Walaupun terdapat banyak contoh yang bertentangan, banyak orang masih memasukkan cryptocurrency dan aktiviti jenayah ke dalam baldi yang sama. Tetapi adakah ini lahir dari kebodohan atau fakta? Kita semua takut tidak diketahui. Mungkin ini sebahagiannya kerana, bagi orang awam, mata wang digital tiba-tiba kelihatan mengambil alih.

Walaupun membuktikan bahawa cryptocurrency lebih daripada sekadar menghindari cukai, mengapa begitu banyak orang masih membuat perkaitan antara Bitcoin dan perbuatan jahat?

Jalan Sutera

Sekiranya Jalan Sutera menyusun gambar laluan perdagangan kuno antara Timur dan Barat, dan pedagang yang tidak sabar ingin pengembaraan, versi anda memerlukan sedikit pengemaskinian. Ramai orang memikirkan cryptocurrency dan aktiviti jenayah kerana Jalan Sutera laman web yang menggunakan Bitcoin sebagai mata wang utamanya.

Ia adalah pasaran dalam talian untuk membeli dan menjual ubat-ubatan, senjata, dan semua perkara yang haram di laman web gelap. Di samping meningkatkan populariti Bitcoin, The Silk Road juga mencemarkan reputasinya. Sama seperti bekas kekasih beracun yang anda tahu itu buruk bagi anda, Bitcoin dan The Silk Road tidak dapat dipisahkan.

Ketika Bitcoin mencapai keseimbangan dengan dolar pada tahun 2011, jual beli di The Silk Road adalah mudah. Itu juga relatif tidak dikenali – sehingga Feds mula menyiasat, mencari, dan mendakwa penjenayah dan laman web ditutup. Tetapi kesan reputasi Bitcoin terus berlanjutan.

Jenayah siber

Gambaran penjenayah siber dalam hoodie hitam dengan latar belakang teknologi.

Adakah cryptocurrency dan jenayah siber sinonim?

Sebab lain orang mengaitkan cryptocurrency dan aktiviti jenayah adalah jenayah siber. Malangnya, menjadi digital asli, cryptocurrency seperti Bitcoin menjadi pilihan kaedah pembayaran penjenayah siber semasa menggunakan Ransomware. Oleh kerana tidak ada lokasi fizikal yang disambungkan ke dompet cryptocurrency, pelaku jauh lebih sukar untuk dikesan.

Fikirkan Bitcoin dan dompet cryptocurrency lain sebagai setara siber akaun luar pesisir di Kepulauan Cayman. Penjual dadah dan penjahat telah menggunakannya selama bertahun-tahun, sekarang mereka hanya berada di internet.

Walau bagaimanapun, kerana Bitcoin tidak sebodoh orang sangka, penendang itu datang ketika penjenayah itu cuba menukar Bitcoin mereka menjadi dolar.

Sudah tentu ada jalan penyelesaian, seperti pertukaran crypto ke crypto yang tidak meminta pengguna membuat akaun. Di AS, protokol KYC dan AML secara berkesan menghalang transaksi seperti ini. Tetapi banyak negara lain masih membenarkan mereka tidak dikenali.

Cryptojacking adalah masalah lain yang semakin besar di ruang keselamatan siber. Walaupun niat penggodam adalah menggunakan kekuatan komputasi untuk menambang cryptocurrency, bukan untuk mencuri dana secara terang-terangan, mereka masih mencuri elektrik dan membuat peranti berjalan lebih lambat. Selagi mengumpulkan duit syiling berjuta-juta dolar seperti Monero.

Sebilangan besar syarikat kini berada di hadapan cryptojackers sekarang. Mereka menggunakan pengurusan tampalan yang berkesan dan meningkatkan kebersihan siber pekerja. Individu juga dapat melindungi diri mereka dengan memasang program penyekat iklan dan antivirus. Tetapi itu tidak menghentikan penggodam pintar yang semakin kreatif setiap hari, sama ada mereka menggunakan reka bentuk WordPress percuma atau iklan jahat.

Ia sama sekali tidak membantu memisahkan hubungan cryptocurrency dan aktiviti jenayah.

Tanpa Nama

Tidak ada orang yang mahu tetap tidak dikenali sebagai samseng samseng atau mafia. Bagaimanapun, kebanyakan warganegara yang tegas tidak ragu-ragu mengenai data mereka. Sekiranya tidak digunakan tanpa pengetahuan mereka oleh syarikat seperti Facebook, pada amnya tidak penting bagi mereka bahawa urus niaga mereka dirahsiakan.

Kenyataan bahawa sebilangan cryptocurrency tanpa nama menimbulkan hubungan masyarakat cryptocurrency dan aktiviti jenayah. Perincian seseorang diganti dengan kunci akaun tentunya menjadi pemboleh pelbagai jenis kegiatan jenayah. Ini termasuk pengelakan cukai, membeli barang haram, pengubahan wang haram, dan juga pelarian modal.

