Mata Wang Digital: Seorang Iran, Penyelamat Venezuela di tengah-tengah Sekatan dan Inflasi?

Kedua-dua Iran dan Venezuela kini menghadapi sekatan kewangan yang dikenakan oleh Amerika Syarikat. Seperti yang anda jangkakan, pemerintah masing-masing secara aktif mencari jalan untuk mengelakkannya.

Yang mengatakan, menggunakan mata wang digital akan membolehkan rakan dagang melakukan transaksi dengan kedua negara, di luar sistem kewangan antarabangsa standard dan membantu menjaga ekonomi mereka terbuka.

Ini jelas kelihatan seperti jawapannya sekarang, tetapi bolehkah strategi ini berjaya?

Situasi Venezuela

Sejak tahun 2015, Venezuela telah terlepas dari sekatan yang dikenakan oleh pemerintahan Obama di bawah Perintah Eksekutif (E.O) 13692, yang ditargetkan untuk “Memblokir Harta dan Menangguhkan Masuk Orang Tertentu yang Menyumbang kepada Situasi di Venezuela”.

Menurut a kenyataan yang dikeluarkan oleh Rumah Putih, sekatan itu dibuat untuk mencegah presiden Venezuela, Nicolás Maduro, dan pentadbirannya, memanfaatkan sistem kewangan A.S. untuk menjarah negaranya.

Kerajaan Amerika Syarikat menuduh pemerintah Maduro memenjarakan anggota pembangkang dan menggunakan kekerasan untuk menekan kebebasan bersuara.

Rasuah yang meluas di kalangan pegawai kerajaan dan cubaan mencairkan aset awam juga menyebabkan pelaksanaan sekatan tersebut.

Pada masa pengenaan, mayoritas penduduk Venezuela menghadapi kekurangan makanan yang teruk, dan mempunyai akses yang sangat terhad untuk rawatan perubatan dan kemudahan asas. Malangnya, ini masih berlaku.

Rakyat Venezuela menderita kemiskinan yang melemahkan. Gambar di sini menunjukkan barrio Venezuela yang dibina di atas bukit dengan terowong jalan raya di bahagian bawah.

Sekatan AS dan rasuah yang meluas telah merosakkan ekonomi Venezuela.

Sekatan terakhir dikeluarkan pada bulan Mei setelah Maduro memenangi pilihan raya presiden. Mereka melarang syarikat dan warga A.S. daripada membeli hutang Venezuela atau terlibat dalam hutang kerajaan.

Kadar Inflasi Venezuela

Menurut yang terbaru statistik oleh IMF, negara Amerika Selatan akan mempunyai kadar inflasi sekitar 1,000,000 peratus pada akhir tahun 2018.

Pada bulan Februari, negara itu melancarkan cryptocurrency sendiri, Petro, yang nampaknya disokong oleh simpanan mineral dan minyak negara itu. Ini sebagai usaha untuk mengelakkan sekatan A.S..

Satu keuntungan utama mata wang digital bagi ekonomi adalah bahawa walaupun mereka tidak stabil, bolivar Venezuela jauh lebih buruk. Nilai pendarahan hampir setiap hari.

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa masalah dengan penggunaan cryptocurrency, kerana gaji minimum terlalu rendah untuk memberi kesan yang bermakna kepada ekonomi crypto Venezuela dalam jangka pendek.

Ini memandangkan gaji minimum bulanan negara sudah hampir $ 1.61. Ini adalah kira-kira 0.00020 bitcoin. Kononnya, cryptocurrency Dash dikatakan diterima dengan baik di negara ini, dengan penggunaannya melebihi semua cryptocurrency lain.

Menurut Dash Force News, lebih daripada 500 peniaga dikatakan menggunakan mata wang digital peer-to-peer yang kini meluas, yang mempunyai lebih dari 10,000 pengguna.

