Perlumbaan untuk Menjadi Penyelesaian Penyimpanan Desentralisasi Terbaik

Teknologi blockchain adalah mengenai desentralisasi. Pertama, ia adalah sistem dan pembayaran kewangan. Seterusnya muncul aplikasi dan program terdesentralisasi yang dapat dijalankan di blockchain. Sekarang, satu lagi sempadan dibuka dengan desentralisasi penyimpanan fail. Ruang penyimpanan yang terdesentralisasi dengan cepat menjadi perlumbaan yang ramai, dengan Storj, Sia, Filecoin, dan MaidSAFE semua bersaing untuk mendapatkan pangsa pasar.

Idea di sebalik penyimpanan terdesentralisasi membolehkan orang biasa menyewa bahagian ruang cakera keras yang tidak digunakan dalam rangkaian peer-to-peer. Pelbagai platform yang akan kita bincangkan dalam artikel ini menyelesaikan tugas ini dengan cara yang sedikit berbeza. Walau apa pun pendekatannya, data adalah industri yang berkembang pesat, dan masa depan kelihatan menjanjikan untuk setiap projek yang dapat menyempurnakan penyimpanan fail yang terdesentralisasi.

Asas Penyimpanan Desentralisasi

Penyimpanan desentralisasi berfungsi dengan berkongsi fail di rangkaian peer-to-peer.

Pertama, pemuat naik menyulitkan fail, dan orang itu menyimpan kunci untuk membuka kunci penyulitan. Kemudian fail itu dipecah menjadi banyak bahagian yang lebih kecil. Setiap kepingan kecil yang disulitkan ini diduplikasi untuk memastikan kelebihan. Akhirnya, pelindung fail dihantar ke pelbagai komputer individu di rangkaian peer-to-peer.

Individu yang menghoskan fail hanya mempunyai sedikit isi kandungan fail, dan ia disulitkan. Ini bermaksud hos tidak dapat memperoleh maklumat dari fail. Ini juga bermaksud bahawa melancarkan serangan terhadap node hosting tidak ada gunanya.

Untuk mengingat fail, pemunggah asal menggunakan kunci peribadi bersama dengan jadual hash yang dihoskan blockchain untuk mencari semua pecahan fail asal dan meminta rangkaian untuk membina semula fail. Sebaik sahaja nod menghantar kembali pelbagai pecahan, fail akan dibina semula. Kemudian pengunggah menggunakan kunci penyulitan asal untuk menyahsulitkan fail untuk digunakan.

Permintaan untuk Penyimpanan

Pasaran penyimpanan awan sangat besar. Walau bagaimanapun, pemain utama seperti Amazon dan Google pada masa ini menguasai ruang tersebut.

Kumpulan penyelidikan pasaran menganggarkan pasaran penyimpanan awan dapat berkembang $ 74.94 bilion menjelang 2021 dan $ 92.49 bilion menjelang 2022. Sekiranya penyimpanan yang terdesentralisasi dapat menangkap bahkan sebahagian kecil dari pasaran tersebut, ia akan menjadi industri yang besar.

Itulah sebabnya perlumbaan untuk menjadi penyelesaian penyimpanan terdesentralisasi paling kompetitif.

Storj

Storj, sejauh ini, peneraju pasaran untuk penyimpanan terdesentralisasi. Ia juga merupakan salah satu projek tertua di ruang tersebut. Setakat ini, Storj mempunyai komuniti 20,000 pengguna (pemuat naik) dan 19,000 petani (penyedia storan).

Kod projek adalah sumber terbuka, jadi sesiapa sahaja dapat menerapkan contoh Storj. Yang mengatakan, Storj Labs, syarikat swasta di belakang Storj, telah membina rangkaian yang mengagumkan. Pengguna membayar akses ke rangkaian itu.

Senibina Storj mengikuti model standard sharding, encryption, and swarming yang dijelaskan di atas untuk membelah dan menyusun semula fail.

Pengalaman pengguna

Pembezaan besar Storj (selain menjadi kekuatan dominan di pasaran) adalah pengalaman pengguna. Storj menjadikannya mudah dan intuitif untuk mendaftar, menghoskan fail anda, atau mengendalikan nod. Ini bertujuan untuk penggunaan pasar secara besar-besaran, dan reka bentuknya berfungsi dengan jelas.

storj ux

Model pembayaran juga dibayar untuk muat naik, dan mereka boleh membayar dalam USD. Ini memudahkan onboarding dan membuat transaksi mudah difahami.

