Penurunan lebih dari 80 peratus yang dilihat di Bitcoin dan pasaran crypto lain mungkin masih membuat anda menggelengkan kepala. Sudah hampir satu tahun sejak epik Bitcoin meletus. Pasaran beruang Crypto yang seterusnya mungkin telah merosakkan nilai portfolio crypto anda. Anda juga mungkin sukar memahami bagaimana dan mengapa kemalangan pasaran kripto. Walaupun sudah terlambat untuk membuat kesilapan pelaburan crypto anda, tidak pernah terlambat untuk melakukan bedah siasat.

Berikut adalah gambaran yang lebih mendalam mengenai alasan rasional pembalikan menakjubkan pasaran crypto dari lembu yang tidak dapat dihentikan kepada beruang yang cedera. Anda juga akan belajar bagaimana mengenali pasaran bullish yang cepat dan siap untuk berantakan. Pada masa akan datang, anda akan dapat meraih keuntungan dengan menjual ke dalam kekuatan pasaran. Anda tidak akan lagi kecewa dengan usaha menjual selepas panik jalan keluar untuk jalan keluar hits.

Dinamika Utama Mania Pasaran Crypto 2015-2017

Asas

Menjelang akhir tahun 2015, rangkaian berita kewangan utama telah berminat dengan Bitcoin dan cryptos lain. Bitcoin akhirnya menamatkan tahun 2015 dengan kuat, meningkat hampir 40 peratus. Pelabur membandingkan pulangan yang kukuh dengan kenaikan yang hampir tidak menentu yang dilihat di S&Indeks P 500 pada bulan Ogos-Disember 2015. Terkenal Kembar Winklevoss juga dalam berita kewangan. Mungkin status mereka sebagai inovator dan pelabur yang kaya teknologi, juga mula memusingkan para pelabur yang menuntut ke arah pasaran kripto.

Pada masa yang sama, semakin banyak pendidikan dan ulasan crypto-centric mula tersebar di internet. Media sosial mula bersoal jawab dengan yang sepatutnya kepastian Bitcoin suatu hari menggantikan sistem wang fiat yang dikendalikan oleh kerajaan kuno. Malah kanak-kanak mula belajar mengenai teknologi blockchain, mata wang digital yang terdesentralisasi, kontrak pintar, dan pelantar crypto mining. Pertukaran crypto baru dibuka untuk perniagaan. Gemini, pertukaran yang diasaskan oleh Winklevoss, dibuka sepenuhnya pada Oktober 2015.

Rupa-rupanya, tidak juga kenangan Mt. Gox crypto heist (dan kebangkrutan berikutnya) pada awal tahun 2014 sudah cukup untuk mengurangkan semangat pelabur crypto baru. Kesedaran yang baru dan meluas mengenai Bitcoin, cryptocurrency, dan blockchain ini membantu mengatur pentas untuk perhimpunan pasaran crypto yang menakjubkan. Tetapi peristiwa kuat dan mendadak masih diperlukan untuk memasukkan Bitcoin ke mod perhimpunan berterusan.

Teknikal

Pada bulan Oktober 2015, peristiwa teknikal yang lama ditunggu-tunggu telah berlaku. Peningkatan 21 minggu pertama Bitcoin pelarian saluran (asas penutupan) sejak Oktober 2013 berlaku. Lihat carta ini:

Penembusan kenaikkan harga Crypto Market Crash

BTCUSD, mingguan: Bermula pada bulan Oktober 2015, Bitcoin (dan kebanyakan kripto lain) memulakan perhimpunan epik selama 38 bulan. Tujuh saluran saluran selama 21 minggu berturut-turut membuktikan kekuatan bull bull. Imej: MotiveWave Ultimate

Perhimpunan Bitcoin terbukti begitu kuat sehingga tidak lagi ditutup di bawah saluran harga (sembilan minggu) yang lebih rendah sehingga selepas kenaikan parabola Disember 2017 dan seterusnya. Semua diberitahu, terdapat tujuh penembusan saluran mingguan yang menaik (Oktober 2015 – Oktober 2017). Ketika rali memperoleh kekuatan, pembetulan harga sangat kecil, lebih seperti jeda dan bukannya penurunan.

