Apakah Inisiatif Q? Sekarang, anda mungkin telah melihat apa yang dikatakan ramai orang rangkaian pembayaran besar seterusnya. Atau menurut yang lain, penipuan besar seterusnya. Sama ada anda berada dalam kriptosfera atau tidak, mesej berikut mungkin telah menemui suapan berita Facebook anda pada satu masa atau yang lain:

inisiatif q rujukan facebook

Salah satu daripada banyak Rujukan Q Inisiatif

Ini adalah tawaran yang menarik. Cukup daftar dengan nama dan alamat e-mel anda. Sebagai balasan, anda mendapat Q percuma, mata wang baru masa depan. Navigasi ke laman utama, dan anda akan melihat bahawa nilai mendaftar sekarang dianggarkan bernilai ribuan dolar setelah rangkaian tersebut disiarkan secara langsung.

Sekiranya anda rasa ini terlalu baik untuk menjadi kenyataan, anda tidak sendirian. Syarikat ini telah menerima berbagai kritikan di samping para penyokong yang berpendapat bahawa anda tidak akan rugi mencubanya. Oleh itu, untuk membantu anda, kami menguji Inisiatif Q, menganalisis beberapa tuntutan syarikat yang paling berani.

CoinCentral Court kini bersidang.

Tuntutan # 1: Anda Akan Mendapat Ribuan Melalui Pendaftaran

Halaman utama Inisiatif Q dengan huruf besar dan tebal yang mendaftar hari ini bernilai dianggarkan nilai lebih dari $ 15,000. Perhatikan lipatan.

Halaman utama Inisiatif Q

Inisiatif Q membuat beberapa tuntutan yang berani.

Di bawah itu, dalam huruf yang lebih kecil dan lebih ringan, terdapat beberapa andaian kritikal. Mari kita periksa satu persatu.

# 1: Satu Q = Satu USD

Andaian pertama adalah bahawa setiap Q akan mempunyai nilai satu USD. Inilah cara penilaian mereka:

  1. Kad kredit berjumlah $ 20 trilion dalam transaksi tahunan.
  2. Jumlah wang di dunia adalah sekitar separuh daripada aktiviti ekonomi dunia.
  3. Oleh itu, dengan Q menggantikan kad kredit, nilai keseluruhan semua Q adalah $ 10 trilion.
  4. Dua trilion Q kini ada, jadi walaupun hanya dengan seperlima dari penggunaan yang dirancang, setiap Q akan bernilai satu dolar.

Keliru lagi?

Terdapat beberapa lubang dalam rasional ini. Bendera merah terbesar ialah kad kredit sebenarnya tidak merangkumi $ 20 trilion dalam transaksi tahunan. Angka itu mewakili jumlah transaksi tahunan semua kad (debit, kredit dan prabayar), bukan hanya kad kredit. Sebenarnya, kad debit membentuk sebahagian besar nombor ini.

Pukul satu.

Perbandingan Q dengan kad kredit juga tidak dapat dilupakan. Laman web tidak mengandungi kata-kata mengenai kredit atau kadar faedah. Sebaliknya, mereka membandingkan pengedaran Q awal mereka dengan cara di mana kad kredit pertama mendapat populariti. Untuk menyelesaikan masalah penggunaan kad kredit ayam atau telur, BankAmericard menghantar kad mereka kepada 60,000 penduduk Fresno. Oleh kerana begitu banyak penduduk sekarang mempunyai kad, mereka dapat dengan mudah meyakinkan peniaga untuk menerimanya.

Walau bagaimanapun, perbandingan itu tidak dapat dilaksanakan untuk Inisiatif Q. Penduduk yang menggunakan BankAmericard mereka masih harus melunaskan baki mereka. Mereka tidak menerima wang percuma.

Pukul dua.

Akhirnya, mendapatkan penggunaan di seperlima pasaran akan menjadi sukar. Dengan permulaan penyelesaian pembayaran yang sama, jika tidak lebih baik, seperti Bitcoin dan pembayaran mudah alih tradisional, Inisiatif Q dapat dengan mudah terjebak dalam permainan mengejar berterusan.

Serangan tiga; anda keluar.

# 2: Anda Perlu Menyelesaikan Tugas Tambahan untuk Menerima Q anda

Hasil tangkapan yang kedua, sedikit tersembunyi ialah anda memperoleh hanya sepuluh peratus daripada Q yang diperuntukkan anda setelah mendaftar. Anda mendapat tambahan empat puluh peratus hanya setelah menjemput lima rakan.

