Off to the Races: 5 Projek Bersaing untuk menjadi Platform Dapps Terbaik

Aplikasi desentralisasi (dapps) adalah masa depan pengembangan blockchain. Sejak Ethereum memperkenalkan kontrak pintar untuk membuat program secara rantaian, pemaju telah menguji potensi aplikasi blockchain di luar kewangan. Dapps mewakili sempadan baru untuk perisian yang terdesentralisasi. Mereka dapat memanfaatkan keamanan, pemerintahan masyarakat, dan aksesibilitas blockchain.

Ethereum adalah platform dapps pertama, terbesar, dan paling terkenal. Namun, dalam beberapa tahun kebelakangan ini, pesaing telah memasuki ruang tersebut, dengan harapan dapat menjatuhkan Ethereum dari takhta. Di sini, kita akan melihat pesaing di ruang dapps. Tujuannya adalah untuk memberikan gambaran keseluruhan yang adil mengenai pelbagai platform dapps. Pada akhirnya, kami akan berkongsi ramalan bagaimana perlumbaan dapps mungkin akan berubah. Tetapi kami awal dalam pengembangan platform ini, dan masih banyak yang boleh berubah.

Ethereum: Raja Dapps

logo ethereumBuat masa ini, Ethereum adalah pemimpin yang tidak dipertikaikan dalam kontrak pintar, aplikasi terdesentralisasi, dan organisasi autonomi terdesentralisasi (DAO). Dua setengah tahun yang lalu, Ethereum memulakan pergerakan kontrak pintar, memperkenalkan mesin maya yang dapat memproses bahasa pengaturcaraan di atas blockchain. Ethereum mengumumkan bahawa mereka bertujuan untuk menjadi “komputer terdesentralisasi dunia.” Mesin Maya Ethereum (EVM) menyusun dan menjalankan kod pada blockchain Ethereum yang terdesentralisasi. Sesiapa sahaja boleh menggunakannya untuk membuat kontrak pintar yang terdesentralisasi.

Ini adalah kejayaan untuk blockchain. Blockchain Bitcoin tidak serasi dengan pembangun yang berada di atasnya. Atas sebab keselamatan, kod Bitcoin adalah tidak Turing-lengkap, bermaksud ia tidak menyokong fungsi teras tertentu yang diperlukan dalam pengaturcaraan, seperti gelung dan pernyataan bersyarat. EVM menyelesaikan masalah itu dengan membuat lapisan di atas blockchain. Bersama dengan EVM datang penyusun untuk bahasa pengaturcaraan yang kurang dikenali bernama Solidity.

Mengapa Ketahanan?

Walaupun terdapat beberapa pilihan lain, Solidity adalah bahasa pengaturcaraan yang perlu anda ketahui jika anda ingin menulis kontrak pintar di Ethereum. Tanpa mendalami butiran teknikal, Solidity adalah bahasa yang sesuai untuk menulis kontrak pintar. Ia ditaip kuat, data bermaksud dikodkan ke dalam jenis yang ditentukan dengan jelas. Ia juga mengalami pemeriksaan jenis statik untuk menguji kesilapan sebelum berjalan.

Seperti yang akan kita lihat kemudian, platform dapps lain telah memutuskan untuk mengelakkan Solidity. Mereka percaya bahawa memaksa pemaju untuk belajar bahasa baru adalah halangan yang tidak perlu. Sebaliknya, mereka menerapkan penyusun yang membolehkan pemaju bekerja dalam bahasa popular seperti JavaScript, C #, dan Java. Vitalik Buterin, CEO Ethereum, adalah secara terang-terangan menghina platform menggunakan bahasa pengekodan lain. Ethereum memilih Soliditi dengan alasan, dan bahasa lain tidak sesuai untuk menulis kontrak, menurut Buterin.

Membuat UI

Ketahanan membolehkan anda menulis kontrak pintar. Walau bagaimanapun, kontrak pintar hanyalah satu bahagian dari dapp. Mereka adalah bahagian belakang, di belakang tabir untuk memasang dapps. Anda juga memerlukan antara muka pengguna depan. Pesaing lain mengintegrasikan penyelesaian lengkap untuk dapps, baik front-end dan back-end. Namun, di Ethereum, anda perlu menggunakan perkhidmatan pihak ketiga untuk membuat antara muka pengguna anda.