Walau bagaimanapun, kawalan terhadap pengalaman pengguna memerlukan beberapa pemusatan. Storj Labs mengawal akses ke rangkaiannya. Rangkaian lebih terdesentralisasi dan selamat daripada alternatif terpusat. Storj juga tidak dapat melihat fail anda. Walau bagaimanapun, anda mesti mempercayai portal Storj untuk menggunakan rangkaian.

Token STORJ & Rancangan masa hadapan

Storj tidak menyokong perlombongan. Sebaliknya, para petani menjalani pemeriksaan fail. Sekiranya petani dapat membuktikan komputer mereka dalam talian dan menyimpan salinan fail yang diberikan, mereka akan menerima pembayaran. Audit ini memastikan bahawa fail benar-benar ada di rangkaian. Mereka juga bagaimana petani mendapat ganjaran.

Pembayaran datang dalam bentuk token STORJ. STORJ adalah token ERC-20. Sebenarnya, keseluruhan ekosistem Storj adalah dApp pada blockchain Ethereum. Storj tidak mempunyai blockchain sendiri.

Dalam masa terdekat, Storj merancang untuk memberi tumpuan kepada penyelesaian untuk skalabiliti. Mereka juga berharap dapat mengatasi perkongsian fail, sehingga pengguna dapat berbagi / mencabut akses ke fail dalam waktu nyata.

rangkaian storj

Storj mempunyai banyak perkongsian untuk menguji dan mengembangkan jangkauannya. Terutama, mereka baru-baru ini bekerjasama dengan FileZilla, penyedia FTP utama. Dalam enam bulan terakhir tahun 2017, jumlah data yang disimpan di Storj meningkat 50% setiap bulan. Storj kini menyimpan lebih daripada 30 petabyte data di rangkaian.

Sia

Sia adalah pesaing terbesar Storj dengan produk yang layak dikeluarkan untuk pengeluaran. Ia berfungsi dengan cara yang serupa dengan Storj. Secara khusus, Sia membagi fail menjadi tiga puluh segmen, dengan kelebihan yang cukup sehingga mereka berjaya membina semula fail dengan hanya sepuluh dari tiga puluh segmen. Protokol ini juga menyulitkan fail dengan cara yang serupa dengan Storj.

Berbeza dengan Storj, Sia mempunyai blockchain tersendiri. Blockchain proprietari ini menyokong kontrak pintar yang digunakan Sia untuk mengurus dan menghantar fail. Setelah dihantar, Sia juga melaksanakan bukti penyimpanan yang serupa untuk mengaudit penyelenggaraan fail nodnya.

Siacoin (SC)

Sia tidak menyokong pembayaran fiat seperti Storj. Sebaliknya, pemuat naik dan node membayar dan dibayar di Siacoin. Sia juga memerlukan pelombong untuk menyokong blockchainnya, dan pelombong tersebut mendapat penghargaan di Siacoin juga. Terdapat banyak kolam perlombongan untuk Siacoin, yang pertama dan terbesar adalah SiaMining.

Pertumbuhan & Masa Depan

rangkaian sia

Sepanjang tahun 2017, Sia bertambah dari 75 host dan 500 TB storan hingga 1,000 host dan 3.3 PB storan yang ada. Itu adalah kadar pertumbuhan yang pesat. Namun, ia masih kecil jika dibandingkan dengan 20,000 tuan rumah Storj. Storj juga menggunakan lebih dari 3,5 PB – lebih dari keseluruhan ukuran rangkaian Sia.

Filecoin

Filecoin adalah pesaing yang menarik dalam perlumbaan ini kerana belum dilancarkan. Namun, ramai yang menjangkakan ia akan menjadi pemain utama dalam ruang dari hari pertama.

Ini sebahagiannya disebabkan oleh pasukan di belakang pelancaran. Filecoin adalah projek dari Laboratorium Protokol. Mereka berjaya menggunakan projek penyimpanan dan pengkomputeran berasaskan rangkaian lain, terutamanya IPFS. Filecoin juga mempunyai sokongan besar. Di satu pihak, modal teroka Silicon Valley berada di belakang projek, termasuk Andreessen Horowitz dan Kamal Ravikant. Sebaliknya, Filecoin melancarkan salah satu ICO paling berjaya yang pernah ada, menaikkan $ 205 juta dalam penjualan tokennya.

