Syarikat pelaburan telah lama menjadi pilihan popular bagi pelabur institusi yang ingin berpartisipasi dalam pasaran kewangan tradisional. Sekarang, dengan populariti cryptocurrency yang semakin meningkat, firma pelaburan juga berhasrat untuk mengambil pasaran yang terus berkembang ini. Dalam artikel ini, kami mengkaji peranan Grayscale Investments sebagai pemain besar di ruang ini – semuanya dari sejarahnya hingga kesannya terhadap pasaran cryptocurrency semasa dan masa depan.

Pelaburan Skala Kelabu: Mantap di Ruang Pelaburan Crypto

Kumpulan Mata Wang Digital melancarkan Grayscale Investments sebagai anak syarikat pada bulan September 2013. Sejak masa itu, Grayscale Investments terus menawarkan sejumlah kepercayaan pelaburan cryptocurrency di pasaran Over-the-counter (OTC).

Sehingga Ogos 2018, amanah pelaburan aset tunggal Grayscale Investments merangkumi cryptocurrency berikut: Bitcoin, Ethereum, Ethereum Classic, Zcash, Bitcoin Cash, Ripple, dan Litecoin. Baris produk Grayscale Investments juga menampilkan Dana Cap Besar Digital, portfolio pelbagai yang berwajaran kapitalisasi pasaran yang menampilkan Bitcoin, Ethereum, Ripple, Bitcoin Cash, dan Litecoin.

Grayscale Investments terus menawarkan produk pasaran OTC baru dalam sejarah awalnya.

Grayscale Investments terus menawarkan produk pasaran OTC baru dalam sejarah awalnya.

Latar Belakang, Untung, dan Kerugian Pelabur

Melihat Pelaburan Skala Kelabu H1 2018 lapor, bakal pelabur dapat belajar banyak mengenai kejayaan dan kegagalan syarikat serta peranannya dalam pasaran cryptocurrency semasa. Mari kita lihat beberapa statistik terpenting dari laporan ini.

Sebilangan besar pelaburan (56%) berasal dari pelabur institusi. Kategori lain termasuk pelabur terakreditasi (20%), akaun persaraan (16%), dan pejabat keluarga (8%). Ini penting untuk diperhatikan kerana ia membantu semua pelabur memperoleh pandangan yang lebih baik mengenai beberapa strategi yang telah diambil oleh pelabur besar.

Menurut statistik H1 2018, semua amanah pelaburan mengalami kerugian. Ini tidak mengejutkan kerana ini mencerminkan trend penurunan harga cryptocurrency secara umum sepanjang separuh pertama tahun 2018.

Walaupun terdapat fakta ini, penting juga untuk menyoroti kejayaan jangka panjang produk Grayscale Investments yang lebih mapan. Sebagai contoh, Bitcoin Investment Trust telah menyaksikan peningkatan pulangan sebanyak 4,107,1% dari awalnya sehingga akhir H1 2018. Selain itu, Ethereum Classic Investment Trust, penawaran produk tertua ke-2, merealisasikan kenaikan 270.3%.

Bagaimana Dip Bitcoin Mempengaruhi Pelaburan Besar?

Penurunan bitcoin pastinya memberi kesan negatif kepada pelabur yang melabur pada Q4 2017 atau awal Q1 2018.

Walaupun seseorang mungkin menjangkakan ini akan menyebabkan penurunan pelaburan aliran masuk, statistik yang diterbitkan dalam laporan H1 2018 menunjukkan sebaliknya. Ketika melihat aliran masuk pelaburan mingguan untuk separuh pertama tahun 2018, banyak pembelian dilakukan selama beberapa minggu dengan pasaran yang agak rendah. Sebagai contoh, tiga minggu selama bulan Jun melepasi jumlah pelaburan masuk mingguan rata-rata $ 9.55 juta.

Selain itu, semakin jelas bahawa lebih banyak pelabur ingin mempelbagai di luar BTC. Ya, pelaburan BTC syarikat masih mempunyai pelaburan purata yang lebih tinggi pada $ 6.04 juta / minggu berbanding $ 3.52 juta / minggu untuk pelaburan bukan BTC. Walau bagaimanapun, penting untuk diperhatikan bahawa empat aset bukan BTC Grayscale Investments hanya ada diperkenalkan pada Mac 2018.

Sekarang, mari kita kaji beberapa kelebihan dan kekurangan memilih Pelaburan Skala Kelabu berbanding membeli cryptocurrency secara langsung.

