Pembangunan Perisian Bitcoin – Era Baru Tokenization

Cryptocurrency asal dunia, Bitcoin, menawarkan banyak kelebihan kepada pengguna berbanding mata wang fiat tradisional. Sifat cryptocurrency yang terdesentralisasi menjadikannya sesuai untuk menyimpan nilai dan memindahkan dana. Bitcoin telah mengalami peningkatan yang ketara sejak pertama kali diperkenalkan ke dunia melalui whitepaper Satoshi sembilan tahun sebelumnya dan hari ini, pengembangan perisian Bitcoin melancarkan era baru tokenisasi ke dalam ekonomi global.

Tokenisasi

Tokenization adalah proses pemberian aset dunia nyata kepada token digital yang hidup di blockchain. Terdapat beberapa kelebihan serius yang dapat diperoleh melalui proses ini, dan inilah sebabnya mengapa banyak pasukan pembangunan telah menghabiskan berjuta-juta dolar untuk memikirkan cara unik untuk menjadikan proses tokenisasi lebih lancar. Menyimpan hak pemilikan untuk item tertentu pada blockchain adalah peningkatan besar berbanding sistem kertas kompleks yang sedang beroperasi.

Tokenization menyediakan struktur ekonomi global dengan cara yang lebih efisien untuk mendaftar, memindahkan, dan membuktikan pemilikan atas aset tertentu. Menerangkan item tertentu membolehkan pemilik memindahkan harta tanah dengan mudah seperti memindahkan BTC.

Tokenized-rumah

Harta Tanah Tokenized Akan Menyediakan Pasaran yang Lebih Efisien

Terdapat banyak sebab mengapa pemilik harta tanah berusaha menggunakan teknologi blockchain untuk melindungi pelaburan mereka. Sifat teknologi blockchain yang tidak berubah dan tidak berubah menjadikannya sangat sesuai untuk menangani tugas yang berkaitan dengan pemilikan dan dengan menaik taraf ke sistem token, tahap keselamatan dan kecekapan yang lebih tinggi dapat dicapai di pasaran.

Pembangunan Perisian Bitcoin – Syiling Berwarna

Bahasa skrip Bitcoin selalu membolehkan pengguna menyimpan sejumlah kecil metadata di blockchain, dan pemaju yang berpengalaman telah menghabiskan bertahun-tahun untuk mencipta cara yang berbeza di mana data ini dapat digunakan untuk mewakili pemilikan aset tertentu. Istilah “duit syiling berwarna” digunakan oleh banyak orang untuk menggambarkan BTC yang mempunyai hak pemilikan yang melekat padanya. Duit syiling berwarna dilihat oleh banyak orang dalam komuniti kripto sebagai langkah seterusnya dalam evolusi kisah BTC yang telah melihat kripto ini beralih dari mata wang digital ke nilai simpanan, dan sekarang, hak pemilikan aset sebenar.

Aset Tidak ketara

Istilah “aset dunia nyata” dapat digunakan secara longgar untuk menggambarkan setiap item yang mempunyai nilai di luar wilayah digital. Antara barang-barang tersebut adalah aset tidak ketara, atau barang yang tidak mempunyai bentuk fizikal di dunia nyata. Ini boleh merangkumi item seperti paten, tanda dagangan, dan hak cipta. Item tidak ketara jauh lebih mudah untuk token daripada item yang mempunyai perwakilan fizikal tetapi masih ada beberapa faktor pembatas yang mesti ditangani sebelum tokenisasi skala penuh dapat terjadi di sektor perniagaan ini.

Item seperti hak cipta boleh mempunyai struktur pemindahan undang-undang yang sangat berbeza yang mesti diikuti. Ini boleh berbeza-beza di seberang negeri dan negara. Ini bermaksud bahawa sebarang tokenisasi aset ini harus sesuai dengan negara asal di mana item tersebut dipindahkan untuk memastikan bahawa pemindahan token pemilikan itu mengikat secara sah di peringkat antarabangsa.

Aset Fungible

Aset mudah alih adalah barang yang boleh ditukar ganti antara satu sama lain. Item seperti emas boleh ditukar selagi jumlah dan kualiti harta benda yang dimiliki tetap sama. Item mudah alih jauh lebih mudah untuk dijadikan tanda kerana tidak perlu membuat lapisan perwakilan individu lain untuk aset tersebut. Token yang mewakili 1 ons emas adalah contoh sempurna aset mudah alih.