Senibina Platform

Kertas putih Filecoin menerangkan pendekatan ganda untuk seni bina platform yang menggunakan dua jenis nod rangkaian.

Yang pertama adalah simpul simpanan, seperti di Sia dan Storj. Namun, Filecoin nampaknya cenderung ke arah pemain yang lebih besar dengan jumlah simpanan khusus untuk menyumbang.

Jenis node kedua adalah node pengambilan. Node ini terletak secara fizikal di titik pusat yang dikelilingi oleh banyak nod simpanan. Mereka juga memerlukan lebar jalur tinggi, akses internet latensi rendah untuk mengambil dan menyampaikan fail pecahan se cekap mungkin.

platform filecoin

Semasa mengendalikan node, Filecoin berfungsi pada model bukti replikasi berterusan pecahan fail yang dipercayakan kepada anda. Membuat redundansi memperoleh token Filecoin. Filecoin juga mendahului permainan infrastruktur. Oleh kerana ia berasal dari syarikat yang sama yang mengembangkan IPFS, Filecoin sudah memiliki protokol bawaan untuk pengurangan dan pengekodan penghapusan.

Pasar

Pembezaan lain ialah Filecoin menawarkan pasaran untuk penyimpanan data. Walaupun Storj dan Sia telah menetapkan model harga, Filecoin mendorong permintaan dan tawaran pertukaran data. Tuan rumah dapat menyatakan berapa harga yang ingin mereka tawarkan penyimpanan dan pengunggah dapat memilih sama ada akan menerima harga tersebut.

Masa Depan

Terdapat banyak gembar-gembur di sekitar Filecoin, tetapi kenyataannya mereka belum dilancarkan. Masih belum dapat dilihat apakah gembar-gembur itu dibenarkan.

Pembantu Rumah Selamat

MaidSafe adalah pesaing yang lebih kecil di lapangan, setakat ini. Mereka juga bukan penyelesaian penyimpanan fail. Mereka juga mempunyai cita-cita untuk memasuki dunia pengkomputeran yang terdesentralisasi. Cita-cita luas ini menjadikan mereka projek yang menarik yang mungkin memiliki potensi besar jika berjaya. Walau bagaimanapun, kelemahannya adalah penglihatan besar yang bermaksud kurang fokus dalam jangka masa terdekat untuk mewujudkan dan membezakan penyelesaian yang dapat dilaksanakan untuk satu masalah.

bukti sumber maidsafe

Seni bina mereka adalah mengenai menyediakan sumber pengkomputeran, bukan hanya penyimpanan. Sekiranya komputer anda mempunyai banyak kuasa pemprosesan, misalnya, anda dapat menyewanya di MaidSafe. Lebar jalur atau sambungan yang boleh dipercayai dan konsisten juga merupakan sumber pengkomputeran berharga yang boleh anda jual di MaidSafe.

MaidSafe juga akan memungkinkan untuk menggunakan rangkaian tanpa nama. Ini memberikan privasi tambahan pada penyimpanan fail anda apabila digabungkan dengan enkripsi end-to-end dan storan terlindung.

peta jalan maidsafe

Projek ini masih dalam tahap pengembangan alpha. Ia belum mempunyai semua ciri. Namun, mereka membuat kemajuan dalam pengembangan, memasuki Alpha 2 dalam beberapa bulan terakhir.

Kesimpulannya

Masa depan penyimpanan terdesentralisasi sangat menarik. Ini berpotensi menjadi penyimpanan yang lebih cepat, lebih murah, dan lebih selamat untuk penggunaan yang luas. Walaupun persaingan sengit di ruang ini, akhirnya akan baik untuk teknologi yang dihasilkan. Semua pasukan ini berusaha keras untuk memperbaiki dan membezakan penyelesaiannya. Sekiranya kepantasan, harga, dan skalabilitas meningkat, anda dapat melihat syarikat-syarikat ini berjalan kaki bersama Amazon dan Google pada masa depan yang tidak begitu jauh.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me