Aliran masuk skala kelabu agak berbeza pada H1 2018.

Aliran masuk pelaburan agak berbeza pada H1 2018.

Sebab-Sebab Kemungkinan Memilih Pelaburan Skala Kelabu

Grayscale Investments berpotensi menawarkan keselamatan yang lebih baik untuk pelabur besar. Bagi mereka yang tidak mahu menyimpan cryptocurrency di bursa, terdapat sebilangan dompet perkakasan untuk dipilih. Walaupun begitu, banyak orang takut kemungkinan kehilangan dompet atau dicuri. Skala kelabu dapat membantu pembelian, penyimpanan, dan pemindahan aset.

Semua pelaburan dibuat sebagai saham dan dilabel sebagai sekuriti berjudul. Kerana tidak dipegang oleh pelabur sebagai cryptocurrency sebenar, adalah mungkin untuk menubuhkan struktur kewangan dan cukai yang lebih baik. Sebagai contoh, pelaburan layak diadakan di IRA tertentu, 401ks, dan akaun broker dan pelaburan lain. Ini mewujudkan jambatan untuk membantu pelabur cryptocurrency memasuki pasaran dengan cara yang serupa dengan pilihan pelaburan tradisional.

Kemungkinan Sebab Menentang Pelaburan Skala Kelabu

Penyertaan dalam pelbagai amanah pelaburan adalah mahal. Grayscale Investments mengenakan yuran 2.5% untuk pentadbiran tahunan dan penyimpanan untuk kebanyakan penawaran produk. Satu-satunya penyimpangan adalah BTC pada 2.0%, ETC pada 3.0%, dan Dana Cap Besar Digital pada 3.0%. Di pasaran lembu, beberapa pelabur akan menganggap ini sebagai jumlah minimum untuk membayar keuntungan. Walau bagaimanapun, dalam pasaran yang sangat menanggung, bayaran yang tinggi tentunya dapat mendorong banyak pelabur.

Walaupun mempunyai saham dan bukannya cryptocurrency sebenar mungkin menjadikan pematuhan cukai lebih mudah, tetapi juga mudah untuk melihatnya sebagai aspek negatif. Kenyataannya adalah bahawa dana memiliki kurang daripada sepersepuluh dari satu bitcoin sesaham. Oleh kerana pelabur mendapat saham dan tidak mempunyai akses langsung ke aset, sukar untuk membuat penjualan dengan segera. Oleh itu, ia kekurangan banyak kecairan dan kemudahan pertukaran cryptocurrency.

Bayaran tahunan Grayscale Investments berkisar antara 2 hingga 3%.

Bayaran tahunan Grayscale Investments berkisar antara 2% hingga 3%. Pulangan berbeza tetapi umumnya mencerminkan trend harga pasaran cryptocurrency.

Tinjauan Masa Depan Peraturan

Adalah sukar untuk meramalkan masa depan Grayscale Investments di pasaran cryptocurrency. Ya, ramai yang menganggap syarikat ini bertapak dengan baik di ruang tersebut. Namun, masih banyak soalan yang perlu dijawab. Secara teknikal, Grayscale Investments bukan ETF bitcoin. Ia dikelaskan sebagai amanah pemberi. Buat masa ini, ini bermaksud bahawa ia dapat mengelakkan beberapa batasan yang lebih ketat dari jenis dana lain.

Namun, peraturan dan ketetapan mengenai firma serupa mungkin penting di masa depan syarikat ini. Sehingga Ogos 2018, Suruhanjaya Sekuriti dan Pertukaran AS (SEC) telah menolak kebanyakan aplikasi ETF bitcoin. Terlepas dari cara mana keputusan SEC cadangan Coinbase ETF berjalan, kemungkinan akan memberi kesan kepada semua ETF dan firma yang serupa dengan Grayscale Investments.

Kesimpulannya

Sepanjang sejarah awal Pelaburan Skala Kelabu, firma ini telah menarik pelaburan besar dari pelabur kaya. Walau bagaimanapun, sekurang-kurangnya untuk pelabur individu, kemungkinan akses kepada tawaran ini hampir tidak ada. Syarikat telah memperoleh banyak kejayaan di pasaran tanpa pilihan ETF (atau seperti ETF). Walaupun untuk pelabur kaya, memilih untuk membeli cryptocurrency secara langsung boleh menjadi langkah yang lebih baik. Namun, bagi mereka yang ingin menggunakan jalan pelaburan yang lebih tradisional, firma ini dapat memberikan penyelesaian yang lebih daripada mencukupi.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me