Sejak tahun 2012, syarikat-syarikat mula bereksperimen dengan pembayaran Bitcoin sebagai alternatif penyelesaian arus perdana. Pada tahun-tahun berikutan ujian awal, syarikat telah melompat dan keluar dari kereta kripto yang berusaha mencari tahu apakah gelombang pengguna baru akan masuk ke mata wang maya.

Pelancongan adalah salah satu industri di mana Bitcoin dapat membuat perbezaan yang nyata. Wang bertukar tangan melampaui batas selalu menjadi perniagaan yang sukar. Siapa yang mahu berurusan dengan pelbagai mata wang, mengira kadar pertukaran yang membingungkan, menghilangkan kadar tersebut atau mengendalikan sejumlah besar wang asing? Sebilangan besar isu-isu ini kini menjadi kenyataan kerana cryptocurrency mencabar idea asas sistem kewangan berasaskan sempadan.

Yang Baik

Cryptocurrency adalah cara yang lebih mudah dan lebih murah untuk memindahkan dana ke peringkat antarabangsa, terutamanya jika anda berada di negara yang mempunyai kawalan modal yang melekat. Bukan perkara biasa bagi bank pusat dan pusat penjelasan di negara-negara ini untuk mengumpulkan karenah dan menolak pembayaran tanpa meminta pemotongan yang besar. Orang tengah masih hidup dan sihat.

Dengan cryptocurrency, anda boleh menempah dan membayar percutian antarabangsa dalam 30 minit atau kurang (tentu saja bergantung pada betapa sibuknya blockchain yang anda gunakan). Tidak perlu pelepasan. Transfer wayar antarabangsa, sebaliknya, memerlukan masa sekitar seminggu untuk membersihkannya dengan mudah. Tidak begitu baik jika anda berada di luar negara dan perlu menghantar wang dengan cepat.

“Tetapi kad kredit menyelesaikan masalah itu,” saya dengar anda katakan. Itu mungkin benar hingga tahap tertentu. Walau bagaimanapun, kad kredit mempunyai beberapa masalah untuk perjalanan wannabes. Pertama, harganya sangat mahal: caj akaun, caj kewangan, pendahuluan tunai, pemindahan baki, faedah, urus niaga asing, anda namakan mereka akan mengenakan bayaran untuk anda. Kedua, apabila anda berada di luar jalan, sangat tidak mungkin anda akan menemui seseorang dengan mesin kad. Mesin-mesin ini biasanya juga menanggung perbelanjaannya sendiri, kadang-kadang agak besar.

Terdapat sedikit insentif untuk destinasi kecil dan mengantuk untuk membayar sistem yang tidak perlu. Kad kredit adalah ciri ekonomi barat yang sangat ber bank. Di tempat lain? Penyelesaian yang lebih mudah dan lebih mudah diperlukan. Dengan telefon pintar dan sambungan internet hampir semua orang boleh membuat hotel Bitcoin seterusnya.

Bandar Crypto

Berbicara tentang kecil dan mengantuk, Agnes Water di Australia Timur telah terjun dan dinobatkan sebagai “Bandar Mata Wang Digital” pertama di Australia.

Agnes Water, bandar mata wang digital pertama di Australia. Sumber: Facebook / NEM

Agnes Water, perintis penerapan pelancongan cryptocurrency. Sumber: Facebook / NEM

Lebih daripada 30 perniagaan tempatan termasuk restoran, pengusaha pelancongan, hotel dan rumah tumpangan mendapat idea kerana, dengan baik:

“Sekiranya mengambil cryptocurrency untuk membawa pelancong ke bandar, maka bawa.”

Kata-kata bijak dari Moondoggie Beach dan pemilik Bush Tours Arty Cipak. Pelancongan adalah perniagaan yang sukar kerana bersifat kitaran dan sangat bergantung pada pendapatan boleh guna dan pemasaran yang baik. Ini juga merupakan industri utama Agnes Water, seperti banyak bandar kecil lain di Australia dan juga seluruh dunia. Melayan pelancong muda yang mahir berteknologi yang berhubung dengan cryptocurrency adalah langkah bijak.

