Pemusatan perlombongan tetap menjadi topik hangat dalam komuniti cryptocurrency. Ahli yang berpengetahuan terus menunjukkan bahawa bahagian pasaran Bitmain yang semakin meningkat dalam Bitcoin (dan crypto bukti kerja lain) adalah sumber perhatian utama. Pelombong SC1 baru-baru ini dilancarkan dan syarikat di belakang pelantar mengambil pendekatan garis keras terhadap pembekal ASIC yang monopoli. Obelisk membawa pendekatan alternatif untuk perlombongan ASIC, tetapi dapatkah kekuatan itu kembali ke tangan masyarakat?

Siapa Obelisk?

Obelisk adalah pasukan yang sama di belakang Siacoin, penyelesaian penyimpanan awan yang terdesentralisasi yang menggunakan Microsoft dan Amazon. Sia juga menggunakan bukti kerja untuk mengamankan rangkaiannya dan akibatnya menghadapi beberapa masalah perlombongan yang sama dengan Bitcoin. Untuk itu, pasukan di Obelisk berharap dapat mencabar penawaran syarikat yang menguasai seperti Bitmain dengan membina ASIC mereka sendiri untuk pasaran perlombongan Sia dan Decred:

Mengumumkan presale pelombong Obelisk Sia ASIC! Presale bermula hari Rabu jam 2 petang EST, akan dibuka selama 7 hari. https://t.co/CgbwRKCsIc

– Sia Tech (@SiaTechHQ) 23 Jun 2017

Masalah

Bitcoin adalah kaedah pertukaran nilai yang pantas dan tidak boleh dipercayai di seluruh dunia. Tetapi mata wang yang terdesentralisasi tidak masuk akal jika infrastruktur yang digunakan untuk menjaminnya tidak. Bitmain adalah salah satu pembekal perkakasan perlombongan ASIC yang utama, jika bukan. Walau bagaimanapun, kedudukan mereka yang kuat juga telah menjadikan mereka reputasi yang terkenal di kalangan kripto.

Zach Herbert, salah seorang anggota teras Sia, menyoroti beberapa masalah yang boleh menyebabkan penambangan berpusat pada jawatan awal tahun ini (2018):

Bitmain mempunyai rekod prestasi yang kuat dalam Bitcoin yang secara aktif berusaha untuk merosakkan pembangunan teras, menyekat peningkatan rangkaian penting (Segwit), menyokong garpu yang berselisih (Bitcoin Cash), membina jalan belakang (Antbleed), dan banyak lagi. Kami menganggap Bitmain sebagai pelakon jahat di ruang cryptocurrency.

Kata-katanya datang setelah Bitmain mengejutkan seluruh pasaran perlombongan Siacoin dengan pengumuman Antminer A3. Pelantar yang direka khas untuk menambang Siacoin dan bersaing dengan tawaran Obelisk:

Antminer Bitmains A3. Pelancaran mengejutkan untuk bertanding dalam perlombongan Siacoin

Antminer Bitmains A3. Pelancaran mengejutkan untuk bertanding dalam perlombongan Siacoin.

Secara semula jadi, ini tidak berlaku dengan baik oleh pelombong Siacoin yang telah melakukan pra-pesanan pelombong Obelisk setengah tahun sebelumnya. Untuk menambah tamparan di wajah itu, Bitmain memberikan pelanggan masa penghantaran 10 hari atas pesanan mereka. Ini dengan berkesan membolehkan pembeli A3 mula membawa keuntungan hampir enam bulan sebelum pembeli SC1 bahkan menerima rig mereka. Sekiranya pernah ada perisytiharan perang dalam perlombongan cryptocurrency, inilah dia.

Selanjutnya, dalam penantian untuk menerima SC1 mereka, keuntungan terus menurun apabila lebih banyak pelombong mengamankan rangkaian dan kesukaran algoritma meningkat. Anda melihat keadaannya. Apa yang perlu dibuat pengeluar? Nah, Obelisk mungkin ada jalan penyelesaiannya. Atau begitulah kata mereka.

PAD pelancaran

Launchpad adalah perkhidmatan yang agak baru dari Obelisk yang bertujuan untuk menyelesaikan masalah pelombong berskala besar yang melemahkan pemain baru ke pasaran. Obelisk berhasrat untuk mengembangkan, dengan kerjasama pencipta duit syiling baru, algoritma perlombongan unik dan perkakasan perlombongan seterusnya untuk algoritma itu.