Sekurang-kurangnya, buat masa ini. Ethereum sedang dalam perkembangan berterusan, dan sokongan untuk UI dapp mungkin akan datang di masa depan.

Kelemahan Ethereum

Status Ethereum sebagai yang pertama, terbesar, dan paling terkenal meletakkannya dalam liga tersendiri berbanding dengan platform dapps lain. Sekiranya meneruskan lintasan pembangunan dan perkongsiannya sekarang, sukar bagi pesaing mana pun untuk mengikuti.

Yang mengatakan, Ethereum diakui mempunyai masalah skalabiliti. Pada masa ini ia hanya menyokong 15 transaksi sesaat. Ia juga menggunakan tenaga dan tenaga pengkomputeran yang cukup besar dengan sistem konsensus bukti kerja. Isu utama ini akan ditangani dalam kemas kini Ethereum yang akan datang. Ethereum telah mengumumkan bahawa ia akan dilaksanakan Plasma untuk mengatasi skalabiliti, menjadikan transaksi lebih kecil dan cepat. Selama lebih dari setahun sekarang, Ethereum juga mengisyaratkan untuk mengubah mekanisme konsensus mereka menjadi bukti-kepentingan.

Pelajaran yang lebih besar di sini adalah pasukan kuat dan komuniti pemaju Ethereum kemungkinan akan mengatasi halangan yang sedang dilalui. Penguasaannya sehingga kini menjadikannya salah satu projek yang paling maju dan paling dihormati di dunia blockchain.

Tempat Ethereum menuju

Ethereum sangat menumpukan pada peningkatan penggunaan penggunanya. Pada blockchain awamnya, Ethereum mempermudah pemaju menggunakan EVM. Mereka menetapkan standard industri untuk membuat jenis kontrak pintar tertentu, seperti protokol ERC-20 misalnya.

Walau bagaimanapun, Ethereum juga berusaha keras untuk membina perkongsian peribadinya. The Perikatan Ethereum Perusahaan mempunyai banyak syarikat utama yang terlibat. Ini termasuk Microsoft, UBS, Samsung, Mastercard, Intel, Accenture, BP, J.P. Morgan, dan Deloitte, hanya untuk beberapa nama. Ethereum menjadi sumber utama untuk standard sumber terbuka untuk pembangunan blockchain.

Vitalik menjangkakan keseluruhan spektrum penggunaan blockchain – rantaian blok telus awam, rantai sekatan selamat peribadi, dan penyelesaian bercampur.

“Saya menjangkakan dalam jangka panjang kita akan melihat setiap kemungkinan gabungan awam dan swasta muncul, termasuk rantai konsortium murni, rantai konsortium yang disambungkan ke rantai awam melalui geganti, rantai konsortium dengan bukti penipuan yang dikuatkuasakan pada rantai awam (iaitu plasma dan sistem serupa ), rangkaian awam semata-mata, dan sebagainya. Tantangannya sekarang adalah untuk meningkatkan skala rantai awam yang lebih tinggi, dan memberikan jawapan yang lebih baik untuk cabaran privasi. “

Jangka panjang, Ethereum akan memenuhi semua jenis keperluan blockchain ini. Sejauh ini Ethereum mempunyai koleksi dapp awam terbesar dari platform apa pun. Mereka juga merupakan penyedia penyelesaian desentralisasi swasta yang paling popular. Sokongan institusi dan korporat inilah di mana terletaknya kekuatan sebenar Ethereum.

Kerugian: Membangunkan Pakej Dapp yang Mudah dan Lengkap

logo lisk

Kerugian akan muncul pada usia satu tahun, jadi ini masih merupakan platform yang cukup baru untuk aplikasi yang terdesentralisasi. Sebenarnya, banyak produk dan tuntutan Lisk belum dirilis atau belum diuji, sehingga sukar untuk memberikan penilaian terperinci mengenai platform.

