Mick Hagen, Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif Mainframe

mick hagen

Mick Hagen, Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif Kerangka Utama, sedang dalam misi untuk mengubah dunia melalui rangkaian penapisan, tahan pengawasan, desentralisasi. Dengan nilai-nilai privasi dan kebebasan sebagai inti, Mainframe akan membolehkan sesiapa sahaja menghantar mesej di mana sahaja yang tidak dapat dilacak dan tahan terhadap gangguan.

Melalui satu siri air fizikal pertama di seluruh Asia dan baru-baru ini di Consensus di New York, Hagen dan pasukannya menyebarkan berita mengenai pentingnya kebebasan – dan memberi tumpuan untuk membina produk yang diharapkan dapat membawa kebebasan itu ke seluruh dunia.

Dalam wawancara berikut dengan Steven Buchko dan Christina Comben dari Coin Central, dia berbicara tentang tujuan tinggi dan mengambil risiko, bangkit dari kegagalan, dan pentingnya membina komuniti memberi sekitar projek Mainframe.

Temu Bual

SB: Saya selalu ingin tahu – Apa pengenalan pertama anda terhadap teknologi cryptocurrency dan blockchain?

MH: Syarikat pertama saya berada di ruang pendidikan. Saya berhenti dari Princeton dan memulakan syarikat bernama Zinch, aplikasi web yang menghubungkan pelajar sekolah menengah dengan pegawai kemasukan universiti. Selepas kira-kira enam tahun, itu diperoleh oleh Chegg.

Setelah diperoleh, saya mempunyai sedikit wang. Saya pelaburan malaikat, dan salah satu perkara yang saya beli pada tahun 2013 adalah Bitcoin. Pada masa itu, ini hanyalah percubaan, seperti “Oh, apa yang gila ini?” Saya tidak benar-benar menggali teknologi yang mendasari pada masa itu.

Tetapi pada tahun 2015, saya adalah mentor di TechStars. Dan, salah satu projek yang saya bimbing dipanggil AID: Tech. Pada dasarnya, mereka menggunakan teknologi blockchain untuk membantu menyelesaikan beberapa cabaran kemasukan kewangan pelarian. Pada dasarnya, mereka akan bekerjasama dengan organisasi bukan untung yang akan memberikan hadiah, makanan, bekalan dan juga kad kredit prabayar. Kemudian, mereka akan menggunakan teknologi blockchain untuk mengesan barang-barang tersebut untuk memastikan tidak ada penipuan dan memastikan semuanya berjalan lancar dengan semua kem pelarian yang berbeza.

Ini adalah kali pertama saya benar-benar melihat kehebatan teknologi blockchain di luar pelaburan spekulatif saya dalam Bitcoin pada tahun 2013. Itulah ketika saya mula menggali sedikit lagi. Saya mula melakukan pelaburan lain dalam projek blockchain yang menarik. Dan, pada tahun 2016, saya mula melihat Ethereum.

Kami memulakan Mainframe kira-kira lima tahun yang lalu, dan idea awal kami adalah untuk membina protokol pesanan terpusat yang lebih baik. Tetapi pada masa itu, kami sama sekali tidak memikirkan blockchain.

Kami hanya memikirkan e-mel – IMAP, SMTP, dll. Secara teknikal, e-mel terdesentralisasi, tetapi mungkin tidak mempunyai inovasi terbesar teknologi blockchain yang merupakan lapisan insentif.

Seni bina kerangka utama

Seni bina kerangka utama

Semasa kami memulakan Mainframe lima tahun yang lalu, kami benar-benar hanya memikirkan bagaimana menjadikan e-mel lebih baik dengan beberapa protokol yang terdesentralisasi ini. Kemudian, ketika saya belajar lebih banyak mengenai teknologi blockchain, dan kami berjuang untuk membuat rangkaian yang sangat terdesentralisasi, kami mula bereksperimen dengan menggunakan teknologi blok sebagai cara untuk memberi insentif kepada orang-orang di rangkaian kami untuk menjadi tuan rumah pelayan Mainframe mereka sendiri dan untuk menyokong rangkaian dalam cara yang menjadikannya lebih terdesentralisasi.

