Off to the Races: The 4 Coins Bersaing untuk Tempat Teratas Crypto

Sehingga kini, terdapat lebih dari 1000 cryptocurrency di pasaran yang cuba mengubah setiap industri pisang untuk membiayai. Walau bagaimanapun, beberapa syiling secara konsisten berada di puncak dalam perlumbaan untuk dinamakan cryptocurrency nombor satu di dunia.

Dalam artikel ini, kami akan menganalisis beberapa pesaing dan menggariskan mengapa mereka berpotensi menjadi nombor satu.

dominasi pasaran cryptocurrency

Bitcoin / Litecoin

logo bitcoin

Pesaing pertama kami sebenarnya sepasang rakan sepasukan. Bitcoin telah lama menjadi cryptocurrency utama, tetapi trend mula menunjukkan bahawa ini mungkin tidak berlaku lama. Pada masa penulisan ini, dominasi Bitcoin berada di rendah sepanjang masa – hanya 35% dari pasaran. Ini jauh lebih rendah daripada dominasi pasaran 85% yang dimilikinya ketika ini tahun lalu.

Peningkatan minat terhadap altcoin dan komuniti Bitcoin yang berpecah adalah beberapa sebab di sebalik kemungkinan terjadinya kripto raja. Baru-baru ini, bayaran yang tinggi dan masa urus niaga yang perlahan telah menyebabkan ramai peminat crypto mencari duit syiling lain untuk penggunaan seharian mereka.

Litecoin dengan bantuan. Walaupun mempunyai garpu Bitcoin, pencipta Charlie Lee telah menyatakan bahawa Litecoin berfungsi paling baik sebagai pelengkap transaksi untuk penggunaan Bitcoin sebagai simpanan nilai. Semasa Bitcoin mengimplementasikan Lightning Network dan kedua-dua duit syiling itu dapat ditukar ganti melalui Atomic Swap, ada kemungkinan masalah penskalaan Bitcoin menjadi perkara masa lalu.

Sekiranya duo berjaya melaksanakan penyelesaian lapisan kedua ini tepat pada masanya, sukar bagi pesaing lain untuk mengatasi kelebihan Bitcoin dan kelebihan penggerak pertama yang dipegang oleh juara semasa.

Kelebihan

  • Bitcoin mempunyai rekod prestasi yang terbukti. Ia bertahan dari banyak serangan selama bertahun-tahun dan telah terbukti sebagai penyelesaian blockchain yang selamat.
  • Bitcoin adalah satu-satunya cryptocurrency bagi banyak orang. Sekiranya anda tidak membuat kajian, anda mungkin tidak menyedari bahawa ada pilihan lain.

Keburukan

  • Kontroversi masyarakat dan garpu keras yang berterusan perlahan-lahan menghancurkan kredibiliti Bitcoin.
  • Sekiranya penyelesaian penskalaan tidak berkesan atau terlalu lambat untuk dilaksanakan, orang akan terus melompat ke koin lain. Semakin banyak duit syiling alternatif memasuki pusat perhatian, dan pelabur menyedari bahawa mungkin ada yang lebih baik.

Tunai Bitcoin

logo tunai bitcoin

Bitcoin Cash adalah garpu Bitcoin dengan perubahan sederhana – peningkatan saiz blok dari 1MB hingga 8MB. Penyokong berpendapat bahawa penyelesaian penskalaan ini lebih dekat dengan visi sebenar Satoshi Nakamoto mengenai Bitcoin. Blok yang lebih besar dapat menahan lebih banyak transaksi yang secara amnya membawa kepada yuran yang lebih rendah dan masa transaksi yang lebih cepat walaupun skala jaringan.

Semasa duduk di kedudukan # 4 dengan kapitalisasi pasaran, terdapat beberapa kali sejak garpu yang kelihatan seperti Bitcoin Cash dapat mengatasi Bitcoin. Percubaan “flippening” terdekat berlaku pada bulan November 2017. Pada masa itu, Bitcoin Cash mencapai ~ 35% dari harga Bitcoin pada beberapa berita:

  • Membatalkan garpu SegWit 2x
  • Kuasa perlombongan beralih dari Bitcoin ke Bitcoin Cash
  • Lebih banyak syarikat menambah sokongan Bitcoin Cash

Sekiranya Bitcoin masih mempunyai masalah penskalaan walaupun setelah pelaksanaan Lightning Network, ada kemungkinan orang beralih ke koin besar berikutnya dengan nama Bitcoin. Dengan beralih, mereka mendapat keselamatan rangkaian Bitcoin yang diuji dalam pertempuran serta bayaran yang berpotensi rendah dan transaksi pantas yang diperlukan untuk transaksi sehari-hari.

Kelebihan

  • Banyak teknologi yang menjadikan Bitcoin begitu hebat dan selamat adalah sama dalam Bitcoin Cash.
  • Sokongan penambang sangat penting dalam menjaga keselamatan rangkaian. Sekiranya Bitcoin Cash menjadi jauh lebih menguntungkan untuk ditambang, peralihan kuasa hashing perlombongan dari Bitcoin boleh menjadi pemangkin utama di kedua-dua mata wang bertukar tempat.