Yang mengatakan, pemaju kebolehcapaian adalah sudut unik Lisk. Mereka ingin membuatnya semudah mungkin untuk membuat aplikasi yang terdesentralisasi. Mereka melakukan ini dengan persekitaran Javascript yang murni, dari antara muka pengguna front-end hingga interaksi back-end dengan blockchain. Namun, berbeza dengan Ethereum, dapps itu sendiri tidak hidup di blockchain utama. Sebaliknya, setiap dapp mempunyai rantai sampingannya sendiri, yang dikendalikan oleh pengguna dapp tersebut. Rangka kerja ini menawarkan fleksibiliti dan melindungi rantai utama Lisk dari masalah kod dalam dapp buatan pengguna.

Merupakan Impian Pemaju?

Lisk ingin memudahkan para pembangun untuk mula bekerja pada blockchain. Matlamat utama adalah menarik pemaju baru untuk mengerjakan penyelesaian perisian yang terdesentralisasi. Kit Pembangunan Perisian (SDK) Lisk belum dilancarkan. Versi alpha SDK ditetapkan ke dilancarkan pada 20 Februari.

Analisis awal dari pakar perisian menimbulkan keraguan terhadap tuntutan kemudahan penggunaan Lisk. Pertama, rangka kerja Lisk menyediakan sedikit perlindungan untuk pemaju. Dengan Ethereum, EVM akan menolak untuk menyusun kod buruk, melindungi blockchain dari ralat yang dihasilkan pengguna. On Lisk, ini tidak berlaku. Gelung yang tidak terbatas, pertumbuhan memori yang tidak terbatas, tidak ada sokongan penjejakan memori, kotak pasir yang tidak selamat, dan tingkah laku tidak deterministik adalah semua masalah untuk Lisk.

Lisk berpendapat bahawa kerana semua dapps beroperasi pada rantai sisi, kod buruk memerlukan garpu keras dari rantai sisi tetapi tidak akan mempengaruhi rantai utama Lisk. Ini mungkin berlaku, tetapi masih menjadi kegusaran bagi pembangun untuk sedikit sebanyak. Ramai yang berpendapat bahawa pembelajaran Kesungguhan adalah remeh untuk pembangun baru berbanding dengan mempelajari semua perangkap yang mungkin timbul daripada menggunakan platform javascript Lisk.

Apa Kebaikan Yang Baik Untuk?

Yang mengatakan, Lisk masih bagus untuk aplikasi khusus. Walau bagaimanapun, nampaknya Lisk terhad dalam skopnya. Ia tidak mempunyai asas teknikal untuk bersaing dengan Goliath seperti Ethereum. Pada akhirnya, kebanyakannya akan menjadi projek yang lebih kecil untuk penggunaan khusus, pemaju mencelupkan jari mereka ke dalam air kontrak pintar, dan dapp yang terlalu besar untuk menggunakan mainnet sepanjang masa.

QTUM: Menggabungkan EVM dengan Kod Asas Bitcoin

QTUM (sebutan quantum) adalah platform dapps yang berpusat di Singapura yang dibina berdasarkan gabungan kod dari Bitcoin dan Ethereum. Selain menggunakan sebahagian besar keselamatan Bitcoin, QTUM menerapkan konsensus bukti-kepentingan dan Mesin Maya Ethereum.

Sokongan QTUM untuk EVM bermaksud dapps dari Ethereum dengan mudah boleh dihantar ke QTUM. Dapps baru di QTUM juga menggunakan Solidity untuk pembangunan. Ini menjadikan untuk kos beralih rendah dari Ethereum ke QTUM, kerana QTUM menjalankan kod EVM sumber terbuka yang sama. Pada masa akan datang, QTUM berharap dapat menyokong mesin maya lain, bukan hanya EVM.

Dibina untuk Perniagaan: Keselamatan dan Skalabiliti

Pasukan QTUM menghabiskan banyak masa untuk mencari platform stabil mereka yang dibina di atas asas Bitcoin. Menggunakan kod yang diuji pertempuran bermaksud mereka tidak mudah diserang daripada kod yang dikembangkan dari awal. Sebagai tambahan, protokol konsensus bukti-kepentingan bermaksud mereka menggunakan lebih sedikit tenaga untuk memproses transaksi daripada sistem bukti kerja.