Pada dasarnya apa yang berlaku, dan ini juga berlaku dengan e-mel, adalah bahawa kita telah mempercayai Google, Microsoft, Apple dan beberapa yang lain untuk menjadi tuan rumah semua e-mel kita. Itu berlaku dengan Mainframe.

Semasa kami membina rangkaian pesanan ini, banyak pelanggan dan orang-orang yang kami bekerjasama, kebanyakan perniagaan, bertanya, “Mengapa anda tidak menjadi tuan rumah kerana anda adalah pakar?”

Oleh itu, kami akhirnya menjadi tuan rumah semua pesanan perniagaan ini. Walaupun protokolnya terdesentralisasi dan disatukan, ia akhirnya menjadi perkhidmatan terpusat dalam praktiknya kerana mereka tidak mahu mengganggu dengannya.

Salah satu idea kami dari awal adalah untuk membina rangkaian pesanan yang tidak dapat dihentikan. Kami tidak mahu ia dikendalikan oleh institusi berpusat, malah kami sendiri. Kami ingin membina rangkaian yang benar-benar percuma, terbuka dan tersedia.

Ia tidak dapat disurvei, tidak dapat ditapis, dll. Itulah salah satu sebab mengapa kami memutuskan untuk mengejar teknologi blockchain dengan lebih berat pada tahun 2017.

Kami membawa Carl Youngblood, CTO kami, kerana dia mempunyai lebih banyak pengalaman dengan blockchain. Dia melombong bitcoin pada tahun 2010. Dia adalah sebahagian daripada komuniti Ethereum awal. Dia melabur dalam penjualan semula Ethereum. Dia hanya mempunyai lebih banyak pengalaman dari perspektif teknologi.

Kami membawanya, dan kami benar-benar mulai menggunakan kekuatan penuh, khususnya memanfaatkan teknologi blockchain untuk insentif. Sehingga hari ini, kami tidak membina blockchain baru. Ini adalah rangkaian peer-to-peer untuk komunikasi, dan kami memanfaatkan blockchain untuk memberi ganjaran dan memberi insentif pada nod di rangkaian Mainframe untuk menyampaikan mesej, menyampaikan mesej, dan menyimpan mesej jika penerima tidak berada dalam talian.

Antaramuka Onyx Mainframe

Antara muka platform pesanan utama Onyx

Masa anda tidak mungkin lebih sempurna sekarang. Anda melihat masalah seperti Rusia yang berusaha mendapatkan maklumat dari Telegram. Cara anda membuat rintangan penapisan akan membantu mengelakkan masalah seperti itu betul?

Ya, betul. Masanya adalah liar. Anda mempunyai Rusia yang cuba memasuki Telegram. Anda mempunyai China yang sentiasa memantau, menyensor dan meninjau maklumat di WeChat dan banyak aplikasi lain. Tidak lama dahulu, Brazil menyekat penggunaan WhatsApp.

Signal adalah aplikasi pesanan terenkripsi menggunakan kaedah ini yang disebut domain fronting. Ini pada dasarnya adalah cara mereka mendapatkan penapisan di negara-negara seperti Mesir, Iran, UAE, dan Amazon pada dasarnya mengatakan kepada Signal, “Tidak lagi Anda dapat melakukan fronting domain ini.” Jadi, sekarang Signal disekat sepenuhnya di negara-negara tersebut.

Kemudian, anda mendapat skandal Facebook beberapa bulan yang lalu mengenai pemilikan dan privasi data.

Ini sangat relevan sekarang. Sebilangan besar kes penggunaan kami yang telah kami fokuskan adalah dengan keselamatan dan privasi perusahaan. Kami bahkan bekerjasama dengan beberapa kerajaan. Tetapi, sangat menyenangkan untuk melihat bahawa hanya pengguna biasa yang mulai sadar bahawa jika mereka tidak membayar untuk produk, mereka adalah produk. Mereka mula mementingkan privasi dan kebebasan dalam hal itu.

