Penyulitan utama adalah inti cryptocurrency. Itu pun namanya – bahagian crypto dari cryptocurrency. Minat dalam mata wang digital berada pada tahap tinggi sepanjang masa, sehingga sekarang, bahkan pelabur Bitcoin yang paling kasual mungkin dapat berbicara melalui asas-asas lejar diedarkan. Walau bagaimanapun, jika anda adalah seseorang yang sukar untuk menjelaskan cara penyulitan utama berfungsi, itu semua akan berubah dengan penjelasan berguna kami.

Setiap orang yang mempunyai cryptocurrency mempunyai kunci peribadi dan kunci awam. Setiap kunci hanyalah rentetan huruf dan nombor yang dihubungkan secara kriptografi. Sekiranya semua mata wang anda ada di bursa, anda mungkin tidak mengetahui kunci anda, tetapi tetap ada. Sekiranya semua duit syiling anda ada di bursa, anda benar-benar perlu memperbaikinya dan memindahkannya ke dalam dompet yang selamat.

Dengan memiliki dompet digital, anda memiliki kunci awam dan peribadi anda. Kekunci ini hanyalah rentetan huruf dan nombor yang panjang. Walaupun anda berkongsi secara terbuka kepada umum, anda perlu memastikan kunci peribadi anda tetap selamat. Memberi tahu seseorang kunci peribadi anda sama dengan menyerahkan simpanan anda. Tetapi kunci awam hanya bersifat umum. Seseorang yang mengetahui kunci awam anda tidak memberi mereka sebarang lesen untuk mendapatkan mata wang digital mereka pada mata wang digital anda.

Kriptografi Simetri

Kriptografi simetri sama dengan kunci pintu biasa yang kita gunakan dalam kehidupan sebenar. Terdapat satu kunci yang berfungsi untuk membuka dan mengunci.

Sekarang, bayangkan Alice sedang menghantar paket data rahsia kepada Bob. Alice menghasilkan cipher untuk menyulitkan data tersebut dengan selamat. Ketika Bob menerima paket dari Alice, dia memberinya sandi yang digunakannya untuk menyulitkan data, dan dia menggunakannya untuk mendekripsi data.

Ini dikenali sebagai kriptografi simetri. Ini bermaksud mereka menggunakan kunci yang sama untuk menyulitkan dan menyahsulitkan data yang dihantar dalam bentuk digital.

Kelemahan utama penggunaan kriptografi simetri adalah bahawa lapisan keselamatan lebih lanjut diperlukan untuk menghantar dan menerima penyekat. Jika tidak, ada risiko bahawa sesiapa sahaja dapat memintas penyekat, dan paket data tidak lagi peribadi.

Kriptografi Asimetri

Dengan menggunakan penyulitan kunci awam, kita dapat mengatasi masalah yang memerlukan lapisan keselamatan tambahan. Kunci awam dan kunci peribadi yang berfungsi sebagai pasangan bermaksud kunci peribadi tidak perlu dikongsi dengan sesiapa pun. Bagaimana mereka bekerjasama?

Kini Alice dan Bob mempunyai kunci awam dan peribadi mereka sendiri. Mereka masing-masing saling mengetahui kunci awam, tetapi kunci peribadinya adalah peribadi. Alice ingin menghantar sebungkus data kepada Bob, jadi dia menyulitkannya menggunakan kunci awam Bob. Oleh kerana dia menggunakan kunci awam Bob, hanya Bob sendiri yang dapat mendekripsi bungkusan itu, dengan menggunakan kunci peribadinya.

Penyulitan kunci awam melibatkan banyak pengiraan sehingga tidak sesuai untuk menghantar sejumlah besar data. Walau bagaimanapun, anda juga dapat menggunakannya untuk mengenkripsi kunci simetri, yang dapat menyimpan data tambahan.

Penyulitan Kunci Peribadi dan Tandatangan Digital

Anda tidak akan pernah mahu menghantar data peribadi menggunakan kunci peribadi anda untuk penyulitan kerana sesiapa sahaja yang mempunyai kunci awam dapat menyahsulitkannya. Walau bagaimanapun, kunci peribadi juga boleh berfungsi sebagai tanda tangan digital, kerana unik untuk satu individu.

Tandatangan

Tandatangan digital menggantikan keperluan untuk tandatangan fizikal.

Katakan bahawa Alice menerima sebungkus data, tetapi dia tidak tahu siapa yang menghantarnya. Namun, dia mempunyai kunci umum semua rakannya, jadi salah seorang dari mereka pasti telah menghantarnya. Dia melalui dan secara sistematik cuba menyahsulitkan data sehingga akhirnya, kunci Bob adalah satu-satunya yang mendekripsi data tersebut. Alice kemudian tahu bahawa hanya Bob yang dapat menghantar data itu kerana hanya kunci peribadi Bob yang dapat menyulitkannya.

Keselamatan Kunci Peribadi

Penjelasan ini berfungsi untuk menunjukkan pentingnya menjaga keselamatan kunci peribadi anda. Blockchain asal, Bitcoin, menyimpan semua urus niaga secara tidak berbalik. Sebaik sahaja anda memasukkan kunci peribadi anda, perdagangan akan diproses, dan tidak akan dibatalkan. Oleh itu, mereka yang telah meretas kunci peribadi mereka dan Bitcoin mereka dicuri tidak akan dapat mengembalikannya.

Penyimpanan kunci peribadi adalah salah satu masalah cryptocurrency yang paling asas. Walaupun dompet simpanan sejuk tetap menjadi kaedah paling selamat untuk memegang syiling digital, mereka bergantung pada pengguna yang menyimpan kunci peribadinya dengan selamat. Dompet seperti Trezor atau Ledger Nano S menggunakan PIN dan sistem pemulihan benih. Walau bagaimanapun, anda perlu menyimpan PIN dan pemulihan benih di tempat yang selamat.

Lejar Nano S

The Ledger Nano S adalah antara pilihan utama dompet perkakasan kami

Sebaik-baiknya, tempat selamat juga bermaksud di luar talian. Tahun lepas, ia dilaporkan bahawa program perisian hasad Cryptoshuffler telah mencuri Bitcoin bernilai $ 150k. Program ini akan bersembunyi di komputer pengguna dan menunggu sehingga sesuatu yang kelihatan seperti kunci Bitcoin mendarat di papan keratan mereka. Dengan maklumat tersebut, pencipta perisian hasad dapat menguras dana sasaran dengan mudah.

Ironinya, cara paling selamat untuk menyimpan kunci peribadi atau benih pemulihan adalah dengan menuliskannya di atas sehelai kertas; namun, ini juga tidak mudah dibendung sekiranya kertas tersalah tangan.

Pemikiran Akhir

Walaupun ada yang boleh melakukan transaksi cryptocurrency tanpa mengetahui apa-apa mengenai penyulitan utama, dalam kes ini, pengetahuan adalah kekuatan. Orang yang memahami apa yang boleh dilakukan oleh kunci peribadi dan kunci awam lebih cenderung untuk menjaga dengan betul untuk memastikan kunci peribadinya tetap peribadi. Walau bagaimanapun, masalah dengan keselamatan utama, penyulitan utama adalah penggunaan kriptografi yang elegan untuk memastikan transaksi duit syiling digital kita selamat.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me