Papua New Guinea adalah Anak Baru di Blok Ekonomi Deregulasi (rantai)

Papua New Guinea, sebuah negara kecil di wilayah Pasifik Barat Daya Asia, adalah negara terbaru yang menawarkan kebebasan ekonomi dan sokongan pemerintah untuk syarikat blockchain yang ingin melakukan persembahan token. Ia akan bergabung dengan Singapura, Malta, Switzerland, Kepulauan Cayman, Lichtenstein, dan negara-negara kecil lainnya sebagai negara-negara mesra kripto utama.

Tim Draper, kapitalis teroka terkenal dan penyokong Bitcoin yang bersemangat baru-baru ini mengumumkan sokongannya terhadap inisiatif itu. Bekerjasama dengan pengasas PNG asli dan Ledger Atlas Shane Ninai, mereka akan memimpin negara ini untuk mempromosikan negara ini sebagai tempat baru untuk penjualan token.

Pasukan Ledger Atlas bersama Tim Draper (ketiga dari kiri)

Pasukan Ledger Atlas bersama Tim Draper (ketiga dari kiri)

Pemerintah PNG berencana untuk menyediakan Ledger Atlas sebuah pulau kecil di wilayah Finschhafen untuk mendirikan zon ekonomi khusus, di mana mereka akan membuat peraturan dan peraturan mereka sendiri yang ditetapkan oleh syarikat itu sendiri. Autonomi ini, menurut Mr. Ninai, akan memupuk persekitaran yang ideal untuk inovasi blockchain.

“Kepentingan Kerajaan PNG bekerjasama dengan kami dan Tim Draper untuk merancang dan mengoperasikan zon ekonomi khas untuk crypto, blockchain dan inovasi adalah kemenangan besar bagi industri secara keseluruhan kerana kami melihat peningkatan masalah peraturan. Kami di Ledger Atlas berusaha untuk membuat kediaman untuk komuniti blockchain, oleh komuniti blockchain. “ Ninai berkata dalam satu kenyataan kepada Coin Central.

Inisiatif ini harus mendorong pertumbuhan ekonomi bagi negara yang sangat memerlukan peluang ekonomi yang lebih baik. Menurut Bank Dunia, KDNK negara hanya sedikit melebihi USD 20 bilion. Untuk konteks, Jeff Bezos mempunyai nilai bersih kira-kira $ 120 bilion. Rainbo Paita, Ahli Parlimen yang mewakili Finschhafen, mengatakan ini:

“Teknologi adalah masa depan mana-mana negara. Kami percaya dengan zon ini kita meletakkan diri kita untuk berjaya. Kami adalah negara kecil, tetapi itu tidak bermaksud kami tidak boleh mengambil risiko yang berani dan terkira. Blockchain adalah inovasi teknologi revolusioner, dan kami gembira dapat menyesuaikan diri dengan Ledger Atlas dan Draper Associates untuk merealisasikan usaha baru yang menarik ini. “

Ini adalah langkah berhemah oleh pemerintah yang berusaha mempelbagaikan hasil ekonominya. Pada tahun 2014, sebahagian besar tenaga buruh terlibat dalam kegiatan agraria seperti perhutanan dan penanaman tanah, sementara pengekstrakan sumber daya memberikan sebahagian besar pertumbuhan PDB. Kenaikan aktiviti pengekstrakan baru-baru ini menjadikan PNG menjadi pemain ekonomi yang signifikan di Pasifik Selatan. Kini PNG dapat memanfaatkan status barunya untuk membantu menyebarkan injil blockchain ke seluruh Pasifik Selatan.

Lejar Atlas 'Shane Ninai (paling kanan) dengan anggota kerajaan PNG

Ledger Atlas Shane Ninai (paling kanan) bersama anggota kerajaan PNG

Dengan semua tekanan peraturan dari pemerintah terkemuka, inisiatif tidak dapat dilakukan pada waktu yang lebih baik. Kuasa ekonomi utama seperti Amerika Syarikat telah menyekat pertumbuhan inovasi blockchain dan penawaran token, menyebabkan banyak syarikat blockchain meminta suaka ekonomi di tempat lain. SEC baru-baru ini mengesahkan semula kedudukannya bahawa semua token harus diklasifikasikan sebagai sekuriti, tanpa mengira penggunaannya.

Bagi mereka yang tidak menyedari perbezaan antara token keselamatan dan token utiliti, token keselamatan dikeluarkan untuk mewakili pemilikan atau ekuiti dalam syarikat penerbit (think stock). Token utiliti (juga disebut token pengguna), sebaliknya, dikeluarkan untuk membolehkan penglibatan pengguna dalam produk atau perkhidmatan yang mendasari. Contoh yang menyeronokkan untuk masalah ini ialah sistem yang digunakan oleh keju Chuck E Cheese yang mesra anda Untuk mengakses permainan arcade, seseorang mesti memperdagangkan USD untuk token arcade (aka “token utiliti”) dan hanya dengan itu anda dapat menikmati Chuck E Cheese dalam semua kejayaannya. Perlukah SEC menerapkan peraturan ekonomi arked kanak-kanak kegemaran kita juga? Untuk bersikap adil, mungkin mendapat keuntungan dari token utiliti. Semoga berjaya mencuba token Chuck E Cheese.

Oleh kerana tokenisasi terus bertambah popular, negara-negara seperti PNG bijak memanfaatkan tren tersebut. Pada tahun 2017, ICO mengumpulkan lebih dari USD 5.6 bilion untuk syarikat blockchain berbanding sekitar $ 1 bilion dari VC tradisional.

Dalam dua bulan pertama 2018, trend ini berterusan. ICO telah mengumpulkan modal 3.5x lebih banyak untuk startup blockchain dan blockchain yang berdekatan daripada VC tradisional. Lebih-lebih lagi, syarikat suka Polymath memimpin pertuduhan untuk menandakan semua kelas aset (termasuk VC konvensional). Sekiranya mereka berjaya dalam usaha ini, negara-negara seperti PNG akan berada dalam posisi yang ideal untuk membantu menyokong peralihan baru ini dan mendapat keuntungan dari segi kewangan.

Negara-negara yang tidak mengasimilasikan inisiatif ekonomi yang mesra kripto akhirnya akan menghalang inovasi blockchain dan melepaskan peluang menyokong ekonomi token baru. Sebagai guru media sosial, Gary Vaynerchuk, selalu mengatakan, “Berinovasi atau mati.”

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me