Maklum balas positif

Ketika pasaran crypto memasuki fasa bull yang kuat, a gelung maklum balas positif menjadi jelas. Ia menjadi seperti ini: Bitcoin membuat penembusan yang kuat. Media berita melaporkan sejauh ini, memetik asas kenaikan harga atau peningkatan penganalisis, dan lain-lain untuk lonjakan yang lebih tinggi. Pelabur mendengar berita itu dan membeli. Bitcoin melonjak sekali lagi. Beberapa pengambilan untung berlaku dan harganya tidak bergerak selama beberapa minggu.

Kemudian Bitcoin membuat pelarian saluran yang lain.

Media berita sekali lagi menumpahkan perhatian, memberi tumpuan kepada potensi pertumbuhan jangka panjang Bitcoin. Lebih banyak pelabur menumpuk masuk. Perhimpunan itu mulai meningkat dengan lebih pantas. Mereka yang berada di luar sana merasa takut kehilangan. Mereka mula membeli secara agresif, tidak mengetahui keadaan teknikal carta. Media berita mempunyai hari nyata, dengan sasaran harga Bitcoin yang semakin tinggi yang diperhatikan oleh penganalisis, dana lindung nilai, dan guru kripto. Satu lagi gerai kecil berlaku. Pelabur membeli gerai itu, takut kehilangan sebelah seterusnya lebih tinggi. Terus dan terus berlanjutan.

Kitaran Sentimen Pelabur yang Boleh Diramalkan

Akhirnya, selepas pukul enam pelarian, berita kenaikkan harga dan tindak lanjut pelabur kitaran, penembusan kenaikan terakhir berlaku. Itu berlaku pada 15 Oktober 2017, ketika Bitcoin ditutup pada $ 5862.69. Duit syiling itu melonjak tinggi sekali lagi, mengumpul wang segar. Menjelang 26 November 2017, carta mingguan Bitcoin mengesahkan aliran menaik parabola (mula meningkat secara menegak) ketika ditutup pada $ 9474.62.

Ketika itulah fasa mania bermula. Oleh kerana keserakahan besar-besaran menggantikan akal sehat, beberapa (kebanyakan?) Pelabur baru nampaknya kehilangan kemampuan untuk mengira hasil risiko-ke-ganjaran yang rasional. Takut hilang (FOMO) berubah menjadi naik kapal terbang dengan apa jua kos (GOBAAC?). Sekali lagi, gelung maklum balas positif sedang dijalankan. Penembusan kenaikkan menyebabkan berita dan pendapat bullish semakin diterima. Pelabur di peringkat kemudian terus menggunakan pendakian parabola Bitcoin yang tidak henti-hentinya dengan sedikit mengambil kira bahaya ledakan puncak.

Batalkan harga dengan harga apa pun

Semasa jalan terakhir lebih tinggi ke tahap teratas, hujah yang bertentangan dan kasar mungkin telah ditolak sebagai tidak keren, kuno, atau bahkan bodoh. Sasaran harga tiga, lima, atau bahkan sepuluh kali lebih tinggi daripada penilaian semasa mungkin juga dilihat sebagai realistik oleh pelabur yang kurang berpendidikan. Keserakahan besar-besaran, digabungkan dengan jangkaan yang tidak realistik (oleh peserta yang masuk ke dalam perhimpunan) pastinya merupakan faktor utama yang mendorong Bitcoin dari $ 9474.62 hingga $ 19,870.62, pada bulan Oktober – Disember 2017.

