Sebelum anda melelapkan mata, tidak ada soalan bodoh, ingat? Bitcoin telah menunjukkan dirinya sangat tidak stabil sejak penubuhannya. Namun, tidak sepenuhnya realistik bahawa kita dapat mengatasi turun naik Bitcoin. Kita ingat bahawa ia belum sampai pada hari ulang tahunnya yang ke-10. Kami telah memperdagangkan saham dan sekuriti lain dalam rangka kerja yang mapan sejak tahun 1930-an.

Walaupun, mungkin membandingkan Bitcoin dengan saham dan sekuriti lain bukanlah langkah yang tepat untuk dibuat. Bagaimanapun, sementara banyak orang menyebut kekurangan peraturan sebagai salah satu pendorong utama turun naik Bitcoin, keputusan paling penting setakat ini adalah bahawa Bitcoin bukanlah keselamatan. Tetapi apa sebenarnya? Satu bentuk pembayaran atau simpanan nilai?

Mana-mana peniaga tahu bahawa spekulasi mendorong pasaran. Hype murni yang kami saksikan pada bulan Disember 2017 didorong oleh FOMO yang gila. Tidak ada perubahan luar biasa dalam protokol Bitcoin atau pengumuman dari penciptanya tanpa nama. Apabila orang mendengar anda dapat menjana banyak wang di Bitcoin, ia menjadi aset spekulatif. Ini tidak lagi dapat digunakan sebagai bentuk mata wang dan menjadi sangat tertakluk kepada FUD.

Volatiliti Bitcoin: Siapa Satoshi. Gambar menunjukkan sut dan tali leher dengan tanda tanya untuk kepala.

Pencipta tanpa nama Bitcoin – yang merupakan Satoshi?

Ketua Pegawai Eksekutif platform perdagangan terdesentralisasi MARKET Protocol Collins Brown adalah bekas peniaga kewangan dan pengurus dana lindung nilai cryptocurrency dengan pengalaman bertahun-tahun dalam perdagangan (sama seperti crypto dan dunia nyata). Dia bertanya:

“Mengapa turun naik Bitcoin buruk? Turun naik adalah risiko. Beberapa perkara berisiko baik … Masalahnya timbul apabila terdapat terlalu banyak turun naik atau risiko yang berkaitan dengan penggunaan yang diinginkan. Orang mempunyai kes penggunaan yang berbeza untuk Bitcoin. Banyak yang bermula dari gudang nilai atau kaedah transaksi baru sebagai yang paling popular. Sekiranya turun naik harga terlalu tinggi, sukar untuk salah satu daripada ini dapat dicapai. Apa nak buat?”

Bitcoin Memerlukan Masa untuk Matang

Seperti mana-mana kanak-kanak berusia 9 tahun, Bitcoin memerlukan sedikit masa untuk matang. Teknologi blockchain masih melalui langkahnya dan salah satu faktor penting dalam turun naik Bitcoin ialah ia masih mengambil langkah bayi. Itu belum berpeluang mengatasi banyak faktor yang menyebabkan penurunan atau kenaikan harga secara tiba-tiba.

Tidak seperti teknologi lain yang pernah kita lihat, sebahagian daripada pertempuran yang dihadapi Bitcoin adalah meningkatkan kesedaran dan pemahaman. Apabila lebih ramai orang menggunakan Bitcoin dan pemerintah di seluruh dunia menerimanya, cryptocurrency yang tidak menentu akan mula stabil.

Pasaran Memerlukan Lebih Banyak Kecairan

“Volatiliti aset crypto adalah sejenis masalah ayam dan telur,” kata penulis dan perunding blockchain yang diterbitkan Omid Malekan. “Salah satu sebab mengapa Bitcoin sangat tidak stabil adalah bahawa pasarannya tidak cair, dan cara terbaik untuk menjadikan pasaran lebih cair adalah dengan menjadikan Bitcoin kurang mudah berubah.” Sesungguhnya, hakikat bahawa kita memerlukan lebih banyak orang untuk memasuki pasaran yang berisiko untuk menurunkan risikonya adalah masalah.