Bagaimana sebenarnya Mainframe berfungsi? Bagaimana anda menjamin ketahanan penapisan dan privasi di sekitar data dan mesej?

Kami sedang membina infrastruktur.

Kami juga membina aplikasi yang dipanggil Onyx, aplikasi pesanan yang boleh digunakan orang untuk berkomunikasi. Tetapi, Mainframe adalah infrastruktur. Ini adalah rangkaian komunikasi yang terdesentralisasi – rangkaian nod.

Anda mempunyai orang di seluruh dunia yang menjalankan nod Mainframe, dan pada dasarnya node tersebut menyampaikan mesej di seluruh rangkaian. Itulah sebabnya token Mainframe sangat penting.

Mereka dibayar untuk menyampaikan mesej, untuk merutekan pesan di seluruh jaringan, untuk menyampaikan pesan, untuk menyimpan pesan. Dan, semuanya disulitkan sepenuhnya. Itulah jadual yang ada pada tahap ini untuk rangkaian pemesejan.

Kami juga mempunyai fungsi ini dipanggil penghalaan gelap yang mewujudkan lapisan privasi tambahan bagi orang yang menginginkannya. Itu pilihan bergantung pada mesej. Sekiranya anda melakukan perbualan yang sangat peribadi, anda boleh menghidupkan peralihan gelap.

Laluan gelap kerangka utama

Infrastruktur penghalaan gelap kerangka utama

Begini cara kerjanya: Bayangkan bahawa anda menghantar sekeping surat, hanya surat pos. Biasanya, semasa anda menghantar surat, anda mesti memasukkan nombor pintu, alamat jalan, kota, poskod, semua maklumat.

Dengan penghalaan gelap, semasa anda menghantar mesej kepada seseorang, anda boleh meletakkan bandar. Mungkin anda berkata, “Saya ingin menghantarnya ke Chicago.” Anda tidak akan meletakkan nombor pintu, anda tidak akan meletakkan nombor jalan. Anda mahu menghantar surat ini ke Chicago.

Oleh itu, ia akan mengambil jalan terpantas ke Chicago. Tetapi setelah di Chicago, ia akan disiarkan ke setiap alamat di bandar. Jelas, di dunia kita, ini adalah setiap simpul di kawasan itu. Walau bagaimanapun, satu-satunya yang mempunyai kunci peribadi ialah kunci yang menyahsulit dan membaca mesej.

Pada dasarnya, itu mewujudkan tahap privasi yang baru kerana sesiapa sahaja yang menonton e-mel itu tidak akan tahu dengan siapa anda sebenarnya bercakap.

Ini seperti keadaan Edward Snowden. Walaupun pemerintah tidak semestinya membaca mesej, mereka masih dapat mengumpulkan banyak metadata dari menonton lalu lintas dan memerhatikan node yang bercakap dengan siapa.

Penghalaan gelap membolehkan lapisan privasi tambahan ini di mana setiap mesej yang dihantar disiarkan ke semua nod di rangkaian. Ia seperti menghantar banyak umpan di mana anda tidak tahu siapa sebenarnya yang dimaksudkan. Nilai itu adalah bahawa anda tidak boleh mengganggu. Anda tidak dapat melakukan serangan penolakan perkhidmatan pada node tertentu, menghalangnya daripada berkomunikasi kerana anda tidak tahu simpul mana yang bercakap.

Perutean gelap, saya katakan, adalah ciri pembunuh mutlak dari segi memberikan rasa privasi tambahan di rangkaian ini.

Terdapat empat tonggak utama rangkaian kami, dan saya telah membahas dua – penyulitan dan penghalaan gelap. Desentralisasi adalah yang ketiga dan insentif adalah yang keempat.

