Menumbuhkan Komuniti Blockchain

DevCon NEO yang pertama kali dilancarkan pada petang Rabu lalu. Sepanjang persidangan dua hari itu, banyak perbualan hebat antara para penceramah, panelis, dan para hadirin. Namun, satu perbualan berulang terhenti. Berulang kali, pemaju, pelabur, dan pendatang baru menyesali halangan blockchain untuk masuk untuk pengguna baru.

panel devo neo

Walaupun persidangan tersebut memfokuskan pada NEO dan mengembangkan komuniti pengguna dan pembangunnya, perbincangan mengenai pengalaman pengguna berlaku di seluruh teknologi blockchain. Sepanjang tahun lalu, blockchain telah mendapat pengiktirafan di media arus perdana. Seiring dengan pengiktirafan itu muncul pengguna baru yang berminat dengan blockchain, tetapi mungkin tidak cukup teknikal untuk memulakan tanpa bantuan.

Oleh itu, penggunaan blockchain pada tahun 2018 dan seterusnya akan bergantung pada peningkatan pengalaman onboarding. Syarikat ingin belajar bagaimana memulakan teknologi revolusioner. Pembangun perisian berminat untuk belajar bagaimana membuat kod dapps dan kontrak pintar. Rata-rata pengguna memerlukan bantuan menyiapkan dompet dan menggunakan dapps.

Dalam artikel ini, kita akan melihat beberapa tema terbesar yang keluar dari NEC’s DevCon dalam hal mengembangkan komuniti blockchain.

Masalah Pengalaman Pengguna Blockchain

Membuat dompet, mengirim token, menggunakan dapps, atau mengoperasikan nod tidaklah sukar. Walau bagaimanapun, sangat membebankan bagi pengguna baru untuk mempelajari peraturan asas untuk berpartisipasi dalam ekosistem blockchain.

Blockchain serupa dengan internet pada awal tahun 90an. Laman web tidak dirancang dengan baik dan sukar digunakan berbanding dengan aplikasi web masa kini. Trend yang sama dalam penggunaan dan penggunaan besar-besaran mungkin berlaku untuk blockchain dalam beberapa tahun akan datang.

Sekarang, pengalaman pengguna blockchain kurang, dan kesalahan kecil mempunyai akibat yang besar. Contohnya, salah menaip alamat dompet semasa menghantar token boleh bermakna bahawa token tersebut hilang selama-lamanya. Pengguna baru biasanya kehilangan kunci peribadinya atau salah memahami masalah keselamatan menggunakan dompet pertukaran.

tangkapan skrin dompet o3

Ini sebahagiannya adalah masalah pendidikan. Namun, ini juga masalah pengalaman pengguna. Pelbagai pembesar suara, panelis, dan hadirin menyentuh isu inti ini dengan blockchain semasa DevCon NEO. Terdapat beberapa inisiatif menarik yang mengutamakan reka bentuk dan penggunaan pengguna. Ini termasuk dompet seperti Pintu masuk O3 atau Etos yang lebih mudah alih dan dirancang agar intuitif.

Apabila dilaksanakan dengan baik, reka bentuk pengalaman pengguna yang baik dapat menjadi intuitif dan melindungi pengguna dari melakukan kesalahan tanpa mengorbankan keselamatan. Menjadikan blockchain lebih mudah untuk pengguna kali pertama akan menjadi kunci untuk mendorong penggunaan.

Kurangnya Maklumat yang Tidak Berpusat dan Bebas Jenis-Jenis

Tema utama lain di NEO DevCon adalah ketiadaan maklumat yang tidak berat sebelah di ruang tersebut. Sering kali, sukar untuk mengetahui apa yang harus dipercayai di Reddit, Steemit, atau blog di mana begitu banyak catatan kelihatan seperti ICO terbaru.

Suasana di DevOon NEO secara terbuka ingin tahu dan berminat dengan kandungan berkualiti dari kedai media dan sumber yang boleh dipercayai. Sumber kewartawanan yang baik seperti Berita NEO Hari Ini mendapat pujian berulang kali dari para penceramah di persidangan tersebut kerana liputan mereka yang tidak berat sebelah mengenai perkembangan di NEO. Sudah tentu ada ruang untuk lebih banyak sumber untuk blockchain secara keseluruhan.

