Oleh itu, anda berminat untuk melombong syiling privasi? Nah, ZCash mungkin ada di senarai keutamaan anda. Dan dengan alasan yang baik. Syiling privasi sejak kebelakangan ini mengumpulkan banyak tenaga setelah pengawal selia ingin membatasi Bitcoin dan semua altcoin yang telah dihasilkan. Dalam panduan ini, kami akan mendapatkan beberapa pandangan mengenai cara menggunakan ZCash untuk pemula.

(Perhatikan bahawa ini merangkumi pengguna Windows, walaupun proses di Linux agak serupa.)

Gambaran Ringkas ZCash

ZCash menambah lapisan tanpa nama untuk transaksi crypto jika dibandingkan dengan Bitcoin. Kriptografi yang dikenali sebagai zk-SNARKS membolehkan pengguna melakukan transaksi sepenuhnya secara tertutup atau jika mereka memilih, untuk membuat transaksi tertentu kelihatan.

zcash

Fungsi ini mempunyai sisi baik dan buruk daripadanya. Ini membolehkan anda menghantar dana besar ke seluruh dunia dengan selamat tanpa berpotensi menjadi sasaran serangan dalam talian atau luar talian berdasarkan identiti anda. Di sisi lain, ia juga berpotensi untuk pelbagai jenis pengubahan wang haram.

ZCash menggunakan bukti kerja, serupa dengan Bitcoin, untuk mengamankan rangkaiannya. Walau bagaimanapun, perbezaan mendasar adalah dalam algoritma perlombongannya Equihash yang memudahkan penciptaan blok dengan cara yang berbeza. Ini adalah titik penting kerana anda menginginkan perkakasan yang dioptimumkan untuk menggunakannya. Lebih lanjut mengenai itu kemudian. Buat masa ini, mari kita lanjutkan dan jika anda berminat dengan sudu dalaman di ZCash, lihat panduan ZCash kami.

Keuntungan

Sekiranya anda belum pernah menambang crypto sebelum ini adalah masa yang tepat untuk mengetahui sama ada anda benar-benar akan memperoleh keuntungan yang lumayan dari usaha ini. Banyak peserta yang tidak berpendidikan ke dalam crypto percaya bahawa perlombongan adalah cara mudah untuk menjana wang. Ini sebenarnya tidak berlaku. Berikut adalah beberapa elemen penting yang perlu anda pertimbangkan sebelum membuat ZCash perlombongan, atau cryptocurrency lain dalam hal ini:

  • Harga pasaran semasa
  • Perbelanjaan modal awal untuk perkakasan
  • Jumlah kuasa hash yang ada
  • Kos elektrik
  • Kos bayaran kolam

Untuk melakukan ini, teruskan ke Apa Yang Perlu Dilombong dan masukkan beberapa pemboleh ubah dari persediaan anda. Sebagai contoh, kami memasukkan rig kad grafik lapan khas dengan sekitar 6000 jam / s (kadar hash):

Hitung potensi keuntungan yang anda jangkakan

Hitung potensi keuntungan yang anda jangkakan

Seperti yang anda lihat, potensi keuntungan terkini tidak begitu tinggi. Ini sebahagian besarnya disebabkan oleh pasaran beruang pada tahun 2018 yang menyukarkan penambang kecil untuk memperoleh keuntungan. Hasil ini hanya anggaran. Seperti kebanyakan perkara crypto, tidak ada yang mengalahkan pengalaman langsung.

Perkakasan Perlombongan

ZCash dibina untuk menentang mesin ASIC dan sebaliknya menggunakan GPU (kad grafik) sebagai sumber utama untuk melombong duit syiling. Ini adalah berita baik untuk pelombong permulaan kerana anda tidak perlu bersaing dengan syarikat gergasi perlombongan seperti Bitmain yang mempunyai bahagian pasaran ASIC yang besar.

Ini bermaksud anda pasti ingin mendapatkan kad grafik Nvidia. Pelombong berpengalaman telah melaporkan bahawa mereka jauh melebihi kad AMD ketika melombong ZCash. Siri Nvidia GTX80 adalah titik permulaan yang baik jika anda tidak tahu kad mana yang akan diambil. Di samping itu, kerana permintaan kad telah memberikan sedikit tekanan pada bekalan kad grafik, anda boleh mencuba beberapa GPU terpakai dari rakan permainan anda atau di eBay.

Menyimpan Wang Anda: ZCash Wallets

Melombong duit syiling tidak akan membantu melainkan kita dapat menyimpannya di suatu tempat. Nasib baik, kami mempunyai beberapa pilihan di sini. A dompet pihak ketiga lebih baik untuk pemula kerana dompet rasmi hanya berfungsi dengan Linux. Terdapat sebilangan besar pilihan yang baik di sini walaupun untuk keselamatan tertinggi, anda mungkin ingin menggunakan dompet perkakasan seperti Trezor atau Ledger.