Kestabilan seni bina QTUM adalah sebahagian daripada strategi pemasaran “dibangun untuk perniagaan” mereka yang bertujuan untuk penggunaan kontrak pintar dan dapps institusi. Selain itu, mereka menambahkan lapisan perakaunan abstrak ke ekosistem. Ini mengurangkan beban komputasi pada mainnet, meningkatkan skalabiliti.

Ciri-ciri Keren Lain QTUM

QTUM juga akan menawarkan sokongan untuk menukar perjanjian yang dapat dibaca manusia menjadi kontrak pintar siap pakai blockchain. Sama ada ini akan menjadi pembangun QTUM, kontraktor swasta, atau beberapa sistem lain masih belum jelas.

Senibina ini juga menyokong dompet ringan, termasuk dompet mudah alih untuk menyimpan dan bertransaksi di QTUM. Ini menjadikan QTUM salah satu projek pertama yang memasuki alam kontrak pintar mudah alih.

QTUM mempunyai banyak ciri menarik dan teknologi baru yang mereka bawa ke meja. Walau bagaimanapun, pada akhirnya, ciri-ciri sahaja tidak akan memenangi perlumbaan dapps. Pembangun pintar di Ethereum atau pesaing QTUM yang lain akan menonton QTUM untuk mengetahui ciri mana yang menarik perhatian. Kemudian, mereka akan melaksanakan ciri tersebut sebagai sebahagian daripada platform mereka sendiri.

Kejayaan Masa Depan QTUM

Kejayaan QTUM bergantung pada penggunaannya oleh syarikat utama. Oleh kerana ciri-ciri mewah akan datang dan berkembang dengan perkembangan berterusan, QTUM perlu mendapatkan kerjasama besar di wilayah asal mereka di Asia Tenggara. Ini akan menjadi sukar di China, di mana NEO mempunyai pemimpin dan sokongan pemerintah untuk platform dapps mereka. Namun, ketenaran QTUM yang semakin meningkat boleh menyebabkan perkongsian awal yang penting yang akan membuat atau memecahkan syarikat.

Cardano: Nerd Baru di Blok

logo cardano

Cardano sangat baru sehingga sukar untuk mengatakan banyak mengenai platform ini. Ini adalah projek dari Charles Hoskinson, salah seorang pengasas bersama Ethereum. Idea untuk Cardano muncul pada tahun 2015.

Mereka membayangkan platform dapps yang dibina berdasarkan kajian saintifik dan kajian rakan sebaya. Pendekatan ini menarik dari segi pemikiran ke depan, skalabilitas, dan keamanan. Namun, ini bermaksud projek akan bergerak perlahan. Versi pertama rangkaian Cardano tidak akan siap sehingga 2019.

Senibina Asas Cardano

Walaupun kami belum mengetahui semua butirannya, jelas Cardano akan menjadi penyelesaian berlapis dua. Satu lapisan akan menjadi lapisan akaun, seperti buku besar cryptocurrency lain dengan maklumat transaksi asas sahaja. Yang kedua adalah lapisan kawalan yang menguruskan semua metadata yang berkaitan dengan kontrak pintar; mengapa, bagaimana, dan bila dana dikeluarkan; dan identiti peserta dan item dalam urus niaga.

Pemisahan data transaksi dan metadata mengurangkan simpanan yang diperlukan dan meningkatkan skalabiliti. Cardano juga akan melaksanakan bukti-bukti untuk mengurangkan penggunaan tenaga.

Cardano diprogramkan dalam Haskell, bahasa untuk aplikasi perniagaan dan analisis data. Oleh itu, aplikasi Cardano pada masa akan datang mungkin berbentuk kewangan atau organisasi.

Main Panjang Cardano

Cardano masih bertahun-tahun dari penggunaan yang meluas. Namun, desakannya terhadap pengembangan yang ditinjau oleh rakan sebaya menunjukkan bahawa Cardano akan memainkan permainan yang panjang. Jalan menuju dominasi Cardano mungkin akan memerlukan Ethereum melakukan kesalahan besar beberapa tahun dari sekarang. Sekiranya demikian, Cardano dapat meningkatkan pangsa pasar sebagai pilihan yang lebih dipercayai dan boleh dipercayai.

