Walaupun anda percaya, anda tidak perlu kaya untuk memiliki Bitcoin. Cryptocurrency seperti Bitcoin berfungsi sama seperti mata wang kertas yang disokong oleh kerajaan di dompet anda. Sebenarnya, ia berfungsi dengan lebih baik kerana dengan mata wang maya anda dapat membaginya menjadi unit yang hampir lebih kecil. Hari ini kita akan meneroka pecahan Bitcoin dan menerangkan betapa mudahnya mata wang Satoshi berfungsi berbanding dengan wang tunai setiap hari.

Bagilah & Menakluk

Penting untuk diperhatikan bahawa membahagikan sebarang mata wang kepada unit yang lebih kecil tidak menjadikannya kurang berharga. Sebenarnya, ini adalah prinsip teras agar sesuatu berfungsi sebagai wang. Beribu-ribu tahun yang lalu, anda boleh menukar ayam untuk buah atau mungkin beberapa bir untuk tukang untuk memperbaiki bumbung yang bocor.

Seperti yang anda bayangkan, membawa ayam, buah atau bir bukanlah cara yang sangat senang untuk menyimpan dan menukar nilai. Penemuan wang kertas yang disertakan dengannya kemungkinan untuk menyimpan dan menukar nilai dengan cepat dan mudah. Ia boleh ditambah, dikurangkan, dikalikan dan dibahagi dengan mudah. Seekor ayam? Tidak begitu banyak.

Ramai peminat cryptocurrency secara keliru percaya bahawa memiliki lebih dari satu aset berbanding yang lain menjadikannya lebih berharga. Contoh yang baik ialah Ripple. Mana yang lebih anda sukai, 100 Ripple atau 1/2 Bitcoin? Pada masa artikel ini, 100 Ripple akan memberi anda kira-kira $ 28 sementara 1/2 Bitcoin akan memberi anda $ 3 100.

Ini bukan tusukan Ripple tetapi sekadar ilustrasi. Mempunyai lebih daripada sesuatu yang orang secara kolektif percaya sebagai berharga adalah yang penting.

Pembalikan Nasib

Kembali pada tahun 2010 ketika Bitcoin tidak lain adalah harapan dan impian, seorang lelaki dari Florida membayar kekalahan ₿10 000 untuk 2 pizza. Sudah tentu, pada masa itu, dia tidak tahu bahawa Bitcoin akan meroket harga dalam beberapa tahun ke depan. Teruskan ke hari ini (pertengahan Ogos 2018) dan 2 Bitcoin akan membeli anda kira-kira 1150 pizza. Oh, bagaimana jadualnya bertukar!

Mata wang Satoshi. Mungkin transaksi cryptocurrency paling mahal dalam sejarah?

Mungkin transaksi cryptocurrency paling mahal dalam sejarah?

Tanda harga Bitcoin yang besar berbanding Dolar (dan wang kertas yang disokong oleh kerajaan lain) adalah sebahagian besarnya kerana salah urus sistem nilai semasa kami. Selama beribu-ribu tahun, kami menyaksikan penurunan nilai wang kami melalui hutang kerajaan yang belum dibayar dan pencetakan wang yang tidak terhingga.

Sekarang ini, kita sedang berdepan dengan krisis monetari yang lain. Semua wang yang dicetak itu perlu pergi ke suatu tempat. Dan ia masuk ke dalam stok, bon, perumahan dan hampir semua perkara yang dapat mengekalkan nilai. Anda boleh yakin bahawa ia juga beralih ke crypto.

Apa kaitannya dengan pecahan Bitcoin yang mungkin anda tanyakan? Nah, Bitcoin telah dirancang dengan mempertimbangkan sifat wang yang baik. Oleh kerana penurunan nilai wang kertas dan nilai Bitcoin meningkat, kita mesti mula membiasakan pecahan Bitcoin. Berniaga dalam mata wang Satoshi bukanlah sesuatu yang hanya dapat dilakukan oleh para pakar geek dan guru komputer.

Memecahnya

Unit Bitcoin terkecil dikenali sebagai Satoshi. Dinamakan sempena pencipta Bitcoin yang kini legenda, 1 Satoshi = 1 / 100,000,000 (satu 100 juta) Bitcoin. Dalam dolar Dolar $ 1 = kira-kira 16 500 Satoshi.

