Model perniagaan terpusat telah menjadi asas ekonomi dunia selama berabad-abad. Namun, kita sudah mulai melihat tahap awal gerakan menuju desentralisasi. Walaupun kebanyakan organisasi masih cenderung bergantung pada model perniagaan terpusat, model perniagaan blockchain yang terdesentralisasi semakin popular.

Model perniagaan blockchain yang terdesentralisasi terdengar bagus dalam teori. Walau bagaimanapun, penting untuk memahami bagaimana model ini berfungsi dalam praktiknya. Dalam artikel ini, kami akan membandingkan dua model perniagaan yang berbeza ini dan cuba memahami bagaimana model perniagaan blockchain yang terdesentralisasi dapat memimpin ekonomi masa depan.

Proses Membuat Keputusan / Pemerintahan

Sebilangan besar perniagaan membuat keputusan berdasarkan kepemimpinan hierarki dan tidak berdasarkan konsensus yang dicapai melalui pengundian awam. Contohnya, dasar yang dibuat oleh syarikat seperti Apple atau Google menentukan sama ada aplikasi mudah alih baru akan disetujui atau tidak. Di bawah sistem ini, beberapa orang penting dalam syarikat membuat penentuan ini atau menetapkan sistem dan polisi pemerintahan. Ini adalah model perniagaan yang sangat berpusat.

Contoh lain ialah kemampuan bank untuk menentukan berapa banyak wang yang dapat dikeluarkan oleh pelanggannya setiap hari. Walaupun had ini berpotensi dinaikkan dan diubah, melakukannya memerlukan proses persetujuan dari bank: pihak berkuasa terpusat. Pada dasarnya, perniagaan ini memerlukan banyak pengawasan dan kadang-kadang dapat menghalangi kemungkinan inovasi hanya kerana reka bentuk model perniagaan mereka.

Sebaliknya, proses membuat keputusan dalam sistem desentralisasi dapat dibuat untuk memihak kepada kebanyakan pengguna dan bukan hanya mereka yang menerajui syarikat. Sebagai contoh, alih-alih meminta Apple dan Google mengkaji semua penyerahan kandungan secara satu per satu, banyak sistem terdesentralisasi mengusulkan model baru di mana setiap orang di platform sebenarnya dapat memiliki suara yang sama untuk menentukan apakah kandungannya ada atau tidak. diterima.

Bagi syarikat, model perniagaan blockchain yang terdesentralisasi akan menjadikan proses persetujuan jauh lebih murah dan lebih mudah. Namun, penting untuk diperhatikan bahawa masalah yang diketahui sekarang seperti serangan 51% mungkin menyebabkan “pelaku buruk” pada sistem yang dapat menyetujui kandungan berkualiti buruk. Oleh itu, projek blockchain mesti berfikir secara kreatif tentang bagaimana memberi insentif kepada pelakon yang baik dalam model ini. Sekiranya syarikat yang terdesentralisasi dapat menjaga “pelaku yang baik” bertanggung jawab atas proses pembuatan keputusan, ia dapat mewujudkan apa yang dikenal sebagai organisasi otonomi yang terdesentralisasi (DAO).

mesyuarat perniagaan

Pendapatan / Model Kewangan

Dalam kes platform muat turun digital, wang juga akhirnya dikendalikan oleh pihak berkuasa berpusat. Sebagai contoh, Apple dan Google menggunakan pembahagian 70-30 hasil untuk aplikasi mudah alih, lagu, ebook, dan produk lain yang dijual di platform mereka. Walaupun pemaju menyimpan sebahagian besar dana, penting untuk diperhatikan bahawa syarikat-syarikat ini memproses 100% pembayaran dan menyimpan sebahagian besar pendapatan, menjadikannya sangat terpusat dari perspektif monetari.

