Menumbuhkan Impian Satoshi: Mendapatkan Crypto ke Tempat Walaupun Mengelakkan Syarikat Kad Kredit Besar

Pendekatan yang Berbeza untuk Penerapan Dunia Nyata

Mungkin anda pernah mendengar mengenai sistem titik penjualan (POS) cryptocurrency seperti TenX & Kad Monaco dan menganggap mereka adalah masa depan untuk mendapatkan crypto di kedai batu bata dan mortar. Nah, mereka masih bergantung pada Visa dan syarikat kad kredit nama besar lain untuk berfungsi.

Walaupun syarikat seperti ini masih merupakan langkah ke arah yang tepat untuk penggunaan crypto secara besar-besaran, beberapa sistem POS mengambilnya selangkah lebih jauh dan meletakkan Bitcoin secara langsung di tangan pedagang. Mereka menghilangkan keperluan syarikat kad kredit – salah satu impian asli Satoshi untuk Bitcoin. Siapakah mereka? Mari kita cari.

Sistem POS

Sistem ini memudahkan transaksi cryptocurrency peer-to-peer tanpa memerlukan syarikat kad kredit besar seperti Visa, Mastercard, dan American Express. Ada yang menawarkan pilihan untuk mengintegrasikan kad kredit tetapi juga mempunyai pilihan untuk menggunakan sistem POS tanpa mereka. Perlu diingat bahawa anda masih memerlukan dompet cryptocurrency yang sesuai untuk setiap sistem POS untuk menggunakannya.

CoinGate

CoinGate menawarkan aplikasi mudah alih POS. Di laman webnya, ia menyatakan bahawa “syarikat kad kredit biasanya mengenakan bayaran hingga 3% dari jumlah transaksi dan ada berbagai biaya tambahan. Dengan CoinGate anda dapat menerima pembayaran Bitcoin dengan hanya 1% dari jumlah transaksi dan tidak ada bayaran bulanan, pendaftaran, atau sokongan. “

pelapis

Pelanggan boleh membayar dengan Bitcoin dan lebih dari 50 altcoin dari mana Coingate secara automatik menukar menjadi nilai Bitcoin yang sepadan. Walau bagaimanapun, pedagang diberi pilihan untuk menerima pembayaran dalam Bitcoin, Euro atau USD.

Fakta pantas

  • Bayaran tetap 1% untuk pembayaran yang diproses
  • Banyak pilihan pembayaran cryptocurrency untuk pelanggan
  • Pembayaran kepada peniaga dalam Bitcoin, USD atau Euro

Pundi X

Pundi X menyatakan ia akan “memberi kuasa kepada pemaju blockchain dan pemegang token untuk melakukan transaksi cryptocurrency dan perkhidmatan di mana-mana kedai fizikal di dunia.” Pasukan ini mempunyai rancangan untuk melancarkan antara 100,000 – 700,000 unit dalam 3 tahun.

Sistem Pundi X

Kaedah “crypto to crypto to fiat” digariskan dalam projek kertas putih membolehkan pedagang menjual barang “tanpa menggunakan perkhidmatan VISA atau Mastercard dengan pergi terus ke blockchain cryptocurrency untuk merekod transaksi.” Syarikat kemudian menerima laporan transaksi dan memastikan bahawa peruncit dibayar balik dengan wang fiat.

Fakta pantas

  • Kad Pintar: Bayar untuk item dengan “X Pass” diberikan resit
  • Dompet Mudah Alih: Mengendalikan kunci peribadi dan awam memudahkan pembayaran dengan crypto
  • Produk perisian dan perkakasan untuk saling beroperasi
  • Pembeli boleh membeli cryptocurrency di mana-mana lokasi peniaga peranti POS
  • Menyokong token BTC, ETH, ERC20, PXS, XEM, QTUM, XLM dan banyak lagi
  • Sistem ganjaran untuk mendorong pengguna menggunakan PXS, cryptocurrency asalnya
  • Menawarkan kecerdasan runcit peniaga melalui penggunaan produk POS

Dengan kad pembayaran X Pass tanpa sentuhan, anda boleh membeli barang sehari-hari di tempat dengan peranti Pundi X POS. Yang perlu anda lakukan ialah mengetuknya pada peranti POS. Anda juga dapat membeli cryptocurrency di mana-mana lokasi pada nilai masa nyata dengan kad kredit, yang akan dimuat ke dompet cryptocurrency anda.

Pundi X menghasilkan pelbagai jenis produk POS pedagang untuk menampung keperluan tempat yang berbeza. Ini termasuk peranti desktop, peranti mudah alih, pengimbas, pencetak, mesin tunai dan banyak lagi.

Graft

Graft adalah aplikasi mudah alih yang serupa dengan Pundi X. Ini membolehkan peniaga untuk menerima crypto dan fiat.

cantuman

Fakta pantas

  • Bayaran sifar pembeli, Graft hanya mengenakan bayaran kepada peniaga
  • Pengesahan transaksi segera
  • Pembeli boleh membayar dengan cryptocurrency utama dan token Graft (GRFT)
  • Pedagang boleh memilih apa yang mereka mahu bayar tanpa mengira pilihan pembayaran pembeli
  • Sambungkan dompet crypto anda ke dompet GRAFT
  • Bayaran yang sangat rendah (.01-1%) untuk peniaga yang menerima GRFT

Senario 1: Anda membeli secawan kopi dengan GRFT, dan peniaga menerima GRFT. Hampir tidak ada bayaran yang berkaitan dengan transaksi ini.