Yang jahat

Ketidaktentuan buku besar Bitcoin adalah ciri yang sangat kemas atau masalah yang berpotensi menjengkelkan, bergantung pada pandangan anda. Tidak ada lagi penipu yang melakukan transaksi kad kredit. Hebat. Namun, apa yang berlaku jika anda mengirim dana kepada orang atau perniagaan yang salah, atau pengendali pelancongan glamor anda ternyata menjadi penipuan keluar? Sekiranya anda tidak mempunyai kemahiran merundingkan peringkat Samuel L. Jackson atau penerima adalah orang suci, wang anda akan hilang dan tidak akan kembali. Ini adalah desentralisasi dalam tindakan orang, tidak ada yang akan masuk untuk mendapatkan semula wang anda.

Kemudian ada masalah yang jelas yang dihadapi oleh koin penggerak pertama dengan transaksi sehari-hari. Mari melukis gambar: Anda kebetulan berada di pasar makanan pusat bandar yang sibuk di Bangkok pada waktu makan malam. Penjual jalanan mana yang akan menunggu 30 minit untuk anda mengesahkan transaksi Bitcoin? Tiada. Anda mesti mengeluarkan sejumlah wang tunai yang sejuk sekiranya anda mahukan rasa Pad Thai yang sedap. Sekarang ada perkembangan yang sedang berjalan untuk mengubahnya, tetapi untuk masa yang akan datang, banyak penduduk tempatan masih menganggap wang tunai (jenis kertas) sebagai raja.

… Dan Masa Depan Pelancongan Bitcoin

Pendapat berbeza-beza mengenai keberkesanan cryptocurrency dalam industri pelancongan hingga kini. Di satu pihak, pemula crypto-preneurs ingin memanfaatkan salah satu perkembangan kewangan yang paling mengejutkan dalam beberapa dekad. Sebaliknya, orang yang ragu-ragu menyebut kekurangan kestabilan harga sebagai salah satu batu sandungan untuk penggunaan sehari-hari.

Pertimbangkan industri penerbangan. Jumlah syarikat yang benar-benar menerima Bitcoin untuk penerbangan tidak banyak. Yang mengatakan, ada beberapa yang mengambil risiko dan sebenarnya sudah beberapa tahun.

Syarikat penerbangan Latvia udaraBaltik telah menerima pembayaran cryptocurrency melalui Bitpay sejak tahun 2015. Udara Murah, platform tempahan yang berpangkalan di AS telah menerima crypto sejak 2013. Tahun lalu (2018) mereka menambahkan Bitcoin Cash, Litecoin dan Dash ke senarai pilihan pembayaran mereka yang semakin meningkat.

Bayar dengan crypto untuk penerbangan kegemaran anda di CheapAir

Belanjakan atau HODL Bitcoin anda? Itulah soalannya.

Industri pelancongan menghadirkan beberapa cabaran unik yang sangat sesuai untuk crypto. Sebenarnya tidak ada penyelesaian pembayaran sejagat kerana terdapat begitu banyak cara untuk menukar nilai ketika melintasi sempadan. Buat masa ini, nampaknya banyak pilihan pembayaran akan kekal. Sangat diragukan bahawa ia akan kekal seperti itu lebih lama.

Pasukan pengaturcara berbondong-bondong ke crypto, dan mereka lapar bukan hanya untuk wang tetapi untuk kaedah baru untuk memprogramnya. Penskalaan, kelajuan, keselamatan: ini adalah semua masalah yang sedang mereka kerjakan secara tidak sengaja semasa kita bercakap. Kini semua yang diperlukan adalah penggunaan cryptocurrency yang sihat. Industri apa yang lebih baik untuk memimpin daripada pelancongan?

Mungkin suatu hari anda akan mendengar kisah keluarga petualang menjelajah dunia. Semasa memandu di jalan belakang negara yang belum ditemui, anda mendengar perbualan berjalan:

Anak: “Ayah masih ada di sana?”

Bapa: “Tidak ada anak lelaki tetapi kami akan berada di sana dalam lima minit. Bolehkah anda membayar rumah tumpangan sebelum kami tiba. Pemiliknya mengatakan bahawa dia hanya menerima Bitcoin. “

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me