarannya terlalu bagus untuk menjadi kenyataan, mungkin itu. Sehingga industri ini matang dan kami menemui beberapa kaedah untuk mengatur pelaburan cryptocurrency dengan adil, risikonya akan terus tinggi. Jangan membuang kerepek anda ke dalam periuk jika anda tidak bersedia kehilangannya.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me