Model perniagaan blockchain yang terdesentralisasi ingin memenangi pengeluar kandungan (iaitu pembangun aplikasi, pemuzik, dll.) Dengan penekanan keseluruhannya kepada penghargaan yang lebih baik untuk pengeluar kandungan. Walaupun asas pengguna untuk kedai aplikasi yang terdesentralisasi belum banyak meningkat, banyak projek ini mempunyai model perniagaan di tempat yang jauh lebih menguntungkan dari perspektif pengeluar kandungan. Bayangkan jika pembahagian pendapatan di kedai aplikasi yang terdesentralisasi mendekati 99-1 (atau lebih rendah) daripada 70-30. Itulah syarikat seperti Status dan Sekatan menawarkan.

sekatan

Penyimpanan Data / Media Sosial

Faktor lain yang menjadikan perniagaan berpusat adalah sifat penyimpanan data. Sebagai contoh, syarikat seperti Facebook menyimpan data sensitif dalam pangkalan data terpusat. Ini adalah sebahagian daripada sebab mengapa tidak ada kos awal bagi pengguna untuk mendaftar dan menggunakan laman web ini. Paling tidak, data mengenai sistem ini dapat dijual untuk mendapatkan keuntungan secara tidak langsung melalui iklan berdasarkan demografi yang disasarkan. Maklumat penting mulai dari usia pengguna hingga hobinya sangat berharga dan mudah diakses kerana pangkalan data terpusat.

Pada platform media sosial yang terdesentralisasi, data umumnya tidak dijual untuk keuntungan melalui iklan yang disasarkan. Ini kerana platform media sosial tidak akan menjadi pemegang data pengguna utama dalam model perniagaan yang terdesentralisasi. Dari perspektif pengguna, ini menjadikannya lebih mudah untuk melindungi data peribadi dan mempunyai lebih banyak pilihan bagaimana data digunakan.

Dilema bagi perusahaan, bagaimanapun, adalah bagaimana membuat model perniagaan yang menghasilkan wang tanpa memiliki akses ke data yang dapat digunakan untuk menghasilkan pendapatan melalui iklan yang disasarkan. Ini mungkin memerlukan peralihan dari model percuma ke model ekonomi perkongsian berbayar di mana syarikat akan mendapat sebahagian kecil pembayaran mikro setiap kali pengguna membayar satu sama lain untuk penjanaan kandungan, suka, pandangan, dll. Untuk perniagaan, ini terdengar seperti cara yang baik untuk menjana pendapatan. Walau bagaimanapun, pengguna platform yang terdesentralisasi harus bersedia menerima perubahan ini. Kami sudah mulai melihat model jenis ini digunakan di laman web seperti Steemit.

steemit

Model perniagaan mana yang lebih baik?

Dalam kes yang disebutkan di atas untuk model perniagaan terpusat, banyak jenis pengguna melihat kekurangan sistemik. Perkara seperti kurangnya kemampuan membuat keputusan untuk pengguna, pembahagian hasil yang tidak adil untuk pengeluar kandungan, dan kurangnya perlindungan data / privasi pengguna secara keseluruhan menimbulkan banyak masalah.

Sebilangan besar model perniagaan blockchain yang terdesentralisasi hanya pada peringkat awal dan belum muncul untuk menyaingi rakan sepusat mereka. Walau bagaimanapun, penting untuk memahami bagaimana dan mengapa beberapa projek blockchain yang baru muncul berpotensi menawarkan penyelesaian yang lebih baik.

Pada waktunya, model perniagaan yang terdesentralisasi harus jauh lebih baik daripada sistem terpusat semasa yang kebanyakan orang gunakan sekarang. Namun, peralihan ke arah model perniagaan yang terdesentralisasi tidak mudah dilakukan dalam sekelip mata. Pertama, perlu dilakukan banyak pertimbangan.

Walaupun desentralisasi akhirnya lebih baik untuk sebilangan besar pengeluar dan pengguna kandungan, syarikat yang terdesentralisasi juga harus inovatif ketika mencari keseimbangan yang betul antara penggunaan pengguna dan keuntungan. Masih belum ditentukan bagaimana perubahan model perniagaan akan berlaku dan syarikat mana yang akhirnya akan memimpin pergerakan ini.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me