Memahami CryptoMalam algoritma menghendaki kita terlebih dahulu mengunjungi apa itu teknologi CryptoCatatan adalah mengenai semua.

CryptoNote adalah setumpuk perisian dan juga falsafah. Seperti yang dijelaskan di CryptoNote laman web, “CryptoNote adalah teknologi yang memungkinkan penciptaan cryptocurrency egaliter tanpa nama sepenuhnya.”

Huraian ini selanjutnya memperluas falsafah mereka dengan penghinaan terhadap pengagihan kuasa yang ada saat ini “… membuat manusia terlibat dalam perlumbaan tikus, persaingan yang merugikan dan pertumpahan darah.”

Dalam banyak cara, CryptoNote adalah kaedah untuk tujuan akhir. Pencipta CryptoNote melihat kejayaan teknologi blockchain sebagai alat pemerkasaan manusia. Mekanisme untuk mengawal ketelusan, menghilangkan ketidakseimbangan daya, dan mewujudkan semula kedaulatan peribadi.

Yang terbaik dikatakan oleh pencipta CryptoNote: “CryptoNote bukan untuk mencipta mata wang digital yang lain. Ini adalah pola pikir dan konsep yang mewakili langkah kecil pertama untuk mendapatkan kembali kekuasaan terhadap diri kita sendiri agar dapat hidup dengan aman dan sejahtera. “

CryptoNote atau CryptoNight?

Kedua-duanya! Secara ringkas, CryptoNote adalah teknologi payung yang memfokuskan pada dua masalah utama: pembayaran yang tidak dapat dikesan dan transaksi yang tidak dapat dihubungkan.

CryptoNight adalah algoritma hash yang boleh digunakan oleh projek CryptoNote.

Mari kita meneroka keduanya dengan lebih mendalam.

CryptoNote: Platform Cryptocurrency Egalitarian Anonim

CryptoNote – bukan cryptocurrency, kebanyakannya.

Secara teknikal CryptoNote mempunyai duit syiling, tepat dinamakan CryptoNoteCoin. Namun, jangan tukar duit syiling ini … serius, jangan. CryptoNoteCoin sepenuhnya untuk tujuan penyelidikan dan pendidikan. Sebenarnya, duit syiling itu sengaja dikurangkan setiap dua bulan dengan membuat blok genesis.

Walaupun bukan cryptocurrency itu sendiri, fikirkan CryptoNote sebagai platform untuk cryptocurrency tanpa nama dan egaliter.

Petikan CryptoNote / CryptoNight

Motif egalitarian dimasukkan ke dalam falsafah CryptoNote.

Tanpa Nama Secara Lalai

CryptoNote memfokuskan pada dua jalan utama untuk memaksimumkan anonimiti pada tahap protokol: tidak dapat dikesan dan tidak dapat dihubungkan.

Agar tidak dapat dikesan, CryptoNote memanfaatkan tanda tangan cincin untuk mengaburkan kunci peribadi dan awam dalam transaksi.

Ringkasnya, kunci awam anda berada dalam kumpulan dengan kunci awam yang lain sehingga analisis transaksi anda tidak dapat mendedahkan anda secara khusus. Sebaliknya, mengesan transaksi anda akan menunjukkan sekumpulan kunci awam yang menjadi milik anda, bukan alamat khusus anda.

Walau bagaimanapun, sekiranya terdapat tanda tangan deringan, jika kunci awam anda diketahui maka analisis terbalik adalah mungkin. Dalam kes ini, analisis bermula dengan kunci awam anda yang diketahui. Seseorang kemudian dapat mengikuti jalan transaksi untuk lebih memahami transaksi tersebut.

Untuk mengelakkan penyambungan kunci awam anda dengan aktiviti transaksi, CryptoNote menggunakan kunci sekali sahaja. Pada dasarnya, alamat awam menghasilkan setiap penggunaan. Ini menjadikan analisis terbalik sangat mustahil jika tidak mustahil.