Perkhidmatan ini harus membolehkan pembangun syiling mengawal pelancaran duit syiling mereka sendiri dengan menyembunyikan butiran perkakasan dan algoritma di muka. Setelah duit syiling dilancarkan, ASIC dapat diedarkan secara merata kepada masyarakat untuk memastikan bahawa kuasa pemprosesan tidak dikawal atau dilombong secara rahsia oleh beberapa pemain besar seperti Bitmain.

Pelombong obelisk untuk rangkaian Siacoin dan Decred

Pelombong obelisk untuk rangkaian Siacoin dan Decred

Terlebih lagi, Obelisk bertujuan untuk mengekalkan tahap persaingan dengan memberi reka bentuk terbuka kepada umum semasa pelancaran. Ini akan membolehkan pengeluar pesaing membawa versi mereka sendiri ke pasaran dalam masa. Ini adalah visi yang agak hebat tetapi Obelisk percaya bahawa ini mungkin merupakan langkah pertama untuk mewujudkan standard industri perkakasan perlombongan yang mempunyai desentralisasi sebagai prinsip teras.

Kedengaran hebat. Jadi apa tangkapannya? Perkhidmatan ini akan memberi anda $ 10 juta untuk mendapatkan Launchpad anda sendiri. Teorinya mengatakan bahawa ASIC dan algoritma yang unik harus memberi generasi pertama pelombong permulaan empat bulan. Ini secara teorinya akan cukup masa untuk mengembalikan kos dan terus bersaing sehingga ASIC yang lebih baik melanda pasaran.

Drama Bersambung

Walaupun usaha yang cukup mulia untuk menangani pemusatan perlombongan, Obelisk terus menghadapi beberapa kontroversi mereka sendiri. Spesifikasi pelombong SC1 yang asli pada bulan Julai 2017 diumumkan dengan kadar hash 800 GH / s +. Pada bulan Mei tahun ini (2018) pasukan mengumumkan bahawa hanya ujian cip mendedahkan kelajuan sekitar 550 GH / s. Obelisk malangnya tidak dapat memenuhi janji kadar hash awal mereka dan kini menjual produk akhir melalui laman web mereka pada 550 GH / s.

Untuk menambah drama, banyak pengguna tidak menerima pesanan mereka tepat pada waktunya dan Obelisk harus memberi ganti rugi kepada pelanggan atas kehilangan hasil perlombongan. Akhirnya, dan mungkin yang paling kontroversial, pasukan baru-baru ini memutuskan untuk membuat jaringan Sia dalam usaha untuk menyekat persaingan dari Bitmain dan Innosilicon. Langkah ini jelas memberi manfaat kepada pelanggan Obelisk. Langkah yang agak menggembirakan jika anda menganggap bahawa untuk mengelakkan pengaruh monopoli, mereka kini telah mencipta sendiri.

Obelisk Miner: Model untuk Masa Depan atau Melewati Fad?

Walaupun visi Satoshi mengenai masa depan yang lebih adil untuk kewangan, nampaknya perebutan kuasa dan kawalan berterusan. Sudah jelas bahawa Bitmain terus melakukan, #bitmainthings dengan baik. Jadi dapat difahami dari mana pasukan di belakang Sia dan Obelisk berasal.

Namun demikian, Obelisk dengan kata-kata mereka sendiri mengakui bahawa Launchpad pada mulanya akan berpusat di sekitar satu pengeluar ASIC pada awalnya. Selain itu, selain dari janji-janji mereka, bagaimana masyarakat akan benar-benar tahu jika mereka tidak menahan sebilangan rig untuk melombong duit syiling secara diam-diam untuk mereka sendiri?

Penyokong crypto yang dihormati seperti Andreas Antonopolous sebelumnya telah menunjukkan kesan berbahaya yang sebenarnya boleh ditimbulkan oleh rintangan ASIC. Itu tidak akan menghalang peminat Siacoin yang tegar. Dengan begitu banyak cabaran di ruang ini, bolehkah penambang obelisk menjadi model untuk masa depan? Siapa tahu. Buat masa ini, pemusatan perlombongan akan tetap menjadi topik hangat.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me