Sesiapa yang memiliki token pemilikan berhak mendapat 1 ons emas pada tahap kemurnian tertentu. Tidak perlu token disambungkan ke sekeping emas yang tepat seperti yang berlaku dalam token yang mewakili, katakanlah, kepemilikan dalam karya seni tertentu.

Aset Fizikal

Token item seperti harta tanah dianggap oleh banyak pihak dalam industri sebagai langkah logik seterusnya dalam evolusi blockchain BTC. Pasaran harta tanah mendapat banyak manfaat daripada pengenalan tokenisasi ke sektor ini. Sistem pemilikan harta tanah yang ada sekarang sangat tidak efisien dan dalam banyak keadaan, ini boleh menyebabkan pertikaian mengenai pemilikan sebenar sebidang harta tanah atau sebidang tanah tertentu.

Perbuatan lama

Teknologi Blockchain Memberikan Lebih Keselamatan ke Pasaran

Melalui tokenisasi, pemilik harta dapat dipastikan bahawa hak pemilikan mereka tidak dilanggar. Sistem berasaskan kertas semasa dipenuhi dengan kekurangan di mana pemilik harta tanah di banyak negara tidak memiliki kemampuan untuk membuktikan jika terdapat banyak hak kertas yang diberikan kepada harta tanah tertentu. Kepemilikan tanah pendua telah menjadi masalah nyata di negara-negara membangun di mana sistem penyimpanan rekod masih ketinggalan.

Sistem berasaskan blockchain akan menghilangkan kebimbangan ini dari pasaran pada skala global dan kerana cara yang menjimatkan di mana ia dapat dilaksanakan; mana-mana negara boleh memanfaatkan perlindungan tambahan yang diberikan melalui penggunaan protokol blockchain.

Aset Berkongsi

Keupayaan untuk memiliki aset dalam ekonomi digital mungkin merupakan salah satu aspek yang paling menarik dalam revolusi kewangan ini. Teknologi blockchain membolehkan pelbagai pihak memiliki aset tertentu pada tahap pecahan. Contohnya, platform Nametoken membolehkan pengguna mengumpulkan pelaburan domain premium. Aset ini diberi token dan protokol pelaburan diprogramkan secara langsung ke dalam kontrak blockchain.

Melalui penggunaan mekanisme pengundian bersepadu, pengguna Nametoken dapat memilih kapan menjual domain tersebut. Setelah penjualan, semua keuntungan dibahagikan secara automatik dan dihantar kepada pelabur yang terlibat melalui protokol blockchain yang telah diprogramkan. Sistem serupa kini digunakan untuk semua perkara, dari harta tanah hingga hak pemilikan lagu.

Pembangunan Perisian Bitcoin – Masalah Perundangan

Mungkin keprihatinan terbesar bagi pemaju platform tokenisasi bukanlah protokol sama sekali, melainkan, ekosistem undang-undang yang terus berubah dari pelbagai bidang kuasa. Sehingga pendekatan yang lebih global terhadap permasalahan ini dapat dicapai, mungkin masih bertahun-tahun sebelum tokenisasi yang benar menjadi amalan arus perdana. Tidak ada keraguan bahawa ada keperluan serius untuk teknologi ini di pasaran dan seperti kebanyakan kemajuan teknologi revolusioner, selalu ada penundaan sebelum sistem perundangan dapat mengikuti teknologi.

Masa Depan Token adalah Di Hadapan Kita

Anda boleh melihat lebih banyak platform berasaskan tokenisasi memasuki pasaran dalam beberapa bulan mendatang. Kelebihan teknologi revolusioner ini tidak dapat dinafikan dan tahun ini sudah menyaksikan institusi pemerintah meneliti bagaimana menerapkan protokol tersebut ke dalam sistem mereka sekarang. Mudah-mudahan, ada beberapa permuafakatan yang dapat dicapai yang membolehkan aset-aset token menjadi sah di masa depan kerana terdapat beberapa kelebihan yang jelas untuk semua pihak.

Apa pendapat anda semua? Bolehkah anda menandakan rumah anda? Beritahu kami Twitter dan pastikan untuk mendaftar buletin kami untuk terus mengikuti perkembangan terkini crypto terkini semasa ia berlaku.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me