Iran dan Cryptocurrency

Tidak seperti ekonomi Venezuela, yang telah dilanda korupsi dan sekatan, dan secara harfiah berlutut, ekonomi Iran berada di tahap mundur untuk pengenaan sekatan oleh Amerika Syarikat.

Ini berikutan penarikan Amerika dari perjanjian nuklear Iran pada bulan Mei, dengan putaran pertama sekatan kemungkinan akan melanda negara itu pada 6 Ogos 2018.

Kawasan yang akan terpengaruh dalam hal ini termasuk pembelian dolar AS, perdagangan emas dan logam mulia lainnya, penerbangan, dan industri permotoran.

Dengan lebih sedikit negara yang ingin berdagang dengan Iran kerana takut menjatuhkan sekatan dari Amerika Syarikat, mata wang kripto kelihatan seperti pilihan yang logik. Namun, negara Teluk Arab mempunyai hubungan cinta-benci dengan mata wang digital.

Pada bulan April, bank pusat negara itu melarang bank untuk berurusan dengan cryptocurrency di tengah-tengah masalah mencuci wang. Untuk mengurangkan kesan penurunan nilai mata wangnya, Iran juga menjadikannya haram untuk menukar wang di luar sistem perbankannya.

Menurut Menteri Teknologi Maklumat dan Komunikasi Iran, Mohammad Javad Azari-Jahromi, tujuannya adalah bukan untuk menghapuskan sepenuhnya penggunaan mata wang digital sama sekali, tetapi untuk mengelakkan mata wang asing keluar dari negara ini.

Yang mengatakan, pemerintahnya juga secara serentak melancarkan projek cryptocurrency tempatan secara eksperimen. Projek ini dimulakan untuk menguji cara-cara di mana crypto akan membantu meningkatkan ekonomi setelah sekatan A.S..

Pada masa ini, beberapa pertubuhan Iran dilaporkan menerima deposit cryptocurrency. Menurut Cryptoslate, platform tempahan hotel dalam talian, HotelsInIran, mendorong penggunaan Bitcoin, Cash Bitcoin, dan Ethereum untuk menempah penginapan di Iran.

Tetapi ini jelas tidak menyalahi undang-undang, mengingat ini adalah simpanan, dan tidak ada pertukaran mata wang yang berlaku di negara ini.

Iran menguatkan sekatan dan inflasi A.S. Gambar ini menunjukkan bandar Tehran, ibu kota Iran, dengan latar belakang gunung dan kabut.

Iran mungkin akan melancarkan cryptocurrencynya sendiri dalam masa sekatan A.S..

A.S. Merampas Aset Pemegang Crypto Iran

Kerajaan A.S. telah merampas bitcoin dari orang Iran dalam keadaan yang tidak jelas. Kecenderungan membimbangkan ini menyebabkan penglibatan Persatuan Blockchain Iran. Sekurang-kurangnya 500 bitcoin bernilai $ 5.77 juta setakat ini telah dirampas.

Bagaimanapun, pemerintah Iran tidak terlibat dalam masalah ini, kerana perdagangan dalam mata wang digital di negara ini adalah haram.

Kesimpulannya

Mengenai sama ada mata wang kripto dapat menyelesaikan keadaan Venezuela, negara ini mempunyai terlalu banyak masalah dalaman sehingga ekonominya dapat membuat kemajuan yang signifikan dalam jangka pendek.

Bagi Iran, negara itu mengeksport banyak minyak ke negara-negara berpengaruh ekonomi seperti China, yang mengimport sekitar 650,000 tong sehari.

Memanfaatkan sumber ini dan meyakinkan negara pengimport untuk menggunakan cryptocurrencynya (yang belum dilancarkan) pasti akan membantu ekonomi Iran menentang sekatan itu, sekurang-kurangnya secara teori.

Tetapi pada hakikatnya, gabungan kekuatan ekonomi akhirnya akan menentukan nasibnya.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map