Keserakahan Massa Menuju Perhimpunan Tidak Berkekalan

Crypto Market Crash menjual menjadi kuat

BTCUSD, mingguan: Bilakah anda harus mengambil untung di pasaran lembu pelarian? Setiap kali jalur Keltner utama (9 ATR dari EMA 45-masa) dicapai atau dilebihi. Imej: TradingView.com

Sekiranya terdapat jalan keluar sederhana dari carta di atas, ini adalah:

  • Bila-bila masa pasaran crypto menyentuh atau melampaui tetapan Keltner dengan sembilan julat sebenar (ATR) melebihi purata bergerak eksponen 45 (EMA), anda harus mengambil sebahagian, jika tidak semua keuntungan terbuka anda.
  • Sekiranya senario di atas berlaku di pasaran lembu parabola, lari, ambil semua keuntungan anda, atau berisiko mengeluarkannya dari anda. Peniaga pro keluar dari sana (atau lebih awal lagi). Mereka tahu betul bahawa potensi kenaikan lebih tinggi sangat kecil.

Mengapa Pasaran Crypto Hancur?

Untuk meninjau, kemalangan pasaran crypto berlaku kerana beberapa faktor. Beginilah kaedahnya dalam Bitcoin:

  1. Bitcoin menjadi topik yang sangat popular di media berita kewangan pada akhir tahun 2015.
  2. Pelabur, yang menghadapi kekurangan peluang di tempat lain, mendorong kejayaan Bitcoin pada akhir 2015.
  3. Media berita menerobos keluar, memetik potensi pelaburan jangka panjang Bitcoin.
  4. Berita menaik mendorong pelabur lain untuk meletakkan wang untuk bekerja di Bitcoin.
  5. Harga melonjak tinggi. Media berita terus melonjak di pasaran panas. Lebih ramai pelabur menjadi berminat. Gelung maklum balas positif menjadi jelas.
  6. Pengambilan untung berlaku, tetapi harga hanya diperdagangkan. Ketakutan untuk hilang dengan cepat memicu pelarian baru, kerana pelabur baru terus masuk.
  7. Bitcoin melambung lebih tinggi, memulakan kenaikan parabola, hampir menegak pada pertengahan November 2017.
  8. Pelabur peringkat akhir kebanyakannya didorong oleh FOMO, keserakahan, dan ketidaktahuan teknikal pasaran.
  9. Penganalisis dan peniaga yang menggesa berhati-hati kepada pendatang baru dihapus sebagai kooks, unhip, atau buta peluang.
  10. Pedagang pro terus menjual sebahagian Bitcoin mereka dengan kuat kerana harga melonjak lebih tinggi dalam kenaikan parabola.
  11. Pedagang dan pelabur baru adalah orang yang melakukan pembelian Bitcoin, dengan para profesional menjual semua yang dapat mereka tangani.
  12. Akhirnya, penawaran pelabur baru semakin kering. Tidak ada lagi pengguna Bitcoin dengan harga melebihi $ 19,870.62.
  13. Pedagang pro mula memendekkan niaga hadapan Bitcoin dan Bitcoin. Harga mula menjunam. Dan, banyak pelabur latecomer dibutakan dan dijual dengan kerugian besar.
  14. Oleh kerana harga menurun, pelabur yang tidak berpendidikan berusaha untuk mencapai tahap terendah. Sebilangan besar gagal memperoleh keuntungan, kerana perhimpunan tidak lama. Pedagang pro menjual setiap perhimpunan, menghasilkan wang.

Mulakan dengan tamak, akhirnya memerlukan

Kisah yang paling menyedihkan adalah pelabur yang membeli semasa demonstrasi parabola. Banyak yang tidak pernah mengambil keuntungan dalam perjalanan, dan sebaliknya melihat keuntungan terbuka mereka berubah menjadi kerugian besar. Betapa tragisnya, membiarkan peluang pasaran lembu besar sia-sia! Dengan segala cara, lakukan apa sahaja untuk mengelakkan nasib yang serupa.

Anda sekarang tahu bagaimana mengenal pasti pasaran lembu yang didorong oleh ketamakan. Anda pasti dapat menghasilkan banyak wang ketika pasaran beralih ke mod sehala. Walau bagaimanapun, semua fasa lembu tersebut berakhir dengan perhimpunan parabola yang hebat dan letupan yang tidak sedap dipandang di puncak. Oleh itu, pastikan anda sentiasa melindungi diri anda dengan menggunakan garis panduan pengambilan untung yang dinyatakan di atas.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me