Sejumlah orang setakat ini telah menggunakan cryptocurrency untuk mengirim sejumlah besar wang di luar negara mereka. Selain itu, sumber jumlahnya mungkin tidak diketahui, tidak seperti bank yang menghendaki pelanggan membenarkan sumber dana.

Namun, banyak yang berpendapat bahawa anonim dan privasi adalah hak seseorang. Dan sebenarnya, Bitcoin muncul sebagai tindak balas terhadap krisis kewangan 2008. Itu boleh dikatakan salah satu pusat kegiatan jenayah paling gelap yang pernah disaksikan.

Terima kasih kepada berlakunya korupsi agensi dan kerajaan yang berpusat, Bitcoin dilahirkan. Dan pemaju awal cryptocurrency yang dikenal pasti sebagai cypherpunks, berpendapat bahawa privasi adalah perlu bagi masyarakat terbuka di zaman elektronik.

Ironinya, mata wang fiat jauh lebih sesuai untuk pengubahan wang haram daripada crypto, dengan Dolar AS menjadi penjenayah pilihan. Sebenarnya jauh lebih mudah untuk tidak meninggalkan jejak dengan wang dolar daripada menggunakan cryptocurrency kerana jejak digital anda hampir selalu dapat dijejaki.

Penipuan

Howey Coins adalah ICO palsu yang digunakan oleh SEC untuk memberi pengajaran kepada pelabur. Gambar ini adalah tangkapan skrin penjualan token pra-ICO Howey Coins.

Howey Coin, sebuah “penipuan” SEC untuk membantu memberi pengajaran kepada pelabur mengenai bahaya penipuan ICO.

Daripada mendengar tentang semua ICO yang berjaya, tajuk utama memberi perhatian lebih kepada penipuan cryptocurrency. Orang ramai yang tidak terlibat dalam bidang cryptocurrency mungkin tidak mendengar tentang sumbangan amal yang dibuat dalam Bitcoin, atau Ethereum membina dunia yang terdesentralisasi. Tetapi mereka mendengarnya 10 peratus daripada semua dana ICO dicuri pada tahun 2017. Atau lebih 80 peratus dari semua ICO adalah penipuan.

Penipuan ICO adalah masalah besar sehingga SEC mengeluarkannya untuk menunjukkan betapa mudahnya penipuan ini dan untuk mendidik para pelabur. Dengan pengawal selia mula memberi perhatian lebih dan semakin ketat pada ICO, jumlah penipuan akan mulai berkurang. Dan dengan syarikat seperti Google dan Facebook melarang pengiklanan dan selebriti ICO bermula kurang menyokong ICO (termasuk “Shitcoin Shiller” John McAfee), lebih banyak pelabur dapat diselamatkan.

Tetapi penipuan ICO adalah satu lagi pencetus kepada persatuan aktiviti cryptocurrency dan aktiviti jenayah. Dan penipu selalu mencari jalan untuk melarang larangan iklan, menggunakan media sosial dan menawarkan untuk menghantar Ether kembali kepada orang yang menghantarnya terlebih dahulu kepada mereka.

Anda harus mengakui, sukar untuk bersimpati dengan jenis orang yang akan mendapat penipuan ini dengan jelas, namun terdapat banyak mangsa yang tidak bernasib baik. Penipuan ini telah menyebabkan banyak nama berprofil tinggi dalam crypto memasukkan “tidak memberikan ETH” selepas namanya. Lihat sahaja Twitter Vitalik.

Tangkapan skrin profil Twitter Vitalik Buterin, yang menyatakan bahawa dia tidak memberi jalan ETH.

Vitalik “Tidak memberi ETH” Buterin

Cryptocurrency dan Aktiviti Jenayah – Persatuan Hidup

Kurangnya peraturan sejauh ini menyebabkan persatuan penjenayah mencapai tahap demam, dengan ruang crypto sering disebut sebagai Wild West. Namun, peraturan mulai muncul dalam berbagai bentuk di seluruh dunia tahun ini.

Di AS, SEC meminta semua bursa untuk mendaftar sebagai bursa sekuriti. Di seluruh dunia, negara-negara lain merangka kerangka undang-undang untuk melindungi pelabur tanpa menyekat inovasi.

Kami akan selalu mengaitkan sejumlah besar wang tunai dengan penjenayah. Tetapi apabila orang menjadi lebih arif mengenai cryptocurrency, semoga reaksi lutut mengenai jenayahnya akan mulai hilang. Dan sudah kelihatan perubahan di udara.

Oleh itu, tidak dapat dielakkan bahawa penjenayah akan menggunakan cryptocurrency untuk perbuatan jahat, selagi ada penjenayah di dunia kita. Dengan cara yang sama mereka akan terus merompak bank, saling membunuh, dan memulakan perang. Kami tidak mengaitkan bank-bank besar dengan kegiatan jenayah walaupun selepas tahun 2008, jadi mungkin sudah waktunya untuk membiarkan mata wang kripto tersekat.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me