Salah satu masalah utama yang menyebabkan turun naik Bitcoin sekarang adalah terlalu banyak yang ditanggung oleh orang yang terlalu sedikit. Paus crypto besar yang boleh membuat perubahan harga dengan menjual sejumlah besar.

Menyuarakan sentimen ini adalah Penasihat Pelaburan Berdaftar dari Digital Asset Investment Management (DAIM), Bryan Courchesne, yang mengatakan: “Kecairan yang rendah kadang-kadang menghasilkan pergerakan yang lebih besar dan turun naik yang lebih tinggi untuk Bitcoin. Saya percaya penggunaan oleh lebih banyak pelabur akan meningkatkan kecairan dan menjadikan pasaran lebih tahan terhadap turun naik secara rawak. ”

Kepentingan Institusi arus perdana

Eric Larchevêque Ketua Pegawai Eksekutif Ledger, pengeluar dompet perkakasan cryptocurrency, berseru, “Perusahaan benar-benar berada di pintu masuk cryptocurrency. Mereka menunggu untuk melabur sebanyak mungkin. ” Nampaknya merupakan konsensus umum di dunia crypto bahawa 2019 akan merangkumi pelabur institusi. Menyertakan mereka akan memberi kepercayaan kepada orang ramai untuk mengikutinya. Semakin banyak pemain, semakin turun naik Bitcoin.

Volatiliti Bitcoin: Trend ETF Bitcoin akhirnya akan mendapat persetujuan. Imej bil dolar dan bitcoin fizikal.

Turun naik Bitcoin akan berkurang dengan pembelian institusi

Chris Kline adalah Pengasas Bersama dan COO BitcoinIRA.com. Ketika ditanya mengenai mengatasi ketidakstabilan Bitcoin, dia berkata, “Saya percaya kita akan melihat Bitcoin terus stabil dalam beberapa tahun akan datang apabila kedua-dua ketidakpastian peraturan diselesaikan dan kepentingan institusi utama dalam ruang crypto berkembang.”

Ketika keputusan pertama untuk menunda ETF Cboe mengirim harga Bitcoin meningkat, kami dengan jelas melihat betapa pentingnya keputusan ini untuk keyakinan pasaran. Namun Kline percaya bahawa ETF akan diterima dan, sesekali, akan memberi banyak pelabur institusi yang sebelumnya menjauhkan diri dari ketenangan fikiran mereka perlu melabur di ruang crypto. “Dengan berbuat demikian, saya percaya banjir lalu lintas institusi akan berfungsi untuk meningkatkan kestabilan Bitcoin dalam jangka pendek dan jangka panjang,” katanya.

Prasarana yang diperbaiki

Salehpour Morvareed, Managing Partner firma guaman Salehpour Legal Consulting (yang amalannya merangkumi undang-undang blockchain) mengatakan bahawa untuk menjadikan Bitcoin lebih stabil, teknologi dan infrastruktur perlu diperbaiki:

“Kelajuan transaksi cryptocurrency perlu ditingkatkan dan yuran transaksi menurun dalam beberapa tahun ke depan. Ini membolehkan cryptocurrency diterima secara meluas oleh vendor tradisional … dan dompet cryptocurrency lebih banyak digunakan, “katanya. “Penggunaan Bitcoin secara meluas kerana mata wang sebenar inilah yang akan membawa kepada kestabilan.”

Mengatasi Volatiliti Bitcoin

Turun naik Bitcoin tetap menjadi salah satu penghalang utama penggunaan secara besar-besaran – jika kita ingin menggunakannya sebagai bentuk pembayaran. Sekiranya kita ingin terus membuat spekulasi dan berdagang di bursa Bitcoin, mungkin turun naik besar adalah perkara yang baik. Mungkin stablecoin atau senarai kripto lain yang tidak dapat ditanggalkan akan muncul sebagai kaedah pertukaran nilai yang paling selamat dan sah.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me