Bitcoin memberikan wang tunai digital dunia. Kemampuan untuk bertransaksi dalam jumlah besar di seluruh dunia, tanpa perlu meminta izin, dan tanpa perlu menggunakan orang tengah benar-benar hebat. Tetapi untuk semua kelebihannya berbanding mata wang fiat nasional, Bitcoin kini nampaknya hanya melayani sekumpulan kes penggunaan yang terhad. Ia tidak terlalu peribadi, urus niaga secara perlahan dan menjadi mahal. Menjadi lebih sukar untuk meningkatkan dan menambahkan ciri baru pada protokol menjadikannya tahan terhadap inovasi dan teknologi baru.

Kemudian datang Monero – secara peribadi secara lalai dengan transaksi yang tidak dapat dikesan. Ia mempunyai ukuran blok adaptif. Ia mempunyai pangkalan kode tersendiri dan bukan sekadar klon Bitcoin yang lain. Malah pembangunnya tidak dikenali. Monero mencentang kebanyakan kotak wang digital tanpa izin – adakah itu terlalu bagus untuk menjadi kenyataan?

Dalam perbandingan Monero vs Bitcoin ini, kami akan melihat lebih mendalam mengenai ciri-ciri Monero yang telah membantunya berkembang menjadi 10 cryptocurrency teratas.

Mengapa Bitcoin kekurangan privasi dan Apa yang dilakukan oleh Monero mengenainya.

Bitcoin adalah nama samaran, yang bermaksud bahawa pengguna boleh bertransaksi tanpa memberikan identiti mereka. Daripada menggunakan identiti dunia nyata seperti yang dilakukan oleh bank, Bitcoin menggunakan alamat untuk membuat urus niaga antara dompet. Masalahnya ialah alamat, bersama dengan maklumat transaksi, semuanya disimpan di lejar umum. Walaupun pengguna dapat melakukan transaksi tanpa melampirkan identiti peribadinya, kini diketahui secara luas bahawa blockchain Bitcoin adalah data yang ditambang oleh syarikat analisis blockchain. Syarikat-syarikat ini dapat menyahsebutkan transaksi Bitcoin dengan tahap ketepatan yang tinggi.

Tidak seperti Bitcoin, di mana anda perlu mengambil langkah tambahan untuk mencapai nama tanpa nama, Monero telah menghidupkan privasi sebagai tetapan lalai. Urus niaga yang tidak dapat dikesan dan tanpa nama dimasukkan ke dalam protokol.

Sebagai kesan sampingan dari transaksi tanpa nama dan tidak dapat dikesan, Monero lebih mudah difahami daripada Bitcoin. Fungible bermaksud anda tidak dapat membezakan satu duit syiling dari yang lain. Bitcoin boleh dicemari. Sebagai contoh, jika pertukaran tertentu telah diretas, atau dana dicuri, Bitcoin yang diretas atau dicuri dapat dilacak dan kemudian disenaraihitamkan oleh bursa atau vendor. Ini dapat menjadikan peratusan Bitcoin tidak dapat dibelanjakan, yang tidak sesuai untuk perwakilan tunai secara digital. Jejak monero yang tidak dapat dikesan menjadikan ini bukan masalah.

Bagaimana sebenarnya Monero mencapai privasi?

Monero menggunakan tiga inovasi privasi yang berbeza, iaitu tanda tangan cincin, transaksi Rahsia Dering, dan alamat rahsia.

Tandatangan cincin menyembunyikan maklumat mengenai pengirim, menggunakan teknik di mana sekumpulan pengguna menandatangani transaksi. Ini mengaburkan siapa sebenarnya pengirimnya.

Seterusnya, dengan menggunakan teknik yang dikenali sebagai RingCT, yang bermaksud Transaksi Rahsia Cincin, Alice boleh menghantar Bob kepada Monero, dan satu-satunya orang yang akan mengetahui jumlah yang dihantar adalah Alice dan Bob. Walaupun transaksi dapat dilihat di blockchain, tidak ada cara untuk menentukan jumlah yang ditransaksikan.

Terakhir, Monero menggunakan alamat rahsia yang menambahkan privasi kepada penerima transaksi. Alamat Stealth menggunakan ‘kunci perbelanjaan’ untuk mengaburkan alamat penerima. Pengirim diminta untuk menghasilkan alamat kunci perbelanjaan untuk penerima dan menghantar Monero melalui alamat ini. ‘Tombol pandangan’ kemudian digunakan oleh penerima untuk memaparkan transaksi masuk. Kaedah ini bermaksud bahawa semasa transaksi direkodkan di blockchain, hanya pengirim dan penerima yang dapat menentukan di mana pembayaran sebenarnya dikirim.

Monero vs Bitcoin: Perbezaan Utama Lain

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me