Mari kita lihat beberapa pecahan Bitcoin tambahan dan beberapa istilah yang digunakan untuk menerangkannya dalam komuniti kripto:

Unit terkecil seterusnya dipanggil a Microbitcoin (μBTC) yang sama dengan 100 Satoshi. Melangkah terus kita mempunyai Millibitcoin (mBTC). Nisbah mBTC ke Satoshi adalah 1: 100,000. Akhirnya, mari kita lihat simbol yang tidak begitu dikenali sebagai Kepingan (cBTC). The Bitcent = 1 juta Satoshi dan dapat disamakan dengan wang, nikel, dan dolar dalam mata wang AS.

Terdapat sebilangan laman penukaran di luar sana seperti pertukaran terbaik jika anda mencari kaedah cepat dan mudah untuk mengira nilai wang tunai tempatan anda berbanding mata wang Satoshi.

Mythbusting Cryptocurrency

Bitcoin direka sebagai sistem pertukaran nilai untuk hampir semua orang, di mana sahaja di dunia. Mereka yang mendakwa bahawa memiliki Bitcoin hanya untuk orang kaya tidak memahami teknologinya.

Bekalan Terhad

Pertama, ingat bahawa hanya akan ada kira-kira 21 juta Bitcoin yang ada. Dengan reka bentuk. Sekiranya kita hanya bekerja di Bitcoin yang hampir tidak cukup untuk membolehkan perdagangan bermakna di sebuah negara pulau kecil, jangan ingat seluruh dunia kira-kira 7 bilion orang. Membahagi Bitcoin ke dalam Satoshi dan nama konvensional lain sangat mustahak untuk menampung lebih banyak pengguna ketika mereka memasuki fenomena cryptocurrency.

Ini jauh lebih mudah dilakukan dengan mata wang maya kerana kita tidak perlu bimbang untuk membuat dan membawa sejumlah wang tunai dalam jumlah besar secara fizikal. Belum lagi seberapa besar faedah yang juga akan diberikan kepada alam sekitar.

Tidak serasi dengan Instrumen Kewangan Sedia Ada

Kedua, kebanyakan komuniti kewangan arus perdana nampaknya membandingkan Bitcoin dengan saham syarikat biasa. Dalam kebanyakan kes, anda sebenarnya tidak dapat memiliki sebilangan kecil stok. Pertimbangkan Berkshire Hathaway yang berniaga lebih dari $ 300k sesaham di Bursa Saham New York. Anda semestinya harus kaya untuk memilikinya.

Itu jelas tidak berlaku dengan Bitcoin. Mata wang kripto yang sah harus dilihat pertama sebagai mata wang dan mungkin kedua sebagai pelaburan.

Mata Wang Satoshi – Perubahan Minda

Mudah-mudahan, sekarang anda akan menyedari bahawa memegang sejumlah kecil (atau sebahagian kecil) Bitcoin masih bermanfaat. Kenyataan bahawa kebanyakan kita mungkin berurus niaga Satoshi dan tidak semestinya di Bitcoin adalah bukti betapa berharganya Bitcoin sejak ia bermula. Mata wang Satoshi adalah percubaan. Dan yang muda pada masa itu.

Sama seperti bayi, akan ada masalah dan rintangan gigi yang perlu diatasi. Peralihan dari penentuan harga dalam Bitcoin ke penentuan harga di Satoshis adalah sesuatu yang mental. Sebilangan besar umat manusia bahkan tidak menyedari mata wang maya untuk bermula. Oleh itu, sebenarnya tidak menjadi perhatian utama sehingga kita mula menggunakannya secara meluas dalam perdagangan pula.

Kaedah mudah bekerja dengan pecahan Bitcoin adalah dengan membayangkannya 1 Satoshi = $ 1. Kami mengambil ini lebih jauh dengan menukar 1 μBTC ke $ 100 dan seterusnya dari jadual di atas. Matematiknya bukan sains roket. Dan ya, mungkin nama-nama itu boleh menggunakan baik pulih, tetapi ia akan datang tepat pada waktunya. Buat masa ini, apa yang benar-benar perlu kita fahami ialah Bitcoin adalah kaedah pertukaran nilai yang fleksibel, boleh dibahagi dan berkebolehan.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me