Senario 2: Anda membayar kopi dengan GRFT, tetapi peniaga hanya menerima dolar AS. Kripto ditukar menjadi dolar AS, tetapi pedagang bertanggungjawab untuk bayaran broker.

Senario 3: Anda membayar kopi dengan Bitcoin, tetapi pedagang hanya menerima dolar AS. Pedagang perlu membayar yuran Bitcoin dan yuran broker.

Senario 4: Anda membayar kopi dengan kad kredit, tetapi peniaga hanya menerima Bitcoin. Pedagang perlu membayar kad kredit dan yuran Bitcoin.

Terdapat banyak senario lain yang boleh berlaku dengan mata wang yang berbeza, tetapi ini harus memberi gambaran umum bagaimana Graft berfungsi.

Opendime

Opendime adalah “tongkat USB kecil yang membolehkan anda menghabiskan Bitcoin seperti bil dolar.” Anda boleh memuatkan wang seberapa banyak yang anda mahukan dan sesiapa sahaja dapat memeriksa nilai yang ada di dalamnya. Sebaik sahaja anda memecahkan meterai untuk mengetahui kunci peribadi, ia harus dibuang.

masa tambahan

Fakta pantas

  • Berfungsi seperti pemacu denyar USB baca sahaja
  • Baki dapat disahkan tanpa sambungan internet
  • Seperti dompet kertas tetapi lebih selamat
  • Bitcoin dikunci sehingga ditutup secara fizikal, mendedahkan kunci peribadi
  • Boleh dipercayai selama 25-100 tahun
  • “Bitcoin di tangan anda” tanpa kelewatan pengesahan atau bayaran yang besar
  • Syarikat ini membanggakan bahawa anda dapat “memberikan Opendime kepada siapa pun dan mereka tidak perlu bimbang bahawa anda dapat mengambil kembali dana nanti”

Senario: Anda mahu membeli kereta bernilai $ 10,000. Anda memindahkan Bitcoin bernilai $ 10,000 pada Opendime dengan menghantar Bitcoin ke alamat dompetnya. Penjual kereta memeriksa nilai pada Opendime dan memberikan kunci kereta kepada anda. Penjual kereta kemudian “memecahkan” Opendime untuk mendedahkan kunci peribadi yang diperlukan untuk membersihkan dana dan memindahkannya ke dompet lain.

Untuk apa Opendimes boleh digunakan?

  1. Berikannya sebagai hadiah, seperti kad hadiah.
  2. Muatkannya dengan Bitcoin (anda boleh memuatkannya dengan apa sahaja nilai yang anda mahukan) dan simpan seperti dompet kertas.
  3. Menjualnya untuk nilai masa nyata untuk mata wang fiat, memperdagangkannya dengan nilai yang setara, dll.

Kesimpulannya

Orang kebanyakan menggunakan cryptocurrency untuk membeli cryptocurrency lain. Kita semua tahu ada aspek yang lebih berguna dari blockchain, tetapi teknologinya masih relatif pada peringkat awal. Apa yang kita perlukan adalah dunia untuk melihat crypto lebih banyak sebagai kaedah pembayaran sehari-hari dan kurang seperti spekulasi.

Perkara-perkara yang menghalang kita untuk sampai ke sana berada di luar kawalan orang biasa, tetapi kelewatan pengesahan dan yuran transaksi yang tinggi yang melanda kebanyakan cryptocurrency tidak dapat membantu penyebabnya. Sudah jelas sekarang bahawa kebanyakan mata wang digital dalam bentuknya sekarang tidak dapat menangani skalabiliti yang diperlukan untuk berfungsi seperti kad kredit Visa.

Visa menyatakan ia boleh memproses 56,000 transaksi sesaat (tps). Malah Ripple sebagai salah satu cryptocurrency dengan throughput tertinggi pada masa ini hanya mampu mengendalikan 1,500 tps. Sebagai perbandingan, Bitcoin terhad kepada kadar 7 tps.

Untuk meletakkan kelewatan pengesahan tinggi dan yuran transaksi yang tinggi ini, rata-rata yuran transaksi untuk BTC sedang melayang sekitar $ 4 dengan masa pengesahan blok 10 minit, Ethereum $ 0,75 pada 25 saat, LTC $ 0,23 pada kira-kira 2 minit, dan XRP kurang dari satu sen dengan pembayaran segera hampir pada sepersekian saat. Visa mempunyai yuran 1.43% – 2.4% dan hampir seketika.

Akhirnya, jika anda mencari tempat yang menerima crypto, muat turun aplikasi seperti CryptoFind (sayangnya pada masa ini hanya meliputi Australia) yang terdapat di GooglePlay dan App Store. Anda pasti akan membantu membawa crypto ke impian Satoshi Nakamoto yang dibayangkan.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map