Egalitarian mengikut Pilihan

Cryptocurrency untuk rakyat! Ringkasnya, egalitarianisme adalah falsafah politik yang menekankan persamaan semua konstituen. Mengikut Ensiklopedia Falsafah Stanford, “Orang harus diperlakukan sama, harus memperlakukan satu sama lain sebagai setara, harus berhubungan sama dengan atau menikmati persamaan status sosial semacam.”

Dari segi CryptoNote, tokenomik dan tadbir urus mana-mana blockchain yang menggunakan CryptoNote secara egaliter. Terutama dalam perlombongan blockchain CryptoNote.

Keselamatan dan pengesahan blockchain, yang lebih dikenali sebagai perlombongan, sering menjadi mangsa kejayaan mereka sendiri. Ini terutamanya disebabkan oleh perlombongan ASIC (litar bersepadu khusus aplikasi).

Corak pertumbuhan khas blockchain pada mulanya akan melibatkan penambang CPU dan GPU. Peralatan perlombongan jenis ini cukup mudah diakses oleh masyarakat umum dan agak berpatutan. Cabarannya datang apabila blockchain menjadi lebih menguntungkan bagi pelombong dan pasti menarik sumber modal yang lebih kompetitif.

Masukkan ASIC. Seorang pelombong khusus dapat sepuluh kali ganda lebih kuat dan cekap ketika melombong. Walau bagaimanapun, pengembangan kerepek khusus sangat mahal dan dengan demikian melumpuhkan pemusatan perlombongan.

Persekitaran blockchain yang mesra ASIC sering melihat pemusatan kekuatan hashing mereka ke dalam operasi perlombongan khusus ini. Tidak jauh dari raksasa perlombongan bitcoin, Bitmain, yang telah berjaya mengembangkan dan mengendalikan barisan pelombong ASIC mereka, termasuk Antminer yang terkenal.

Untuk menentang perlombongan khusus, CryptoNote menggunakan dua prinsip: memerlukan akses ke memori dan bergantung pada kependaman. Tanpa mengetahui masalah ini, ketahui bahawa prinsip-prinsip ini mensasarkan peralatan ASIC dengan melambatkan kemampuan mereka menyelesaikan persamaan yang diperlukan yang diperlukan untuk mendapatkan blockchain dan meraih ganjaran blok.

Latar Belakang CryptoNote

Latar belakang CryptoNote yang tersohor semestinya patut dipelajari. Ini adalah labirin yang menarik dengan ikatan yang mungkin kepada Kumpulan Standford Bitcoin, Nick Szabo, dan Satoshi Nakamoto untuk menamakan beberapa.

Sebagai contoh, secara rasmi, Nicolas van Saberhagen mendapat pengiktirafan di kertas putih sebagai pencipta CryptoNote. Walau bagaimanapun, identiti Saberhagen tidak diketahui walaupun pernah bersetuju ucapan secara peribadi di bengkel persidangan. Saberhagen tidak menunjukkan dan sebaliknya memilih untuk masuk melalui Skype dengan menggunakan nama tanpa nama.

Whitepaper CryptoNote yang mengandungi CrytoNight

Kertas putih CryptoNote oleh Nicolas van Saberhagen

CryptoNight: Algoritma Menyamakan Proof-of-Work

Setelah anda mengetahui bahawa CryptoNote adalah platform untuk melancarkan rantaian blok ego yang berfokus pada privasi, mari kita fokus pada komponen yang lebih dikenali: CryptoNight.

CryptoNight adalah algoritma hash bukti kerja di tengah-tengah platform CryptoNote. Di sinilah persamaan egaliter benar-benar membuktikan dirinya dalam CryptoNote.

Seperti yang telah disebutkan, CryptoNote menghadkan keupayaan pelombong khusus dengan intensif memori. Inilah sebabnya mengapa CryptoNight adalah algoritma hashing keras.

Selain sukar mengingati, CryptoNight seterusnya menghalang penggunaan pelombong ASIC dengan bergantung pada kependaman. Ini merujuk kepada masa yang diperlukan untuk perkakasan perlombongan untuk menyelesaikan persamaan. Contohnya, semasa mengira persamaan 10 + 10, latensi pendahuluan akan menunda keputusan 20.