Memerlukan Pemajuan Pemaju Lebih Mudah

halo dunia ethereum

Sebilangan besar yang hadir di DevCon NEO adalah pembangun yang mempunyai pengalaman penting dalam perisian, tetapi sedikit atau tidak ada pengalaman yang berkembang di blockchain. Semasa penampilan panelnya, Bandar Sion pengasas bersama Fabio Canesin menerima banyak soalan mengenai terlibat dengan projek pembangunan di blockchain NEO.

Minatnya kuat. Walau bagaimanapun, belum ada siri tutorial onboarding yang jelas atau panduan sumber untuk pembangun baru untuk memulakan pengekodan kontrak pintar di platform mana pun, sama ada Ethereum, NEO, Qtum, dll. Membuat sumber seperti itu boleh membantu menambahkan pembangun baru ke ekosistem blockchain.

Juga tidak selalu jelas di mana pembangun baru harus mencari projek yang boleh mereka sertai. Buat masa ini, pertaruhan terbaik adalah menghantar mesej ke saluran Discord atau Slack dari platform yang anda berminat untuk membuat kod. Pangkalan data projek blockchain terkemuka yang memerlukan pembangun baru akan menjadi tempat yang baik untuk bermula.

Menghasilkan Nilai Sebenar vs Spekulasi

DevCon dipenuhi dengan rujukan kepada ICO yang tidak membawa hasil yang nyata. Memang, ini adalah salah satu kritikan besar terhadap crypto sekarang. Terdapat banyak wang pelaburan dalam ekosistem. Akses mudah ke modal bermaksud projek tidak selalu memikirkan kes penggunaan praktikal untuk produk mereka.

Reputasi Blockchain sebagai industri spekulatif menjadikan teknologi yang mendasari tidak menguntungkan. Terdapat potensi sebenar dalam teknologi blockchain dan lejar awam lain untuk mengubah cara kita berfikir tentang identiti, rantaian bekalan, dan membina kepercayaan antara pihak. Cabarannya ialah beberapa projek telah menghasilkan hasil yang kukuh dan dapat diukur untuk kegunaan dunia nyata. Apabila mereka melakukannya, mereka tenggelam dalam kebisingan blockchain secara keseluruhan.

Akan tetapi, seiring waktu, kita akan melihat bahawa projek dengan impak berkekalan yang dapat diukur akan lebih cepat daripada gembar-gembur semasa, menjadikan blockchain sebagai inovasi teknologi yang berharga dan bukannya trend yang meningkat.

Jalan yang jelas untuk Syarikat Sedia Ada untuk Mula Menggunakan Blockchain

Ramai peserta di NEC’s DevCon mewakili perniagaan tradisional yang berminat untuk melihat bagaimana blockchain dapat berfungsi untuk mereka. Masalah? Mereka tidak tahu dari mana untuk memulakan atau siapa yang hendak bertanya.

Sangat mudah untuk mendapatkan gambaran keseluruhan asas mengenai teknologi blockchain dari carian Google. Lebih sukar untuk mencari seseorang yang cukup berpengetahuan dalam pembangunan blockchain untuk berunding dengan syarikat anda dan memberitahu anda apakah dan bagaimana blockchain dapat berfungsi untuk anda.

Apabila bilangan dan kualiti pembangun blockchain meningkat, berharap dapat melihat peningkatan amalan perundingan blockchain yang membantu perniagaan kecil hingga pertengahan mengetahui cara mengintegrasikan penyelesaian blockchain ke dalam model perniagaan mereka.

Kesimpulannya

DevCon NEO menunjukkan kepada kami bahawa terdapat minat yang serius dan serius dalam penggunaan, pengembangan, dan aplikasi perusahaan blockchain. Walau bagaimanapun, terdapat sekatan jalan dalam penggunaan pengguna dan pembangun. Mengatasi halangan tersebut akan menjadi kunci untuk mendorong penerapan blockchain dalam beberapa tahun mendatang.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me