Adapun separuh baki? Anda perlu melakukan beberapa tugas masa depan untuk menerimanya. Ini adalah sangkaan sesiapa sahaja tentang apa yang akan berlaku.

Putusan – Bersalah

Anggaran ganjaran Inisiatif Q mengandungi terlalu banyak andaian yang terlalu yakin untuk dianggap realistik. Memandangkan overestimation dari ukuran pasaran dan peratusan adopsi dan rintangan tambahan yang mungkin akan anda lalui, jangan berharap untuk menerima keseluruhan jumlah.

Strategi pemasaran ini adalah cara yang cemerlang untuk mendapatkan pengiktirafan jenama dan pengguna berpotensi – walaupun sedikit menipu.

Tuntutan # 2: Orang-orang Ex-PayPal Memulakan Inisiatif Q

Perkataan yang tepat ini tidak muncul di laman web. Walau bagaimanapun, ia muncul tepat di bahagian atas catatan Facebook yang mendorong syarikat anda untuk berkongsi semasa mendaftar. Ini sekali lagi sekiranya anda tidak melihatnya dengan cukup.

inisiatif q rujukan facebook

“Bekas lelaki PayPal”

Mari kita menggali beberapa pasukan. Laman web Initiative Q hanya menyenaraikan seorang ahli pasukan – pengasasnya, Saar Wilf. Inilah fakta-fakta:

  • Wilf mengasaskan syarikat keselamatan pembayaran, Fraud Sciences. Nama yang meragukan, kami tahu.
  • Pada tahun 2008, PayPal memperoleh Ilmu Penipuan dengan harga $ 169 juta.
  • Menurutnya Profil LinkedIn, Wilf berkhidmat sebagai Pengarah di PayPal selama dua tahun.

Wilf juga aktif sebagai Ketua dewan beberapa syarikat, termasuk enam di antaranya masih aktif. Memanggilnya sebagai “bekas lelaki PayPal,” walaupun secara teknikal betul, adalah menyesatkan.

Laman web ini juga menyatakan bahawa Wilf bekerjasama dengan ahli ekonomi Lawrence H. White untuk mengembangkan model kewangan rangkaian. Tidak ada alasan untuk meragui kenyataan ini. White malah menyebut Inisiatif Q dalam artikelnya Bitcoin Selepas 10 Tahun, menggambarkannya sebagai:

“Bukan cryptocurrency yang diatur oleh program, tetapi wang bukan komoditi swasta yang kuantitinya ditadbir oleh lembaga manusia yang berjanji untuk menstabilkan daya beli.”

White adalah perunding berbayar untuk syarikat itu. Ambil itu sesuka hati.

Putusan – Tidak Bersalah

Sudah jelas bahawa orang yang sah menjalankan Inisiatif Q, dan mereka mempunyai resume yang mengagumkan. Pasukan ini tidak benar-benar memenuhi tuntutan “bekas lelaki PayPal”, tetapi mari kita sekali lagi memperhatikan perbezaan untuk pemasaran yang bijak.

Tuntutan # 3: Inisiatif Q adalah Peningkatan pada Cryptocurrency (Dan Sistem Pembayaran Tradisional)

Dari semua tuntutan, ini adalah yang paling subjektif. Dan, jika kita jujur, kita sedikit berat sebelah terhadap bersalah memerintah. Kami akan cuba melihat secara objektif setiap argumen secara berasingan.

Inisiatif Q > Cryptocurrency

Inisiatif Q mempunyai keseluruhan bahagiannya Bahagian Soalan Lazim didedikasikan untuk bagaimana ia lebih baik daripada cryptocurrency. Kecuali, mereka hanya memperdebatkan satu keuntungan dari crypto, mengabaikan nilai selebihnya.

Mereka berpendapat bahawa cryptocurrency hanyalah “wang digital yang sukar untuk dipalsukan,” menyelesaikan masalah yang tidak wujud. Laman web gagal menyebutkan ketahanan penapisan dan kemampuannya untuk membolehkan kedaulatan diri melalui sistem tanpa kepercayaan. Tetapi, jangan sampai terperinci dalam perinciannya.