Keburukan

  • Ukuran blok yang lebih besar cenderung menyebabkan lebih banyak pemusatan di sekitar ladang perlombongan berskala besar yang menjalankan rangkaian.
  • Sebilangan orang melihat ukuran blok yang lebih besar sebagai penyelesaian linear untuk masalah eksponensial. Bitcoin Cash mungkin perlu terus meningkatkan ukuran blok ketika rangkaian berkembang.

Ethereum

logo ethereum

Ramai orang berpendapat bahawa Ethereum mempunyai peluang terbaik untuk mengatasi Bitcoin sebagai duit syiling pasaran teratas. Daripada transaksi harian, nilai utama Ethereum adalah sebagai kaedah pembayaran untuk menggunakan rangkaian Ethereum untuk fungsi seperti kontrak pintar. Ethereum dan Bitcoin dapat hidup dengan harmoni.

Ethereum kini merupakan duit syiling kedua terbesar yang merangkumi sekitar 18% pasaran. Beberapa syiling yang popular, yang disebut token ERC20, dibina menggunakan rangkaiannya. Contohnya termasuk OmiseGo, Augur, dan FunFair.

Terdapat bukti kukuh untuk menyokong pengambilalihan pasaran Ethereum. Pada masa ini, lebih dari 1 juta transaksi berlaku di rangkaian Ethereum setiap hari. Itu melebihi 4 kali jumlah transaksi Bitcoin.

Juga, Ethereum nampaknya mempunyai komuniti yang jauh lebih bersatu dengan strategi yang jelas untuk menangani masalah penskalaan. Vitalik Buterin, pencipta koin, telah mula melaksanakan penyelesaian seperti sharding dan beralih ke algoritma konsensus Proof-of-Stake untuk meneruskan dan meningkatkan seni bina Ethereum.

Kelebihan

  • Ethereum mempunyai komuniti dengan kepemimpinan yang kuat dan visi yang selaras. Di samping itu, Ethereum Enterprise Alliance merangkumi beberapa pemukul berat dengan minat untuk melihat wang itu berjaya.
  • Rangkaian sudah memproses lebih banyak transaksi daripada Bitcoin, lebih banyak lagi.

Keburukan

  • Penyelesaian penskalaan Ethereum masih belum terbukti. Kenaikan lalu lintas rangkaian, seperti yang dilihat oleh CryptoKitties, masih menyebabkan kesesakan yang ketara.
  • Kontrak pintar sukar ditulis dengan selamat. Peretasan DAO dan bug dompet Parity membuktikan bahawa walaupun rangkaian Ethereum selamat, DApps yang dibina di atasnya mungkin tidak.

Riak

logo riak

Ripple mungkin merupakan duit syiling yang paling kontroversial dalam komuniti crypto. Duit syiling ini adalah kegemaran bank dan institusi kewangan lain, tetapi penentang berpendapat bahawa sifatnya yang berpusat adalah kebalikan dari apa yang dimaksudkan dengan cryptocurrency. Di mana sahaja anda berada, jelas bahawa Ripple masih menjadi pesaing kuat dalam perlumbaan ini.

Awal Januari ini, Ripple naik secara astronomi dalam harga ke tahap tertinggi sepanjang masa lebih dari $ 3.20 untuk sebentar mengatasi Ethereum sebagai duit syiling kedua terbesar. Pengumuman berterusan mengenai perkongsian dengan bank dan syarikat seperti MoneyGram menyebabkan ramai orang percaya bahawa Ripple akhirnya dapat berada di puncak.

Kelebihan

  • Ripple mendapat sokongan dari beberapa bank utama dan menjadi pilihan utama industri kewangan.
  • Bayaran dan masa transaksi riak jauh lebih baik daripada Bitcoin.

Keburukan

  • Syarikat tidak diharuskan menggunakan token Ripple (XRP) ketika menggunakan teknologi pembayaran Ripple. Teknologi ini dapat berkembang popular tanpa tanda yang sesuai.
  • Syarikat Ripple memegang sebahagian besar token XRP. Ini meletakkan kawalan yang tidak seimbang ke tangan beberapa orang sahaja.

Kesimpulannya

Dengan dominasi Bitcoin merosot, sangat mustahil pada masa ini tahun depan kita dapat melihat wajah baru di bahagian atas pasaran. Syiling yang disebutkan di sini hanyalah beberapa mata wang yang dapat membuktikan dominasi pasaran.

Kerana pasaran cryptocurrency masih relatif muda, duit syiling yang tidak diketahui hari ini dapat menjadi perkara besar seterusnya esok. Dengan kecepatan pasaran bergerak, tidak mengejutkan apabila melihat juara jangka panjang yang belum diciptakan.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me