Sekiranya anda ingin membina portfolio Bitcoin atau mungkin mengeluarkan fiat (mis. Dolar / Euro / dll.) Maka anda pasti ingin menambang terus ke pertukaran yang disokong. Ini akan membolehkan anda melangkau bayaran tambahan semasa melakukan pertukaran antara dompet peribadi dan pertukaran anda. Hubungi pertukaran anda terlebih dahulu untuk memastikan mereka menyokong pilihan ini.

Perisian dan Langkah Seterusnya

Pemandu

Dengan andaian anda menggunakan kad Nvidia untuk rig anda seperti yang telah kami sebutkan sebelumnya, sekarang adalah masa untuk memastikan kad tersebut dipasang dan dikonfigurasi dengan betul. Kepala ke Laman web Nefidia Geforce dan pasang pemacu terkini jika anda belum melakukannya:

Untuk kecekapan maksimum pastikan anda mempunyai pemacu terkini untuk kad anda

Untuk kecekapan maksimum pastikan anda mempunyai pemacu terkini untuk kad anda

Memasang banyak GPU boleh menjadi proses yang sukar. Anda mungkin paling senang memasang satu demi satu, but semula, kemudian bilas dan ulangi, atau sebagai gantinya pasang semuanya secara serentak. Pelombong telah melaporkan beberapa cara yang berbeza untuk menyelesaikan pekerjaan itu, jadilah waktu untuk memasang gear anda dengan betul sebelum meneruskan langkah-langkah berikutnya.

Muat turun dan Jalankan EWBF Miner

Masa untuk menyambungkan perisian ke perkakasan anda supaya kami dapat mengumpulkan dana. Perisian yang disyorkan di sini adalah EWBF Pelombong Cuda ZCash. Sentiasa berhati-hati semasa memuat turun pelombong kerana beberapa program yang tidak diketahui mungkin mencuri dana dari pengguna yang tidak curiga. Lakukan kajian anda dan pastikan untuk mengikuti Bitcointalk komuniti dalam hal cadangan penambang.

Muat turun dan pasang versi terbaru Cuda. Windows mempunyai kebiasaan buruk mengganggu kelancaran mesin perlombongan. Ini bermaksud bahawa anda perlu menyesuaikan beberapa tetapan untuk memastikan bahawa anda menggunakan kecekapan maksimum.

Pertama, pastikan anti-virus anda tidak menyekat Cuda atau fail lain yang berkaitan. Kedua, anda juga mungkin mahu melumpuhkan kemas kini Windows dan sebaliknya mengemas kini secara manual dengan merancang waktu henti tertentu untuk pelantar anda. Akhirnya, lumpuhkan mod tidur pada PC anda kerana ini akan terus mengganggu penambangan ZCash anda.

Sertailah Kolam Perlombongan

Melombong ZCash sendiri tidak praktikal dan hari ini anda hanya akan memotongnya jika anda menyertai kolam perlombongan. Ringkasnya, ini membolehkan anda ‘mengumpulkan’ sumber anda dengan pelombong lain dengan kemungkinan lebih besar untuk menemui blok dan menuntut ganjaran perlombongan anda. Investoon mempunyai perbandingan hebat di kolam perlombongan ZCash yang berdekatan dengan lokasi semasa anda.

Klik pada pelombong tertentu dan anda akan mendapat arahan mengenai cara menyambung ke kolam itu:

Petunjuk mengenai cara menyertai kolam perlombongan tertentu

Petunjuk mengenai cara menyertai kolam perlombongan tertentu

Khususnya, anda perlu mengambil kira tetapan fail kelawar dan penambang EWBF. Ini boleh diubah dalam folder EWBF yang anda muat turun lebih awal. Anda juga perlu menyalin alamat dompet yang telah kami bicarakan sebelumnya. Terdapat beberapa bit fiddly di sini, jadi pastikan semuanya tepat.

Pemikiran Akhir: Cara Melombong ZCash

Sekarang yang tinggal hanyalah untuk memulakan perlombongan ZCash! Klik dua kali fail .bat dan anda mesti melombong ZCash pertama anda dengan berkesan. Perhatikan bahawa kebanyakan kumpulan membolehkan anda memeriksa pendapatan dompet anda melalui laman web masing-masing. Masih banyak lagi yang perlu dipelajari jika anda ingin memanfaatkan sepenuhnya cara menggunakan ZCash.

Ingat, pasaran turun dan persaingan sukar. Untuk terus bertahan, anda harus terus mengikuti perkembangan terkini dan menyempurnakan proses anda. Nasib baik dan selamat melombong!

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me