Latensi secara aktif meratakan kedudukan persaingan antara pelbagai perkakasan perlombongan. Selanjutnya, pengiraan komputasi memaksa pergantungan pada pengiraan sebelumnya. Ini bermaksud perkakasan perlombongan tidak dapat meneruskan masalah seterusnya sambil menunggu persamaan semasa dikembalikan.

CryptoNight in the Wild

Adalah sukar untuk menguraikan asal-usul CryptoNight dan pelbagai pemain utama. Sebilangan besar akaun pengembangan CryptoNight menunjukkan dua entiti: CryptoNote dan Bytecoin.

Kemungkinan pasukan Bytecoin sekurang-kurangnya sebahagiannya terdiri daripada pembangun CryptoNote, tetapi bahagian itu sukar ditentukan. Sebahagian besarnya, Bytecoin dilihat antara cryptocurrency pertama yang menggunakan protokol CryptoNote dan menguji CryptoNight di luar CryptoNoteCoin pendidikan.

Disana ada petunjuk bahawa Bytecoin pada mulanya diinkubasi dalam pasukan CryptoNote, setelah itu mereka berpisah dari pemaju teras CryptoNote. Tim CryptoNote, bagaimanapun, kembali untuk mempromosikan dan mengembangkan Bytecoin dalam beberapa kemampuan.

Perincian yang tepat sukar dipastikan kerana hampir setiap orang di CryptoNote dan Bytecoin tidak dikenali. Ada kemungkinan kedua-dua pasukan ini adalah satu dan sama tetapi mustahil untuk ditentukan dengan tepat.

Faktor Monero

Hari ini, Bytecoin kebanyakannya duit syiling mati. Para pelombong ASIC dapat mengatasi kekuatan hash Bytecoin dan mengubah pasaran secara dramatik.

Tetapi tunggu, saya fikir CryptoNote tahan ASIC?

Kata kunci: tahan. Memandangkan masa dan populariti yang mencukupi, pengeluar ASIC akan memecahkan kodnya dan akhirnya mendapat keuntungan mereka. Malah algoritma tahan ASIC paling kerap terkena ancaman ini.

Bytecoin tidak dapat menjaga penambang ASIC kerana protokol itu dibiarkan selama ini bertahun-tahun. Bezakan ini dengan kemas kini Monero yang dinamik dan berkala, yang terus menguruskan kedatangan pelombong ASIC di blockchain mereka.

Monero dan CryptoNight

Monero adalah salah satu blockchain yang paling popular untuk menggunakan CryptoNight.

Garpu terbaru Monero melaksanakan CryptoNightV8. Dengan kemas kini ini, mana-mana dan semua ASIC aktif melombong blockchain Monero telah dibuat, menjadikannya tidak berguna. Selanjutnya, Monero memperkuat aspek memori-keras dari algoritma CryptoNight, meningkatkan memori yang diperlukan.

Monero, pada masa ini, adalah kes penggunaan terbaik untuk CryptoNight, dengan syarat pembangun sumber terbuka terus mematuhi prinsip egaliter.

Membungkus – Apa itu CryptoNight?

Seperti terbukti dari Monero, menjadi blockchain tahan ASIC adalah cabaran yang berterusan dan dinamik. CryptoNight adalah salah satu alat dalam protokol CryptoNote yang memberi asas kepada blockchain untuk menjadi egaliter. Walau bagaimanapun, tanpa penjagaan dan pengasuhan berterusan, CryptoNight tidak tahan terhadap ASIC.

Sebenarnya, masa dan populariti adalah faktor yang paling menghakis pada blockchain tahan ASIC. Rangkaian blok CryptoNote yang berjaya mesti berada di hadapan pengeluar perkakasan agar tidak menarik sepenuhnya.

Oleh itu, egaliterisme yang didorong oleh CryptoNight pada blockchain adalah prinsip yang berterusan dan aktif, bukan titik akhir yang statik.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me