Kepalsuan lain yang ditunjukkan oleh Inisiatif Q termasuk:

  • Bitcoin menyokong hanya dua transaksi sesaat. Purata Bitcoin tujuh transaksi sesaat, dan jika anda menganalisis sebarang hari secara rawak dengan jumlah urus niaga yang ketara, anda dapat melihatnya dapat dicapai lebih dari dua. Angka-angka ini semuanya tanpa pelaksanaan penskalaan lapisan kedua juga.
  • Cryptocurrency tidak mempunyai dasar monetari atau terlalu mudah. Kedua-dua bahagian penyataan ini tidak betul. Semua cryptocurrency mempunyai beberapa jenis dasar monetari (tidak ada inflasi masih merupakan dasar monetari). Dan banyak cryptocurrency mempunyai sistem kewangan yang kompleks. Apa itu sederhana adalah bahawa dasar fiskal ini dibentuk melalui pengaturcaraan di luar kawalan pengambilan keputusan manusia yang tidak rasional.
  • Pengguna cryptocurrency diharapkan dapat menjalankan prosedur keselamatan yang rumit seperti:
  • menghasilkan kunci kriptografi menggunakan dadu,
  • memasukkannya ke dalam komputer riba yang tidak digunakan yang kemudiannya musnah,
  • menyimpan kunci menggunakan perkakasan khas dari pelbagai pengeluar,
  • dan menyimpan sandaran kertas di peti besi bank.

Kami tidak perlu menerangkan bagaimana proses ini adalah generalisasi yang jelas.

Sebagai penghargaan dari pasukan Initiative Q, mereka dengan tepat mengemukakan beberapa kritikan yang sah terhadap cryptocurrency seperti penggunaan tenaganya, nilai yang tidak stabil, dan tidak dapat dipulihkan. Walaupun yang terakhir mungkin sesuatu yang positif bergantung pada siapa anda bercakap.

Pasukan Initiative Q cuba menjauhkan mata wang mereka dari cryptocurrency sehingga sukar untuk mengetahui di mana nilai tambahnya berbanding mata wang tradisional. Yang membawa kita ke soalan terakhir kita.

Bagaimana Inisiatif Q Berbeza Sistem Kewangan Tradisional?

Untuk menjawab soalan ini, lebih baik anda menarik petikan terus dari laman web Inisiatif Q.

“Jawatankuasa ini hanya akan mengeluarkan duit syiling baru untuk tujuan menjaga kestabilan, dan meningkatkan penggunaan – serupa dengan bagaimana mata wang terbesar di dunia diuruskan. “

“Maklumat transaksi di rangkaian pembayaran Q akan ditangani sama dengan bagaimana rangkaian pembayaran dan perbankan semasa beroperasi… “

Syarikat seperti Apple, Google dan Amazon telah mengembangkan ciri tersebut, tetapi mereka masih digunakan dalam sebahagian kecil transaksi. “

Anda mungkin mendapat gambar sekarang. Inisiatif Q nampaknya mengambil semua bahagian yang terpisah dari sistem kewangan tradisional dan … tidak melakukan apa-apa selain menggabungkannya lagi.

Putusan – Bersalah

Adalah tugas yang sukar untuk mengetahui dengan tepat apa itu Inisiatif Q. Syarikat ini meletakkan dirinya sebagai penambahbaikan sistem pembayaran semasa tanpa benar-benar memberikan perincian tentang bagaimana itu benar. Ini adalah sistem monetari yang dikendalikan secara terpusat menggunakan banyak prinsip yang sama dengan bank dan teknologi yang sudah ada di pasaran.

Sekiranya mereka tidak cukup memahami perkara ini, itu pasti bukan cryptocurrency. (Walaupun cryptocurrency “boleh digunakan dalam backend Inisiatif Q, untuk penyelesaian antara ejen Q.”)

Kesimpulan – Adakah Inisiatif Q Sah?

Setelah melihat bukti, kita dapat menyimpulkan bahawa Inisiatif Q mungkin bukan penipuan. Walau bagaimanapun, keputusan ini tidak bermaksud bahawa projek itu sama sekali tidak sah.

Ciri paling menonjol yang dipromosikan oleh Initiative Q adalah penyatuan fungsi wang tunai dan kad ke dalam telefon pintar. Kami bersetuju bahawa ini adalah idea yang bagus. Cuma, ia sudah ada (Apple Pay, Samsung Pay).

Semua Inisiatif Q sepertinya sedang dilakukan adalah mendigitalkan sistem kewangan kita sekarang sambil mencungkilnya melalui mata wang yang tidak bernilai dan taktik pemasaran yang dipersoalkan. Pasukan ini bahkan tidak merancang untuk membina rangkaian sehingga pertengahan 2019, dan hanya jika mendapat daya tarikan yang signifikan sebelum itu.

Pada akhirnya, pilihan untuk mendaftar adalah pilihan anda sendiri. Tetapi kami yakin bahawa pada dasarnya, itu akan lebih daripada nama dan alamat e-mel anda yang akan anda tinggalkan.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me