Seperti yang saya katakan sebelumnya, E-mel secara teknikal terdesentralisasi, tetapi kekurangan insentif yang bermaksud ia bukan rangkaian desentralisasi yang sangat kuat. Sebilangan besar rangkaian pesanan ini terdesentralisasi tetapi tidak mempunyai insentif. Sekali lagi, IMAP, SMTP, XMPP. Terdapat perkara yang disebut Matrix, protokol yang terdesentralisasi, tetapi ia juga tidak mempunyai insentif.

Apabila anda menggabungkan desentralisasi dengan insentif, anda membuat rangkaian yang sangat kuat sehingga sukar dihentikan. Kemudian, apabila anda menambah perutean gelap di atasnya, mustahil untuk berhenti. Anda tidak dapat menapisnya, anda tidak dapat mengawasinya, anda tidak mendapat apa-apa.

Sesiapa yang memerhatikan rangkaian ini tidak akan tahu dari mana hendak memulakannya jika mereka cuba menghentikan komunikasi. Kerangka Utama sama sekali tidak dapat dihentikan. Ia tahan penapisan, tahan pengawasan, dan semoga dapat menerangkan serba sedikit mengenai rangkaian ini.

Kami telah membincangkan mengenai pemesejan rakan sebaya, tetapi anda juga terus berkembang. Bolehkah anda menerangkannya lebih lanjut?

Ini adalah salah satu perkara yang saya fikir kita boleh lebih baik dari segi pemasaran dan komunikasi kita. Kami bercakap mengenai komunikasi, kami bercakap tentang pemesejan kerana itu adalah kes penggunaan yang bagus dan ini adalah kes penggunaan yang sering disensor atau diukur.

Tetapi sebenarnya, semua rangkaian ini adalah menyampaikan paket data. Mungkinkah itu suara? Sudah tentu, ia boleh menjadi suara. Mungkinkah ia video? Sudah tentu, ia boleh menjadi video. Mungkinkah ini jenis aplikasi baru seperti Reddit atau Medium atau Twitter yang terdesentralisasi? Pasti! Itu adalah jenis aplikasi terdesentralisasi yang dapat dibangun di jaringan Mainframe.

Ia tidak hanya terhad kepada pemesejan. Saya menyebutkan Reddit atau Twitter atau Medium kerana itu adalah jenis aplikasi yang kadangkala boleh disensor atau disurvei. Saya rasa itu adalah kes penggunaan yang bagus untuk dibina di rangkaian Mainframe, dan mereka adalah contoh aplikasi yang hebat yang boleh dibina yang bukan pesanan.

Insentif kerangka utama

Insentif untuk nod Kerangka Utama

Untuk jenis media sosial atau jenis aplikasi pemesejan yang lain, adakah sesuatu yang anda rencanakan untuk dilakukan secara dalaman atau adakah anda merancang untuk hanya membina lapisan protokol dan membuat orang lain membangun di atasnya?

Kami sedang membina platform, dan kami mahu bola bergolek. Kami mahu memulakan platform. Pertanyaannya adalah, “Haruskah kita membangun aplikasi lain yang tidak mengirim pesan untuk menunjukkan apa yang mungkin, atau haruskah kita melabur dan menanamkan proyek lain?”

Ada beberapa usahawan yang menghampiri kami dan berkata, “Hei, saya ingin membina platform ini.” Kami berfikir untuk melabur di dalamnya. Ini adalah perbincangan yang sedang kita jalankan sekarang.

Pada akhirnya, kami mahu fokus pada platform. Kami ingin fokus pada infrastruktur, tetapi kami menyedari bahawa bagi orang yang ingin membangun di platform, mereka perlu melihat apa yang mungkin. Mereka perlu melihat beberapa contoh untuk mendapatkan idea yang mengalir. Kami cuba memikirkan strategi di sana, tetapi akhirnya, visi adalah hanya fokus pada platform dan infrastruktur.

