Merobek Tembok Seni

Galeri seni – bangunan besar dan luas secara tradisional yang menempatkan karya seni yang tidak ternilai dari dinding ke dinding. Nah, itu tidak lagi berlaku. Seni mungkin tetap sama, tetapi galeri seni yang terdesentralisasi mengubah cara kita memiliki serta mengalami karya di dalamnya (atau dalam talian). Galeri berdasarkan blockchain ini menjadikan seni lebih mudah diakses oleh orang biasa dan membantu seniman pemula dengan lebih mudah mendapat pengiktirafan di ruang tersebut.

Kerana menggabungkan blockchain dengan seni masih merupakan idea yang agak baru, anda mungkin belum pernah mendengar tentang galeri seni yang terdesentralisasi. Jangan risau. Kami di sini untuk memberi anda panduan orang dalam untuk beberapa galeri seni terdesentralisasi terbaik yang kini muncul di seluruh dunia.

Galeri Seni Desentralisasi Maecenas

Maecenas adalah galeri seni yang terdesentralisasi yang “mendemokrasikan akses ke Seni Halus.” Dengan menggunakan platform Maecenas, anda boleh membeli sebahagian kecil karya seni menggunakan Token ART. Walaupun pemiliknya tetap memiliki karya seni fizikal, anda akan mendapat banyak nilai.

Di sisi lain transaksi, galeri seni di ekosistem Maecenas dapat menjual sebahagian karya seni mereka untuk membiayai pemasangan baru. Daripada harus mengambil pinjaman dengan faedah tinggi, pemilik galeri mengumpulkan dana dengan menjual, katakanlah 20%, karya mereka yang paling berharga.

gambarajah maecenas bagaimana ia berfungsi

Maecenas bukan sahaja membolehkan kita mendapatkan karya seni yang baik, tetapi juga mewujudkan pasaran yang lebih cekap untuk menghilangkan kos orang tengah. Ini, seterusnya, akan menghasilkan modal yang lebih banyak untuk membiayai artis baru dan karya mereka.

Pasukan Maecenas mengadakan token crowdsale yang berjaya di mana mereka mengumpulkan lebih dari 50 ribu ETH. Perbualan ramai itu membawa beberapa pelabur terkenal termasuk Pantera Capital, firma pelaburan Bitcoin pertama yang berpangkalan di A.S. Pasukan mengedarkan token dengan cara berikut:

  • 30%: Peserta Crowdsale
  • 30%: Tabung kecairan simpanan
  • 20%: Pemerolehan rakan kongsi dan pelanggan
  • 20%: Pasukan Maecenas

Terdapat, dan hanya akan ada, 100 juta token ART.

DADA.nyc

Mengkhususkan diri dalam seni genre Dada, DADA.nyc adalah galeri seni yang terdesentralisasi di rangkaian Ethereum. Setiap karya seni di platform adalah edisi terhad dengan bukti kepemilikan terikat terus ke blockchain.

Sebagai artis, anda mempromosikan dan menjual karya seni anda secara langsung di laman web DADA. Anda menerima 70% dari setiap penjualan (DADA menerima 30%) serta 30% dari semua keuntungan dari pasaran sekunder untuk karya anda.

Galeri ini bermula pada tahun 2014 sebagai “platform perbualan visual” bagi para seniman untuk bercakap antara satu sama lain melalui gambar mereka. Pada bulan Mac 2016, galeri mencapai lebih dari 150 ribu pengguna berdaftar. Dan, pada bulan Oktober 2017, pasukan ini menyelesaikan pembangunan galeri seni yang terdesentralisasi.

Kad Curio

Kad Curio adalah gambar digital dan GIF animasi dalam format kad tertentu. Galeri berkaitan, yang dikenali sebagai mesin layan diri, benar-benar dalam talian dan menggunakan blockchain Ethereum untuk menjual karya-karya tersebut. Untuk membeli kad anda hanya perlu:

  1. Buat a Dompet Kad Curio. Dompet ini serasi dengan Trezor dan Ledger Nano S.
  2. Hantarkan jumlah Ethereum yang betul dari dompet anda ke alamat dompet mesin penjual yang sesuai.
  3. Kemudian, anda dapat melihat kad anda di galeri atau terus dari dompet Kad Curio anda.

Terdapat jumlah kad yang terhad, jadi kadangkala habis. Artis menerima seratus peratus penjualan dari mesin layan diri Curio Card. Tidak ada orang di tengah yang boleh memotong.

Laman web pada masa ini menampilkan enam artis di pelbagai jenis gaya.

Rangkaian Sekatan Seni Desentralisasi

Sejumlah jenis seni terdesentralisasi baru muncul secara langsung di blockchain, mentakrifkan semula apa yang sebenarnya diklasifikasikan sebagai galeri. Barang koleksi, mis. CryptoKitties, wujud di rangkaian Ethereum dan dapat berinteraksi antara satu sama lain. Anda boleh membeli, menjual, atau membiak satu sama lain untuk menghasilkan karya seni (kucing) yang sama sekali baru – tidak diperlukan galeri. Kucing digital ini sangat popular pada satu ketika sehingga menyebabkan kesesakan yang ketara di rangkaian Ethereum, bahkan menyebabkan penangguhan beberapa penawaran duit syiling awal.

Contoh lain, yang Direktori Pepe Langka adalah laman web mudah yang menghoskan kad perdagangan Rare Pepe. Artis membuat kad-kad ini menggunakan rangkaian Counterparty. Dan, sekali lagi, anda boleh memindahkan hak milik secara langsung pada blockchainnya. Kad-kad ini telah mengumpulkan pengikut seperti kultus yang menghasilkan komuniti tertentu, pengkritik Rare Pepe, dan bahkan agama pseudo. Kad Rare Pepe yang paling mahal, Homer Pepe, baru-baru ini dijual dengan harga di bawah $ 40,000.

homer pepe

Akhir sekali, projek seperti Anime Coin menghilangkan keperluan untuk galeri seni terpusat. Dengan Anime Coin, anda memuat naik gambar anime anda ke rangkaian berserta jumlah salinan yang ingin diedarkan. Dengan itu, pengguna lain dapat membeli karya seni anda menggunakan pertukaran terdesentralisasi ANIM projek. Pertukaran inilah yang menjadi galeri seni yang terdesentralisasi.

Pemikiran Akhir

Walaupun galeri seni yang terdesentralisasi pada masa ini hanya sedikit, terdapat trend jelas yang menunjukkan populariti mereka. Mereka tidak boleh menggantikan ruang fizikal; bagaimanapun, penyelesaian hibrid yang menggabungkan terpusat dengan desentralisasi tidak menjadi persoalan.

Menggabungkan teknologi blockchain dengan galeri meningkatkan aksesori seni dan sangat menyokong seniman yang mungkin sukar untuk mendapatkannya. Dengan nilai yang didatangkan oleh seni desentralisasi, tidak hairanlah industri ini bergerak ke arah ini.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me