NEO: Jawapan China terhadap Ethereum

logo neo

NEO (awalnya dikenali sebagai AntShares) adalah projek blockchain sumber terbuka pertama yang keluar dari China. Blok genesis dilancarkan pada bulan Disember 2016, tetapi pengasas Da Hongfei dan Erik Zhang telah mengusahakan idea tersebut selama bertahun-tahun sebelum melancarkan rangkaian.

Platform dapp NEO merangkumi sokongan untuk pengembangan di C # dan Java. Pada masa akan datang, ia akan menyokong Python dan Go juga. NEO juga menggunakan konsensus dBFT, varian bukti-kepentingan yang menawarkan prestasi yang lebih pantas. NEO dibina untuk perniagaan, dengan rangkaiannya saat ini mampu 1,000 transaksi / saat dan secara teorinya mampu 10,000 / saat. Ini adalah pesaing skala besar untuk kegunaan perusahaan.

Fokus untuk NEO adalah untuk mendigitalkan ekonomi China. Mereka berharap dapat memberikan perkhidmatan identiti, penjejakan produk, dan pilihan pembayaran melalui komuniti dapp mereka.

Pijakan NEO di China

NEO mempunyai penggunaan sedia ada dengan beberapa dapp terbina dalam platform. Mereka juga pernah bekerjasama dengan syarikat utama seperti Microsoft dan Alibaba pada penyelesaian blockchain. Syarikat saudari NEO, Onchain, membina penyelesaian blockchain peribadi untuk syarikat besar di seluruh China, memberikan kelebihan jelas kepada NEO dengan dapps perusahaan China.

Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif NEO, Da Hongfei, terkenal dengan pengaruhnya dengan kerajaan China. Dia membantu membimbing pemerintah melalui awal cryptocurrency dan mengadakan pertemuan penting semasa larangan ICO China pada tahun 2017. Akibatnya, NEO telah menerima status sebagai platform yang disokong oleh kerajaan.

Sokongan kerajaan di China adalah kunci. Ini menjadikan operasi dengan syarikat China menjadi lebih mudah. Pengiktirafan rasmi juga bermaksud NEO adalah pihak berkuasa di blockchain di China. Pada tahun-tahun mendatang, jika boleh memperkenalkan semula ICO yang mematuhi kerajaan ke China, ini boleh menjadi titik tolak bagi NEO.

Analisis & Kesimpulannya

Ethereum masih merupakan pemimpin yang jelas dalam perkhidmatan dapp. Ia mempunyai penggunaan pengguna terkuat berdasarkan platformnya. Ethereum Enterprise Alliance merangkumi beberapa syarikat terkuat di dunia. Ia juga mempunyai Vitalik Buterin dan salah satu pasukan pengembangan paling tajam dalam perniagaan ini. Ethereum dapat dengan mudah menerapkan idea terbaik pesaingnya setelah menunggu pesaingnya menguji yang terbaik. Ethereum bermain di pesawat yang berbeza dari platform dapps yang lain.

Walaupun begitu, persaingan hebat. Platform baru ini banyak yang ditawarkan, dan mereka akan menguji dominasi Ethereum dengan teknologi dan ciri baru. Namun, pada akhirnya, ini akan diterima oleh pengguna, dan mengikuti Ethereum akan ada tugas monumental.

NEO mempunyai peluang terbaik untuk mencabar Ethereum semasa penggunaan pengguna. Sudah tentu, ini adalah jangka panjang, tetapi penguasaan NEO dalam ekonomi dan kerajaan China bermakna ia akan segera mengambil rakan kongsi utama di China. Rakan kongsi perusahaan China sahaja tidak akan menjatuhkan Ethereum, tetapi ia pasti menjadikan perbualan lebih menarik.

Jangkakan penguasaan Ethereum akan berlanjutan, tidak berlaku kecelakaan besar. Tetapi sebagai pengguna, kita akan segera menikmati hasil persaingan teknologi. Persaingan akan memaksa Ethereum untuk berinovasi dengan kadar yang tinggi untuk melawan pesaingnya, dan itu akan baik untuk keseluruhan ekosistem.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me