Ada yang boleh menjadi pengguna? Contohnya, setelah dilancarkan, jika saya ingin menyertai rangkaian, saya hanya memerlukan alamat. Dan jika saya ingin menghantar mesej kepada seseorang, adakah saya akan menghantarnya ke alamat mereka?

Tepat sekali. Untuk menjadi pengguna, anda perlu menggunakan aplikasi, dan satu-satunya aplikasi yang ada di rangkaian sekarang adalah Onyx.

Orang utama yang kami sasarkan adalah pembangun. Pembangun yang boleh membina aplikasi menarik lain di rangkaian kami. Sekiranya anda ingin segera menggunakan rangkaian kami hari ini, satu-satunya aplikasi yang dihadapi oleh pengguna akhir adalah Onyx.

Sesuatu yang muncul dengan platform tahan penapisan adalah penggunaannya oleh pihak jahat (jenayah terancang, organisasi pengganas, dll.). Adakah anda melakukan sesuatu untuk membendungnya? Ini garis sukar untuk dilukis.

Saya tidak mendaftar untuk menjadi rangkaian pengganas. Saya pasti tidak menginginkannya, dan itulah perkara terakhir yang kami mahukan.

Sekarang ini, banyak fokus, tenaga, dan sumber daya kami ditujukan kepada perusahaan, pemerintah, dan institusi yang memerlukan lapisan privasi dan keselamatan yang ditambahkan. Kami cuba bekerjasama dengan mereka.

Sebilangan besar ini berdasarkan komunikasi, tenaga, fokus, naratif kami, kes penggunaan yang sedang dibina, dan pembangun yang sedang kami bekerjasama. Mudah-mudahan, perkara itu menenggelamkan dan mengurangkan risiko sebilangan pelakon yang berniat jahat ini mendapatkannya dan menggunakannya untuk perkara buruk.

Realiti yang buruk adalah bahawa ini adalah teknologi sumber terbuka. Sebagai teknologi sumber terbuka, sesetengah orang mungkin menggunakannya untuk perkara yang tidak begitu baik. Itu akan sukar untuk dihentikan, tetapi kita akan melakukan semua yang kita mampu untuk memastikan teknologi ini berada di tangan orang yang melakukan perkara yang baik.

Orang yang ingin melindungi data mereka, syarikat yang ingin menjaga rahsia perdagangan mereka dari pengintipan korporat, dan pemerintah yang ingin menyimpan maklumat sulit mereka dengan selamat.

Sekali lagi, saya tidak mempunyai jawapan yang bagus untuk ini, secara jujur. Ia sukar. Saya tidak dapat mengatakan bahawa kita sama sekali dapat menghentikan orang jahat daripada menggunakan ini, tetapi saya dapat mengatakan bahawa semua tenaga dan tumpuan kita adalah untuk menolong orang baik menggunakannya dengan alasan yang baik.

Pada akhirnya, kebaikan harus melebihi keburukan?

Itulah yang kami harapkan, dan itulah yang kami percayai Seperti Internet.

Sebaliknya, kami membuat Internet baru – lapisan di atas Internet yang ada yang mewujudkan lebih banyak privasi dan lebih banyak keselamatan. Jelas, Internet seperti yang kita ketahui hari ini mempunyai banyak barang-barang jelek dan jahat di atasnya, tetapi membuka banyak kemungkinan baru. Saya fikir secara amnya, orang akan bersetuju bahawa Internet adalah perkara yang baik. Ia adalah perkara yang luar biasa Jadi, mudah-mudahan, mereka juga akan memikirkan perkara itu tentang Mainframe juga.

Catatan editor: Ini menyimpulkan Bahagian Pertama wawancara. Lihat Bahagian Kedua untuk membaca mengenai strategi pengedaran token unik Mainframe (airdrops fizikal, pemberian amal, dll.), Pelajaran yang diambil Mick dari kegagalan sebelumnya, dan mengapa dia percaya kebebasan dan privasi penting dalam budaya apa pun.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me